2024-01-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Kan inte uttala mig om hur bra det vore. Någon kan förhoppnings ge ett utförligt och bättre svar än mig.

Däremot känner jag att jag kan besvara den andra frågan.
Jag är rätt säker på att inte automatiskt blir utmätning pga betalningsanmärkelse. Det ska vara deras last resort.

Utmätningar sker i regel om man inte svarar på brev och samtal, eller inte har/kommer att ha några andra tillgångar.

Jag är rätt säker på att det inte kommer att ske någon utmätning, så länge du kommunicerar med fogden och kan visa att du har eller kommer att ha pengar att betala.

Kronofogden vill alltid hellre ha pengar än prylar att sälja. Om det är värt för dem att vänta, så kommer de att göra det.
Avbetalningsplaner går att upprätta osv.

Jag läste på deras hemsida, det där med avbetalningsplaner verkade man kunna glömma.
Citera
2024-01-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Jag har skjutit fram underhåll och betalt in olika summor samtidigt som jag försökt spara ihop ett bra sparkapital som jag gärna vill ha ifall nåt skiter sig .. omprövningen nekades och jag har ansökt om anstånd ytligare för att få betala in den summa jag har möjlighet till men inte säkert att de godkänner de 🤷🏻‍♂️ Hur överklagar jag beslutet till domstol?

Det måste väl stå i omprövningsbeslutet, är väl förvaltningsrätten som är nästa anhalt
Citera
2024-01-14, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Det tycker jag inte att de ska behöva. Barn är oskyldiga.

Men pappa kanske får göra det så ungarna slipper ha en pappa med betalningsanmärkning?

Har fått leva på knäckebröd i flera månader under min cancerperiod och fått jobba med cancer räcker inte de som straff?
Citera
2024-01-14, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det måste väl stå i omprövningsbeslutet, är väl förvaltningsrätten som är nästa anhalt

Kan man skriva direkt till förvaltningsrätten?
Citera
2024-01-14, 22:26
Avslutad
Pga att myndigheter håller på att trixa så trixar säkert många tillbaka då det inte är mer än rättvist. Staten ska hållas kort, kryphål hittas och därefter pluggas med expanderbult.
Vad kan staten med sina många myndigheter göra för dig, inte tvärtom, ska du tänka. Staten ska hållas ansvarig för allt den gör fel, ner till varje tjänsteman. Staten ska vara medborgarna behjälpliga, inte tvärtom.
Citera
2024-01-14, 22:32
Medlem
Helenedals avatar
Du skall undvika kronofogden.

Hamnar du hos dem ändå - av egen eller andras förskyllan - så kommer de att vara mycket hjälpsamma, så långt det är möjligt. Gäldenärer drivs sällan i graven utan ofta får en fordringsägare rätta sig efter kronofogden. Kronofogden är inte din vän utan snarare kanske litet av en barsk men kärleksfull styvmor. Du kommer alltid att få möjlighet att diskutera med din kronofodge eller -inspektör.

Se första raden igen. Det är registret som kommer att ställa till det för dig, om du inte redan är tvärkörd, så att säga.
Citera
2024-01-14, 22:38
Medlem
Om jag förstår rätt så kan du ansöka om jämkning ifall du kan bevisa att du fått ändring av slutgiltigt skatt (t ex pga sjukersättning i st för inkomst). Citerar 19 kap. 35 § SFB:
"Jämkning av betalningsskyldighet kan bara bli aktuell med anledning av ett ändrat beslut
om slutlig skatt. På ansökan av den bidragsskyldiga föräldern eller på initiativ av Försäkringskassan kan betalningsskyldigheten för viss tid jämkas om det beslut om slutlig skatt
som legat till grund för Försäkringskassans bedömning ändrats väsentligt"
Citera
2024-01-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Jag har aldrig haft med dom att göra, men jag har förstått det som att först får man påminnelser. Sen inkasso där man får mer påminnelser och möjlighet att yttra sig, sen KFM. Och har det gått dit så - blir det anmärkning och man är körd för flera år framåt.

Det är därför man ska se till att göra rätt för sig. Måste du leva på barkbröd så gör det. Tror det är att föredra framför betalningsanmärkning med allt vad det medför samt blir dömd i samhället som besmittad.

TS skriv till mig PM så ska jag hjälpa dig.

Du kan bestrida alla inkassokrav och även KFM delgivning. Då måste försäkringskassan stämma dig. Det gäller då att hitta ett kryphål där man tex undantas betalningsansvar vid allvarlig sjukdom (vanligt).
Oavsett vilket kan du spara ihop skulden privat och förlika dig direkt vid MUF hons tingsrätten.

Ingen aningmäekning men däremot eventuellt en förlikningsdom på Lexbase.
Citera
2024-01-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Som rubriken lyder

Hur hjälpsamma är Kronofogdemyndigheten?
Mitt ex krävde mig på underhåll och ansökte via försäkringskassan bör jag var sjukskriven pga cancer. Jag fick en retroaktiv skuld på 10 000 kr, trotts att jag hade skickat över 2000 kr i månaden i ca ett halvår. Blev tvungen att skjuta upp betalning då jag inte hade betalningsmöjligheten. De kräver mig för två barn 3300:-. Jag har möjlighet till möjligen 2300 Max.

Jag har barnen boende hos mig deltid men blir ändå debiterad fullt.

Försäkringskassan ”hotar” med att skicka skulden till kronofogden och är inte speciellt samarbetsvilliga. De tar inte hänsyn till min sjukskrivning eller min livssituation. De går heller inte med på sänka ner underhållsstödet till 2300:- vilket jag bör ha möjlighet till och känns som en rimlig summa

Funderar på kontakta kronofogden i förebyggande syfte som kanske kan hjälpa mig få ner underhållsstödet? Men hamnat jag i deras register och blir det automatiskt utmätning osv med betalningsanmärkningar?
Rådfrågar er innan jag spontant skickar iväg ett mejl till kronofogden
3300kr och ni har växelvis boende? Du måste tjäna bra. Barnen har rätt till en hög standard om föräldrarna har det. Det låter orimligt om du är en vanlig arbetare.
Citera
2024-01-14, 23:32
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

Du kan bestrida alla inkassokrav och även KFM delgivning. Då måste försäkringskassan stämma dig. Det gäller då att hitta ett kryphål där man tex undantas betalningsansvar vid allvarlig sjukdom (vanligt).
Oavsett vilket kan du spara ihop skulden privat och förlika dig direkt vid MUF hons tingsrätten.

Det är en myndighet och om TS fått ett utslag kommer dom gå all in på honom.

Försäkringskassan skickar inget till inkasso, de går direkt till KFM.

TS problem verkar vara beslutet.

TS hävdar även att barnen bor hos TS varannan vecka, så länge inte TS har en mycket högre inkomst skall TS ej betals något underhållsstöd. Och de låter inte som om en högre inkomst är de relevanta här.
Citera
2024-01-14, 23:50
Medlem
MatrixNeos avatar
Du behöver inte fundera över om Kronofogden är hjälpsamma. Det är en av de sämsta myndigheterna i hela landet där 8 av 10 handläggare ser människor som hamnar där som rättshaverister. Totalt störd myndighet som borde reformeras.
Citera
2024-01-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

Skulder som är statliga är i allmänhet restförda, detta är tillfyllest som exekutionstitel, inkasso inte aktuell om det är en restföring eftersom skulden därmed redan är fastställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in