2024-01-11, 19:51
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är inte den förste eller siste som påpekar det, men det är inte så kontaktskapande mellan två som vill ha kärlek eller sex fungerar i praktiken för det mesta och det är inget realistiskt eller rimligt krav. Det handlar om ett ömsesidigt avläsande där man har rätt som individ till att vara otydlig intill sista sekunden, men just därför också bör ha en skyldighet att då vara mycket tydlig. Det är därför lagstiftningen är obehaglig. Staten har inte att göra med medborgarnas kärleksliv och sexliv utan bör vara få ingripa när någon utövar våld eller tvång mot andra. Normalt sett inom sunda förhållanden ges inga samtycken utan om den andra parten drar sig ur och säger till vet man att det inte finns något samtycke. Annars är samtycket underförstått.

Nu hade de ju ingen kärleksrelation och då tycker jag att man kan ställa högre krav på kommunikation.
Klart som fan att man kan kommunicera om sexuellt intresse på ett relativt tydligt sätt utan att vara burdus.
Kommunikation kan vara en trevlig del av förspelet.
”Vill du sova naken med mig?” är en ganska bra fråga.

Med det sagt så förtar det inte gärningsmannens ansvar att förvissa sig om samtycke.
Citera
2024-01-11, 19:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Vad har jag misstolkat? Vad har jag hittat på?

Att man inte skall kunna erbjuda en vän en sängplats utan att det rättfärdigar att man blir våldtagen.

Ingen påstår sådana saker eller rättfärdigar en våldtäkt öht. Det är något du felaktigt läser in i debatten av någon anledning. Jag tror inte du ljuger utan läser in dina förutfattade meningar och tolkar andras mening tendentiöst. Detta är vanligt i debatter och visar att folk uppfattar situationer helt olika och att det sällan är bergsäkert vad sanningen är och vem som beskriver den bäst. Sanningen är sällan ren och aldrig enkel. Det är alltså inte så att det är då enkelt att målsäganden i våldtäktsfall nästan alltid har blivit våldtagna om de anmäler att de blivit det.
Citera
2024-01-11, 19:58
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, utan att vara psykolog så borde just detta att man vill ta stryptag på någon handla om dominans och kontroll (Jag äger dig). Håller med dig om att detta borde vara besvärande, även om det inte står i domen. Det var ju ändå en kursare i samma faddergrupp som han tog stryptag på. Känns som ett beteende som kommer just från porren, som ju innehåller rätt mycket skevt och har en rätt tragisk kvinnosyn i många avseenden.

Ja, våldsporr är ett jävla gift.
Icke dödligt strypvåld döms i Sverige som misshandel av normalgraden (om inte döden varit nära förestående) med högst två års fängelse och verkar ofta konsumeras av våldtäkt i domarna.
Strypgreppen kanske ingår i de ”vissa våldsamma inslag” som gav 3 månader över minimistraffet.
I vissa delstater i USA kan strypgrepp ge 15 års fängelse…
Citera
2024-01-11, 20:11
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Bara så jag förstår dig rätt, om du ligger med en kvinna och hon njuter de första 10 minuterna med dig, hon känner sig färdig, fortsätter du då i ytterligare 2 timmar och 35min? Trots att hon säger stopp, nej, sluta, och försöker knuffa bort dig?

Du vet att det är våldtäkt det med?

Kuken ska ha sitt. Nej men seriöst trollar du eller människa? Scenariot här är det motsatta nämligen. Hon är emot första 3 minuterna sen är hon plaskvåt och med på resterande 2 timmar och 42 minuter. Hon gjorde inget motstånd en stund in utan det var isåfall precis i början. Vad håller du på med?
Citera
2024-01-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det som är fakta i målet är att Viking höll på att jucka i 2 timmar i mängder av positioner och med t ex strypsex som inslag utan att få utlösning. Man kan fundera på varför. En viril och frisk 21-åring borde snarare ha problem med det s k '4 sekunders-syndromet'
Den mest rimliga förklaringen är att han var för full. Och vad är en för full 21-åring, med ännu inte fullt utvecklade hjärna kapabel att göra? Hur påverkas omdömet/konsekvenstänket?
Eller är han kanske smygbög och ännu inte utkommen ur garderoben? Blir det fängelse med likasinnsade lär han få möjlighet att utforska sin sexualitet...

Det mest rimliga är inte att han var full, du kan få utlösning om du är full.

Baserat på historien som både BO och GM berättat, så är det ett solklart exempel på någon som är porrskadad.

Alla positioner, utdragen sex, GM agerade som i en porrfilm. Porrskadade personer kan inte komma med en annan person, de behöver samma visuella stimulans som de får från porrfilmer för att komma.
Citera
2024-01-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Många känner ett våldtäktsoffer men ingen känner en våldtäktsman. Du har snarare aldrig träffat ett våldtäktsoffer. De som jag känner som berättat om sina våldtäkter har endast berättat för familj och de allra närmsta vännerna. Samtidigt finns det inte så mycket att säga förutom att ''jag tror dig och det måste vara jättejobbigt''. Som mest kan man erbjuda en kram men sen då? Vad mer finns det att säga? Vad mer för sympati kan man ge? Det är liksom inte så att man får mycket mer än det. En person som är med i PH får mer sympati för att den andre kastade kulan än ett våldtäktsoffer.

Kommentaren jag svarade på hävdade att kvinnor inte bara sökte uppmärksamhet och sympati från kvinnor utan också att en våldtäkt skulle generera mycket uppmärksamhet från män. Men varför skulle kvinnor se våldtäktsoffer som ''förstörda''? För att många våldtäktsoffer drabbas av självskadebeteenden, PTSD, börjar isolera sig och blir deprimerade. Den glada utåtriktade kompisen som man en gång kände finns inte längre. Hon har som ett resultat av våldtäkten drabbats av PTSD, en person som får panikångestattacker på klubben, en tjej som i större grad isolerar sig, som inte längre öppnar upp sig eller klarar plugget i samma utsträckning och våldtäkten i sig gör det svårt att upprätthålla vänskapsrelationen oavsett hur mycket man försöker.

Okej men varför antyder du att kvinnan i den här historian skulle ha fått PTSD? Det tvivlar jag oerhört kraftigt på då hon dels inte har blivit våldtagen till att börja med, och dels verkar vara en slampa.

Och jo jag har träffat två stycken som jag vet blev våldtagna (eller i vart fall anmälde det), och en som påstod sig ha blivit våldtagen men som nog egentligen var med om något liknande det här fallet, och alla pratade gärna om det. Ingen hade någon ”PTSD” heller.
Citera
2024-01-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Kuken ska ha sitt. Nej men seriöst trollar du eller människa? Scenariot här är det motsatta nämligen. Hon är emot första 3 minuterna sen är hon plaskvåt och med på resterande 2 timmar och 42 minuter. Hon gjorde inget motstånd en stund in utan det var isåfall precis i början. Vad håller du på med?

Så han våldtog i 3min?
Citera
2024-01-11, 20:43
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Så han våldtog i 3min?

Nja tekniskt sett så är ju dom där 3 minuterna bara pill så det är nog inte våldtäkt utan kanske ofredande egentligen men hennes ovilja upphör ju totalt efter det men samtidigt bedöms allt som våldtäkt antar jag eftersom han får så hårt straff. Hånglande innebär inte samtycke tydligen. Suga kuk massor av gånger innebär inte samtycke. Rida massor av gånger innebär inte samtycke från kvinnan sida men hon behöver inte heller i retur be om samtycke för dom handlingar hon gör så det hela är ju minst sagt en jävla soppa.
Citera
2024-01-11, 20:45
Medlem
Det som slår en är det i jämförelse absurt långa straffet. Du kan ju misshandla folk halvt ihjäl eller till och med mörda folk och ändå komma undan lindrigare.

Rättsväsendet står allt längre från det allmänna rättsmedvetandet.
Citera
2024-01-11, 20:50
Medlem
Citat:
Nja tekniskt sett så är ju dom där 3 minuterna bara pill så det är nog inte våldtäkt utan kanske ofredande egentligen men hennes ovilja upphör ju totalt efter det men samtidigt bedöms allt som våldtäkt antar jag eftersom han får så hårt straff.

Så du är upprörd över straffet, inte en fällande dom?
Citera
2024-01-11, 20:56
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Så du är upprörd över straffet, inte en fällande dom?

Nej domen, hur någon kan komma fram bortom allt rimligt tvivel här är ju fullständigt absurt. Men hade vi haft en "prinsesslag" som män som betytt sig sexuellt tvivelaktig döms för men allt som hände var en böter på 10 kr så hade jag kunnat vara ok med straffet. Meningen med något sånt vet jag dock inte.
Citera
2024-01-11, 21:14
Medlem
Citat:
Nej

Så du tycker det är okej att våldta i 3min. Bara det jag ville veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in