2024-01-13, 07:09
Avslutad
I skogarna mellan Lilla Edet och Stenungsund reser sig ett vitt tipitält.
Ville lämna ekorrhjulet;
Det var den fjärde mars ifjol som Erik valde att lämna sitt hem för att bo i tält.
Han gjorde sig av med de flesta av sina ägodelar och flyttade ut till skogen.
Tidigare bodde Erik på en båt även i hus, bostadsrätt, hyresrätt och studentlägenhet.

Han är utbildad process*ingenjör och jobbade tidigare i Göteborg. Nu jobbar han
med foto och film. Främst åt mäklare, men också med modellfoto och bröllop.

– Det är en viss kontrast med flashiga bostäder, och sen bor jag härute.
Vissa tycker att jag verkar vara hemlös. Andra blir inspirerade. Men jag tycker inte
man ska vara så rädd för vad andra tycker om en. Jag trivs i mitt livsval, säger han.

Varje morgon gör Erik ett streck på sin förvaringslåda i trä. (Över 200 dagar/streck)
(Hela storyn i länken)
https://www.hemhyra.se/nyheter/erik-flydde-vardagen-nu-bor-han-i-ett-talt-i-skogen-inte-glamping-direkt/

En kontrast helt klart, verka vara en skön filur, han kör sin grej, hur länge till?
Citera
2024-01-13, 07:25
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
I skogarna mellan Lilla Edet och Stenungsund reser sig ett vitt tipitält.
Ville lämna ekorrhjulet;
Det var den fjärde mars ifjol som Erik valde att lämna sitt hem för att bo i tält.
Han gjorde sig av med de flesta av sina ägodelar och flyttade ut till skogen.
Tidigare bodde Erik på en båt även i hus, bostadsrätt, hyresrätt och studentlägenhet.

Han är utbildad process*ingenjör och jobbade tidigare i Göteborg. Nu jobbar han
med foto och film. Främst åt mäklare, men också med modellfoto och bröllop.

– Det är en viss kontrast med flashiga bostäder, och sen bor jag härute.
Vissa tycker att jag verkar vara hemlös. Andra blir inspirerade. Men jag tycker inte
man ska vara så rädd för vad andra tycker om en. Jag trivs i mitt livsval, säger han.

Varje morgon gör Erik ett streck på sin förvaringslåda i trä. (Över 200 dagar/streck)
(Hela storyn i länken)
https://www.hemhyra.se/nyheter/erik-flydde-vardagen-nu-bor-han-i-ett-talt-i-skogen-inte-glamping-direkt/

En kontrast helt klart, verka vara en skön filur, han kör sin grej, hur länge till?

Låter kallt
Citera
2024-01-13, 07:28
Medlem
sebastian66s avatar
Det känns inte som att man är normalt om man flyttar ut till ett hotell i skogen. Det känns som att det är bohemer som flyttar ut till såna platser. Det är svårt med väckarklocka och ladda telefoner och datorer till exempel. Det är lika svårt att tvätta kläder. Man kanske kan ta med sig kläderna till jobbet. Sedan kan man tvätta på jobbet. Fördelen är att man slipper massa elräkningar och hyra och kan spara in väldigt mycket pengar. Det känns som att det är svårt att sköta om hygien i ett tält man. Man måste vara väldigt speciell om man kan klara såna saker som killen gör. Det finns ingen normala människor som gör på detta viset.
Citera
2024-01-13, 07:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Låter kallt

Erik satt eldvakt tidigare, men sömnen tog då stryk, nu verka det som han kämpar sig i nattkylan.

(Erik borde ställa upp i Robinson)

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns inte som att man är normalt om man flyttar ut till ett hotell i skogen. Det känns som att det är bohemer som flyttar ut till såna platser. Det är svårt med väckarklocka och ladda telefoner och datorer till exempel. Det är lika svårt att tvätta kläder. Man kanske kan ta med sig kläderna till jobbet. Sedan kan man tvätta på jobbet. Fördelen är att man slipper massa elräkningar och hyra och kan spara in väldigt mycket pengar. Det känns som att det är svårt att sköta om hygien i ett tält man. Man måste vara väldigt speciell om man kan klara såna saker som killen gör. Det finns ingen normala människor som gör på detta viset.

Vildmarksdoften på jobbuppdragen med röklukt och allt.

Sen finns det såklart vissa delar av det mer traditionella boendet som Erik saknar.
Elektricitet. Genom att ladda powerbanks hos sin bror och laga mat över kaminen.
Garderob. Kläderna förvaras på en hemmabyggd klädställning och i väskor.
Hygien. Erik har grävt en egen toa en bit från *tältet. Duschar gör han framför allt hos sin bror.
Senast redigerad av explorers 2024-01-13 kl. 07:37.
Citera
2024-01-13, 08:02
Medlem
g-in-a-gis avatar
Coolt ändå!
Svenskar överlag har blivit lite väl bekväma och bortskämda kan jag tycka ibland, det här är ju ett sätt att återfå kontrollen och faktiskt uppskatta de små sakerna i livet. Fan folk klagar att de har det kallt inomhus med värme på, och på sommaren är det för varmt 😂
Samtidigt lär han ju spara mycket pengar, win-win!
Citera
2024-01-13, 08:17
Medlem
Kanastras avatar
Måste vara fruktansvärt jobbigt så handlar nog enormt mycket att ha pannben och se att fördelarna upphäver nackdelarna. På vintern fryser ju även vattendunkar utomhus.
När jag rustade badrummet var jag utan toa och dusch i ett par månader och fick gå upp i skogen för att göra toaletten och för att duscha fyllde jag en hink med varmvatten och hade en laddningsbar duschslang och duschade ute. Funkade bra, mitt i sommaren. Han verkar duscha hos sin bror.
Ibland vill man ju bara duscha spontant också, om man haft diarré eller bara blivit ofräsch pga feber eller fysisk anstränging. Men..

Men om det gäller ekonomi så känns det som att det hade varit så oerhört mycket enklare att hyra en liten billig etta.
Citera
2024-01-13, 08:23
Medlem
Mullrets avatar
Han slipper ha blattar till grannar. Hellre fågelsång än arabiskt pladder 24/7.
Citera
2024-01-13, 08:35
Medlem
Tält? Bygg dig en koja istället.
Citera
2024-01-13, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66

Många av dom sakerna du nämner som problem är nog bara problem i Sverige!

I många delar av världen så lever man så primitivt fortfarande,
Citera
2024-01-13, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Han slipper ha blattar till grannar. Hellre fågelsång än arabiskt pladder 24/7.

Vakna till bofinken, kanske regnet smattrar på tältduken, kaminen sprakar och nykokt kaffe.
Undrar hur Erik dejtar, om han ens gör det, dra dit en brud på efterfest känns som långskott.
Senast redigerad av explorers 2024-01-13 kl. 08:47.
Citera
2024-01-13, 08:42
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Många av dom sakerna du nämner som problem är nog bara problem i Sverige!

I många delar av världen så lever man så primitivt fortfarande,
Det handlar mycket om klimatet också Det kanske kan vara lite svårt att koka kaffe på morgonen. Det är lite svårt att ladda telefonen. Du menar att det finns folk som bor i tält som lever normalt? Nu snackar du om Afrika och Asien och andra världsdelar antagligen. För det är väldigt svårt att tvätta kläder också. Du menar att man hittar en bäck i januari månad och handtvättar som man gjorde på 20-talet? Det innebär att killen måste vara lite Bohem och speciellt för att klara av dessa förhållande. Det finns inte många normala människor som skulle pröva på dessa varianter.
Citera
2024-01-13, 08:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Vakna till bofinken kanske regnet smattrar på tältduken, kaminen sprakar och nykokt kaffe.
Undrar hur Erik dejtar, om han ens gör det, dra dit en brud på efterfest känns som långskott.

Personer som Erik har detta liv, just för samhället inte är en plats som attraherar honom.

Man kan säga det är ett friskhetstecken. Eller ett tecken på att han vill må bra och slippa omgivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in