2024-01-13, 12:41
Medlem
Fettsugnings avatar
Onyx eller Hexclad har ju en beläggning som inte lossnar eller avger giftiga gaser. De ger dessutom en bättre stekyta än teflon. De använder samma teknik men Hexclad är betydligt dyrare.

Rostfritt funkar annars utmärkt till kött exempelvis, men kräver mycket fett och en del kunskap.Billiga varianter är dessutom ofta för tunna/värms upp för snabbt.
Citera
2024-01-13, 12:54
Medlem
BackToHegels avatar
Jag använder rostfritt, gjutjärn och kolstål. Alla tåliga pannor som inte lämnar gifter i maten och som kan gå i arv till nästa generation.

Rostfritt är enkelt, men man måste hetta upp pannan ordentligt, annars bränner det fast. Annars är den enkel att diska med diskmedel som vanlig disk. Behöver inte oljas in.

Gjutjärn behöver man inte förvärma så noga som med rostfritt. En bra yta har man redan fixat och mat med syra kan äta upp den så för syrliga grejor används rostfritt. Gjutjärn diskas enkelt med varmvatten, inget diskmedel. Torkas och smörjs in.

Kolstål är ungefär som gjutjärn, man har en yta som man tar hand om.

Generellt använder jag rostfritt om det ska göras sås, t.ex. steka på lite kött och sen göra sås på stekresterna. Kolstål eller gjutjärn oftast om det inte ska bli sås. Redskap i stål oftast med en rostfri panna, träredskap med kolstål.
Citera
2024-01-13, 12:55
Medlem
Bluebeast72s avatar
Koppar endast, precis som i bättre resturang kök.
Citera
2024-01-13, 13:08
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Jag har helt gått över till kolståls pannor.
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/de-buyer-stekpanna-kolstal-lyonnaise-mineral-b-dia-20-cm/?shopping_id_click=1067-21618-17388&gad_source=1

Krävs lite underhåll till o från men inget större jobb.

Så även jag, kolstålspanna av samma märke. Fungerar utmärkt på induktion. Liknande egenskaper som en gjutjärnspanna men lägre vikt. Riktigt bra för att få yta på kött. En gjutjärnspanna gör det lite bättre men med nackdelen att den är tung och allmänt krångligare.
Citera
2024-01-13, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Gjutjärn är lämpligt på allt! Den enda nackdelen är tyngden: jobbiga att diska och tappar du en 3 kg gryta kan både glaset och kokkärlet spricka om du har otur. Men hur ofta slinker en stekpanna ur händerna?

Non-stick-beläggningar kan vara knepiga. De varierar i kvalitet mellan tillverkare och är ofta känsliga för överhettning. Räcker med att glömma stekpannan en gång så har beläggningen spruckit och maten fastnar lika lätt som i rostfritt.

Kan också passa på att nämna Wolls stekpannor. De har beläggning (safirglas?) som är hårdare än teflon, klarar högre temperaturer och inte avger hälsoskadliga ämnen. Sköna att arbeta med också: hög kant, stor stekyta och löstagbart handtag så de kan ställas i ugnen.
Kostar en hel del, men du kanske kan hitta de på rea. De är väldigt bra iallafall!
Tack för en massa bra tips!
Det är värt att lägga en slant på en bra och hållbar stekpanna har jag insett.
Citera
2024-01-13, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Gjutjärn behöver man inte förvärma så noga som med rostfritt. En bra yta har man redan fixat och mat med syra kan äta upp den så för syrliga grejor används rostfritt. Gjutjärn diskas enkelt med varmvatten, inget diskmedel. Torkas och smörjs in.
Vad ska den smörjas in med?
Citera
2024-01-13, 13:25
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vad ska den smörjas in med?
Olja, så den inte rostar. Jag torkar pannan med en handduk, droppar några droppar rapsolja på den och gnider runt oljan med en liten bit papper.
Citera
2024-01-13, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Olja, så den inte rostar. Jag torkar pannan med en handduk, droppar några droppar rapsolja på den och gnider runt oljan med en liten bit papper.
Ok.
Citera
2024-01-13, 13:28
Medlem
Djurmos avatar
Gjutjärn är bäst, du kan med fördel köpa en begagnad. Skulle den jäklas är det bara att steka tex riven potatis i mycket smör på typ 3/4 värme. Stärkelsen o fettet binder ihop ytan igen.

Sedan finns det såklart rätter som inte vill funka i annat än nonstick, som ostpanering. För detta har jag en såndär keramisk-någonting från greenpan.
Citera
2024-01-13, 13:34
Medlem
Clint Ruins avatar
Jag använder helst en gjutjärnspanna, även om de kan vara litet jobbiga att hantera pga vikten.

Använder en belagd panna (Scanpan CTX) till sånt som lätt fastnar, t ex omelett.
Citera
2024-01-13, 13:38
Medlem
Vi köpte nya på Tefalbutik. Kanske finns i andra butiker också. Men dom har pannor med nån ny hinna som är bättre.
Men alla såna pannor ska bytas efter några år. Det finns också bra pannor på ICA Maxi som är billigare, men lika bra!
Viktigare o inte använda plastvispar o plaststekspade o sånt! Utan trä eller metall! i kastruller. All plast som värms avger ohälsosamma ämnen. Min partner lika kinkig. Men nu har vi bara Tefalkärl o trä o metall till redskap.
Citera
2024-01-13, 13:40
Medlem
KlappMungons avatar
En panna i rostfritt stål kan du "bränna in" med olja precis som en gjutjärnspanna. Sen är den i princip lika non-stick som en teflonpanna.

Sen får man på samma sätt rengöra den försiktigt med inte allt för vass borste/svamp och inga starka rengöringsmedel. En liten mängd diskmedel går bra.

Har man gjort det ordentlig räcker det med att bättra på det med en cykel ibland.

Glömmer man den länge på högsta värmen är det inte värre än att man skrubbar ren den med stålull och bränner in den igen.

Det finns gott om YouTube-videos om detta. Här är en: https://www.youtube.com/watch?v=bfJ3a0tBGdQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in