2024-01-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag undrar vem Lisbet Palme syftar på här?
Är det någon som är helt okänd för utredningen.

"Till vänster och kanske 25 meter bort ser hon en man som gör ett "beigt" intryck. Hon försöker få honom att hjälpa henne."

Det finns flera uppslag där det nämns beiga klädesplagg.

En man som var på biografen Grand. var

https://wpu.nu/wiki/Michael_Townley

Om honnom sägs det

”Jag såg CIA-agenten på Grand natten då Palme mördades”
Hur ser han ut?

Rakt hår, brunt/cendréfärgat med benan till vänster. Håret går lite över öronen. Han har smalt ansikte, glasögon med plastbågar. Glansig i ansiktet, som om han smort in sig med något.

Svensk?

Jag skulle säga allmäneuropeiskt utseende. Han kunde haft svenska, belgiska, italienska föräldrar. Men det som var udda var att han hade en australiensisk oljerock av en typ man aldrig såg i Sverige på den tiden. 1986 hade man täckjacka på vintern, särskilt den 28 februari.

Men han hade som sagt en beige oljerock med breda axelklaffar.

Mörka byxor, om han hade en väska såg jag inte.
https://www.parabol.press/jag-sag-cia-agenten-pa-grand-natten-da-palme-mordades/

Edit: Michael Townley är amerikan.
Citera
2024-01-11, 15:52
Medlem
Jag tycker man kan tolka ett "beigt" intryck. på två olika sätt.
En man som har kläder med färgen beige eller någon som gör ett intetsägande intryck, någon som man i normala fall inte skulle lägga märke till.
Citera
2024-01-11, 16:09
Medlem
Citat:
Jag tycker man kan tolka ett "beigt" intryck. på två olika sätt.
En man som har kläder med färgen beige eller någon som gör ett intetsägande intryck, någon som man i normala fall inte skulle lägga märke till.

Lisbeth Palme förklarar klart och tydligt vid rättegångarna att den beige mannen är vittnet Anders Björkman. Det här har vi gått igenom alldeles nyligen i tråden, i detalj. Jag förstår i och för sig om du inte har tid att läsa tråden, men samtidigt blir det ju jobbigt med denna ideliga nollställning medelst dumma frågor som sedan länge är besvarade. Du är ju ingen nykomling till Palmemordet och borde känna till de här sakerna, tycker man.
Citera
2024-01-11, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Lisbeth Palme förklarar klart och tydligt vid rättegångarna att den beige mannen är vittnet Anders Björkman. Det här har vi gått igenom alldeles nyligen i tråden, i detalj. Jag förstår i och för sig om du inte har tid att läsa tråden, men samtidigt blir det ju jobbigt med denna ideliga nollställning medelst dumma frågor som sedan länge är besvarade. Du är ju ingen nykomling till Palmemordet och borde känna till de här sakerna, tycker man.

Det är möjligt att Lisbet var dålig på avståndsbedömning men var Björkman 25 meter bort?
Var Björkman klädd i beigt?
Citera
2024-01-11, 16:27
Medlem
Citat:
Det är möjligt att Lisbet var dålig på avståndsbedömning men var Björkman 25 meter bort?
Var Björkman klädd i beigt?

Som sagt har vi just gått igenom det här och jag tänker inte sitta och upprepa alltihop bara för att du är för bekväm för att bläddra tillbaka och läsa det själv.

Björkman är helt klädd i beige utom jackan, som emellertid skiftade i färg menade Lisbeth i det orangeaktiga ljuset från Dekorimas skyltfönster. Om avståndet så är svaret "ja", för Lisbeth var helt uppenbart så dålig på att bedöma avstånden. Mördaren stod tio meter bort i Dekorimahörnan, hade hon sagt i samma förhör, viklket var en överskattning med en faktor 3. Samma med Björkman.

Jag föreslår att du tar och läser in materialet inklusive de här förhören plus Lisbeth i tingsrätten och hovrätten. När du gjort det kan du återkomma med kommentarer.
Citera
2024-01-11, 17:27
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det finns flera uppslag där det nämns beiga klädesplagg.

En man som var på biografen Grand. var

https://wpu.nu/wiki/Michael_Townley

Om honnom sägs det

”Jag såg CIA-agenten på Grand natten då Palme mördades”
Hur ser han ut?

Rakt hår, brunt/cendréfärgat med benan till vänster. Håret går lite över öronen. Han har smalt ansikte, glasögon med plastbågar. Glansig i ansiktet, som om han smort in sig med något.

Svensk?

Jag skulle säga allmäneuropeiskt utseende. Han kunde haft svenska, belgiska, italienska föräldrar. Men det som var udda var att han hade en australiensisk oljerock av en typ man aldrig såg i Sverige på den tiden. 1986 hade man täckjacka på vintern, särskilt den 28 februari.

Men han hade som sagt en beige oljerock med breda axelklaffar.

Mörka byxor, om han hade en väska såg jag inte.
https://www.parabol.press/jag-sag-cia-agenten-pa-grand-natten-da-palme-mordades/

Edit: Michael Townley är amerikan.
Varför har det här namnet aldrig dykt upp förut? Högintressant. Jag har alltid känt att Palme-mordet kan ha varit ett typiskt politiskt CIA-uppdrag. USA gillade inte Palme.

Finns det uppgifter på hur hans gestalt såg ut (längd, gångstil, likheter med christer pettersson?) i jämförelse med vittnesuppgifter från mordplatsen?
Citera
2024-01-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Varför har det här namnet aldrig dykt upp förut? Högintressant. Jag har alltid känt att Palme-mordet kan ha varit ett typiskt politiskt CIA-uppdrag. USA gillade inte Palme.

Finns det uppgifter på hur hans gestalt såg ut (längd, gångstil, likheter med christer pettersson?) i jämförelse med vittnesuppgifter från mordplatsen?

Det finns foton på nätet

Jag är av uppfattningen att det vore ett misstag att Palmemordet är ett typiskt CIA-uppdrag. Därmed inte sagt att https://wpu.nu/wiki/CIA inte var inblandad.

Någon aktiv CIA-officer kan ha varit delaktig och t o m närvarande på Sveavägen som t ex

https://wpu.nu/wiki/Duane_Clarridge

Spela videon och lyssna på hans inställning till mordet på Salvador Allende.

Michael Townley utförde mord och andra terroruppdrag under https://wpu.nu/wiki/Operation_Condor i Sydamerika och uppppges ha fått i uppgift av Pinochet att mörda Olof Palme.

När Michael Townley släpptes ur fängelse 1983 sökte han sig till Nicaragua där CIA stödde Contras-rebellerna och Oliver North I US Security Council använde sig av f d amerikanska officerare och affärsmän för att smuggla vapen till Iran och låta vinsten finansiera Contras-stödet.

Det kan alltså ha varit mellanmän i vapenhandeln som https://wpu.nu/wiki/Adnan_Khashoggi och https://wpu.nu/wiki/David_Kimche som anlitat någon för att skydda sina finansiella intressen i vapenaffärer som exv Boforsaffären som Olof Palme hade krav på.

Michael Townley kan ha varit en sådan erfaren terrorist som anlitats.
Senast redigerad av Utredaren 2024-01-11 kl. 18:13.
Citera
2024-01-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, ja jag vet. Jag är ju inte åklagare med tillgång till polisens alla resurser. Jag har bara förstått att folk som jobbar mer ingående än jag med det här har hittat saker som är klart intressanta och värda att granska närmare. Enligt dem är det "klargörande". Ville bara förmedla att det utanför tråden händer saker som verkar vara av betydelse. Det står alltså inte stilla. Nu har jag inget mer att säga om saken.
Jag förstår att du inte vill tala mer om det men när det kommer ett klargörande. Kommer reaktionen vara:
-vem är det? Eller
-Åh var det x ändå!
Är det någon/några som förekommer i utredningen och är kända?
Citera
2024-01-11, 21:21
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
.

Det kan alltså ha varit mellanmän i vapenhandeln som https://wpu.nu/wiki/Adnan_Khashoggi och https://wpu.nu/wiki/David_Kimche som anlitat någon för att skydda sina finansiella intressen i vapenaffärer som exv Boforsaffären som Olof Palme hade krav på.

Michael Townley kan ha varit en sådan erfaren terrorist som anlitats.

Algernon och Cats Falk som rotade i detta mördades (sannolikt mord) bara månader före och efter mordet på OP. Bofors använde DDR som transitland för vapenförsäljning till Iran och Irak. OP kände till det och ville stoppa det upplägget.
Starka krafter ville nog INTE stoppa det upplägget och där har vi en konflikt som några då säkert ville lösa.
Citera
2024-01-11, 21:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Är det verkligen omöjligt? Det tar Olof ungefär 600 ms att dråsa i backen efter första skottet. I denna tid ingår ca 150 ms för nervsignalerna att upphöra och ca 450 ms för honom att falla (enligt formeln s=a*t^2). Ljud färdas med 340 m/s så vittnen 50 meter bort hör skottet efter ca 150 ms. Den mänskliga reaktionsförmågan ligger normalt runt 200 ms så totalt 350 ms efter skottet har de vänt sig mot skottet.

Samtidigt har GM tryckt iväg det andra skottet. Världsrekordet i hastighetsskjutning med Magnum-revolver ligger på drygt 100 ms per skott. GM behöver dock inte varit så snabb, det räcker att han får iväg skott nummer två säg 350 ms efter det första. Detta andra skott når då vittnena efter totalt 500 ms, innan Olof är helt nere.

Från ovanstående kan man se att även om GM inte behöver vara världsmästare så lär han ha varit en hyfsat van skytt.

Nej efter 350ms så har en person reagerat på skottet om personen aktivt väntat på att reagera. Men så var inte fallet för något vittne. Så reaktionstiden ökar ganska rejält.

Och du har inte räknat med någon tid för att flytta blicken dit, i stort sett alla vittnen måste vrida på huvudet, utöver att fokusera ögonen.

Och det är ju inte så att vittnena säger att de ser sista decimetrarna innan huvudet slår i marken, ett flertal säger att han står upp.
Citera
2024-01-11, 22:17
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Algernon och Cats Falk som rotade i detta mördades (sannolikt mord) bara månader före och efter mordet på OP. Bofors använde DDR som transitland för vapenförsäljning till Iran och Irak. OP kände till det och ville stoppa det upplägget.
Starka krafter ville nog INTE stoppa det upplägget och där har vi en konflikt som några då säkert ville lösa.

Cats Falk dog enligt offentliga källor förmodligen november 1984 ,dvs ca 15 månader innan MOP, Algernon omkom januari 1987, 11 månader efter MOP.
Citera
2024-01-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Det fanns säkert aktörer som var intresserade av att de och andra "Boforsaffärer" realiserades och genererade vinst.

En liten bakgrund.

Erik Penser var huvudägare efter att ha förvärvat aktieposter från Wallenberg-sfären och var beroende av vinster från vapenförsäljning till vilken part som helst i väpnade konflikter.

Det kalla kriget gick mot sitt slut med ett fåtal väpnade konflikter kvar varav Iran/Irak-konflikten slutade i en fred 1988.

Bofors var en svag aktör gentemot andra som backades upp av sina regeringar.

Det hela utvecklades till en dragkamp där den svenska regeringen och försvarsmakten ville att Bofors skulle förbli under svenskt inflytande. Pensers företag övertogs av Nordbanken och slaktades men resultatet ser vi idag genom att Bofors är ägt av brittiska BAE.

Redan 1986 och framåt pågick alltså en finansiell kamp om Bofors som britterna vann.

Och de hade med all säkerhet hjälp av MI6 och deras paramilitära hantlangare om mord behövdes för att säkra affärsintressen.

Det är på den nivån man bör se mord på politiker, krigsmaterielinspektörer, undersökande journalister och konkurrenter.

Erik Penser hade inte de finansiella resurserna för att underhålla Bofors ekonomi i en vikande marknad och i kraftmätningen mellan Sverige och U.K. drog Sverige det korta strået.

Ingvar Carlsson kanske bara blev glad om han undgick samma öde som Olof Palme.
Senast redigerad av Utredaren 2024-01-11 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in