2024-01-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Säg att han jobbar två halvdagar i veckan. Då är han i tätorten, tjänar en slant, träffar lite folk, kanske unnar sig en restauranglunch och handlar lite förnödenheter. Det underlättar nog livet i skogen. Sen blir det väl middag hos brorsan ett par gånger i veckan med dusch och lån av tvättmaskin. Jag tycker dock inte det är fusk, lite vila från det iskalla tältet får man unna honom.

Då måste han ha tillgång till en bil?
Citera
2024-01-13, 14:02
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja blåsten på västkusten är något speciellt brukar vi säga, 26 minus i Kramfors är ingenting mot minus 5 här nere pga blåsten. Ja men tänk dig efter sex, helt svettig och utmattad och sen kommer kylan tillbaka när din puls går ner tillsammans med allt annat....hemskt. För att hålla det ont så kan man ju undra om Erik runkar där ute eller om det faktiskt är för kallt, kyla är trots allt en kuks värsta fiende.

Precis! Man ser redan tydligt hur ljuset börjar komma tillbaka!

Haha tack herrn! Nu fick jag föreställa mig det ändå 😜😅 kommer ju vara ännu kallare då känns det som. Vet man ju bara av att ha setat med en varm jacka inomhus och går ut typ.

Hmm.. bra fundering ändå.. letar han och hittar den tillslut för att runka och hålla värmen eller kommer han aldrig hitta och får ligga i fosterställning och hacka tänder 🤔

Ja, ni har en annan fuktighet jämfört med norrut. Jag bor oxå vid kusten så vet hur hårda och kalla vindarna kan vara.

Jaa nu känns det inte som att man kliver upp mitt i natten fast kl är 8 på morgonen och det känns inte heller som att man måste gå och lägga sig kl 15-16 för att det känns som natt 😀
Citera
2024-01-13, 14:04
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Då måste han ha tillgång till en bil?
Eller cykel eller busshållplats.
Citera
2024-01-13, 14:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
I skogarna mellan Lilla Edet och Stenungsund reser sig ett vitt tipitält.
Ville lämna ekorrhjulet;
Det var den fjärde mars ifjol som Erik valde att lämna sitt hem för att bo i tält.
Han gjorde sig av med de flesta av sina ägodelar och flyttade ut till skogen.
Tidigare bodde Erik på en båt även i hus, bostadsrätt, hyresrätt och studentlägenhet.

Han är utbildad process*ingenjör och jobbade tidigare i Göteborg. Nu jobbar han
med foto och film. Främst åt mäklare, men också med modellfoto och bröllop.

– Det är en viss kontrast med flashiga bostäder, och sen bor jag härute.
Vissa tycker att jag verkar vara hemlös. Andra blir inspirerade. Men jag tycker inte
man ska vara så rädd för vad andra tycker om en. Jag trivs i mitt livsval, säger han.

Varje morgon gör Erik ett streck på sin förvaringslåda i trä. (Över 200 dagar/streck)
(Hela storyn i länken)
https://www.hemhyra.se/nyheter/erik-flydde-vardagen-nu-bor-han-i-ett-talt-i-skogen-inte-glamping-direkt/

En kontrast helt klart, verka vara en skön filur, han kör sin grej, hur länge till?

Jag undrar varför han frivilligt bor som en jävla luffare? Vill man komma bort från hela skiten finns det tusentals småhus långt ute på vischan som ofta bara kostar några hundra tusen. Väggar, tak, fönster, dörr och ett utedass är väl inte överdriven lyx?
Citera
2024-01-13, 14:14
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
I skogarna mellan Lilla Edet och Stenungsund reser sig ett vitt tipitält.
Ville lämna ekorrhjulet;
Det var den fjärde mars ifjol som Erik valde att lämna sitt hem för att bo i tält.
Han gjorde sig av med de flesta av sina ägodelar och flyttade ut till skogen.
Tidigare bodde Erik på en båt även i hus, bostadsrätt, hyresrätt och studentlägenhet.

Han är utbildad process*ingenjör och jobbade tidigare i Göteborg. Nu jobbar han
med foto och film. Främst åt mäklare, men också med modellfoto och bröllop.

– Det är en viss kontrast med flashiga bostäder, och sen bor jag härute.
Vissa tycker att jag verkar vara hemlös. Andra blir inspirerade. Men jag tycker inte
man ska vara så rädd för vad andra tycker om en. Jag trivs i mitt livsval, säger han.

Varje morgon gör Erik ett streck på sin förvaringslåda i trä. (Över 200 dagar/streck)
(Hela storyn i länken)
https://www.hemhyra.se/nyheter/erik-flydde-vardagen-nu-bor-han-i-ett-talt-i-skogen-inte-glamping-direkt/

En kontrast helt klart, verka vara en skön filur, han kör sin grej, hur länge till?

Tills han skaffar familj? Allt sånt här är totalt ointressant egentligen. Vem bryr sig om nån singelkille, han kan bo i en ravin eller bland lejon på savannen. När han skaffar familj då är det ansvar, ekonomi och uppfostran precis som för alla andra.
Citera
2024-01-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Finns väl inget folk som är mer friluftsintresserade än just svenskar (och norrmän) generellt sett så där tycker jag nog att du har fel.
Norrmän är en i en hel klass för sig själv, svenskar är inte ens i närheten. När svenskar är ute åker de på sin höjd till jämtlandstriangeln och har trerätters middag middag på STFs vandrarhem och går på spångade leder
Citera
2024-01-13, 14:38
Medlem
Så han springer hem till brorsan varje dag för att duscha och ladda sin powerbank.
Och maten är grillkorv från affären.
Töntigt.
Citera
2024-01-13, 14:42
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Absolut, samma här. Men med vetskapen att det är olagligt i kombination med den Svenska avundsjukan / regelryttare så hade jag inte sökt mig till media för att få en artikel skriven om mig i ett sånt läge alt. dragit en fuling och sagt att man skiter hos brorsan också.

Kanske det, men jag hoppas att våra tjänstemän inte sitter och scannar media efter skogbajsare att sätta dit. Man vet aldrig dock.
Citera
2024-01-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Så han springer hem till brorsan varje dag för att duscha och ladda sin powerbank.
Och maten är grillkorv från affären.
Töntigt.

Ja, lite överdrivet.

Som någon sa, finns billiga hus långt ut på landet eller billiga lägenheter (<5000/mån) om man letar.

Själv hade jag föredragit ett upplägg där man jobbar halva året o lever som en luffare halva.

Alternativt drar iväg ut på luffarresa i Asien/Sydamerika under vinterhalvåret.
Citera
2024-01-13, 14:46
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ni fattar väl att han inte mår så bra?

Att han mår bättre i skogen än i samhället. Men det säger inte mycket.

Erik ser ut som en djupt filosofisk och reflekterande man med ett IQ som överstiger gemene man/Flashbackare. Sådana unikum har det svårt i den ytliga, dekadenta och materialistiska världen och jag förstår han med flytten till skogen. Något jag själv gärna hade velat göra någon dag i framtiden.
Citera
2024-01-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Kanske det, men jag hoppas att våra tjänstemän inte sitter och scannar media efter skogbajsare att sätta dit. Man vet aldrig dock.

Det är inte så det funkar. Det krävs bara en jobbig jävel som läser artikeln och tipsar om det så är de där snabbt där och inspekterar. Du vet hur Svenskar generellt är, om man kan tjalla på någon så gör man det. Den här killen är väl känd i trakten som ett original och många kanske rent utav vet vart han håller till.
Senast redigerad av ClitEastwood 2024-01-13 kl. 15:20.
Citera
2024-01-13, 15:23
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det är inte komplicerat att sköta hygienen där ute. Tvätten av kläder fixar man lätt om man har polare eller släktingar. Att tvätta kroppen är inte heller komplicerat bara att värma vatten. För att hålla god kroppshygien räcker det att tvätta sig i underliv och under armarna det är där bakterier frodas

Han skulle nog behöva sig en rundkörning med vattenslangen på hela kroppen. Eftersom det växer bakterier på huden om en inte duschar på ett par veckor, vilka sedan ökar risken för infektion.

Han säger att han är rädd för mörker, höjder och allra mest ekorrhjulet. Troligen jobbar han kanske en dag i veckan eller två. Det går säker runt, säkerligen har han några besparingar på kontot och plockar möjligen ut några kronor från Försäkringskassan, eller a-kassan.

Rakar han bara av sig skägget, klipper sig och sätter på sig en skjorta så ser han ut som en man igen, istället för Mandelmann. Han påminner om en vänsteraktivist men jag vet ju inte. När folk inte passar in har dessa ibland ADD, en släng av autism eller är befinner sig långt åt vänster på den politiska skalan och finner att vårt konsumtionssamhälle, eller snarare samhälle med stora krav på prestation, tidsanpassning och uthållighet inte passar alla.

Personer som Erik hade förmodligen passat ypperligt in i ett medeltida Sverige. Jagat med pilbåge, bo i en stenborg, snida träfigurer, bära kläde och plocka bär och örter som Erik gör örtte av. Erik hade förmodligen varit som fisken i vattnet för 1000 år sedan.
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-13 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in