Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Stämmer inte.
Så här ser tabellen ut i BRÅs rapport och notera att den baseras på ett urval av 736 nedlagda ärenden avtotalt 785 anmälningar och basen är alltså inte 100% av anmälningarna utan 94%.
Urvalet gjordes 2016 och alltså baserat på den tidigare definitionen av våldtäkt.
Orsaker till att ärenden läggs ned
För att få en närmare bild av vad som är de vanligaste skälen till att utredningar om våldtäkt läggs ner, har Brå kategoriserat de primära nedläggningsskälen i de 736 nedlagda ärendena i materialet.
Det visar att nedläggningsskälen år 2016 fördelade sig på följande sätt:
Tabell 1. Anmälningarna uppdelade utifrån primärt nedläggningsskäl.
Bortfallskategori Antal Andel (%)
Formellt felaktig anmälning 49 7
Har sannolikt inte hänt 79 11
Inte utredningsbart 81 11
Inte våldtäkt i juridisk mening 41 6 Utredningen väcker tvivel 150 20 Målsäganden hoppar av 80 11
Misstänkt inte lokaliserad 31 4
Otillräcklig bevisning 225 31
Totalt 736 100
Som framgår av tabellen är den vanligaste huvudorsaken till ned*läggningen att bevisningen är otillräcklig. I dessa fall finns det en medverkande målsägande och en identifierad misstänkt. Målsägan*dens utsaga uppfyller kriterierna för våldtäkt och har inte blivit motbevisad i centrala delar. Men åklagaren bedömer att bevisningen inte är stark nog för att väcka åtal i domstol.
Denna kategori
skulle kunna innehålla falska anmälningar:
Har sannolikt inte hänt 79 11
Den motsvarar 11% av 94% dvs 10% som sannolikt inte har hänt.
Om 95% är vanligt, vad är då 5%?
Var går gränsen mellan vanligt och ovanligt?
Du definierar om ord så att det passar dig.
Du menar precis som du gör?
Du tror alltså att falskanmälningar vägs mot anmälda våldtäkter, det är ju ingenting annat än retarderat.
Tycker du att skjutningarna och sprängningarna i Sverige inte är så många, och ingenting att bry sig om eftersom det sker ju fler skjutningar och sprängningar i Ukraina…?
Klappträ.
Citat:
Här kommer den igen, din bisarra tvångsmässiga vana att kalla meningsmotståndare för nedsättande ord. Den skriker ”saknar argument” och det begriper du givetvis, eftersom du är en oförskämd stropp.
Kan du säga ”Projicerande hycklare”…?
Citat:
Varje dödsolycka är givetvis en för mycket men sannolikheten för att dödas under en bilresa är i snitt 1 på 6 miljoner så här definierar du om svenska språket så det passar dig.
Och de är också vanliga, eftersom 2-300 per år dör i trafiken. Ganska vanligt, alltså, med precis alla mått mätt.
Citat:
Skärp dig själv för helvete.
Nej, det är du som är i trängande behov av det.
Citat:
Det finns inget belägg för att falskanmälningar har blivit vanligare sedan sexualbrottslagstiftningen ändrades. Eftersom BRÅs rapport baseras på data från 2016 innan samtyckeskravet infördes så avser den de gamla definitionerna av våldtäkt.
Om falskanmälningarna då var 10% och nu är 5% så har de ju i så fall minskat.
Det finns inga belägg för att de minskat heller.
De har varit höga längre, och som jag beskrivit och förklarat för dig upprepade gånger så är de svåra att få siffror på.
Citat:
Citera åtminstone en vetenskaplig rapport som stödjer din tes eller lägg ner tjafset.
Och det har jag gjort. Flera gånger.
Istället för att ljuga med statistik.
Citat:
Ja, det var som sagt enligt 2016 års lagstiftning som krävde att våldtäkten skett med våld, hot eller utnyttjande av särskilt utsatt ställning hos brottsoffret.
Jaha?
Och då tycker du det är logiskt att de siffrorna sjunker när det blir lättare att anmäla och fälla…
Jösses.
Citat:
Ja precis, 2-8% är i linje med vad som sagts innan.
Du missade visst poängen där…
Det krävs alltså gedigen utredning i varje fall för att konstatera att det är en falsk anmälan.
Någonting som alltså inte görs.
Citat:
Du insinuerar att statistiken inte stämmer (för att den inte passar din världsbild) och då är vi ute i konspirationsteoriernas tassemarker.
Nej, det insinuerar jag inte, jag säger det rakt ut.
Och det är inga konspirationsteorier, det är enkel logik.
Jag har förklarat för dig varför det inte utreds i den utsträckning det förekommer.
Citat:
Menar du att en polischef borde ägna sig åt sånt?
Det hade ju varit uppfriskande med en polischef som berättade det som poliser vet.
Men givetvis kommer han bara prata om officiell statistik, han vill ju behålla jobbet.
Därav den här repliken: ” – Jag kan inte som tjänsteman påstå något sådant. Jag måste ha det svart på vitt. Det har vi inte, säger han.”
”Däri har han rätt. Det finns ingen sådan statistik.
När signalementet är vagt, och det saknas vittnen och teknisk spårsäkring, läggs förundersökningen till slut ner.
Om berättelsen är motstridig eller otrolig, påskyndas bara processen.
Samma sak sker om ”offret” erkänner att allt var påhittat.”
Citat:
Det finns ingen rimlig anledning att tro att två konstaplar (jobbar Kling och Klang ens med sexualbrott?) som intervjuas anonymt av en kvällstidning skulle vara mer trovärdiga. De är inte ens ett statistiskt urval.
Det gör det visst det. Förklaringen har du i anonymiteten som du ondgör dig så förförat över.
Citat:
Jaså här tryter argumenten igen. Du får nog be någon hjälpa dig med svenskan. Och vem som ligger på sandlådenivå i sitt språkbruk och i så fall behöver tillsyn är ju uppenbart.
Nädå, det som tryter är tålamodet med blockmongon som du.
Och du tror visst att du framstår som lite finare och bättre för att du fegar och lindar in dina förolämpningar och epitet.
Jag föredrar klarspråk.
Citat:
Din vetenskapliga naivitet är skrattretande. På vilket sätt skulle en 20 år gammal amerikansk studie med 30 år gammal data och helt andra straffrättsliga definitioner vara relevant för förhållandena i Sverige 2024?
Säger du samtidigt som du visar att du inte ens begripit att det här handlar om beteendevetenskap. Men berätta gärna hur människans natur och biologi ändrats på 20 år som omöjliggjort falskanmälningar för våldtäkt…?
Citat:
Och hur signifikant är ett urval på 109 jämfört med 736 till att börja med? Du har ingen aning om vad du pratar om.
Tillräckligt signifikant för att bevisa att du är ett klappträ.
Det här är inte en jämförelse mellan olika forskarrapporter, det är en redogörelse över hur vanligt det är att kvinnor falskeligen anmäler män för våldtäkt.
Av de 109 undersökta var det 40%. Klart och tydligt.
736 är inte en vidare hög siffra för att fastställa någonting heller, och det vet du mycket väl.
Citat:
Du gillar inte dagens sexualbrottslagstiftning och det är helt okej, vi har åsiktsfrihet.
Jösses, du har begripit någonting…
Gillar du att någon kan dömas på hörsägen om uppvisade känslor?
Citat:
Men försök inte fultolka forskning för att försöka påskina att falskanmälningar är vanligt eller att sannolikheten är stor att aktuell GM råkar ut för en falskanmälning.
Data ger helt enkelt inget belägg för detta.
Det finns mer i livet än data. Verklighet t ex. Du borde testa på den.
Det här är alltså någonting som de som jobbar med detta ser och du har fått förklaringen till varför det inte finns tillfredställande statistik(även om det finns det, och du har fått den men förnekar den).
Jag har alltså sett det här under 20 år och du har fått källor på poliser och advokater som sett samma sak.
Och fultolkar forskning är det ju, bevisligen, du som gör, det har ju påvisats flera gånger här i tråden.
Citat:
Jag finner inget värde i att diskutera med en person som på grund av okunskap eller oärlighet vantolkar statistiska data och forskning. Men vill du fortsätta diskussionen så var så god.
Ironi är visst inte din starka sida…det heller.
Citat:
Din vana trogen förväntar jag mig nu att du inte kan låta bli att skriva ett svavelosande svar fullt av tvångsmässiga invektiv.
Jag ska inte göra dig besviken, det räcker väl med besvikelsen din mamma måste känna över dig för att fylla ert hushåll. Klappträ.