2024-01-20, 08:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Finns bra mycket mer näring i buljong än att bara äta pasta.

Buljong innehåller lite mer protein än pasta men mycket mindre kolhydrater. I en krissituation kommer du med största sannolikhet utsättas för stora fysiska prövningar och då vinner du absolut på att enbart käka pasta jämfört med att enbart dricka buljong.

Men det bästa är såklart att få i sig både pasta och buljong.
Citera
2024-01-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Jag är relativt vältränad.Men 20kg är nästan 40% av min vikt så hur mycket jag än tränar skulle jag nog inte klara av att gå med det i 2 mil

En petite tjej mao ...
Citera
2024-01-20, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Buljong innehåller lite mer protein än pasta men mycket mindre kolhydrater. I en krissituation kommer du med största sannolikhet utsättas för stora fysiska prövningar och då vinner du absolut på att enbart käka pasta jämfört med att enbart dricka buljong.

Men det bästa är såklart att få i sig både pasta och buljong.
Buljong innehåller knappast någon näring alls. Antar att ni som påstår att det skulle vara näringsrikt tittar på näringsinnehåll på buljongtärning istället för på färdigblandad.

Alla som gjort egen buljong vet att man tar bort fettet, man klarnar buljongen. Precis så är även köpt buljong. Man har smaker, men knappast någon som helst näring. Däremot innehåller köpt buljong väldigt mycket salt, kan tänka mig uppemot femtio procent.

Edit: Tittar nu på en förpackning ICA Köttbuljong. 7 kcal/100 g färdig buljong. 41.4 g salt per 100 g torrvara. Fett, 20 g/100 g torrvara, mindre än 0.5 g i färdig produkt.

Buljong är som alla matlagare vet, koncentrerad smak med salt och så lite näring som möjligt.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-20 kl. 09:43.
Citera
2024-01-20, 09:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Buljong innehåller knappast någon näring alls. Antar att ni som påstår att det skulle vara näringsrikt tittar på näringsinnehåll på buljongtärning istället för på färdigblandad.

Alla som gjort egen buljong vet att man tar bort fettet, man klarnar buljongen. Precis så är även köpt buljong. Man har smaker, men knappast någon som helst näring. Däremot innehåller köpt buljong väldigt mycket salt, kan tänka mig uppemot femtio procent.

Tittar nu på en förpackning ICA Köttbuljong. 7 kcal/100 g färdig buljong. 41.4 g salt per 100 g torrvara.

Ja självklart är det så. Men precis som att du kan överleva i månader på bara vatten kan du överleva på bara buljong ganska länge. Du kommer dock bli trött ganska snabbt och därför är pasta bättre om du ska röra dig mycket.

Men som prepping skulle jag ändå rekommendera att ha några förpackningar buljongtärningar hemma då det är billigt, tar lite plats och håller skitlänge.
Citera
2024-01-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ja självklart är det så. Men precis som att du kan överleva i månader på bara vatten kan du överleva på bara buljong ganska länge. Du kommer dock bli trött ganska snabbt och därför är pasta bättre om du ska röra dig mycket.

Men som prepping skulle jag ändå rekommendera att ha några förpackningar buljongtärningar hemma då det är billigt, tar lite plats och håller skitlänge.
Om du försöker överleva på köpt buljong lär det gå illa för dig, med tanke på dess höga saltinnehåll, närmare femtio procent som tärning. Men salt är viktigt i en överlevnadssituation, det vet alla som testat.

Köpebuljong är bara koncentrerad smak med salt och glutamat och utan näring. Jättekorkat att försöka överleva på.

Men pasta är absolut bra. Och naturligtvis funkar buljong för smaken, men inte som näring.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-20 kl. 09:50.
Citera
2024-01-20, 09:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Om du försöker överleva på köpt buljong lär det gå illa för dig, med tanke på dess höga saltinnehåll, närmare femtio procent.

Köpebuljong är bara koncentrerad smak med salt och glutamat och utan näring. Jättekorkat att försöka överleva på.

Så länge du har fri tillgång på vatten så överlever du längre på buljong än på ingen buljong.

Men ja - buljong är i första hand en smaksättare precis som vilken krydda som helst.
Citera
2024-01-20, 09:54
Medlem
Citat:
Så länge du har fri tillgång på vatten så överlever du längre på buljong än på ingen buljong.
Då kan du lika gärna ha salt. Kan inte tänka mig att man skulle överleva längre med buljong. Det är så gott som samma sak som salt, plus lite smak och glutamat, om det är köpebuljong.

Men det man hittar att äta i naturen skulle smaka så mycket godare.

Det jag vill ha sagt, är att buljong inte innehåller speciellt mycket näring, knappast något alls.
Citera
2024-01-20, 10:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Då kan du lika gärna ha salt. Kan inte tänka mig att man skulle överleva längre med buljong. Det är så gott som samma sak som salt, plus lite smak och glutamat, om det är köpebuljong.

Men det man hittar att äta i naturen skulle smaka så mycket godare.

Det jag vill ha sagt, är att buljong inte innehåller speciellt mycket näring, knappast något alls.

Salt måste du få i dig för att överleva.

Men jag argumenterar inte emot dig. Buljong ska främst ses som nåt som man kryddar maten med.
Citera
2024-01-20, 10:10
Medlem
Citat:
Salt måste du få i dig för att överleva.

Men jag argumenterar inte emot dig. Buljong ska främst ses som nåt som man kryddar maten med.
Ja, man måste ha salt, men inte i nivå med buljong.

Jag tror att vissa kollat näringsinnehåll på livsmedel, och då inte riktigt förstått att det handlar om en koncentrerad produkt. Och dessutom inte kollat salthalten.

Känner det som amatörpreppers.

Lilla jag har testat, och har skaplig koll. Vet vad som finns i naturen, och att det är ett helvete att hitta något att äta, och att det smakar fan. Så visst hade buljong varit ett plus, men som smak, inte som näring.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-20 kl. 10:12.
Citera
2024-01-20, 10:27
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Skulle inte rekommendera att jaga björn med en AR15 då det är ett klass 2-vapen (eller lägre). AR10 är däremot ett klass 1-vapen precis som en älgstudsare.

Hoppas du fattar att jag driver lite det jag tänker på när det kommer till prepp är att vintrarna kommer bli ett helvete.
Citera
2024-01-20, 10:29
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Det är möjligt att vårat militära försvar är svagt om vi blir invaderade men vi har en halv miljon jägare i landet som innehar och kan använda grovkalibriga gevär så helt försvarslösa är vi inte.

Det är fan sant. Vi får tacka jägarna (inklusive) mig för det vi blir Sveriges försvar.
Citera
2024-01-20, 10:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Det är fan sant. Vi får tacka jägarna (inklusive) mig för det vi blir Sveriges försvar.

Inte kanske Sveriges försvar men en jägare kan i alla fall skydda sin familj från plundrare och annat pack som driver runt i händelse av krig.

Men visst - med ett bra kikarsikte kan man som ensam prickskytt döda rätt många ryssar innan dom lyckas döda dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in