2024-01-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Bard är kukryttare själv så vad vet han om kvinnor och våldtäkt?

Va?

Bard vet rätt mycket om det här, eftersom han har undersökt det och på ett förtjänstfullt vis påtalat hur vansinnigt rättsvidrig ”prinsesslagen” är.
Det vet de två-tre klappträna som gör sig till åtlöje här ovan och det är därför de försöker desarmera det Bard säger genom att i förväg försöka ogiltigförklara det.
Citera
2024-01-16, 13:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Forskning från 2018 som refereras av DN säger att upp till 5% av anmälningarna är falska, samt att endast 10-20% av våldtäkter anmäls. Polischefen i Malmö (som inte uttalar sig anonymt ), bekräftar detta. Eftersom
Detta framgår av en låst artikel och jag kan bara citera lite grand p.g.a. upphovsrätten.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/professor-5-procent-av-anmalda-sexovergrepp-kan-vara-falska/

”Runt 5 procent av anmälda sexuella övergrepp kan vara falska, enligt internationell forskning. Men en falsk anmälan som den i Malmö i slutet av december är ändå extremt sällsynt, enligt Mats Karlsson, polischef i Malmö.
– Det är väldigt ovanligt att man diktar upp ett helt scenario på det sättet.”

”Internationell forskning visar att en liten andel av anmälda sexuella övergrepp kan vara falska, enligt Niklas Långström, professor och utredare inom rättspsykiatri vid Rättsmedicinalverket.

”Sammanställningar av internationell forskning antyder att cirka 5 procent av anmälningar om sexuella övergrepp kan vara falska[..]”
”Bara 10–20 procent av alla sexövergrepp anmäls, vilket motsvarar att tusentals övergreppsoffer årligen inte anmäler.”

Samma forskning finns även publikt refererad tillsammans med annan intressant forskning om sexualbrott (alltså ej spekulationer från anonyma konstaplar)
https://www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/sexuellt-vald/sexuellt-vald/

Vidare för BRÅ statistik om sexualbrott.
https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html
År 2022 anmäldes 5.096 våldtäkter mot vuxna.
5% av anmälningarna avskrevs direkt.
22% klarades upp och gick att lagföra.
Samma år hade Sverige 8.0 miljoner invånare mellan 18 och 84 år (samma urval som BRÅ använder.)

Jag har tidigare citerat domstolsstatistik på att ca 70% av åtalen för våldtäkt leder till fällande dom. Det är rimligt att anta att en större del av de friande domarna hänför sig till falskanmälningar som lyckats gå hela vägen till åtal, men låt oss anta att samma andel gäller även dem.

Med dessa fakta kan man enkelt beräkna:
- Verkliga våldtäkter var minst 5.096 / 0.20 = 25.480
- Falskanmälda våldtäkter var ca 5.096 x 0.05 = 254
- Falskanmälda våldtäkter som ledde till åtal var högst 254 x 0,22 = 56
- Falskanmälda våldtäkter som ledde till fällande dom var högst 56 x 0,70 = 39
- Andel av befolkningen som utsätts för våldtäkt var 25.480 / 8.000.000 = 0.3%

Sammanfattningsvis:
- Risken för att råka ut för våldtäkt är låg men inte obefintlig. Den är större än risken för att få sin bil stulen risken och lägre än risken för att få inbrott i bilen.
- Risken för att bli falskanmäld är mycket låg. Den står i paritet med risken för att dödas i en trafikolycka.
- Risken att bli dömd vid en falskanmäld våldtäkt är väldigt liten. Det förekommer antagligen enligt beräkningen ovan men då har jag helt bortsett från anmälningar som avskrivs direkt och att andelen fällande domsr sannolikt är lägre för falskanmälningar.

Enligt dina beräkningar döms ca 40 personer per år på falska grunder för våldtäkt.

För mig är det en skrämmande hög siffra. Men det är också en worst case beräkning som du har gjort, så antalet är sannolikt och förhoppningsvis lägre än så, men det är ändå en skrämmande tankväckare.

Nästan en person i veckan döms felaktigt för våldtäkt, på falska grunder. Häromveckan var det Vikings tur.
Citera
2024-01-16, 13:37
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Va?

Bard vet rätt mycket om det här, eftersom han har undersökt det och på ett förtjänstfullt vis påtalat hur vansinnigt rättsvidrig ”prinsesslagen” är.
Det vet de två-tre klappträna som gör sig till åtlöje här ovan och det är därför de försöker desarmera det Bard säger genom att i förväg försöka ogiltigförklara det.
Bard har en fäbless som korvryttare. Han kan stänga igen fågelholken.
Citera
2024-01-16, 14:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det aktuella fallet på Västkusten är väl dessutom i mångt och mycket om en sk. "ord mot ord historia"?

I allra högsta grad. Utöver hennes ord finns egentligen endast andra vittnen som berättar vad - återigen - hon sagt till dem. Och det finns egentligen inte en enda omständighet i målet som rimligen utesluter den åtalades berättelse.
Citera
2024-01-16, 14:23
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Enligt dina beräkningar döms ca 40 personer per år på falska grunder för våldtäkt.

För mig är det en skrämmande hög siffra. Men det är också en worst case beräkning som du har gjort, så antalet är sannolikt och förhoppningsvis lägre än så, men det är ändå en skrämmande tankväckare.

Nästan en person i veckan döms felaktigt för våldtäkt, på falska grunder. Häromveckan var det Vikings tur.

Det är definitivt en hypotetisk worst-case-beräkning med antagandet att falska anmälningar har lika stor sannolikhet att trilla igenom rättssystemet som genomsnittet, vilket förefaller osannolikt då polisen lägger ner cirka 80 procent av alla våldtäktsanmälningar.
Dessutom tar beräkningen inte ställning till utfallet vid eventuellt överklagande. Det är alltså sannolikt att det verkliga antalet är betydligt lägre.

Någonstans måste man lägga ribban i rättsystemet.
Idag ligger ribban på så vis att ett teoretiskt maximum av 40 felaktigt fällande domar per år ställs mot ett teoretiskt uppskattat antal av 25.000 våldtäkter per år som också förstör folks liv.

Jämförelsen med trafiken var att de flesta av oss dagligen tar risken att dödas i trafiken som drabbar cirka 1 på 45.000 och vi tycks acceptera att så är fallet utan att pressa politikerna på ökad trafiksäkerhet (förutom när barn blir påkörda för då ska den berörda korsningen genast byggas om enligt folkopinionen.)

Jag är inte alls övertygad om att V. är oskyldig dömd men där har vi ju olika uppfattningar.
Citera
2024-01-16, 14:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är definitivt en hypotetisk worst-case-beräkning med antagandet att falska anmälningar har lika stor sannolikhet att trilla igenom rättssystemet som genomsnittet, vilket förefaller osannolikt då polisen lägger ner cirka 80 procent av alla våldtäktsanmälningar.
Dessutom tar beräkningen inte ställning till utfallet vid eventuellt överklagande. Det är alltså sannolikt att det verkliga antalet är betydligt lägre.

Någonstans måste man lägga ribban i rättsystemet.
Idag ligger ribban på så vis att ett teoretiskt maximum av 40 felaktigt fällande domar per år ställs mot ett teoretiskt uppskattat antal av 25.000 våldtäkter per år som också förstör folks liv.

Jämförelsen med trafiken var att de flesta av oss dagligen tar risken att dödas i trafiken som drabbar cirka 1 på 45.000 och vi tycks acceptera att så är fallet utan att pressa politikerna på ökad trafiksäkerhet (förutom när barn blir påkörda för då ska den berörda korsningen genast byggas om enligt folkopinionen.)

Jag är inte alls övertygad om att V. är oskyldig dömd men där har vi ju olika uppfattningar.

Din jämförelse haltar med trafiken. Folk har inte one night stands lika ofta som de vistas i trafiken. Skall du ställa de två emot varandra och tar hänsyn till exponeringen så ser du nog att det är närmast oändligt mycket större risk att råka ut för en falsk våldtäktsanklagelse än att dö i trafiken.
Citera
2024-01-16, 15:14
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Din jämförelse haltar med trafiken. Folk har inte one night stands lika ofta som de vistas i trafiken. Skall du ställa de två emot varandra och tar hänsyn till exponeringen så ser du nog att det är närmast oändligt mycket större risk att råka ut för en falsk våldtäktsanklagelse än att dö i trafiken.

Fint att du killgissar så tvärsäkert. Tack och lov är Sverige drömlandet för offentlig statistik så det går att kontrollräkna.

Matematiskt är risken i samma storleksordning.

Vuxna svenskar (8 miljoner) har i genomsnitt sex 2,8 ggr/månad.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/sexuell-halsa-hivprevention/sexuell-och-reproduktiv-halsa-och-rattigheter/vart-uppdrag-inom-srhr-omradet/srhr2017/

Med högst 40 felaktigt fällande domar blir sannolikheten < 40 / (8.000.000 x 2.8 x 12) = 1,48 x 10^-7 eller 1:6 miljoner räknat per samlag.

Det inträffade 212 dödsfall på 2.025 miljarder bilresor 2022.
Sannolikhet att dödas i trafiken < 212 / 2.025.000.000 = 1.05 x 10^-7 eller 1:9 miljoner räknat per bilresa.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/resvanor/2022/resvanor-i-sverige-2022.pdf

Och då jämför vi worst case med faktiskt utfall. Justerar vi ner antagandet om felaktiga domar till 30 så blir sannolikheten densamma.

Sen är såklart inte sannolikheten jämnt fördelad vare sig för trafikanter eller för sexuellt aktiva personer. Kör man en sommardäckad Porsche i 200 på 90-väg i mitten av januari utan bilbälte med 1 promille i kroppen ökar man rimligen sannolikheten att dödas över genomsnittet.
Samma sak om man har återkommande ONS med tillfälliga bekantskaper under alkoholpåverkan.

Nu känner jag att det blir en smula OT så jag tänker inte utveckla detta resonemang vidare.
Om du tänker svara så vore det bra om du redovisar dina antaganden istället för att killgissa.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-16 kl. 15:23.
Citera
2024-01-16, 15:23
Medlem
TheKhurgans avatar
Det låter som hon ångrat sig och anmält för att inte tappa ansiktet inför sin kille (som då var ex-kille).

Om jag varit henne, och inte vågat säga nej av olika anledningar, hade jag sagt att jag måste kissa först. Sedan gått in på toaletten, låst dörren och ringt antingen en vän eller 112.

Utifrån FUP så verkar hon ha varit med på det.

Det här är inte rättssäkert.
Citera
2024-01-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
I allra högsta grad. Utöver hennes ord finns egentligen endast andra vittnen som berättar vad - återigen - hon sagt till dem. Och det finns egentligen inte en enda omständighet i målet som rimligen utesluter den åtalades berättelse.

Du glömmer bort den "lilla" detaljen att BO beter sig uppenbart annorlunda/chockat/förvirrat där på förmiddagen när hon träffars sina kompisar.....
Det är alltså något som samtliga ser på henne när de träffar henne. Eller är det något som du och frugan sorterar in i att dom påstår att hon beter sig uppenbart annorlunda.......

Du skriver dessutom att det inte finns en enda omständighet i målet som rimligen utesluter den åtalades berättelse, här blir det inte lika viktigt med påståenden längre, utan du och frugan köper Juckarvikings berättelse rätt av, men inte BOs, mycket intressant......

Men visst, hon kanske är en grym skådespelare och han en ärlig helyllekille som pratar sanning. Så kan det ju vara. "Idioterna" i tingsrätten delar dock inte din och frugans tolkning av de olika vittnesmålen, vi får väl se om hovrätten gör en annan bedömning om det nu kommer dit.
Senast redigerad av Neverever31 2024-01-16 kl. 15:35.
Citera
2024-01-16, 15:34
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Det låter som hon ångrat sig och anmält för att inte tappa ansiktet inför sin kille (som då var ex-kille).

Om jag varit henne, och inte vågat säga nej av olika anledningar, hade jag sagt att jag måste kissa först. Sedan gått in på toaletten, låst dörren och ringt antingen en vän eller 112.

Ja det ska bli spännande att se vad hovrätten säger för detta måste ju verkligen överklagas.
Citera
2024-01-16, 15:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Jag håller med dig. En sak som jag undrar lite kring är om brottsoffers upplevda påverkan av brotten/påstådda brotten påverkar hur det döms i målen?

D.v.s. om två personer har utsatts för exakt samma brott/påstådda brott och tllvägagångsätt och det ena brottsoffret agerar som helt förstörd och påstår sig blivit traumatiserad, har kontaktat vänner o släkt m.m. och gråtit ut om det som har/ska ha hänt och den andra är mer som vanlig och går vidare i livet.

Tas det hänsyn till sådant i domstolarna? Ska det göras det eller ska det inte göras det.
Troligtvis har det nog en påverkan tror jag.
Citera
2024-01-16, 15:45
Medlem
Citat:

Jag tror de flesta som har läst domen får den uppfattningen; att hon initialt inte ville, gick sedan med på det, och sen ångrade sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in