2024-01-15, 16:30
  #1741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det hela kan ske gradvis. Det börjar med att man skäms över att ha legat med fel person så då säger man att man inte riktigt var med på det, sen är det folk runtomkring som tror på en och börjar säga att man måste anmäla och vips står man mellan valet att erkänna att man ljög eller bli meddragen till polisen och när man väl hamnat hos polisen är det för sent att ångra sig för då har man begått ett brott.

Skäms man över att ha legat med fel person, så håller man tyst om det. Svårare än så är det inte. Och det tror jag damer i regel är jävligt duktiga på att göra.

Målsägande höll inte tyst om det, utan skrev och ringde och basunerade ut det hela till fyra personer. Hon betedde sig helt traumatiserat. Så som folk gör efter at ha utsatts för allvarliga brott/olyckor eller bevittnat allvarliga brott/olyckor etc. Hon betedde sig som någon som blivit våldtagen.

Hade hon skämts för ett frivilligt ligg med Vi*king. Hade hon bara kunnat vara tyst.
Citera
2024-01-15, 16:33
  #1742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Återigen din överviktiga feministkossa, missar du det viktigaste av allt. För fällande dom krävs att åklagaren lyckas ställa bortom rimligt tvivel att gärningen gått till på det sätt som målsägande påstått. I det här fallet, finns flera utrymmen för tvivel, det finns minst ett annat alternativt händelseförlopp och då kan man inte döma. Förhoppningsvis ser Hovrätten detta och korrigerar domen.

Lägg ner att skriva otrevliga kommentarer. Du gör bort dig.
I övrigt missade jag ingenting. Läs om, läs rätt.
Citera
2024-01-15, 16:36
  #1743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Med tanke på den känslomässiga stressen det innebär att utsätta sig för en ingående undersökning av kroppen inklusive könsorganen, ingående förhör och ifrågasättande av allt från kläder till sexvanor, så finns det starka incitament att inte anmäla våldtäkt.
Eftersom man dessutom kommer att bli uthängd av misogyna män som inte drar sig för att kalla en för grovt nedsättande ord, är priset väldigt högt.

Statistiken säger att 7 av 8 polisanmälda våldtäkter inte leder till fällande dom.
Och då har ändå 100% av anmälarna varit beredda att betala det höga priset som jag beskriver ovan.

Rent statistiskt pekar detta på att polisen är bra på att sortera ut falska eller grundlösa anmälningar.

Exakt. Det som talar allra starkast för detta enligt min mening är att målsägande själv till en början inte ville anmäla. Hon anade säkert vilket pris hon skulle behöva betala.

Japp, exakt! Att anmäla våldtäkt och genomgå undersökningar måste ju vara jobbigt nog i sig. Och om det går till rättegång... Tja, kan inte vara kul.

Det är mer förståeligt att någon som blivit våldtagen inte anmäler.

Och att folk frivilligt skulle gå igenom allt det där utan att ha blivit våldtagna, ja, då krävs det empatistörning eller någon annan form av svår störning.
Citera
2024-01-15, 16:37
  #1744
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Låter mer som du är gift med en kvinna som har svårt att ta in andras perspektiv på trauma.

Vem vet, efter 20 år tillsammans så kanske jag är bättre lämpad än dig att beskriva hennes egenskaper?

Citat:
Jag var med om en trafikolycka en gång.

Bra.
__________________
Senast redigerad av Fiffiniffi 2024-01-15 kl. 16:40.
Citera
2024-01-15, 16:41
  #1745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY-S
Du svara inte på min fråga då du vet själv att "Gå med på saker utav rädsla" inte är våldtäkt.
Tjatsex börjar också med ett nej, inte våldtäkt.

Går du med på sex så är det samtyckte. Punkt.

Om jag tjatar på dig att få låna din bil och du säger "nej" 8 gånger. Men till slut suckar och säger "ok då, men bara för den här gången då!". Så har jag tjatat mig till din bil. Inte stulit den. = Inte olagligt

Och jag tjatar på dig att få låna din bil och du säger "nej" 8 gånger. Och du säger inget annat sedan men orkar inte fortsätta säga "nej", utan tycker att jag borde respektera dig. Och jag rycker bilnycklarna ur dina händer, tar bilen och kör iväg, så har jag stulit din bil. = Olagligt.

Vi*king har inte tjatat sig till sex. Han har tagit sig friheter med målsägandes kropp, som säger nej och försöker avbryta det hela. Men han skiter i det (drar bilnycklarna ur hennes händer)...
Citera
2024-01-15, 16:43
  #1746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vem vet, efter 20 år tillsammans så kanske jag är bättre lämpad än dig att beskriva hennes egenskaper?

Bra.

Efter 20 år tillsammans har ni väl präglat varandra. Och det faktum att hon läser en minut i denna dom som tråden handlar om och bildar sig en klar åsikt och att du skriver "bra" när jag beskriver att jag varit med om en bilolycka, låter ju som ni båda är präglade åt ett rejält negativt och känslokallt håll.
Citera
2024-01-15, 16:45
  #1747
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Efter 20 år tillsammans har ni väl präglat varandra. Och det faktum att hon läser en minut i denna dom som tråden handlar om och bildar sig en klar åsikt och att du skriver "bra" när jag beskriver att jag varit med om en bilolycka, låter ju som ni båda är präglade åt ett rejält negativt och känslokallt håll.

Jag sa aldrig att hon läste "en minut". Att du tror det låter ju som att du är präglad åt ett utvecklingsstört håll.
Citera
2024-01-15, 16:50
  #1748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Jag frågade varför du valde att inte nämna det, inte varför du gissar att hon inte hade någon madrass.
Men om vi säger så här då: Hon ville nog framstå som en fin flicka och inte direkt föreslå att han skulle komma dit för sex.
Du vet, det är en vanlig företeelse att göra så; Netflix&Chill, -”Vill du komma in på en kopp te?” -”Jag dricker inte te.”-”Det gör ingenting. Jag har inget te…”. Etc.

Jag menar, eftersom du kan gissa utifrån vad du vill tro på så kan vi ju lika gärna gå på den verisionen, som är rimligare.



Trots att den inte var det. Hon nämnde ju t ex inte under polisförhören att hon red av honom vid flera tillfällen.
Hon har ju befunnits undanhålla saker, det har inte han.



Mer erfarna än du, kanske.
Nämndemän är lekmän och väljs på fyra år. Det är inte ens en fjärdedel av vad jag har av samma ämneserfarenhet.



Nej. Det är faktiskt mycket, mycket värre att staten straffar en oskyldig.
Hur kan du inte begripa det?



Är han oskyldig så hoppas jag innerligt att han gör det.
Men, det är av samma anledning problematiskt på precis samma vis som att brottsoffer väljer att inte anmäla eller gå vidare; det kan kännas alldeles för jobbigt.

Härligt med proffs i tråden som är vassare än den jurist och de lekmän som sitter och dömer i tingsrätten. Då vet ju du också att hovrättens jurister kommer att riva upp domen illa kvickt, eller hur? Så andas och ta det lugnt
Är du vassare än hovrättsjuristerna också om det blir en fällande dom även där? Alt. lider av Dunning Kruger

Det är ju tragiskt att så många inte orkar/vill anmäla våldtäkter, men denna tråd är ju ett levande bevis på varför. D v s hur många det är som tycker BO är en hora, hade på sig fel klädsel, är en lögnare, får skylla sig själv o s v o s v
Citera
2024-01-15, 16:51
  #1749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag sa aldrig att hon läste "en minut". Att du tror det låter ju som att du är präglad åt ett utvecklingsstört håll.

Blandade ihop dig med Thyros. Hans fru läste en minut in i domen och hade sedan bildat sig en åsikt. Din fru har inte ens läst domen utan bara hört dig prata om den. Så var det ja.

Och det låter som vettiga fruar, vettiga på så vis att de är duktiga på att håla husfrid.
__________________
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-15 kl. 17:03.
Citera
2024-01-15, 17:00
  #1750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Härligt med proffs i tråden som är vassare än den jurist och de lekmän som sitter och dömer i tingsrätten. Då vet ju du också att hovrättens jurister kommer att riva upp domen illa kvickt, eller hur? Så andas och ta det lugnt
Är du vassare än hovrättsjuristerna också om det blir en fällande dom även där? Alt. lider av Dunning Kruger

Det är ju tragiskt att så många inte orkar/vill anmäla våldtäkter, men denna tråd är ju ett levande bevis på varför. D v s hur många det är som tycker BO är en hora, hade på sig fel klädsel, är en lögnare, får skylla sig själv o s v o s v

Javisst. det är nog bättre att våldtäktsoffer inte anmäler våldtäkter. När de kommit över traumat (om de gör det) kan de u iaf. leva ett anständigt liv. Deras förövare kanske någon gång möter på lite karma och själva blir våldtagna eller utsatta för falsk tillvitelse och ändå hamnar lås och bom, fast oskyldigt den gången. För ska man tro på vissa här inne så finns det ju gott om falska tillvitare, så dessa lär ju även våldtäktsförövare råka på och utsättas av. Som lite karma.

I övrigt är det väldigt märkligt att målsägande blir så ifrågasatt i denna tråd. Vi har ju här en fällande dom. Litar folk inte på fällande domar längre? Har de så låg tilltro till rättsväsendet? Som en av dem dessutom påstår sig jobba inom...
Citera
2024-01-15, 17:06
  #1751
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Blandade ihop dig med Thyros.

There you go.

"Nattlinne" beskrev hon för övrigt som allt från en sexig negligé till det du beskriver. Det är nämligen vad ordet betyder för ärliga människor, nattlinne är en samlingsterm. Och hon skulle aldrig bära ett inför en ytlig bekant som hon inte ville ligga med.

I'm telling you, normala människor tycker MÄs beteende är märkligt. När jag berättade om polisförhören fick jag en menande are-you-fucking-kidding-me-blick.
Citera
2024-01-15, 17:07
  #1752
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Härligt med proffs i tråden som är vassare än den jurist och de lekmän som sitter och dömer i tingsrätten. Då vet ju du också att hovrättens jurister kommer att riva upp domen illa kvickt, eller hur? Så andas och ta det lugnt
Är du vassare än hovrättsjuristerna också om det blir en fällande dom även där? Alt. lider av Dunning Kruger

Det är ju tragiskt att så många inte orkar/vill anmäla våldtäkter, men denna tråd är ju ett levande bevis på varför. D v s hur många det är som tycker BO är en hora, hade på sig fel klädsel, är en lögnare, får skylla sig själv o s v o s v

Jurister är inte experter på bevisvärdering och logik utan på juridik. Inget säger att de skulle vara bättre på att bedöma saker än någon annan. Dunning Kruger kan alltså inte appliceras på att bedöma sant och osant. Dessutom är som sagt orättvisan i form av konstiga bedömningar av bevis inbyggd i lagstiftning och praxis och eftersom juristerna är bundna av dessa saker är de predisponerade att göra konstiga bedömningar.

Målsägandens eventuella moraliska brister som om hon är en lögnare osv beror på om hon ljuger eller inte. Det är inget konstigt om målsäganden blir ifrågasatt och granskad. Det är svårt att tänka sig att motsatsen skulle vara rimlig när ord står mot ord och alternativet är att den tilltalade har liknande moraliska brister.

Man kan alltså rikta samma kritik mot dig om du påstår att den tilltalade utom allt rimligt tvivel är skyldig, trots att du inte vet om det är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in