2024-01-13, 13:33
Medlem
Marimus avatar
Hej!

Går i tankarna att kanske tvingas driva vår situation juridiskt, men har en uppfattning om att det endast kommer leda till kostnader och inte vara behjälpligt.

Det står i föreningens stadgar något i stil med att grannar inte skall störa på ett sådant sätt att en annan persons hälsa påverkas. Vi upplever inte att våra grannar fått någon form av tillsägelse eller någon form av riktlinjer eller liknande som kan vara behjälpligt för oss - utan de har fullt mandat att bestämma tid och intensitet för ljudnivåerna.

Har en detaljerad beskrivning på vår bostadssituation i "Den stora samlingstråden om besvärliga grannar" men gör en kortfattad beskrivning här också:

Jag har mailat en juristfirma för just bostadsägare och BRF:er.

Jag tänker ändå att situationen är ganska allvarlig då vi väljer att sälja på grund av störningarna, där även försäljning försvåras. En annan unikhet anser jag är att styrelsen gett grannfamiljen fullt mandat att bestämma. Tänker också att det finns grund för att åtminstone min hälsa påverkas negativt av störningarna.

Hade gärna hört vad ni kunniga får för tankar kring situationen och vad som kan göras rent juridiskt, är det värt det?

Svarar gärna på följdfrågor och tar gärna emot mer tips eller råd kring vad vi kan vända oss och kanske vad vi kan förvänta oss.

Anmärkningar såsom att barn är barn, att vi bara är känsliga eller andra typer av frågor eller åsikter kring störningarna undanbedes och kan istället diskuteras med mig i tråden om störande grannar.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Marimu 2024-01-13 kl. 13:43.
Citera
2024-01-13, 13:57
Medlem
OtherBarrys avatar
Du har inget du kan göra rent juridiskt, att du blir störd mellan klockan 8-22 är inte någon annan än ditt problem om vi pratar störningsmoment som kan förväntas i ett flerbostadshus och typ inte ett raveparty med 50 besökare i lägenheten.

Skulle betalat för att skicka iväg den störande familjen till något zoo eller lekpark eller liknande under tiden du har visning.
Citera
2024-01-13, 14:03
Avslutad
Smörj grannarna lite, säg att de får en peng om de håller käft under tiden när det är visning. Ungarna också.

Försök tänka lite osvenskt, såna här problem finns det ingen myndighet eller styrelse som kan lösa åt dig. All lycka.
Citera
2024-01-13, 14:44
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Text

Det är några punkter jag gärna utvecklar här
Du säger att det inte är någon annans än vårt problem, och till viss del håller jag helt med dig.

Jag vet att grannarna vägg i vägg med oss också besväras av barnfamiljen ovanför dem, fast med den stora skillnaden att dessa grannar fortfarande kan hålla dialoger med varann.

Du skriver också att vi diskuterar störningar som kan förväntas i ett flerfamiljshus.
Styrelse och grannar har aldrig själva hört hur det låter i vår lägenhet (vi har försökt bjuda in dem).

Jag själv skulle misstänka att en utomstående person som upplevde hur det faktiskt låter inte skulle kunna stå här och påstå att det är rimliga ljudnivåer. Det är ju dock bara vad jag tror.

Det var diskussioner i styrelsen kring att utföra en bullermätning i lägenheten, men detta röstades ned (helt förståeligt) eftersom det skulle kosta en stor summa pengar att utföra.

Det är faktiskt också med nästa köpare i åtanke. Jag misstänker att samma problem kommer uppstå även för dem.

Min upplevelse är att styrelsen varit mycket passiv i att agera mot, samt utreda, de påstådda störningarna. Från simpelt Googlande har jag ändå sett att det varit mål gällande ekonomisk ersättning i några enstaka fall där styrelsen inte agerat adekvat.

En sista sak jag vill poängtera är att störningar även sker efter 8-22 (trots vad som står i ordningsreglerna) och vi får fortsatt inte kontakta grannar om någon störning ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Text

Ni båda föreslår mutor, vilket jag måste säga är en underhållande tanke.

Samtidigt inser jag att det skulle vara oerhört ironiskt att muta grannarna - och sedan skiter de fullständigt i att fullfölja dealen; det skulle inte bli några konsekvenser av det.
Senast redigerad av Marimu 2024-01-13 kl. 15:04.
Citera
2024-01-13, 15:21
Medlem
Vadå får inte kontakta dom de har väl inget kontaktförbud? Varje gång de stör går du upp och knackar på och klagar förstås sluta va en mes
Citera
2024-01-13, 15:29
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Vadå får inte kontakta dom de har väl inget kontaktförbud? Varje gång de stör går du upp och knackar på och klagar förstås sluta va en mes

Ja, vi har respekterat dem i att de säger att vi inte får kontakta dem. Det är också något som styrelsen känner till.

Varför vi respekterar dem mycket är för att jag inte tvekar en sekund på att de kan förvärra situationen för oss mycket enkelt och dessutom vill jag inte ge styrelsen någon anledning att sätta oss i dålig dager.

Ett annat perspektiv på det hela är att de har barn och har tidigare kontrat med att vi skrämmer deras barn. Det är såklart inget vi vill göra och dessutom något som givetvis låter mycket illa i andras öron.

Men, för kännedom så var jag dock knackade på efter mäklarens anmärkning.
Senast redigerad av Marimu 2024-01-13 kl. 15:33.
Citera
2024-01-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Ja, vi har respekterat dem i att de säger att vi inte får kontakta dem. Det är också något som styrelsen känner till.

Varför vi respekterar dem mycket är för att jag inte tvekar en sekund på att de kan förvärra situationen för oss mycket enkelt och dessutom vill jag inte ge styrelsen någon anledning att sätta oss i dålig dager.

Fast de skiter ju redan fullständigt i er så varför ska ni respektera dem och deras skitungar? Hade de brytt sig ett jävla dugg hade de sett till att ungarna inte förde oväsen på morgon/kväll.. Ett tips för framtiden om du ska bo i lgh, se till att hamna på översta våningen!
Senast redigerad av Jemi0052 2024-01-13 kl. 15:34.
Citera
2024-01-13, 15:37
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Ett tips för framtiden om du ska bo i lgh, se till att hamna på översta våningen!
Det ska vi absolut se till att göra, alternativt hus.
Det kanske kan vara på sin plats att också tillägga att vi bott i många lägenheter tidigare och inte varit med om något liknande.

Har alltid haft tilltro till att man nog ska kunna hålla bra diskussioner kring det med varandra, men det har sannerligen överraskat mig.
Citera
2024-01-13, 15:38
Medlem
Slackoffs avatar
Det framgår inte att grannarna skulls störa på något avvikande sätt.
Barn låter och de bor i flerfamiljehus.
Vill man inte utsättas för sådant så bo inte i flerfamiljehus.
Citera
2024-01-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det framgår inte att grannarna skulls störa på något avvikande sätt.
Barn låter och de bor i flerfamiljehus.
Vill man inte utsättas för sådant så bo inte i flerfamiljehus.

Det betyder dock inte att de har frikort att göra vad de vill bara för att de är barn....
Citera
2024-01-13, 15:40
Medlem
Mullrets avatar
Ring störningsjouren. Repeat tills det blir lugnt. Sluta var mesig. Föräldrarna får väl hålla sina ungar i styr. Inte ditt problem.
Citera
2024-01-13, 15:41
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ring störningsjouren. Repeat tills det blir lugnt. Sluta var mesig.
Det finns ingen "störningsjour" i bostadsrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in