2024-01-15, 01:26
Medlem
Dom skickar till fogden när skulden är 6månader. Betala in så att det bara är 5 skulder. Håll dig sedan på ytan på det viset. Men du bör ju kolla upp och prata med någon för om din ex redan har fått pengar av dig då ska hon ju inte fiffla med f-kassan också..
Citera
2024-01-15, 01:30
Medlem
En sak till. Om barnen bor hos dig varannan vecka så ska du inte betala något. Då får hon stämma dig på underhållsbidrag.. Detta från f-kassan är underhållsstöd..
Citera
2024-01-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Jag har skjutit fram underhåll och betalt in olika summor samtidigt som jag försökt spara ihop ett bra sparkapital som jag gärna vill ha ifall nåt skiter sig .. omprövningen nekades och jag har ansökt om anstånd ytligare för att få betala in den summa jag har möjlighet till men inte säkert att de godkänner de 🤷🏻‍♂️ Hur överklagar jag beslutet till domstol?
Så du har egentligen råd att betala underhållsbidraget men valt att lägga pengarna på personligt sparade istället?
Jaha.
Senast redigerad av MissDope 2024-01-15 kl. 02:15.
Citera
2024-01-15, 05:14
Medlem
Citat:
Har fått leva på knäckebröd i flera månader under min cancerperiod och fått jobba med cancer räcker inte de som straff?
Straff? Det är dina ungars välmående vi snackar om. Vilken far gör inte det för sina barn? Läser man mellan raderna så känner ts att ungarna ska ha det sämre hos morsan för att han ska kunna äta bättre själv. Klassisk narcissist. Riktig mönsterfarsa du var då ditt jävla stolpskott.
Citera
2024-01-15, 06:02
Medlem
Citat:
Men försäkringskassan förvarnar inte utan skickar till kronofogden helt utan framförhållning.

Kronofogden kommer skicka dit ett brev där du har x antal dagar innan det blir betalningsanmärkningar. Har man man också argue your case.
Citera
2024-01-15, 08:03
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder

Hur hjälpsamma är Kronofogdemyndigheten?
Mitt ex krävde mig på underhåll och ansökte via försäkringskassan bör jag var sjukskriven pga cancer. Jag fick en retroaktiv skuld på 10 000 kr, trotts att jag hade skickat över 2000 kr i månaden i ca ett halvår. Blev tvungen att skjuta upp betalning då jag inte hade betalningsmöjligheten. De kräver mig för två barn 3300:-. Jag har möjlighet till möjligen 2300 Max.

Jag har barnen boende hos mig deltid men blir ändå debiterad fullt.

Försäkringskassan ”hotar” med att skicka skulden till kronofogden och är inte speciellt samarbetsvilliga. De tar inte hänsyn till min sjukskrivning eller min livssituation. De går heller inte med på sänka ner underhållsstödet till 2300:- vilket jag bör ha möjlighet till och känns som en rimlig summa

Funderar på kontakta kronofogden i förebyggande syfte som kanske kan hjälpa mig få ner underhållsstödet? Men hamnat jag i deras register och blir det automatiskt utmätning osv med betalningsanmärkningar?
Rådfrågar er innan jag spontant skickar iväg ett mejl till kronofogden

Min erfarenhet gällande både försäkringskassan och kronofogden är dåliga för att inte säga usla! Jag har aldrig fått någon ordning alls på hur de tänker ibland så sker saker retroaktivt ibland ska det ske i förskott ibland gör de som dom vill. Men kronofogden styr inte underhållsbidrag! det gör försäkringskassan men du kan ju alltid överklaga deras beslut men det måste ske inom en viss tid och jag antar en god anledning. Men vad jag lärt mig är att alltid betala oavsett hur fel det än är annars kommer det större summor retroaktivt och den summan går till kronkalle. Det hjälper inte att prata med idioterna heller.
Citera
2024-01-15, 08:03
Medlem
Citat:
Sålänge de får in cash borde de kunna vara hjälpsamma. Kan jag betala 2500:- i månaden , kan jag Casha en hel månadslön för att slippa betala för resterande av året tex. De borde dom ju kunna vara hjälpsamma att förhandla om eller vem ska man kontakta om försäkringskassan inte tar hänsyn till nåt?

Ring och prata med fogden. De bits inte och då får du direkt svar istället för en massa gissningar och kanske rent av felaktig information här....
Citera
2024-01-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
3300kr och ni har växelvis boende? Du måste tjäna bra. Barnen har rätt till en hög standard om föräldrarna har det. Det låter orimligt om du är en vanlig arbetare.

Vad menar du nu? Jag betalar 4500:- för två barn! 3300 är inte högsta nivån!
Citera
2024-01-15, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Så du har egentligen råd att betala underhållsbidraget men valt att lägga pengarna på personligt sparade istället?
Jaha.

Fick ta privatlån för att finansiera elräkning förra vintern. Vill ej hamna där igen
Citera
2024-01-15, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Vad menar du nu? Jag betalar 4500:- för två barn! 3300 är inte högsta nivån!

3300 är högsta nivån för underhållsstöd för två barn
Citera
2024-01-15, 09:13
Medlem
Citat:
3300 är högsta nivån för underhållsstöd för två barn

Beroende på ålder.
Citera
2024-01-15, 09:14
Medlem
Det finns många barn som inte har föräldrar som kan betala dessa summor varje månad för barnen, även familjer som inte är separerade.

Ditt x är inte så snäll mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in