Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej efter 350ms så har en person reagerat på skottet om personen aktivt väntat på att reagera. Men så var inte fallet för något vittne. Så reaktionstiden ökar ganska rejält.

Och du har inte räknat med någon tid för att flytta blicken dit, i stort sett alla vittnen måste vrida på huvudet, utöver att fokusera ögonen.

Och det är ju inte så att vittnena säger att de ser sista decimetrarna innan huvudet slår i marken, ett flertal säger att han står upp.

Det här med skottordningen gick jag igenom i detalj med Borgnäs personligen och har berättat om det i många inlägg här i tråden. Den omvända skottordningen funkar tyvärr inte, men Borgnäs lät det ändå stå kvar i manuskriptet till nya boken som då redan var färdigt. Det skulle han inte ha gjort för idén om omvänd skottordning är helt enkelt ohållbar.

Det har inte bara att göra med tidsrymden mellan skotten utan även med skottvinklarna och vad vittnena (Björkman och Morelius) ser. De två nyckelgrejorna är (1) att Björkmans iakttagelser betyder att mördaren skjuter med vänster hand, och (2) att Morelius ser bägge mynningsflammorna.

Borgnäs' ursprungliga idé var att mördaren gick i bredd med paret Palme, ute till vänster då, och att han höll lagt sin högra hand om Olof Palmes högra axel alldeles innan skottet. Sedan skulle han då ha skjutit ettan framför Olofs mage i riktning mot Lisbeth, som hamnat något före när mördaren "kramar om" Olof. Den här modellen döpte jag raskt till "kramfesten" av det skälet.

Efter att ettan avfyrats i riktning mot Lisbeth och gått genom hennes kappa skulle mördaren sedan ha tagit sig in bakom Olof med tillräckligt långt avstånd för att få in tvåan rätt in i ryggen. Det säger sig självt att det blir knöligt rent logistiskt och att det skulle ta ganska mycket tid att komma i position. Tidsmellanrummet mellan skotten måste då höjas till kanske tre sekunder, om man nu skulle bortse från de rent fysiska svårigheterna att få till det på det viset.

Där har vi kramfesten som var Borgnäs' ursprungliga förslag. Dessvärre faller kramfesten på att Morelius ser bägge mynningsflammorna. Om mördaren skjutit enligt kramfesten skulle Palmes kropp ha skymt mynningsflamman på ettan. När jag påpekade det för Borgnäs så bytte han ben och började istället förespråka en alternativ modell som som jag döpte till "bakom ryggen".

Som namnet antyder så går ettan bakom Olofs rygg på den modellen. Men då förutsätter den att Lisbeth inte hamnat före utan går i bredd, och dessutom förutsätter den att mördaren släppt taget om Palme efter "kramen" och fått en tillräcklig spalt mellan sig själv och Palme för att kunna avfyra ettan åt sidan i riktning mot Lisbeth. Sedan följer då krånglet med att få in mördaren rakt bakom Olof för tvåan.

Även här är det i och för sig tveksamt om mynningsflamman från ettan blir synlig för Morelius, men ändå är det mindre orimligt än för kramfesten. Vad som definitivt fäller bägge modellerna är emellertid, att den tid som går åt när mördaren ska krångla sig in bakom Palme – under antagande om att det faktiskt går, vilket är högst tveksamt – så måste tidsglappet mellan skotten ligga på cirka tre sekunder.

I realiteten ligger tidsavståndet mellan skotten på en enda sekund. Det kan vi säga genom att jämföra Bengt Palms position med Anders Delsborns. Palm hinner passera korsningen innan ettan avfyras och då har det gått fyra sekunder sedan det slog om till grönt. På den tiden hinner Delsborn en bit ut i korsningen, men inte så långt att hans bil skymmer sikten för Morelius. Men redan en dryg sekund senare så är Delsborns bil så långt framme att den kommer ivägen för Morelius. Därför måste tvåan avfyras bara en sekund efter ettan, för annars hinner Morelius inte se bägge skotten.

Med andra ord finns det för lite tid för all den "akrobatik" som krävs för att omvänd skottordning ska kunna fungera rent logistiskt. Därför kan vi utesluta omvänd skottordning.

Om Pinkeponkens siffror så är det visserligen fint att han plockat fram dem, man jag tycker ändå att han har lite väl bråttom, så att säga. För som jag förklarade i ett inlägg alldeles nyligen så tar det en dryg sekund för Palme att slå pannan i trottoaren efter att skottet (ettan då, i normal skottordning) avfyrats. Han rasar ju inte rakt ner som en bowlingboll utan som en halvfura framåt via knäna. Räknar man in den bågen framåt så tar det cirka en halv sekund extra jämfört med fritt fall enligt Pinkeponkens siffra.

Just det faktum att Palme går ner via knäna ger då mördaren några extra tiondelar att få in tvåan i bakhuvudet på honom, vilket jag är kunnat påvisa att varit avsikten. Ändå hinner mördaren inte med, och det beror på att ettan gått av någon tiondel för tidigt medan det fortfarande fanns framåtmoment i Palmes kropp. Just därför faller Palme framåt via knäna enligt halvfuran istället för åt sidan eller bakåt som en potatissäck. Planen verkar ha varit potatissäcken men halvfuran gjorde att mördaren inte hann få in tvåan i bakhuvudet i tid utan sköt bakom Palmes huvud och vådasköt då Lisbeth helt oavsiktligt.

Så ser den korrekta förloppsmodellen ut, som jag plockat fram ur vittnesmålen och ballistiska data.
Citera
2024-01-11, 23:45
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=15JZSoMTZUw

Norra magasinet första utfrågningen. Lars Borgnäs och Thomas Bresky ställer frågor till Hans Ölvebro, Solveig Riberdahl, Anders Helin och Jörgen Almblad.
Citera
2024-01-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det här med skottordningen gick jag igenom i detalj med Borgnäs personligen och har berättat om det i många inlägg här i tråden. Den omvända skottordningen funkar tyvärr inte, men Borgnäs lät det ändå stå kvar i manuskriptet till nya boken som då redan var färdigt. Det skulle han inte ha gjort för idén om omvänd skottordning är helt enkelt ohållbar.

Det har inte bara att göra med tidsrymden mellan skotten utan även med skottvinklarna och vad vittnena (Björkman och Morelius) ser. De två nyckelgrejorna är (1) att Björkmans iakttagelser betyder att mördaren skjuter med vänster hand, och (2) att Morelius ser bägge mynningsflammorna.

Borgnäs' ursprungliga idé var att mördaren gick i bredd med paret Palme, ute till vänster då, och att han höll lagt sin högra hand om Olof Palmes högra axel alldeles innan skottet. Sedan skulle han då ha skjutit ettan framför Olofs mage i riktning mot Lisbeth, som hamnat något före när mördaren "kramar om" Olof. Den här modellen döpte jag raskt till "kramfesten" av det skälet.

Efter att ettan avfyrats i riktning mot Lisbeth och gått genom hennes kappa skulle mördaren sedan ha tagit sig in bakom Olof med tillräckligt långt avstånd för att få in tvåan rätt in i ryggen. Det säger sig självt att det blir knöligt rent logistiskt och att det skulle ta ganska mycket tid att komma i position. Tidsmellanrummet mellan skotten måste då höjas till kanske tre sekunder, om man nu skulle bortse från de rent fysiska svårigheterna att få till det på det viset.

Där har vi kramfesten som var Borgnäs' ursprungliga förslag. Dessvärre faller kramfesten på att Morelius ser bägge mynningsflammorna. Om mördaren skjutit enligt kramfesten skulle Palmes kropp ha skymt mynningsflamman på ettan. När jag påpekade det för Borgnäs så bytte han ben och började istället förespråka en alternativ modell som som jag döpte till "bakom ryggen".

Som namnet antyder så går ettan bakom Olofs rygg på den modellen. Men då förutsätter den att Lisbeth inte hamnat före utan går i bredd, och dessutom förutsätter den att mördaren släppt taget om Palme efter "kramen" och fått en tillräcklig spalt mellan sig själv och Palme för att kunna avfyra ettan åt sidan i riktning mot Lisbeth. Sedan följer då krånglet med att få in mördaren rakt bakom Olof för tvåan.

Även här är det i och för sig tveksamt om mynningsflamman från ettan blir synlig för Morelius, men ändå är det mindre orimligt än för kramfesten. Vad som definitivt fäller bägge modellerna är emellertid, att den tid som går åt när mördaren ska krångla sig in bakom Palme – under antagande om att det faktiskt går, vilket är högst tveksamt – så måste tidsglappet mellan skotten ligga på cirka tre sekunder.

I realiteten ligger tidsavståndet mellan skotten på en enda sekund. Det kan vi säga genom att jämföra Bengt Palms position med Anders Delsborns. Palm hinner passera korsningen innan ettan avfyras och då har det gått fyra sekunder sedan det slog om till grönt. På den tiden hinner Delsborn en bit ut i korsningen, men inte så långt att hans bil skymmer sikten för Morelius. Men redan en dryg sekund senare så är Delsborns bil så långt framme att den kommer ivägen för Morelius. Därför måste tvåan avfyras bara en sekund efter ettan, för annars hinner Morelius inte se bägge skotten.

Med andra ord finns det för lite tid för all den "akrobatik" som krävs för att omvänd skottordning ska kunna fungera rent logistiskt. Därför kan vi utesluta omvänd skottordning.

Om Pinkeponkens siffror så är det visserligen fint att han plockat fram dem, man jag tycker ändå att han har lite väl bråttom, så att säga. För som jag förklarade i ett inlägg alldeles nyligen så tar det en dryg sekund för Palme att slå pannan i trottoaren efter att skottet (ettan då, i normal skottordning) avfyrats. Han rasar ju inte rakt ner som en bowlingboll utan som en halvfura framåt via knäna. Räknar man in den bågen framåt så tar det cirka en halv sekund extra jämfört med fritt fall enligt Pinkeponkens siffra.

Just det faktum att Palme går ner via knäna ger då mördaren några extra tiondelar att få in tvåan i bakhuvudet på honom, vilket jag är kunnat påvisa att varit avsikten. Ändå hinner mördaren inte med, och det beror på att ettan gått av någon tiondel för tidigt medan det fortfarande fanns framåtmoment i Palmes kropp. Just därför faller Palme framåt via knäna enligt halvfuran istället för åt sidan eller bakåt som en potatissäck. Planen verkar ha varit potatissäcken men halvfuran gjorde att mördaren inte hann få in tvåan i bakhuvudet i tid utan sköt bakom Palmes huvud och vådasköt då Lisbeth helt oavsiktligt.

Så ser den korrekta förloppsmodellen ut, som jag plockat fram ur vittnesmålen och ballistiska data.

Även Björkmans vittnesmål (den under hypnos) pekar på två skott i snabb följd, han ser två rökpuffar som "går in i varandra"
Citera
2024-01-12, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Även Björkmans vittnesmål (den under hypnos) pekar på två skott i snabb följd, han ser två rökpuffar som "går in i varandra"

Stämmer absolut. Bägge skotten ryms definitivt inom en sekund, men knappast inom en halv sekund.

På tal om rökmoln, en grej du kan grunna över är varför Björkman inte ser "spökrikoschetten" dvs när det ryker till ute vid trottoarkanten. Både Bengt Palm och Jan-Åke Svensson ser den, men inte Björkman. Det är ju ganska egendomligt med tanke på att polisens ballistiska modell bygger på att nedslagsplatsen ligger i Björkmans blickfält, nere mot södra övergångsstället till. Både Svensson och Palm placerar emellertid spökrikoschetten minst tio meter längre norrut, men däruppe kan ju ingen kula ha slagit i marken.

Så vad var det då som orsakade den här spökrikoschetten? Den enda möjliga förklaringen är att lisbethkulan klippt av den "avbrutna" trädgrenen, och då har grenen fjädrat tillbaka när kulan gått igenom och slungat iväg en träflisa i den riktningen. Då har det rykt till när den heta träflisan slagit i snön på marken ungefär vid norra övergångsstället.

http://www.itdemokrati.nu/page21.html

Lisbeth själv säger att hon stod upprätt när hon besköts. Varken hon själv eller något av vittnena säger att hon höll på att dratta omkull, vilket man gör om man ska luta sig tio grader åt höger i skottögonblicket som polisens ballistikmodell förutsätter. Uppåtvinkeln genom kappan är ju fem grader, men för att få ner den kulan i marken där Sonny Björk säger så måste den ha en nedåtvinkeln relativt trottoaren på ungefär lika mycket. Då måste Lisbeth luta sig tio grader åt höger i skottögonblicket. Men om man lutar så mycket åt sidan så förlorar man balansen. Det gjorde inte Lisbeth, utan polisens modell är helt enkelt förfalskad.

Enda sättet att få till en rikoschett på östra sidan Sveavägen blir att låta kulan klippa trädgrenen. Annars går det inte att förklara – såvida man inte tänkt bege sig ner i Mattes kaninhål där det finns två skyttar och tre skott och många andra besynnerligheter. Men dit tänker i alla fall inte jag bege mig.

För mig blir frågan istället varför polisen förfalskar ballistikmodellen för att dölja att lisbethkulan klippt av grenen. Det svar jag hittar är att om kulan klippt grenen så kan man exakt bestämma uppåtvinkeln på lisbethskottet, och då hamnar mördarens armbåge så lågt att han inte kan vara längre än 170 cm. Den hamnar visserligen lågt även om man inte låter kulan klippa grenen, men då finns det i alla fall större felmarginaler så att man kan töja upp mördaren lite.

Med eller utan avklippt trädgren så stämmer inte vertikalvinkeln på lisbethskottet med den på förhand utsedda syndabocken Christer Pettersson, och just därför sopar man det under mattan. Grenen är avbruten heter det, inte avskjuten. Fast någon forensisk rapport som belägger det påståendet verkar inte finnas i materialet. Den enda undersökning vi har att tillgå är Lennart Remstams enligt ovan.

Som jag ser saken har den här utredningen varit föremål för infiltrations- och påverkansoperationer från första början, i syfte att rigga den. Kolla vad IB-killen Donald Forsberg säger om Christer Pettersson och Thure Nässén. Han säger rent ut att enda skälet till att de inte körde Christer Pettersson redan 1986 är att Hans Holmér satte stopp för det. Men så fort de fick bort Holmér så blev fältet öppet för att fullfölja upplägget med Christer Pettersson som på förhand utsedd patsy.

Även Stig Engström fick för den delen beskydd av Hans Holmér. Sedan behövdes inte Engström eftersom man körde Christer Pettersson, utan det var först när man skulle lägga ner som man fick damma av Engström som alternativ patsy för nedläggningsändamålet. Han klarade sig livet ut, men de efterlevande fick ta smällen istället. Först en patsy för att skapa det juridiska dödläget där ingen kunde dömas för mordet, och sedan en andra patsy för att begrava hela det här stinkande kadavret för gott.

Den här utredningen gick inte åt skogen på grund av Holmér utan tvärtom försökte Holmér hålla tjänsten stången, men kunde inte hålla ut. När man avpolletterat honom körde man upplägget som det var tänkt från början, inklusive att rigga det där juridiska dödläget som uppstod i och med Lisbeths felaktiga utpekande av Christer Pettersson. När hon väl pekat så kunde ingen annan dömas, och då var utredningen körd ur juridisk synvinkel. Sedan dess har det varit rent spel för gallerierna, rent torrsim och skenutredning i ordets rätta bemärkelse.

Ursäkta utvikningen, men jag tycker du verkar ha ögonen med dig och huvudet på skaft. Då kan det vara intressant för dig, tänkte jag, att kolla in det jag just sagt. Om du har tankar om det när du tittat på det så är jag intresserad av att höra dem.
Citera
2024-01-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej efter 350ms så har en person reagerat på skottet om personen aktivt väntat på att reagera. Men så var inte fallet för något vittne. Så reaktionstiden ökar ganska rejält.

Och du har inte räknat med någon tid för att flytta blicken dit, i stort sett alla vittnen måste vrida på huvudet, utöver att fokusera ögonen.

Och det är ju inte så att vittnena säger att de ser sista decimetrarna innan huvudet slår i marken, ett flertal säger att han står upp.

Tanken med tiderna var att visa vad som är möjligt. Det finns såklart variationer. T ex har man 100 ms som undre gräns för reaktionstid i sprintlöpning. Startar man snabbare än så räknas det som tjuvstart. Men det finns önskemål om att sänka den gränsen då en del löpare ligger väldigt nära.
Citera
2024-01-12, 08:37
Medlem
Haningemannen vars dotter Otto Ekevi gjorde ett antal intervjuer med. Är hans identitet känd?
Citera
2024-01-12, 11:13
Medlem
Basfaktas avatar
Apropå diskussionen om avlyssning av Palmes bostadstelefon. Det kan ju vara så att det inte var Palmes telefon som var avlyssnad, det var Sven Asplings telefon. Inte otänkbart med hans bakgrund som Stay Behind-person. Aspling och Palme pratade ju med varandra i telefon precis när paret Palme skulle lämna lägenheten och gå till tunnelbanan.

Kanske en tanke som redan förekommit i tråden?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Aspling

https://wpu.nu/wiki/Sven_Aspling
Citera
2024-01-12, 11:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Haningemannen vars dotter Otto Ekevi gjorde ett antal intervjuer med. Är hans identitet känd?

Jag antar att du menar "Lotta" som du skrev om förut? Hon som påstod att hennes far på sin dödsbädd sagt att han visste vem som mördat Palme? "Lotta" är väl ett fingerat namn? Var mannen från Haninge?

Beträffande dina frågor i går har jag svårt att gå in på det närmare just nu. Det verkar finnas saker kvar att göra i det "spåret". Om jag förstått rätt har uppgifter framkommit under senare år, bland annat via de förhör som KP:s mordspanare genomförde 2017-2020. Men också annan research. För att förtydliga kan jag säga att det alltså inte är poliser som utreder, det är privatpersoner. Men en erfaren polis är visst med i bakgrunden som bollplank. Jag vet ju inte vart det här leder. Jag fick bara höra att detta var på gång.
Senast redigerad av Basfakta 2024-01-12 kl. 11:21.
Citera
2024-01-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
https://www.youtube.com/watch?v=15JZSoMTZUw

Norra magasinet första utfrågningen. Lars Borgnäs och Thomas Bresky ställer frågor till Hans Ölvebro, Solveig Riberdahl, Anders Helin och Jörgen Almblad.

Olle Stenholm och Lars Borgnäs ställer frågor (Tomas Bresky är inte med).

Norra Magasinet den 20 februari 1992. Reportage med Lars Borgnäs och Tomas Bresky.

Norra Magasinet den 24 februari 1992. Reportage med Lars Borgnäs och Tomas Bresky.

Norra Magasinet den 27 februari 1992. Debattprogram med Olle Stenholm och Lars Borgnäs.

Norra Magasinet den 5 november 1992. Reportage med Lars Borgnäs och Tomas Bresky.

I januari 1993 motionerade tre riksdagsmän om en granskningskommission. I september 1994 beslutade regeringen att tillsätta kommissionen. Rapporten (SOU 1999:88) var klar i juni 1999. Slutsatsen var att Christer Pettersson (eller en annan ensam gärningsman) kan ha varit skyldig, eller en mindre grupp. Det enda rapporten hade att säga om vittnet Stig Engström var att Lisbeth Palme kan ha känt större förtroende för Stig än för andra vittnen (Lisbeth och Stig var i samma ålder). Se sidan 743 i SOU 1999:88.

Fler reportage sändes i Striptease 1993 - 1999, några med Borgnäs och Bresky, några med bara Borgnäs. Den 27 april 1994 sändes ett nytt debattprogram i Norra Magasinet, där Borgnäs och Bresky ledde debatten (efter reportaget i Striptease tidigare samma kväll).

Borgnäs gjorde tre reportage i Dokument inifrån 1999. "Mannen, mordet, mysteriet", del 1 - 3.

Alla programmen finns på YouTube (så vitt jag vet).

De flesta var bra (även om inte allt var rätt). Boken från 2006 är också bra ("En iskall vind drog genom Sverige").

Teorierna som Borgnäs framförde 2020 (att Luntmakargatan var flyktväg och att skottordningen var omvänd) saknar stöd i utredningen. Vittnena Lars J och Hans J avvisade den första teorin i förhören 1986 och rättegångarna 1989. Den andra teorin bygger på en enda sak. Att tre referat och ett dialogförhör visar att vittnena kunde ha svårt att avgöra om Olof fortfarande stod upp när andra skottet kom. Teorierna var påverkade av de numera motbevisade misstankarna mot Engström 2020 (även middagsrasten är motbevisad eftersom den numera offentliggjorda besöksjournalen visar väktaren Anna-Lisa G började arbeta 16.45).

Dessa teorier är lika orimliga som teorierna att skotten föll 20.19 och att Fröken Ur flyttades fram tre minuter (Fröken Ur fick mer än ett samtal i sekunden 1986 enligt tillgänglig statistik och många skulle ha märkt om tiden ändrades flera minuter). Eller teorierna att gärningsmannen sköt andra skottet mot Olof och var 170 cm kort (vittnet Inge M såg att gärningsmannen var 10 - 15 cm längre än mannen han sköt och Olof var 175 cm lång). Ingångshålet var 140 cm från fotsulan. Gärningsmannen höll inte vapnet vid hakan. Den här sortens teorier leder oss inte närmare sanningen. De kvalificerar inte ens som konspirationsteorier, de är bara trams.
Senast redigerad av VSBQED 2024-01-12 kl. 13:10.
Citera
2024-01-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
Olle Stenholm och Lars Borgnäs ställer frågor (Tomas Bresky är inte med).

Norra Magasinet den 20 februari 1992. Reportage med Lars Borgnäs och Tomas Bresky.

Norra Magasinet den 24 februari 1992. Reportage med Lars Borgnäs och Tomas Bresky.

Norra Magasinet den 27 februari 1992. Debattprogram med Olle Stenholm och Lars Borgnäs.

Norra Magasinet den 5 november 1992. Reportage med Lars Borgnäs och Tomas Bresky.

I januari 1993 motionerade tre riksdagsmän om en granskningskommission. I september 1994 beslutade regeringen att tillsätta kommissionen. Rapporten (SOU 1999:88) var klar i juni 1999. Slutsatsen var att Christer Pettersson (eller en annan ensam gärningsman) kan ha varit skyldig, eller en mindre grupp. Det enda rapporten hade att säga om vittnet Stig Engström var att Lisbeth Palme kan ha känt större förtroende för Stig än för andra vittnen (Lisbeth och Stig var i samma ålder). Se sidan 743 i SOU 1999:88.

Fler reportage sändes i Striptease 1993 - 1999, några med Borgnäs och Bresky, några med bara Borgnäs. Den 27 april 1994 sändes ett nytt debattprogram i Norra Magasinet, där Borgnäs och Bresky ledde debatten (efter reportaget i Striptease tidigare samma kväll).

Borgnäs gjorde tre reportage i Dokument inifrån 1999. "Mannen, mordet, mysteriet", del 1 - 3.

Alla programmen finns på YouTube (så vitt jag vet).

De flesta var bra (även om inte allt var rätt). Boken från 2006 är också bra ("En iskall vind drog genom Sverige").

Teorierna som Borgnäs framförde 2020 (att Luntmakargatan var flyktväg och att skottordningen var omvänd) saknar stöd i utredningen. Vittnena Lars J och Hans J avvisade den första teorin i förhören 1986 och rättegångarna 1989. Den andra teorin bygger på en enda sak. Att tre referat och ett dialogförhör visar att vittnena kunde ha svårt att avgöra om Olof fortfarande stod upp när andra skottet kom. Teorierna var påverkade av de numera motbevisade misstankarna mot Engström 2020 (även middagsrasten är motbevisad eftersom den numera offentliggjorda besöksjournalen visar väktaren Anna-Lisa G började arbeta 16.45).

Dessa teorier är lika orimliga som teorierna att skotten föll 20.19 och att Fröken Ur flyttades fram tre minuter (Fröken Ur fick mer än ett samtal i sekunden 1986 enligt tillgänglig statistik och många skulle ha märkt om tiden ändrades flera minuter). Eller teorierna att gärningsmannen sköt andra skottet mot Olof och var 170 cm kort (vittnet Inge M såg att gärningsmannen var 10 - 15 cm längre än mannen han sköt och Olof var 175 cm lång). Ingångshålet var 140 cm från fotsulan. Gärningsmannen höll inte vapnet vid hakan. Den här sortens teorier leder oss inte närmare sanningen. De kvalificerar inte ens som konspirationsteorier, de är bara trams.

Jo jag förstod när du först dök upp i nyregistrerad tjänstehelikopter att du kommit hit enkomt för att göra ett jobb på mig. Först genom optiktrollning och nu alltså genom anonymt angrepp utan plingning. Ryggradslösheten i det talar sitt eget tydliga språk.

Vad Borgnäs beträffar håller jag med på samtliga punkter. Vad vänstersvängen in på Luntmakargatan beträffar så var jag närvarande när Borgnäs diskuterade den här frågan med Jeppsson, och kan intyga att Jeppsson ställde sig helt avvisande till idén.

Det finns en cykelrumsdörr precis runt hörnet, kanske fem meter in på Luntmakargatan, men inte ens dit menade Jeppsson att någon flyende man skulle hinna utan att han upptäckt det. Ändå sitter alltså Borgnäs på podden och påstår att det kunde inte Jeppsson ha sett.

Mer än så kan jag inte säga om den saken. När jag fick höra det så gick jag tillbaka till ritbordet och plockade fram en ny modell. Men så funkar det inte med Borgnäs.

Vad den omvända skottordningen beträffar så har jag ett antal gånger berättat bakgrundshistorien här i tråden, och hur jag i starkast möjliga ordalag avrådde Borgnäs från att förfäkta den teorin i den nya boken – som då (2017-2018) fanns i manuskriptform. Bevisningen mot omvänd skottordning har jag företett här i tråden in i minsta detalj och den är definitiv. Det är normal skottordning som gäller. Jag sade samma sak till Borgnäs redan då. När boken sedan kom ut 2020 så blev jag häpen över att halva boken upptogs av den här redan vederlagda idén om omvänd skottordning. Det värsta var inte att han föreslog det som en idé utan att han drev det som tes – mot bättre vetande. Det är så det funkar där.

Nu har han, precis som du själv, lyckats bränna en hel del tid och energi på nonsens. Det är det som er verksamhet går ut på. För även om du spelar oense med Borgnäs så kvarstår faktum att ni kommer från precis samma håll.

Sedan var det ditt angrepp på mina slutsatser rörande tiden för mordet och mördarens kroppslängd. De sakerna har jag argumenterat igenom i detalj här i tråden i otaliga inlägg. Den enda sakinvändning du ids ta upp är då Morelius' uppfattning att mördaren var en decimeter längre än offret. Men Morelius har missuppfattat många detaljer i skjutningen, och den mest anmärkningsvärda av dessa missuppfattningar är att han spegelvänt Olof och Lisbeth Palme så att han har Lisbeth i innerfil närmast husen och Olof i ytterfil närmast Sveavägen. Vidare säger Morelius att offret vrider sig till vänster vid skotten, vilket visar att han misstagit sig på vem som är offer också. För det är bara Lisbeth som vrider sig till vänster, medan Olof vrider sig till höger just innan skottet som dödar honom. Din enda sakinvändning är därmed tillbakavisad.

Ditt uppdrag är som sagt att slösa bort tid på den här typen av skuggteater. Och av din tomma argumentation att döma så kan din nya helikopter nog bäst liknas vid en bananhelikopter.
Citera
2024-01-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Vad Borgnäs beträffar håller jag med på samtliga punkter. Vad vänstersvängen in på Luntmakargatan beträffar så var jag närvarande när Borgnäs diskuterade den här frågan med Jeppsson, och kan intyga att Jeppsson ställde sig helt avvisande till idén.

Vad den omvända skottordningen beträffar så har jag ett antal gånger berättat bakgrundshistorien här i tråden, och hur jag i starkast möjliga ordalag avrådde Borgnäs från att förfäkta den teorin i den nya boken – som då (2017-2018) fanns i manuskriptform.

Bra. För min del anser jag inte att utredningen ger stöd för antagandet att gärningsmannen var 170 cm lång och att andra skottet också var avsett för Olof. Ha en bra dag.
Citera
2024-01-12, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag antar att du menar "Lotta" som du skrev om förut? Hon som påstod att hennes far på sin dödsbädd sagt att han visste vem som mördat Palme? "Lotta" är väl ett fingerat namn? Var mannen från Haninge?

Beträffande dina frågor i går har jag svårt att gå in på det närmare just nu. Det verkar finnas saker kvar att göra i det "spåret". Om jag förstått rätt har uppgifter framkommit under senare år, bland annat via de förhör som KP:s mordspanare genomförde 2017-2020. Men också annan research. För att förtydliga kan jag säga att det alltså inte är poliser som utreder, det är privatpersoner. Men en erfaren polis är visst med i bakgrunden som bollplank. Jag vet ju inte vart det här leder. Jag fick bara höra att detta var på gång.

Vet du vart man kan läsa mer om denna Lottas historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in