2024-01-11, 03:12
Medlem
olasvenssons avatar
Kompasser och ärtsoppa hit och dit.

Vi kan alla komma överens om att det känns plant att gå på Jorden. Alltså är Jorden platt.
Citera
2024-01-11, 08:52
Medlem
Jahbrahs avatar
Provat 3ggr tidigare utan svar, provar igen.

Sjökapten här.

Om jorden är platt, varför går det snabbare för mig att segla en storcirkel istället för en loxodrom? Varför är storcirkeldistansen kortare än den raka sträckan, loxodromen?

Svar: Därför att jorden är en oregelbundet formad elipsoid ("rund").

Kommentarer?
Citera
2024-01-11, 09:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
jag kom på ett litet experiment, som jag nämnde i denna tråd för en tid sedan:

Nästa gång du gång du äter soppa. Vänd först upp och ned på sopptallriken. Häll sedan upp.

Funkar det?
Är du på riktigt så där korkad eller låtsas du bara?

Det är en sak för sig att inte tro att jorden är rund. Men du förstår ju alltså inte ens hur detta skulle fungera. Att det funkar att ha sopptallrikar "upp och ner" på Nya Zeeland jmf m oss, är därför att gravitationen också är upp och ner där jmf m oss. Tyngdkraften är alltid riktad in mot jordens centrum.

Tro vad du vill om jordens form, men försök iaf förstå vad det är du kritiserar.
Citera
2024-01-11, 09:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Vi kan alla komma överens om att det känns plant att gå på Jorden. Alltså är Jorden platt.
En sfär är lokalt platt. Ju mer man zoomar in på den, desto plattare ser den ut att vara, t ex i geometriska samband som trianglars vinkelsumma och förhållandet mellan en cirkels omkrets och dess diameter. Alla s k metriska mångfalder är lokalt plana.

Vi människor är omkring 3 miljoner gånger kortare än jordens radie, så vårt vardagsperspektiv är verkligen bara en en liten inzoomad del av hela jordytan.
Citera
2024-01-11, 11:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Nej man kan inte känna skillnad att gå på en totalt platt yta och på en sfär som har en omkrets på 4000 mil så du måste komma med mycket mer än så för att jordens skall bli platt.
Citera
2024-01-11, 12:59
Medlem
Citat:
jag kom på ett litet experiment, som jag nämnde i denna tråd för en tid sedan:

Nästa gång du gång du äter soppa. Vänd först upp och ned på sopptallriken. Häll sedan upp.

Funkar det?

Nej det funkar inte. Och detta oavsett om jorden är platt eller rund.

Frågan man i stället bör ställa sig är varför det inte fungerar. Vad är det för kraft som får ärtsoppor att accelerera ned mot jorden? Varför är kraften proportionell mot massan och inte t.ex densiteten?
Citera
2024-01-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det funkar inte. Och detta oavsett om jorden är platt eller rund.

Frågan man i stället bör ställa sig är varför det inte fungerar. Vad är det för kraft som får ärtsoppor att accelerera ned mot jorden? Varför är kraften proportionell mot massan och inte t.ex densiteten?

Kanske för att massa stöter ifrån sig massa?

Det är min teori i alla fall. Att det finns oerhört mycket massa uppe i himlen. Och förhållandevis nästan ingenting under marken vi står på. Så därför trycks ärtsoppan ner mot marken. Enkel fysik.

Bevisa att jag har fel
Citera
2024-01-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad säger det om jordens form?

Att det verkar inte funka i liten skala. Är vad det säger. En vätska verkar inte kunna klamra sig fast på konvex yta. Frågan är om vi har vi bevis för att det blir annorlunda i större skala?
Citera
2024-01-11, 22:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att det verkar inte funka i liten skala. Är vad det säger. En vätska verkar inte kunna klamra sig fast på konvex yta. Frågan är om vi har vi bevis för att det blir annorlunda i större skala?
Jorden har stark gravitation då den innehåller flera kvadriljoner kilo materia medan en sopptallrik har försumbar gravitation.
Är ganska självklart att jordens starkare gravitation drar av en vätska från ett betydligt mindre föremål.
För att ditt experiment skall lyckas så får den inte finnas något större föremål med större gravitation i närheten.
Citera
2024-01-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Provat 3ggr tidigare utan svar, provar igen.

Sjökapten här.

Om jorden är platt, varför går det snabbare för mig att segla en storcirkel istället för en loxodrom? Varför är storcirkeldistansen kortare än den raka sträckan, loxodromen?

Svar: Därför att jorden är en oregelbundet formad elipsoid ("rund").

Kommentarer?

Hur vet du vilken sorts cirkel du färdats längs?. Du utgår från att du vet hur din färdväg ser ut, så att säga sett sett utifrån, från rymden.. men vet du verkligen det?
Citera
2024-01-11, 22:56
Medlem
Citat:
Kanske för att massa stöter ifrån sig massa?

Det är min teori i alla fall. Att det finns oerhört mycket massa uppe i himlen. Och förhållandevis nästan ingenting under marken vi står på. Så därför trycks ärtsoppan ner mot marken. Enkel fysik.

Bevisa att jag har fel

Din tes motbevisas genom t.ex ett cavendish-experiment.
https://youtu.be/MbucRPiL92Q?si=lSlj6NUtrHF0xXLK
https://youtu.be/70-_GBymrck?si=Pt3FR4Vv7Ly3pGgz

Mot slutet i klipp 2 så ser du en typisk labbutrustning som finns på de flesta universitet och högskolor. Med hjälp av sådan utrustning så utförs årligen tiotusentals experiment så tydligt visar att din tes om att "massa stöter ifrån sig massa" är felaktig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-01-11 kl. 23:19.
Citera
2024-01-11, 23:00
Medlem
Citat:
Hur vet du vilken sorts cirkel du färdats längs?. Du utgår från att du vet hur din färdväg ser ut, så att säga sett sett utifrån, från rymden.. men vet du verkligen det?

Så din tes är att vi inte har fungerande hjälpmedel såsom GPS och tröghetsnavigering? Att vi 2024 inte har koll på vilken väg vi färdats?

Ledsen men min smartphone håller inte med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in