2024-01-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det handlar mycket om klimatet också Det kanske kan vara lite svårt att koka kaffe på morgonen. Det är lite svårt att ladda telefonen. Du menar att det finns folk som bor i tält som lever normalt? Nu snackar du om Afrika och Asien och andra världsdelar antagligen. För det är väldigt svårt att tvätta kläder också. Du menar att man hittar en bäck i januari månad och handtvättar som man gjorde på 20-talet? Det innebär att killen måste vara lite Bohem och speciellt för att klara av dessa förhållande. Det finns inte många normala människor som skulle pröva på dessa varianter.
Ja, det största problemet är rena kläder när man lever på det där sättet.

Allt annat kan man lösa men på vintern är det svårt att tvätta kläder. När det är varmare kan man tvätta i en stor kastrull som man värmer över elden och skölja i nån bäck.
Citera
2024-01-13, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Jag tycker det verkar härligt på många sätt. Men som kvinna kan man väl inte göra sådär utan att räkna med att få påhälsning av någon/några som våldtar en, förr eller senare. Inte minst i det moderna Sverige som vi lever i där gruppvåldtäkter har blivit en nationalsport.

Jag förstår och kan innerligt relatera till Eriks vilja att komma bort från ekorrhjulslivet och allt meningslöst som karakteriserar det, inte minst allt löneslaveri. Tillbringa mer tid med tomma relationer på jobbet än med sina egna nära och kära, när man kommer hem är man ändå slutkörd mentalt och orkar inte vara rolig att umgås med. Livet fylls upp av meningslösa arbetsuppgifter. Det är liksom fullständigt poänglöst och hela ens liv reduceras till något fullständigt meningslöst, trots att det egentligen är något heligt.

Vissa här säger att han kan köpa ett billigt hus ute på landet eller hyra en billig lägenhet (under 5000 kr klassades enligt någon som en lägenhet som uppfyller kraven). Båda dessa förslag är givetvis mycket mer kostsamma än Eriks nuvarande lösning. Ett hus kräver massor av underhåll och även uppvärmning och så vidare. Det är inte omöjligt att hela hans månadsbudget är under 5000 kr med hans nuvarande livsstil och boende.

Jag tillhör definitivt kategorin som inspireras av hans val och historia, jag önskar att jag vågade bryta mig loss mer och göra något liknande. Tyvärr har jag motvilligt en förmåga att anpassa mig till det här samhället trots att jag känner att jag dör inombords av det varje dag. Jag tror många bryter sig loss när de kommer till en punkt där det helt enkelt inte går att fortsätta längre.

Hans problem är att det verkar som han primärt flytt FRÅN någonting snarare än TILL någonting. Jag menar, han har bott där snart i ett år men stället ser ut som något man slängt ihop på några timmar.
Citera
2024-01-13, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Christopher McCandless, Marcus Torgeby, Erik och gud vet hur många andra. Inspirerande? Absolut. Jag tror på riktigt att det kan vara nyttigt för skallen.

McCandless var kanske onödigt våghalsig men det kanske var precis vad han mådde bra av, vem vet? Men en svensk skog inte allt för långt bort från civilisationen låter helt ok faktiskt.

Det finns väl någon dokumentär på svtplay om Torgeby, han blev väl ganska avtrubbad och "seg" efter sina år i skogen?
Citera
2024-01-13, 17:25
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hans problem är att det verkar som han primärt flytt FRÅN någonting snarare än TILL någonting. Jag menar, han har bott där snart i ett år men stället ser ut som något man slängt ihop på några timmar.
Varför fixa något som funkar? Om han tycker att han lever bra där finns det ingen mening att göra det mer avancerat för sakens skull. Det finns ett värde i den där enkelheten som han har med sin nuvarande standard: han kan enkelt ta sitt pick och pack och flytta om exempelvis markägaren plötsligt inte längre vill ha honom där. Om han investerar mer i platsen, gör den mer avancerad och så vidare innebär det också minskad frihet, han blir då mer bunden till det han har byggt upp.

Det är en personlig preferens hur högt man värderar frihet gentemot bekvämlighet.
Citera
2024-01-13, 17:33
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Det finns väl någon dokumentär på svtplay om Torgeby, han blev väl ganska avtrubbad och "seg" efter sina år i skogen?

Det vet jag inte om jag tycker. Jag har läst hans bok. Sett dokumentären och hans senaste alster ”att bära ett hus” och är av uppfattningen att han fortfarande använder skogen som ventil. Han bor till exempel inte på hotell när han är i Stockholm för intervju, även om han erbjuds det, utan sover utomhus. Även i minusgrader.

Jag kan ju fattat allt fel så klart men det är så jag tolkade det.
Citera
2024-01-13, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Varför fixa något som funkar? Om han tycker att han lever bra där finns det ingen mening att göra det mer avancerat för sakens skull. Det finns ett värde i den där enkelheten som han har med sin nuvarande standard: han kan enkelt ta sitt pick och pack och flytta om exempelvis markägaren plötsligt inte längre vill ha honom där. Om han investerar mer i platsen, gör den mer avancerad och så vidare innebär det också minskad frihet, han blir då mer bunden till det han har byggt upp.

Det är en personlig preferens hur högt man värderar frihet gentemot bekvämlighet.

Fast vem som helst förstår väl att han inte bor där "på riktigt". Han bor väl hos sin bror eller annan familjemedlem och åker till sitt lilla tält då och då för att vara för sig själv, skriva musik eller tälja.

Det är ju bara att titta på hur det ser ut, han har inget bord, inget skydd för madrassen, inget "förtält" osv. Han åker dit när de är bra väder sen parasiterar han sig säkert övrig tid.
Citera
2024-01-13, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det vet jag inte om jag tycker. Jag har läst hans bok. Sett dokumentären och hans senaste alster ”att bära ett hus” och är av uppfattningen att han fortfarande använder skogen som ventil. Han bor till exempel inte på hotell när han är i Stockholm för intervju, även om han erbjuds det, utan sover utomhus. Även i minusgrader.

Jag kan ju fattat allt fel så klart men det är så jag tolkade det.

Det räckte med att höra hans "logik" när han resonerade om hur han skulle frakta upp timret/brädorna så insåg jag att synapserna inte riktigt hittade hem.

Men, han flyttade ju till ett hus och skaffade familj sen? Bägge har någon slags hyckleri över sig och försöker framställa allt mycket bättre än vad det är, varför vet jag inte, lura andra att gå i samma fälla som dem?
Citera
2024-01-13, 17:54
Medlem
Tror man skulle må ganska bra av det ändå!
Citera
2024-01-13, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Personer som Erik har detta liv, just för samhället inte är en plats som attraherar honom.
Samhället är inte särskilt attraktivt idag i Sverige så...

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man kan säga det är ett friskhetstecken. Eller ett tecken på att han vill må bra och slippa omgivningen.
...det här håller jag med om. Tummen upp till Erik.
Citera
2024-01-13, 18:26
Bannlyst
Citat:
Det är ju bara att titta på hur det ser ut, han har inget bord, inget skydd för madrassen, inget "förtält" osv. Han åker dit när de är bra väder sen parasiterar han sig säkert övrig tid.
Vad säger att man måste ha ett bord och skydd för madrassen (vikingarna hade varit överlyckliga över att ens ha en madrass alls)? Vem behöver ett förtält? Förvaringslådan ser ut som ett helt ok bord, för övrigt.
Citera
2024-01-13, 18:28
Bannlyst
Citat:
...ser ut som något man slängt ihop på några timmar.
Jag gissar att han kör på någon slags minimalism, som jag tror blir allt mer populärt.
Citera
2024-01-13, 18:29
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tempmail2
Norrmän är en i en hel klass för sig själv, svenskar är inte ens i närheten. När svenskar är ute åker de på sin höjd till jämtlandstriangeln och har trerätters middag middag på STFs vandrarhem och går på spångade leder

Svenskar är ett folk med stort friluftsintresse. Många jagar, seglar, åker långfärdsskridskor, längdskidor, telemark, utför, snowboard, paddlar kanot/kajak, simmar, MTB, plockar bär/svamp. Och i Abisko så finns Europas största vildmark som är välbesökt.

Jämför Sverige med Indien, Turkiet, Libyen, Irland, Mexiko, USA så inser du nog att vi är en klass för oss själva.

Och ja, i Sverige finns spångade och markerade leder både sommar och vinter till skillnad från i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in