2024-01-17, 10:16
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolina78
Tusen tusen hjrtligt tack! ❤️‍🩹 jag har frskt koppla p vrden flera tillfllen. De svarar via 1177 att jag ska sluta. Ingen mer. Frsker boka tid fr d meddelande via 1177 att jag kan sluta och kan anvnda 3600mg gabapentin ver dygnet. Tycker det r vansinnigt och oansvarigt och utan att ens mta mej, (vrden i min region r erknt undermlig), Och gabapentin har jag testat tidigare vilket de vet och det ger mej mer biverkningar n hjlp. Smrtorna r inte s hemska s jag inte str ut om jag inte frsker trna eller liknande s den pucken avvaktar jag med till jag r av oxyn.
Fr jag frga varfr du rekommenderar just TCA?
Sen undrar jag ang duloxetin, hjer inte det tillgngligheten av noradrenalin? Tnker att det r just noradrenalin som skapar mkt av abstinensen vid oxy AT? (Frmodligen dumma frgor men jag r verkligen nyfiken p snt hr).

En sista frga r 2,5 mg oxy, kan jag allts dela tabletter (contin 5 mg) utan fara?

terigen tusen tack! Du har gett mej mer hjlp i ett meddelande n vrdapparaten gjort under flera r. Tack! Tack vare dej s har jag nu ngot konkret att p och falla tillbaka till. Tack! 🙏❤️

Hej igen,

Jag rekommenderar att du kontaktar mottagningen igen och frklarar att du nskar hjlp med att f ett nedtrappningsschema. Om du fortsatt inte fr ngot std kan du vervga att skriva en egenremiss till din lokala beroendemottagning.

Tricykliska antidepressiva (TCA) har, frutom deras antidepressiva anvndning, ven visat sig ha viss smrtlindrande effekt fr patienter med neuropatiska smrtproblem. Vissa TCA-lkemedel kan ven frlnga den smrtstillande effekten av opioider, vilket kan underltta fr patienter att minska sin dos.

Mnga patienter upplever goda resultat med SNRI, och jag r vl lite partisk nr det kommer till just Duloxetin. kade niver av serotonin och noradrenalin kan minska stress och ngest, frbttra smnen och har en humrstabiliserande effekt. Det kan ven ha en viss smrtlindrande effekt.

Nr det gller dosminskning r det bst att inte dela eller krossa tabletterna. Du kan minska med 5 mg varannan vecka/mnad.

Hoppas jag inte missade ngot. terkom isfall.
Citera
2024-01-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Hej igen,

Jag rekommenderar att du kontaktar mottagningen igen och frklarar att du nskar hjlp med att f ett nedtrappningsschema. Om du fortsatt inte fr ngot std kan du vervga att skriva en egenremiss till din lokala beroendemottagning.

Tricykliska antidepressiva (TCA) har, frutom deras antidepressiva anvndning, ven visat sig ha viss smrtlindrande effekt fr patienter med neuropatiska smrtproblem. Vissa TCA-lkemedel kan ven frlnga den smrtstillande effekten av opioider, vilket kan underltta fr patienter att minska sin dos.

Mnga patienter upplever goda resultat med SNRI, och jag r vl lite partisk nr det kommer till just Duloxetin. kade niver av serotonin och noradrenalin kan minska stress och ngest, frbttra smnen och har en humrstabiliserande effekt. Det kan ven ha en viss smrtlindrande effekt.

Nr det gller dosminskning r det bst att inte dela eller krossa tabletterna. Du kan minska med 5 mg varannan vecka/mnad.

Hoppas jag inte missade ngot. terkom isfall.

Tack igen, fantastiskt vrdefullt fr mej att f den hr hjlpen. Har hllt mej p min dos och gr in fr snkning.

Jag r vldigt nyfiken p dina kunskapen om lkemedel, r det ok att frga en massa kring det?
De vill stta mej p gabapentin som nervsmrtis vilket jag frstr att man ven anvnder duloxetin till. Hur tycker du jag ska tnka dr?

En frga kopplat till mej sjlv nu r gllande oxyn, hur ska jag tnka kring lng-respektive kortidsverkande? Som det r nu tar jag bgge, men iom att jag kommer minska, r de det lng eller korttidsverkande jag ska anvnda? 🙌
Citera
2024-01-24, 09:48
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Tack igen, fantastiskt vrdefullt fr mej att f den hr hjlpen. Har hllt mej p min dos och gr in fr snkning.

Jag r vldigt nyfiken p dina kunskapen om lkemedel, r det ok att frga en massa kring det?
De vill stta mej p gabapentin som nervsmrtis vilket jag frstr att man ven anvnder duloxetin till. Hur tycker du jag ska tnka dr?

En frga kopplat till mej sjlv nu r gllande oxyn, hur ska jag tnka kring lng-respektive kortidsverkande? Som det r nu tar jag bgge, men iom att jag kommer minska, r de det lng eller korttidsverkande jag ska anvnda? 🙌

Ja, ge gabapentin en chans. Om du gr det rekommenderar jag att du tar det i kombination med sensaval, i andra hand amitriptylin och i tredje hand cymbalta. Alla tre antidepressiva med viss smrtlindrande effekt.

Vet inte vad du har fr doser p respektive lkemedel. Generellt r det vl dock bttre att g ver helt till lngtidsverkande.

Allt gott!
Citera
2024-01-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarric2k1
Allts du anar inte hur tacksam jag r fr tiden du lagt p mitt inlgg, att ge s utfrliga svar och till och med kommit med scheman, som jag frskt hitta eller komma p ngot snt hr schema, men nr man inte kan nt annat n att missbruka skiten s r det sklart inte s ltt. Jag ska sammanstlla dina scheman och gra dom iordning i pdf filer och skriva ut, o fixa till dom lite, tyvrr kanske jag inte kommer uppdatera allt hr i trden, men hller grna kontakten med dig via PM om det gr p FB ?? Och uppdaterar dig drigenom. Jag va precis redo att ta tag och kra igng med att sluta med skiten(tramadolen) strax efter jul, sen dk det upp en del personal issues som plockade bort den motivationen helt och hller. Frsker fr allt i vrlden att kontrollera och hlla mig p samma dosniv dock. D jag inte har s mnga tabs kvar heller. Men jag kommer anvnda detta, och ta till mig av alla rd och tips du gett mig nr min motivation faller in, vilket mste bli snarast.

Jag knner mig svl att har jag inte motivationen sjlv, s r det lnlst att verhuvudtaget frska sluta, d jag kommer falla tillbaka gng p gng. Har slutat rka efter 15 rs rkning, CT. Gr kanske visserligen inte jmfra med ngot snt hr men d fanns viljan och motivationen, d gr jag in fr det till 110%.

Blir samtidigt s jkla stressad av situationen att sluta d jag r rdd att jag kommer behva va ifrn jobbet mer n en vecka, och det har jag verkligen ingen mjlighet till. Jag jobbar i princip 6 dagar i veckan, helst s mnga timmar jag fr lov till fr att familj och barn ska fungera samtidigt med hmtningar/lmningar etc. S ett uppehll p en vecka eller mer skulle krascha mitt liv & i vrsta fall ekonomin. Sistnmnda r jag minst orolig fr just nu men just d vet man aldrig. Det r ju inte s man vltrar sig i stlar. I vrsta fall fr det vnta tills semestertider mitt i sommaren. Men jag mste komma ifrn detta fr s deprimerad och s psykiskt dligt jag mr i samband med detta beroende har jag aldrig mtt tidigare, d har jag nd varit p spriten rtt hrt tidigare, med ven d fullt fungerande liv.

Usch, fan skulle man f dom kartorna frn frsta brjan, och att tillgngligheten r s galet enkel idag gr att man r fast i ett kick, speciellt om man har beroendepersonlighet som jag. Jag inbillade mig verkligen att dom gjorde mig gott den frsta perioden. Att detta va rena super pillrena. Fan jag kunde ju jobba hur mycket som helst utan ngra problem, lmagen frsvann fr man gick ner i vikt, man blev social och kunde ta konfliker man tidigare ryggat fr. Det va verkligen en bra grej i brjan, men jag va fr naiv antar jag.

Sen kom dagen d man skulle lta dom va... fr det frsta s gav man fan i att lta dom va s lnge man hade fr varfr inte m som en prins istllet fr en medioker lirare liksom... Och toleransen kade, pltsligt behvde man 1,5 tablett. Ngra veckor senare 2 tabs, sen fortsatte det o fortsatte... Och man rkade slarva och bli utan sina lyckopiller 1-2 dagar. Kndes ju som man lg fr dden. "Nejj, det r bara nn tillfllig influensa eller ngot jag kt p" skyllde man p. Sen fick man tag p giftet och vips s var man p benen igen.

Galet, min strsta nskan r att kunna skruva tillbaka tiden tills jag fick dom kartorna i nven, och slnga dom ner i djupaste jvla brunn dr ingen mnniska kommer t dom. Att vi mnniskor framstllt ngot snt lurigt jvla gift, det r fr mig helt ofrsteligt.

Nuff said. Nu har jag ftt dela med mig ngra av mina tankar, samt uppkomsten av mitt beroende av denna jvulsdrog Tramadol. Jag hoppas innerligt att fler kan komma att lsa denna posten, och kanske lra sig ngot av den, samt dra nytta av Gudagvan Psykdoktorn som lagt ner tiden p att hjlpa mig hitta en vg ur denna brda.

Jag kommer i den mn jag kan/minns uppdatera trden om hur det gr, om jag kommit igng i sinom tid. Som jag skrev tidigare r min motivation i botten just nu, men ska hmta mig, sen ska viljan och motivationen f mig att komma ur denna rvsax.

Fridens Liljor

Hej TS! Hur har det gtt fr dej?
Citera
2024-01-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ja, ge gabapentin en chans. Om du gr det rekommenderar jag att du tar det i kombination med sensaval, i andra hand amitriptylin och i tredje hand cymbalta. Alla tre antidepressiva med viss smrtlindrande effekt.

Vet inte vad du har fr doser p respektive lkemedel. Generellt r det vl dock bttre att g ver helt till lngtidsverkande.

Allt gott!

Rekommenderar du TCA av just den smrtlindrande effekten eller finns det fler orsaker? Tycker biverkningsprofilen p dem r hemska. Om man tnker att jag inte behver den smrtlindrande effekten frn en antidepp, skulle du st fast vid TCA eller rekommendera ngot annat?

Jag har bde 10 och 5 mg p lng resp korttidsverkande, s vilka ska jag spara till sist att avsluta med s.a

Undrar ven gllande att man kraftigt har strt funktionen p min HPA axel, samt hela belningssystemet iom oxy. Hur fungerar det, r det mkt mindre av tex dopamin i omlopp? Producerar jag mindre dopamin tex s jag skulle behva f upp det? Samtidigt s verkar adrenalin/noradrenalin skjuta i taket nr man gr av sn hr medicin? Jag frsker frst rent teoretiskt vad man behver reparera. Om du vill fr du grna skriva ngra rader om det s jag frstr bttre och kan sttta kroppen p bsta stt. 🌸
Kan MAO hmmate vara ngot fr mej som stttar upp brett?
Citera
2024-01-27, 09:13
Medlem
Jag r, eller har varit i exakt samma situation, lite ldre men familj och jobb som mste sktas. Jag lg p identiska doser och hade tagit lite ver ett r, klippte cold turkey fr en mnad sen med hjlp av lyrika frsta 5 dagarna och sen 5 dagar benzo, sen tog jag ett litet terfall p 3-4 dagar och nu har jag ter igen klippt helt och nu ven utan hjlpmedel, de fysiska klarar jag av men ngesten r vermktig, ter ssri men kontaktat vrdcentralen att byta till snri eller addera voxra.

Jag r i grunden en person som r knslig fr ngest, har du inte haft ngestproblematik s fixar du detta.

Jag har en frga till psykdoktorn, ska jag byta till snri eller addera voxra? Jag ska frska f en adhd utredning lngre fram s d tnker jag att byta min voxra mot adhd-medecinering och st kvar p min ssri, fr om jag frsttt det rtt s kan man inte ta snri och adhd Medecin samtidigt?

Tack p frhand och lycka till ts.
Citera
2024-01-27, 10:17
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_
Jag r, eller har varit i exakt samma situation, lite ldre men familj och jobb som mste sktas. Jag lg p identiska doser och hade tagit lite ver ett r, klippte cold turkey fr en mnad sen med hjlp av lyrika frsta 5 dagarna och sen 5 dagar benzo, sen tog jag ett litet terfall p 3-4 dagar och nu har jag ter igen klippt helt och nu ven utan hjlpmedel, de fysiska klarar jag av men ngesten r vermktig, ter ssri men kontaktat vrdcentralen att byta till snri eller addera voxra.

Jag r i grunden en person som r knslig fr ngest, har du inte haft ngestproblematik s fixar du detta.

Jag har en frga till psykdoktorn, ska jag byta till snri eller addera voxra? Jag ska frska f en adhd utredning lngre fram s d tnker jag att byta min voxra mot adhd-medecinering och st kvar p min ssri, fr om jag frsttt det rtt s kan man inte ta snri och adhd Medecin samtidigt?

Vad r det fr ssri-preparat du tar och vilken dos? Tar du ngra vriga lkemedel?

Interaktionerna mellan snri och centralstimulantia r milda, r du biverkningsknslig s kan det ibland krvas viss dostitrering fr att n fullgod effekt. Sen om du brjar/avslutar en cs-behandling kan det ocks vara aktuellt att justera dosen fr de lkemedel som du redan tar.

Allt gott!
Citera
2024-01-27, 11:49
Medlem
Citat:
Vad r det fr ssri-preparat du tar och vilken dos? Tar du ngra vriga lkemedel?

Interaktionerna mellan snri och centralstimulantia r milda, r du biverkningsknslig s kan det ibland krvas viss dostitrering fr att n fullgod effekt. Sen om du brjar/avslutar en cs-behandling kan det ocks vara aktuellt att justera dosen fr de lkemedel som du redan tar.

Allt gott!

Jag tar escitalopram 20 mg, inga andra mediciner i dagslget. t sertralin frut, hade egentligen bttre effekt p ngest(r frvisso i en helt annan situation nu) men bytade pga vikt uppgng. Har jag utsatt mig fr fara genom att kombinera ssri med tramadol?

Vilken/vilka Mediciner rekommenderar du att jag frgar efter, jag kommer ej uppge mitt tidigare missbruk, r fast besluten om att hlla mig nykter, ska inte heller dricka alkohol p minst 1 mnad. ngesten r de vrsta, ngot som biter p det. Jag har i grunden social ngest ocks, men med min misstnkta add diagnos s har jag tnkt att de kunde vara bra att ha ngot som gr p dopaminet ocks, jag har ocks lst att tramadol fungerar som en snri och kanske kan vara bra att erstta tramadolen med det.

Tack fr att du tar dig tid p din fritid, du rddar mnniskor
Citera
2024-01-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_

r det mej du skriver till eller TS? ☺️
Citera
2024-01-27, 12:04
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Rekommenderar du TCA av just den smrtlindrande effekten eller finns det fler orsaker? Tycker biverkningsprofilen p dem r hemska. Om man tnker att jag inte behver den smrtlindrande effekten frn en antidepp, skulle du st fast vid TCA eller rekommendera ngot annat?

Jag har bde 10 och 5 mg p lng resp korttidsverkande, s vilka ska jag spara till sist att avsluta med s.a

Undrar ven gllande att man kraftigt har strt funktionen p min HPA axel, samt hela belningssystemet iom oxy. Hur fungerar det, r det mkt mindre av tex dopamin i omlopp? Producerar jag mindre dopamin tex s jag skulle behva f upp det? Samtidigt s verkar adrenalin/noradrenalin skjuta i taket nr man gr av sn hr medicin? Jag frsker frst rent teoretiskt vad man behver reparera. Om du vill fr du grna skriva ngra rader om det s jag frstr bttre och kan sttta kroppen p bsta stt. 🌸
Kan MAO hmmate vara ngot fr mej som stttar upp brett?

Rekommenderade TCA d det kan vara en effektiv kombinationsbehandling fr patienter med smrtproblematik. Du fr tnka p att det allra flesta lkemedel har en omfattande lista med biverkningar, men i det allra flesta fall avtar eventuella biverkningar efter en ''insttningsperiod''. OM det finns kvarstende biverkningar efter insttning och dostitrering tycker jag att man alltid br vga dessa mot de positiva effekterna som lkemedlet ger. Men, skulle jag behandla en patient med en lttare/mttlig depression r escitalopram ett bra alternativ att brja med.

Det r vldigt individuellt vad som passar en bst. Depottabletter fristts ver lngre tid och uppnr maximal analgetisk effekt efter ngra timmar, medan korttidsverkande ger en snabb och mer knnbar effekt redan efter 30-60 minuter. Drfr kan vissa uppleva det som svrare att sluta med ett lkemedel som ger en ruseffekt eller "kick", vilket kan vara fallet med korttidsverkande oxikodon.

Lngvarigt beroende kan definitivt pverka det mesolimbiska belningssystemet, som r kopplat till fristtningen av dopamin. Det r anvndbart att tnka p dopamin som begr snarare n belning, vilket frklarar varfr mnga som blir beroende av droger stndigt sker mer och upplever en "brist" p dopamin nr de slutar. Oxikodon sensibiliserar vrt mesolimbiska dopaminsystem, vilket gr oss knsligare fr dopaminfristtning. Drfr krvs hela tiden kande mngder dopamin fr att uppn samma positiva effekt som tidigare.

Opioider kan hmma fristtningen av neurotransmittorer som noradrenalin, och nr du slutar med opioider, kan kroppen reagera genom att verproducera noradrenalin. Det bidrar till vissa av de abstinenssymtom som mnga upplever, tex; ngest, rastlshet och hjrtklappning. I slutndan r verproduktionen av noradrenalin ett resultat av kroppens anstrngning att terg till normala niver

Det trkiga svaret r att det tar tid att terstlla kroppen och hjrnan. Livsstilsfrndringar som regelbunden fysisk aktivitet, en varierad kost och tillrcklig smn r viktiga. Att brja med mindfulness, yoga eller meditation kan ocks vara effektiva stresshanteringstekniker.

Det r alltid bra att vara frberedd och du verkar plst! Kommer sker g bra med allt!
Citera
2024-01-27, 12:24
Medlem
Citat:
Rekommenderade TCA d det kan vara en effektiv kombinationsbehandling fr patienter med smrtproblematik. Du fr tnka p att det allra flesta lkemedel har en omfattande lista med biverkningar, men i det allra flesta fall avtar eventuella biverkningar efter en ''insttningsperiod''. OM det finns kvarstende biverkningar efter insttning och dostitrering tycker jag att man alltid br vga dessa mot de positiva effekterna som lkemedlet ger. Men, skulle jag behandla en patient med en lttare/mttlig depression r escitalopram ett bra alternativ att brja med.

Det r vldigt individuellt vad som passar en bst. Depottabletter fristts ver lngre tid och uppnr maximal analgetisk effekt efter ngra timmar, medan korttidsverkande ger en snabb och mer knnbar effekt redan efter 30-60 minuter. Drfr kan vissa uppleva det som svrare att sluta med ett lkemedel som ger en ruseffekt eller "kick", vilket kan vara fallet med korttidsverkande oxikodon.

Lngvarigt beroende kan definitivt pverka det mesolimbiska belningssystemet, som r kopplat till fristtningen av dopamin. Det r anvndbart att tnka p dopamin som begr snarare n belning, vilket frklarar varfr mnga som blir beroende av droger stndigt sker mer och upplever en "brist" p dopamin nr de slutar. Oxikodon sensibiliserar vrt mesolimbiska dopaminsystem, vilket gr oss knsligare fr dopaminfristtning. Drfr krvs hela tiden kande mngder dopamin fr att uppn samma positiva effekt som tidigare.

Opioider kan hmma fristtningen av neurotransmittorer som noradrenalin, och nr du slutar med opioider, kan kroppen reagera genom att verproducera noradrenalin. Det bidrar till vissa av de abstinenssymtom som mnga upplever, tex; ngest, rastlshet och hjrtklappning. I slutndan r verproduktionen av noradrenalin ett resultat av kroppens anstrngning att terg till normala niver

Det trkiga svaret r att det tar tid att terstlla kroppen och hjrnan. Livsstilsfrndringar som regelbunden fysisk aktivitet, en varierad kost och tillrcklig smn r viktiga. Att brja med mindfulness, yoga eller meditation kan ocks vara effektiva stresshanteringstekniker.

Det r alltid bra att vara frberedd och du verkar plst! Kommer sker g bra med allt!

Tack! Jo jag frsker frst s jag kan frska hjlpa mej sjlv bttre.

Tnker att det d r det noradrenerga hrjandet man dmpar med Catapresan? Hur fungerar det, r det en medicin som hjlper att terstlla kroppen eller r det bara en dmpare fr stunden?

Har testat TCA fr smrta (lnge sedan och inte kopplat till detta alls), och det var inte en optimal medicin fr mej.

Men jag funderar p MAO, frmst moclebemid pga diet osv. Vad tror du om det? r rdd att ta ngot som piskar p ngesten vid AT nnu mer vilket jag tnker att alla dopamin samt noradrenalinterupptagshmmare ska gra? Men jag kanske tnker helt fel. (Duloxetin tnker jag frigr n mer noradrenalin eller kan ++ bli - med noradrenalinet?).
Citera
2024-01-27, 16:06
Medlem
Psykdoktorn

Ditt frstahandsval av antidepressiva verkar vara duloxetin men r inte venlafaxin effektivare? En annan lkare privat rekommenderade escitalopram
Och bupropion. Vad tycker du om bupropion? Sen har jag ven lst p lite om buspar, vad har du fr sikt om de preparatet? Just nu ngesten mitt strsta problem men sen nr jag kommer tillbaks s r trtthet ett stort problem. Mina testosteronvrden ligger ocks precis ver behandlingsniv, kan detta pverka mig negativt med?

Ls grna mitt andra inlgg dr jag svarade dig , och tack igen fr att du tar dig tid. Vilken hjlte.
Senast redigerad av _Anonym_ 2024-01-27 kl. 16:25. Anledning: Fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in