Citat:
Ursprungligen postat av
Tsanwhalar
Som rubriken lyder
Hur hjälpsamma är Kronofogdemyndigheten?
Mitt ex krävde mig på underhåll och ansökte via försäkringskassan bör jag var sjukskriven pga cancer. Jag fick en retroaktiv skuld på 10 000 kr, trotts att jag hade skickat över 2000 kr i månaden i ca ett halvår. Blev tvungen att skjuta upp betalning då jag inte hade betalningsmöjligheten. De kräver mig för två barn 3300:-. Jag har möjlighet till möjligen 2300 Max.
Jag har barnen boende hos mig deltid men blir ändå debiterad fullt.
Försäkringskassan ”hotar” med att skicka skulden till kronofogden och är inte speciellt samarbetsvilliga. De tar inte hänsyn till min sjukskrivning eller min livssituation. De går heller inte med på sänka ner underhållsstödet till 2300:- vilket jag bör ha möjlighet till och känns som en rimlig summa
Funderar på kontakta kronofogden i förebyggande syfte som kanske kan hjälpa mig få ner underhållsstödet? Men hamnat jag i deras register och blir det automatiskt utmätning osv med betalningsanmärkningar?
Rådfrågar er innan jag spontant skickar iväg ett mejl till kronofogden
Min erfarenhet gällande både försäkringskassan och kronofogden är dåliga för att inte säga usla! Jag har aldrig fått någon ordning alls på hur de tänker ibland så sker saker retroaktivt ibland ska det ske i förskott ibland gör de som dom vill. Men kronofogden styr inte underhållsbidrag! det gör försäkringskassan men du kan ju alltid överklaga deras beslut men det måste ske inom en viss tid och jag antar en god anledning. Men vad jag lärt mig är att alltid betala oavsett hur fel det än är annars kommer det större summor retroaktivt och den summan går till kronkalle. Det hjälper inte att prata med idioterna heller.