2024-01-13, 18:30
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Svenskar är väldigt bortskämda med hur hög standard det är på bostäderma om man jämför med många andra länder skulle jag säga.

Är vi bortskämda för att vi har vattenburen värme, toalett, isolerade väggar och tak? Väldigt knepigt sätt att se på saker och ting.
Citera
2024-01-13, 18:40
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Är vi bortskämda för att vi har vattenburen värme, toalett, isolerade väggar och tak? Väldigt knepigt sätt att se på saker och ting.
I jämförelse med de som inte har det? Definitivt.
Menar du att de här sakerna inte höjer din levnadsstandard? Ett enkelt experiment alla kan göra är att prova leva helt utan varmvatten i kranen ett tag.
Citera
2024-01-13, 18:44
Bannlyst
Nog inte många som hade bott kvar i de här områdena ifall inte husen var isolerade bättre än sommarstugor. Att kalla en sak för lyx som är total nödvändigt om man inte vill bygga nytt hus vart tionde år , verkar märkligt

Ja det är enkelt att tälta en vinter i Sverige, praktiskt. Inte minst som läget är, då man kan tvätta hos kompisar osv. Det andra kan vara mycket värre

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hans problem är…
Att du orkar sitta så och fantisera om en annan människa. Han har gått ut och friluftat på allvar. Jag förstår att folk avstår denna företeelse eftersom det uppenbarligen är så att folk fantiserar en massa gegga om en då

Personligen vill jag iaf att en ska vara grovt misstänkt för grovt brott innan man vädrar såna misstankar allmänt

Och med grovt menar jag typ som att man kan misstänka bedrägeri när någon söker en hög politikerpost eller ens blir befodrad/beodrad. Finns ju fler människor inblandade då
Senast redigerad av Loveletter666 2024-01-13 kl. 18:50.
Citera
2024-01-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
I skogarna mellan Lilla Edet och Stenungsund reser sig ett vitt tipitält.
Ville lämna ekorrhjulet;
Det var den fjärde mars ifjol som Erik valde att lämna sitt hem för att bo i tält.
Han gjorde sig av med de flesta av sina ägodelar och flyttade ut till skogen.
Tidigare bodde Erik på en båt även i hus, bostadsrätt, hyresrätt och studentlägenhet.

Han är utbildad process*ingenjör och jobbade tidigare i Göteborg. Nu jobbar han
med foto och film. Främst åt mäklare, men också med modellfoto och bröllop.

– Det är en viss kontrast med flashiga bostäder, och sen bor jag härute.
Vissa tycker att jag verkar vara hemlös. Andra blir inspirerade. Men jag tycker inte
man ska vara så rädd för vad andra tycker om en. Jag trivs i mitt livsval, säger han.

Varje morgon gör Erik ett streck på sin förvaringslåda i trä. (Över 200 dagar/streck)
(Hela storyn i länken)
https://www.hemhyra.se/nyheter/erik-flydde-vardagen-nu-bor-han-i-ett-talt-i-skogen-inte-glamping-direkt/

En kontrast helt klart, verka vara en skön filur, han kör sin grej, hur länge till?

Helt klart en kul grej och något som jag själv stundtals känt som ett eftersträvansvärt leverne, men det finns två saker som tar sönder det.

Det ena är vätan, det är fuktigt hela tiden, allting surnar, kläder, ägodelar, ens skor och fötter surnar och så vidare. Men i första hand är det lukten som gör det omöjligt.

Man känner inte av hur man själv luktar efter några dagar ute i skogen, men herrejösses vad man egentligen stinker av lort, rök, svett men framför allt den sura lukten från all fukt! Man kan få en uppfattning om det genom att efter sin utevistelse så hänger man sin utstyrsel på tork i ett separat utrymme i sitt hem så det inte blandas med luften man vistas i. Sen nån dag efter att man har duschat, rakat sig, haft på deo med mera, så tar man en sniff på skiten man hade ute. Då luktar det ungefär hälften eftersom det hunnit torka upp om kläderna. Och det stinker.

Folk som bor i husvagn drabbas också av detta, så fort husvagnen blir fuktig så surnar den och det börjar växa mögel. Nästan alla har nog varit in i en gammal husvagn och känt lukten. Som boende i en sådan husvagn går man runt och luktar gammal rutten husvagn bland folk. Det suger att alla runt om en ska rygga tillbaka pga stanken.

Jag tror han kommer stå pall tills det får för mycket social påverkan med att folk drar sig undan från honom. Antingen söker han sig då tillbaka till samhället eller drar sig undan än mer.

Vem fan vill ha en bröllopsfotograf som springer runt och luktar sur gammal skog och lägereld?
Citera
2024-01-13, 18:53
Bannlyst
Det finns luftavtorkare till husvagn. Jag tömmer min full med vatten någon gång i veckan. Värme avger den med, tydligen lika många watt som den drar(tack Flashback för påminnelsen).

I tält osv ska man väl inte rekommendera att ta in elden, men det har jag gjort och det kunde bli som en bastu och snustorrt

Sen är det bra med ett större torrt område utanför sovplatsen/rummet/tältet med där man lägger blöta kläder /skor
Citera
2024-01-13, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Nog inte många som hade bott kvar i de här områdena ifall inte husen var isolerade bättre än sommarstugor. Att kalla en sak för lyx som är total nödvändigt om man inte vill bygga nytt hus vart tionde år , verkar märkligt

Ja det är enkelt att tälta en vinter i Sverige, praktiskt. Inte minst som läget är, då man kan tvätta hos kompisar osv. Det andra kan vara mycket värre

Att du orkar sitta så och fantisera om en annan människa. Han har gått ut och friluftat på allvar. Jag förstår att folk avstår denna företeelse eftersom det uppenbarligen är så att folk fantiserar en massa gegga om en då

Personligen vill jag iaf att en ska vara grovt misstänkt för grovt brott innan man vädrar såna misstankar allmänt

Och med grovt menar jag typ som att man kan misstänka bedrägeri när någon söker en hög politikerpost eller ens blir befodrad/beodrad. Finns ju fler människor inblandade då

Hur vet du att det bara är fantasier? Av bilderna att döma och att han ändå är kvar i ekorrhjulet så framstår flytten till tältet som en flykt, ett sätt at gömma sig. Där man trivs, där bygger man ett fungerande hem som ska vara praktiskt och funktionellt, och inte som hans dagslösning i tältet.
Citera
2024-01-13, 19:01
Bannlyst
Citat:
Hur vet du att det bara är fantasier? Av bilderna att döma och att han ändå är kvar i ekorrhjulet så framstår flytten till tältet som en flykt, ett sätt at gömma sig. Där man trivs, där bygger man ett fungerande hem som ska vara praktiskt och funktionellt, och inte som hans dagslösning i tältet.
Om man gömmer sig så går man knappast ut i tidningen

Glöm era fantasier om hans historia

Enligt en äldre artikel med samma person så har jag för mig att han berättar att han arbetar som dräng på en gård, det är nog något få lägenhetsinnehavare skulle få för sig.
Senast redigerad av Loveletter666 2024-01-13 kl. 19:03.
Citera
2024-01-13, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Vad säger att man måste ha ett bord och skydd för madrassen (vikingarna hade varit överlyckliga över att ens ha en madrass alls)? Vem behöver ett förtält? Förvaringslådan ser ut som ett helt ok bord, för övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag gissar att han kör på någon slags minimalism, som jag tror blir allt mer populärt.

Behöver och behöver, är något på riktigt så ingår det i människans praktiska läggning att göra det funktionellt och smidigt.
Citera
2024-01-13, 19:05
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Svenskar är väldigt bortskämda med hur hög standard det är på bostäderma om man jämför med många andra länder skulle jag säga.

Med så höga skatter som vi har så är vi inte bortskämda. Och med tanke på hur mkt bistånd Sverige ger till en massa länder. Så kan dessa fattiga länder oxå bygga upp med "lyx" som egentligen är standard i sina bostäder, vattenrening, sophantering etc..

Men det är alltså vi "bortskämda" svenskars fel menar du. Intressant.. 🤔
Citera
2024-01-13, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Om man gömmer sig så går man knappast ut i tidningen

Glöm era fantasier om hans historia

Enligt en äldre artikel med samma person så har jag för mig att han berättar att han arbetar som dräng på en gård, det är nog något få lägenhetsinnehavare skulle få för sig.

Jag har min egen uppfattning, han är i tältet max en gång i veckan, täljer lite och spelar lite gitarr och ylar så ingen granne störs. Sen åker han till någon familjemedlem och lever som vanligt. Det finns ju inte en chans att det skulle vara något slags permanentboende, standarden är ju i paritet med ett vindskydd.
Citera
2024-01-13, 19:08
Bannlyst
Citat:
Jag har min egen uppfattning, han är i tältet max en gång i veckan, täljer lite och spelar lite gitarr och ylar så ingen granne störs. Sen åker han till någon familjemedlem och lever som vanligt. Det finns ju inte en chans att det skulle vara något slags permanentboende, standarden är ju i paritet med ett vindskydd.
Jag har själv övervintrat i tält , (hade vindskydd utanför) och skulle förvisso sett tipin mest som ett vindskydd, om det inte fanns möjlighet att elda i den, eller annan hög värmekälla. Men med elden igång kan det bli både mysigt och torrt
(Även bråttom och livsfarligt)
Personen i artikeln tror jag är ärlig , man kommer inte långt med lögner . I Guds Rike!
Senast redigerad av Loveletter666 2024-01-13 kl. 19:17.
Citera
2024-01-13, 19:10
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Med så höga skatter som vi har så är vi inte bortskämda. Och med tanke på hur mkt bistånd Sverige ger till en massa länder. Så kan dessa fattiga länder oxå bygga upp med "lyx" som egentligen är standard i sina bostäder, vattenrening, sophantering etc..

Men det är alltså vi "bortskämda" svenskars fel menar du. Intressant.. 🤔
Vad snackar du om? Läs mitt inlägg igen och återkom om du har fler frågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in