2024-01-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
.
Det beror på vad för typ av prov dom tar. När dom tar salivprov så går det bara påvisa en substans. Det gör att dom kan söka efter extremt små mängder. Urinprov och blodprov så mäter dom nivåer av drogen också. Det fortare att hamna under cutoff värdet då.

Det finns även blodprov som bara söker efter substans och inte nivåer. Då tar man oftast bara ett stick i fingret och lämnar några droppar blod. På sådana blodprov går det också spåra lång tid.
Visst är med så långt men att det kan vara positivt så länge när du inte är det efter max 2v i varken blod lr urinen, hur kan man då vara det efter 2mån på Prodiagagnostics salivtesten,det är knappt mätbart efter 2v och sen lilla mängden som en cutoff på 150 på tex urinproven måste ju gå ut på bara någon dag om du räknar halveringstiden!
Hur många halveringar ska behövas när du är negativ på urin och blodprover egentligen, har svårt att förstå varför det sitter längre i saliven när THC knappt syns efter bara några dagar med samma test, när du fortfarande är positiv i urinen men inte i saliven. Har bara svårt att få ihop det och det verkar inte vara någon som kan förklara varför! Mvh
Citera
2024-01-12, 16:19
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Visst är med så långt men att det kan vara positivt så länge när du inte är det efter max 2v i varken blod lr urinen, hur kan man då vara det efter 2mån på Prodiagagnostics salivtesten,det är knappt mätbart efter 2v och sen lilla mängden som en cutoff på 150 på tex urinproven måste ju gå ut på bara någon dag om du räknar halveringstiden!
Hur många halveringar ska behövas när du är negativ på urin och blodprover egentligen, har svårt att förstå varför det sitter längre i saliven när THC knappt syns efter bara några dagar med samma test, när du fortfarande är positiv i urinen men inte i saliven. Har bara svårt att få ihop det och det verkar inte vara någon som kan förklara varför! Mvh

THC är fettlösligt. Är borta ur saliven på några timmar typ. Att räkna halveringar är inte riktigt rätt. Kan man ha som en fingervisning bara. Ska man vara riktigt petnoga så om man räknar halveringar så försvinner ju ämnet aldrig ur kroppen. Det bara halveras hela tiden. Sedan kan det vara mer linjär förbränning. Som på tex alkohol i blodet.

Dom är extremt känsliga dom nya proverna. Fast väldigt tveksamt att det skulle hålla i tex en rättsal. Där vill dom ha nivåer av drogen. Du kan i princip äta en fralla med vallmofrön på morgonen. Sedan kommer du torska på opiater långt senare.

Det finns ämnen i framförallt alprozolam som stannar extremt länge i kroppen. Kan vara upp till ett halvår som dom dom sitter i. Dock är det jättesmå mängder fast salivproven fångar upp det. På urinprov söker man efter en annan metabolit som går ur kroppen mycket fortare.

Sedan cutoff på tex 150ng/ml är ju rätt mycket om du räknar efter. Pissar du en halvliter så är det ju 150ng x500=0.075mg. Detta finns ju typ varje gång du pissar. Så det är ändå faktiskt en hel del av metaboliter som ska finnas för att det ska ge utslag.
Senast redigerad av eldrattan 2024-01-12 kl. 16:27.
Citera
2024-01-13, 08:10
Medlem
emmuuts avatar
Jag ska till en neurolog nästa vecka.
Kanske jävligt dum fråga men finns det någon chans att dom tar urinprov där?
Citera
2024-01-13, 08:45
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmuut
Jag ska till en neurolog nästa vecka.
Kanske jävligt dum fråga men finns det någon chans att dom tar urinprov där?

Dom får inte ta drogprov utan att meddela dig om det först. Frågar dom om du vill lämna ett sådant säger du nej.

Så urinprov kan dom mycket väl ta, fast de får inte söka efter droger utan ditt medgivande. Hur det sedan går till i verkligheten låter jag vara osagt.
Citera
2024-01-13, 08:49
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Dom får inte ta drogprov utan att meddela dig om det först. Frågar dom om du vill lämna ett sådant säger du nej.

Så urinprov kan dom mycket väl ta, fast de får inte söka efter droger utan ditt medgivande. Hur det sedan går till i verkligheten låter jag vara osagt.

Det var det jag tänkte också men var inte säker. Jag säger helt enkelt nej i så fall.
Citera
2024-01-13, 08:52
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Det var det jag tänkte också men var inte säker. Jag säger helt enkelt nej i så fall.

Fast ditt knarkande kanske har att göra med att du hamnat hos neurlogen.? Då kan det bli lite komplicerat. Fast jag rekommenderar dig ändå att neka och inte lämna drogprov hos vården. Det faller aldrig bra ut i slutändan, tyvärr.
Citera
2024-01-13, 12:22
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Fast ditt knarkande kanske har att göra med att du hamnat hos neurlogen.? Då kan det bli lite komplicerat. Fast jag rekommenderar dig ändå att neka och inte lämna drogprov hos vården. Det faller aldrig bra ut i slutändan, tyvärr.

Dom har börjat och ska fortsätta kolla om jag har epilepsi. Vilket jag absolut inte har, krampade på tram en gång bara men det tror jag inte dom vet. Måste väl vara lugnt?
Citera
2024-01-13, 12:27
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Dom har börjat och ska fortsätta kolla om jag har epilepsi. Vilket jag absolut inte har, krampade på tram en gång bara men det tror jag inte dom vet. Måste väl vara lugnt?

Du kommer få stora problem med körkortet om du äger ett sådant. Gör ett EEG snarast så du kan uppvisa ett sådant om du har eller tänkt ta körkort.

Jag själv blev faktiskt utredd för epilepsi. Jag var påtänd när jag gjorde EEG undersökningen också, Fast den gick igenom galant ändå.

Man kan få kramp av många anledningar, ansträngning,vätskebrist, knark etc.
Citera
2024-01-13, 12:30
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Du kommer få stora problem med körkortet om du äger ett sådant. Gör ett EEG snarast så du kan uppvisa ett sådant om du har eller tänkt ta körkort.

Jag själv blev faktiskt utredd för epilepsi. Jag var påtänd när jag gjorde EEG undersökningen också, Fast den gick igenom galant ändå.

Man kan få kramp av många anledningar, ansträngning,vätskebrist, knark etc.

EEG har jag gjort och sen fick jag åka in i nån jävla tunnel också.
Jag tror att dom bara vill prata och förklara mina resultat på alla tester.
Var för övrigt också bäng när jag gjorde testerna
Citera
2024-01-13, 12:33
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
EEG har jag gjort och sen fick jag åka in i nån jävla tunnel också.
Jag tror att dom bara vill prata och förklara mina resultat på alla tester.
Var för övrigt också bäng när jag gjorde testerna

Ja, den tunneln var inte att leka med att åka in i när man var hög som ett hus. Var verkligen maxat. Sedan att få toppresultat på proverna efteråt var extremt euforiskt.
Citera
2024-01-13, 12:39
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ja, den tunneln var inte att leka med att åka in i när man var hög som ett hus. Var verkligen maxat. Sedan att få toppresultat på proverna efteråt var extremt euforiskt.

Riktigt läskigt blev det ju typ haha!
Men skönt att allt såg bra ut. Fick du också åka på nåt samtal där dom berättade dina resultat, eller ringde dom?
Citera
2024-01-13, 12:42
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Riktigt läskigt blev det ju typ haha!
Men skönt att allt såg bra ut. Fick du också åka på nåt samtal där dom berättade dina resultat, eller ringde dom?

Kommer inte ihåg, var väldigt längesedan. Fast jag fick reda på det i efterhand iaf. Är det något allvarligt så brukar dom ju höra av sig, om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in