Citat:
Ursprungligen postat av
explorers
I skogarna mellan Lilla Edet och Stenungsund reser sig ett vitt tipitält.
Ville lämna ekorrhjulet;
Det var den fjärde mars ifjol som Erik valde att lämna sitt hem för att bo i tält.
Han gjorde sig av med de flesta av sina ägodelar och flyttade ut till skogen.
Tidigare bodde Erik på en båt även i hus, bostadsrätt, hyresrätt och studentlägenhet.
Han är utbildad process*ingenjör och jobbade tidigare i Göteborg. Nu jobbar han
med foto och film. Främst åt mäklare, men också med modellfoto och bröllop.
– Det är en viss kontrast med flashiga bostäder, och sen bor jag härute.
Vissa tycker att jag verkar vara hemlös. Andra blir inspirerade. Men jag tycker inte
man ska vara så rädd för vad andra tycker om en. Jag trivs i mitt livsval, säger han.
Varje morgon gör Erik ett streck på sin förvaringslåda i trä. (Över 200 dagar/streck)
(Hela storyn i länken)
https://www.hemhyra.se/nyheter/erik-flydde-vardagen-nu-bor-han-i-ett-talt-i-skogen-inte-glamping-direkt/
En kontrast helt klart, verka vara en skön filur, han kör sin grej, hur länge till?
Helt klart en kul grej och något som jag själv stundtals känt som ett eftersträvansvärt leverne, men det finns två saker som tar sönder det.
Det ena är vätan, det är fuktigt hela tiden, allting surnar, kläder, ägodelar, ens skor och fötter surnar och så vidare. Men i första hand är det lukten som gör det omöjligt.
Man känner inte av hur man själv luktar efter några dagar ute i skogen, men herrejösses vad man egentligen stinker av lort, rök, svett men framför allt den sura lukten från all fukt! Man kan få en uppfattning om det genom att efter sin utevistelse så hänger man sin utstyrsel på tork i ett separat utrymme i sitt hem så det inte blandas med luften man vistas i. Sen nån dag efter att man har duschat, rakat sig, haft på deo med mera, så tar man en sniff på skiten man hade ute. Då luktar det ungefär hälften eftersom det hunnit torka upp om kläderna. Och det stinker.
Folk som bor i husvagn drabbas också av detta, så fort husvagnen blir fuktig så surnar den och det börjar växa mögel. Nästan alla har nog varit in i en gammal husvagn och känt lukten. Som boende i en sådan husvagn går man runt och luktar gammal rutten husvagn bland folk. Det suger att alla runt om en ska rygga tillbaka pga stanken.
Jag tror han kommer stå pall tills det får för mycket social påverkan med att folk drar sig undan från honom. Antingen söker han sig då tillbaka till samhället eller drar sig undan än mer.
Vem fan vill ha en bröllopsfotograf som springer runt och luktar sur gammal skog och lägereld?