2024-01-15, 09:15
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Får man automatiskt betalningsanmärkning om ett ärende hamnar hos kronofogden?

Nej. Om du betalar din skuld, gör en överenskommelse med långivaren, eller motsätter dig kravet och vinner, innan kronofogen kommer med negativt utslag så får du ingen anmärkning.
Citera
2024-01-15, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det finns många barn som inte har föräldrar som kan betala dessa summor varje månad för barnen, även familjer som inte är separerade.

Ditt x är inte så snäll mot.

Nej men hon vill ju få ut så mycket som möjligt…

Frågan är hur jag överklagar så jag kommer ner till normal nivå. 2500 känns lagom vilket är knappt 900:- mindre
Citera
2024-01-15, 13:19
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder

Hur hjälpsamma är Kronofogdemyndigheten?
Mitt ex krävde mig på underhåll och ansökte via försäkringskassan bör jag var sjukskriven pga cancer. Jag fick en retroaktiv skuld på 10 000 kr, trotts att jag hade skickat över 2000 kr i månaden i ca ett halvår. Blev tvungen att skjuta upp betalning då jag inte hade betalningsmöjligheten. De kräver mig för två barn 3300:-. Jag har möjlighet till möjligen 2300 Max.

Jag har barnen boende hos mig deltid men blir ändå debiterad fullt.

Försäkringskassan ”hotar” med att skicka skulden till kronofogden och är inte speciellt samarbetsvilliga. De tar inte hänsyn till min sjukskrivning eller min livssituation. De går heller inte med på sänka ner underhållsstödet till 2300:- vilket jag bör ha möjlighet till och känns som en rimlig summa

Funderar på kontakta kronofogden i förebyggande syfte som kanske kan hjälpa mig få ner underhållsstödet? Men hamnat jag i deras register och blir det automatiskt utmätning osv med betalningsanmärkningar?
Rådfrågar er innan jag spontant skickar iväg ett mejl till kronofogden

Jag tycker absolut du ska kontakta kronofogden,, de försöker hjälpa kan om man söker dem...

Du säger
Jag har barnen boende hos mig deltid men blir ändå debiterad fullt.,, hur mycket är deltid..?
Du är medveten. Om du kan Räkna av 1/40 (har jag för mig) per dygn barnen är hos dig..
Citera
2024-01-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilealways
Jag tycker absolut du ska kontakta kronofogden,, de försöker hjälpa kan om man söker dem...

Du säger
Jag har barnen boende hos mig deltid men blir ändå debiterad fullt.,, hur mycket är deltid..?
Du är medveten. Om du kan Räkna av 1/40 (har jag för mig) per dygn barnen är hos dig..

Sånt får du ta med Försäkringskassan. KFM tar inte ens ställning till om kravet är riktigt, de bara driver in. De beviljar inga avbetalningsplaner o sånt heller.
Citera
2024-01-15, 16:26
Medlem
Citat:
Kan man skriva direkt till förvaltningsrätten?
Det normala är att du skriver till förvaltningsrätten men skickar brevet till fkassan. Kassan ska sedan bestämma om du klagat i tid
Citera
2024-01-15, 16:27
Medlem
Yoloswag55s avatar
Ja det är dom.
Väldigt hjälpsamma faktiskt. Trevligaste myndighet jag nånsin pratat med. Icke ironi.
Citera
2024-01-15, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det normala är att du skriver till förvaltningsrätten men skickar brevet till fkassan. Kassan ska sedan bestämma om du klagat i tid

Ganska efterblivet att försäkringskassan ska granska innan de skickas till förvaltningsrätten. Borde kunna skicka direkt till förvaltningsrätten
Citera
2024-01-15, 18:24
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ganska efterblivet att försäkringskassan ska granska innan de skickas till förvaltningsrätten. Borde kunna skicka direkt till förvaltningsrätten
Varför är du så motvals för egentligen? Du har fått adekvata svar men det känns på något sätt som du gör allt för att komma undan och bortförklara.

Du kan tycka att si och så är ”efterblivet” hur mycket du vill. Men fakta är att du har inget att vinna på att förneka fakta. Betala och gör rätt för dig så är det inget problem. Är du bitter så var inte bitter på fel instans utan gå till källan och lös problemet. Din ”cancer” ursäktar inte att du inte betalar dina skulder till dina barn. Det känns mer som en luftkudde du tar till för att få sympati. Vore det lite stake i dig så hade du inte ens nämt det, det är ovidkommande för frågan.

Tycker du att morsan till dina ungar är den som satt dig i klistret jamen gå på henne då. Dra alla dina snyfthistorier för henne som du drar upp här. Få henne att ändra på sig och ta tillbaka sitt krav på dig. Ni är ju ändå två som knullat till sig ungarna.

Var inte sån jävla fitta till karl. Gör rätt för dig och dina barn.
Citera
2024-01-15, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Varför är du så motvals för egentligen? Du har fått adekvata svar men det känns på något sätt som du gör allt för att komma undan och bortförklara.

Du kan tycka att si och så är ”efterblivet” hur mycket du vill. Men fakta är att du har inget att vinna på att förneka fakta. Betala och gör rätt för dig så är det inget problem. Är du bitter så var inte bitter på fel instans utan gå till källan och lös problemet. Din ”cancer” ursäktar inte att du inte betalar dina skulder till dina barn. Det känns mer som en luftkudde du tar till för att få sympati. Vore det lite stake i dig så hade du inte ens nämt det, det är ovidkommande för frågan.

Tycker du att morsan till dina ungar är den som satt dig i klistret jamen gå på henne då. Dra alla dina snyfthistorier för henne som du drar upp här. Få henne att ändra på sig och ta tillbaka sitt krav på dig. Ni är ju ändå två som knullat till sig ungarna.

Var inte sån jävla fitta till karl. Gör rätt för dig och dina barn.

Jag har pratat med henne , och kontaktat familjerätten som ber henne ringa dom vilket hon vägrar göra .. ansökt om omprövning men de blev nekat . Syftet med inlägget var snarare hur jag kan förhandla ner summan så jag bara betalar 2500 alternativ för de dagar jag inte har dom. Jag har ju barnen deltid men inte tillräckligt många dagar för växelvis boende
Citera
2024-01-15, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Ja det är dom.
Väldigt hjälpsamma faktiskt. Trevligaste myndighet jag nånsin pratat med. Icke ironi.

På vilket sätt? Och hur kontaktar jag dom innan jag hamnar hos dom ?
Citera
2024-01-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Vad menar du nu? Jag betalar 4500:- för två barn! 3300 är inte högsta nivån!
Det är inte lägsta heller. Ofta bär var och en sina kostnader vid växelvis boende. Just saying. Annat när man bara har barnen några dagar varannan vecka och betalar underhåll för det.
Citera
2024-01-15, 19:51
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Jag har pratat med henne , och kontaktat familjerätten som ber henne ringa dom vilket hon vägrar göra .. ansökt om omprövning men de blev nekat . Syftet med inlägget var snarare hur jag kan förhandla ner summan så jag bara betalar 2500 alternativ för de dagar jag inte har dom. Jag har ju barnen deltid men inte tillräckligt många dagar för växelvis boende
Har du inte ekonomin att betala så det är därför du bråkar? , eller är du arg på ditt ex och tycker att hon kör upp dig? Jag finner det en smula oklart. Å ena sidan låter du som att du har medel att betala men inte vill för du känner dig överkörd av ditt ex, å andra sidan låter du bara arg och trotsig och tycker synd om dig själv och din cancer.

Att man kan känna sig sårad och tycka synd om sig själv i en vårdnadstvist är en sak, men det måste du stå över och fokusera på vad som är det bästa för era gemensamma barn.

En looserfarsa med betalningsanmärkningar som inte ens får teckna mobilabbonemma tror jag inte gynner era gemensamma barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in