2024-01-16, 17:15
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Men detta var ju ett jätte bra svar!
Asså dom senaste inläggen du har svarat på har gett en mycket bättre bild av varför du är bullish till Tesla.

Du har förklarat ish vad du tror energidelen kommer vara värd i framtiden, och vad du tror är det som kommer ge aktien den största ökningen, AI delen.

Och att du tror, eller åtminstone litar på andra källor som tror, att FSD kommer vara igång i slutet av 2024.
Om jag var ganska säker på att FSD skulle säljas i slutet av 2024, så tror jag att jag också skulle vara Bullish till Tesla.

Så vi kommer aldrig behöva diskutera vad vi tycker om Elon eller whatever, utan anledning att vi har olika åsikter till TSLA är att vi har olika åsikter om när FSD är "klart".

Får jag fråga en till fråga? Om Hotz imorgon skulle säga att han tror att FSD är klart om 5 år, skulle du sälja dina aktier då? Eller kanske bara hålla kvar dom och inte köpa mer? (Om vi utgår från att aktiepriset inte ändras drastiskt såklart)

Jag tror inte FSD kommer generera så mycket mer intäkter i slutet av detta året bara för att den är fullt kapabel att köra bättre än en människa. Men tesla är tydligen väldigt säkra på att FSD kommer vara där då de var på väg att gå all in och tillverka lågpris-modellen utan ratt.

Nej även om FSD inte blir klart i närtid så finns det värden i Dojo och Teslas AI. Jag kommer fortsätta köpa aktier i Tesla de kommande åren för den avkastningen som min trading ger, så länge inte något fundamentalt förändras. Mina pengar kommer alltid ligga där kompetensen finns.
Citera
2024-01-16, 18:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tror inte FSD kommer generera så mycket mer intäkter i slutet av detta året bara för att den är fullt kapabel att köra bättre än en människa. Men tesla är tydligen väldigt säkra på att FSD kommer vara där då de var på väg att gå all in och tillverka lågpris-modellen utan ratt.

Nej även om FSD inte blir klart i närtid så finns det värden i Dojo och Teslas AI. Jag kommer fortsätta köpa aktier i Tesla de kommande åren för den avkastningen som min trading ger, så länge inte något fundamentalt förändras. Mina pengar kommer alltid ligga där kompetensen finns.

Hur lång tid tror du det kommer dröja innan en person kan åka i en rattlös bil full utan körkort från attt den står i ett trångt garage i en förort i sundsvall till svärmors stuga efter slingrande 10 km grusväg i snömodd? 2 år 5år 10år 20år 30år? -utan att man behöver lägga sig i. Lagligt alltså..

Jag siktar på 30år.
Citera
2024-01-16, 22:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur lång tid tror du det kommer dröja innan en person kan åka i en rattlös bil full utan körkort från attt den står i ett trångt garage i en förort i sundsvall till svärmors stuga efter slingrande 10 km grusväg i snömodd? 2 år 5år 10år 20år 30år? -utan att man behöver lägga sig i. Lagligt alltså..

Jag siktar på 30år.

Det är dock ganska irrelevant. Det viktiga är återigen de vanligaste 80%, din referens bör m.a.o vara att åka från en förort in till stadskärnan i hyfsat normalt väder. Övergången till robotaxi kommer inte börja när du kan göra 100% av resor med den, precis som övergången till elbilar inte börjar när du kan åka fram och tillbaka till Åre med släpvagn i motvind på en laddning. Även om det såklart finns människor som håller kvar i sin Volvo tills att det funkar, så är dylika bakåtsträvare i minoritet.
Citera
2024-01-16, 22:50
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det är dock ganska irrelevant. Det viktiga är återigen de vanligaste 80%, din referens bör m.a.o vara att åka från en förort in till stadskärnan i hyfsat normalt väder. Övergången till robotaxi kommer inte börja när du kan göra 100% av resor med den, precis som övergången till elbilar inte börjar när du kan åka fram och tillbaka till Åre med släpvagn i motvind på en laddning. Även om det såklart finns människor som håller kvar i sin Volvo tills att det funkar, så är dylika bakåtsträvare i minoritet.

Så du säger att en bensinvolvo med en vaken förare är bäst att hålla fast vid eftersom det finns en stor risk att en batteri Tesla ändå inte kommer att orka fram till Åre från Stockholm och dessutom inte hittar adressen i 20% av fallen.
Citera
2024-01-17, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Färska nyheter (8Jan)

Musk’s Drug Use Concerns Tesla, SpaceX Leaders, WSJ Says

https://www.bloomberg.com/news/videos/2024-01-08/musk-drug-use-concerns-tesla-spacex-leaders-wsj-video

(Ketamine is a dissociative anesthetic that has some
hallucinogenic effects. It distorts perceptions of sight
and sound and makes the user feel disconnected
and not in control
.)

Finns inget värre för ett ansedd bolag där VD börjar bli irrationell på riktigt, och erkänner att han tar droger för att ta sig genom dagen.
Enligt min mening så har medietrollet Musk till slut kommit ikapp sitt karma och forna påhejare (med stora pengar) börjar titta på hur att manipulera fram en organiserat blankningskampanj för att tjäna pengar på en VD som demonstrerar ett tydligt avbrott på hjärnkontoret.
Tro ska man göra i kyrkan ----Med adress till alla omutbara Tesla fanboys

Detta må va gamalt nu, orkar inte scrolla fram me videon på det dom pratar om finns att hitta, delar har tagits upp. Kolla på dom innan du dummar ner sig mer än vanligt.

Ser nu att detta inte tagits upp, lite besviken på herr mongo. Men det är 2017, SpaceX. Om du ör intresserad av fakta så kolla upp det.

TLDR: Det är Elon som är Elon. Det var också runt hellskiten när han spenderade hela dagar och nätter på fabriken för Model 3, vilken kan göra vem som helst aningen trött.
Senast redigerad av Klugge 2024-01-17 kl. 01:43.
Citera
2024-01-17, 01:52
Medlem
Citat:
Men detta var ju ett jätte bra svar!
Asså dom senaste inläggen du har svarat på har gett en mycket bättre bild av varför du är bullish till Tesla.

Du har förklarat ish vad du tror energidelen kommer vara värd i framtiden, och vad du tror är det som kommer ge aktien den största ökningen, AI delen.

Och att du tror, eller åtminstone litar på andra källor som tror, att FSD kommer vara igång i slutet av 2024.
Om jag var ganska säker på att FSD skulle säljas i slutet av 2024, så tror jag att jag också skulle vara Bullish till Tesla.

Så vi kommer aldrig behöva diskutera vad vi tycker om Elon eller whatever, utan anledning att vi har olika åsikter till TSLA är att vi har olika åsikter om när FSD är "klart".

Får jag fråga en till fråga? Om Hotz imorgon skulle säga att han tror att FSD är klart om 5 år, skulle du sälja dina aktier då? Eller kanske bara hålla kvar dom och inte köpa mer? (Om vi utgår från att aktiepriset inte ändras drastiskt såklart)

Eftersom du verkar vara den vettigaste björnen här får jag fråga dig, när du tycker robotaxisis måste vara igång för att du skulle tycka nuvarande värdering vara låg?
Citera
2024-01-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Eftersom du verkar vara den vettigaste björnen här får jag fråga dig, när du tycker robotaxisis måste vara igång för att du skulle tycka nuvarande värdering vara låg?

Jag tycker Tesla har en grymt bra productionline och förtjänar en högre multipel än legacy bilmärken. Säg typ 20.

Så om vi tar market capet idag: 700B ish.
Drar av vad jag tycker biltillverkningen är värd 200B ish 28% av dagens värde. Då har vi 500B kvar. 500B på börsen motsvarar 50B om året i vinst.

Så den riskjusterde avkastningen på FSD energi biten och AI måste vara mer är 50B om året, inom en snar framtid. Energi generation är idag 4B, låt oss vara optimistiskta, och säga att den 4 dubblas på 2 år. 100% growth per år. Till 16B. Då måste AI delen och FSD dra in 34B om året inom några år.

Så om robottaxi, Dojo, FSD kan dra in 24B om året om 2 år då är fortfarande en indexfond en bättre investering.

Därimot, om dom har det om ett år, då är Tesla en bra investering. Enligt mig!

Så väldigt långt svar, men TLDR dom behöver ha det ASAP och sälja för 30B inom ett år. Eller mer i framtiden som slår ett index.

Va det ett bra svar? Skriver på telefonen, säg till om något va otydligt!
Citera
2024-01-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

Okej, igen så jag inte strawmanar dig.

Du tror de finns mkt värde i FSD AI delen och allting, men framförallt ser du värde i Tesla pga av talangen som jobbar där. Om dom säger att dom ska göra whatever, så kommer du antagligen vara positiv till det, eftersom du anser att Tesla har den bästa talangen.

Har jag fattat dig rätt?
Citera
2024-01-17, 11:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Okej, igen så jag inte strawmanar dig.

Du tror de finns mkt värde i FSD AI delen och allting, men framförallt ser du värde i Tesla pga av talangen som jobbar där. Om dom säger att dom ska göra whatever, så kommer du antagligen vara positiv till det, eftersom du anser att Tesla har den bästa talangen.

Har jag fattat dig rätt?

I grova drag ja. Om Tesla har genomfört det de sagt upprepade gånger så måste det tas i beaktning. Tidsaspekten får separeras från detta och förtjänar inte samma förtroende, men trots detta så är innovationstakten ändå imponerande även om den bedöms med en tech-standard, och kan överträffa mina förväntningar. Jag trodde t.ex inte att Optimus skulle vara så långt framskriden som idag, och nu ser det ut som att en autonom humanoid robot kan bli en färdig produkt innan Robo-taxi. Optimus kommer nämligen tillämpas för produktion i sitt första steg, men kommer inte bli en produkt för privata konsumenter i första taget.

Jag uppskattar att du vill undvika strawmans.
Citera
2024-01-17, 11:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag tycker Tesla har en grymt bra productionline och förtjänar en högre multipel än legacy bilmärken. Säg typ 20.

Drar av vad jag tycker biltillverkningen är värd 200B ish 28% av dagens värde. Då har vi 500B kvar. 500B på börsen motsvarar 50B om året i vinst.

Så den riskjusterde avkastningen på FSD energi biten och AI måste vara mer är 50B om året, inom en snar framtid. Energi generation är idag 4B, låt oss vara optimistiskta, och säga att den 4 dubblas på 2 år. 100% growth per år. Till 16B. Då måste AI delen och FSD dra in 34B om året inom några år.

Så om robottaxi, Dojo, FSD kan dra in 24B om året om 2 år då är fortfarande en indexfond en bättre investering.

Så väldigt långt svar, men TLDR dom behöver ha det ASAP och sälja för 30B inom ett år. Eller mer i framtiden som slår ett index.

Oavsett om man håller med om estimaten i den här analysen så tror jag den kan vidga vyerna en aning. Tycker du skall vara extra uppmärksam när de börjar prata om autobidder.

https://youtu.be/NMlD489ROH8?si=AaWpheUNTX_5gXEx
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-17 kl. 11:52.
Citera
2024-01-17, 13:05
Medlem
Citat:

Det var klart och tydligt om än ett konstigt sätt att se på det hela. Kanske är jag som tänker konstigt dock.

Dum fråga men vad drar "ett index" in per år? Eller blir 10% av börsvärdet i vinst lika med 7% årlig ökning (ala index?).

Hur som helst om vi tar att den måste dra in 10% av värdet i vinst för att vara en bra investering, går det också bra om man drar in typ 100% av dagens värde om 10 år?

Lite mer så jag tittar på det, inte dom exakta siffrorna, men du fattar.
Citera
2024-01-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Det var klart och tydligt om än ett konstigt sätt att se på det hela. Kanske är jag som tänker konstigt dock.

Dum fråga men vad drar "ett index" in per år? Eller blir 10% av börsvärdet i vinst lika med 7% årlig ökning (ala index?).

Hur som helst om vi tar att den måste dra in 10% av värdet i vinst för att vara en bra investering, går det också bra om man drar in typ 100% av dagens värde om 10 år?

Lite mer så jag tittar på det, inte dom exakta siffrorna, men du fattar.

Absolut, jag förstår dig, en fördubbling vart 10ånde år är ju vad man förväntar sig på börsen.
Så allt jag investerar i måste jag ju tro kommer ha en bättre return än de.

Om vi tar tesla som helhet:

Låt oss säga att dagens värde är 700B och att det inte kommer vara några utdelningar (bara för att hålla det simpelt)

om jag tror,
40% sannolikhet att aktien är värd 700B om 10 år. (samma)
30% att aktien är värd 1400B om 10år (dubbling)
10% att aktien är värd 2800B om 10 år (200%)
5% att aktien är värd 7000B om 10 år (1000%)
15% att aktien är värd 350B om 10 år (minus 50%)

min gissning skulle ju då vara att market cappen om 10 år är:
700*0.4 + 1400*0.3 + 2800*0.1 + 7000*0.05 + 350*0.15 = 1382B
Allt över 1.4T är ett köp.

Personligen, eftersom Tesla är så volatil aktie så skulle jag kräva att den var mer 1.4T i mina beräkningar för att jag vill få mer betalt för den volatiliteten. Men allt sånt kan man ju pussla med hur man själv känner.

DVS jag skulle köpa MCdonalds aktier "lättare" än en Tesla aktie eftersom MCdonalds har ett lägre beta värde

P.S:
Jag tror tyvärr det är högre sannolikhet att Tesla är mindre värt om 10 år än 15%. Men vill inte vara för pessimistic i forumet. Och om det är någonting som alla måste hålla med om så är det att Musk har en fantastik förmåga att pusha upp aktie priset. Det är också varför jag inte, och aldrig har, shortart Tesla. jag tycker det är en för stor risk det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in