2024-01-03, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo men nordpolen blir väl inte förminskad på ett fotografi taget rakt uppifrån med halva jorden fotograferad utan det är väl på projektioner som Gleasons som den blir förminskad i förhållande till det som ligger längre söderut?
På ett fotografi tagit från rakt över nordpolen är det väl snarare det som ligger nära ekvatorn som blir förminskat eftersom det blir taget i en sned vinkel. Eller är det fotografier tagna från rakt över ekvatorn du tänker på?

Kort sagt. Så länge inte 1/π är ungefär samma som 1/2. Då bör du inte se ens nära samma sak när du tittar på ett halvklot i verkligheten och när du tittar på ett foto av ett halvklot. Och det här gäller givetvis ansikten också, efter som ett halvklot är en mycket bättre aprixamation av ett ansikte än vad en skiva är.
Citera
2024-01-03, 18:01
Avslutad
Vetenskap går i väldigt hög omfattning ut på att analysera kurvor från data.

Hur kan folk som uppenbarligen ser andra förhållanden mellan två kurvor än de som faktiskt föreligger få någon som helst uppfattning om relationen mellan den bakomliggande datan?

Det här är ju 90 % av det dagliga jobbet för alla som jobbar med vetenskap att titta på två kurvor och dra slutsatser om proportionerna dem emellan.

Hur gör ni det här jobbet om ni helt enkelt inte ser skillnad på proportionerna 1/2 och 1/π på krökta linjer?

Hur?
Citera
2024-01-07, 01:07
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är helt rätt, och det är förmodligen därför du undviker dem.

Vattenpasset visar vad som är horisontellt där du står. Âr inte det bra nog? Varför i hela friden förstår du inte hur det fungerar? Vad ska du göra med en vattenpass som är 100 meter lång?

Vad menade du med detta? Är det ännu ett försök att undvika att diskutera de mest uppenbara bevisen på att jorden är rund?

Jag förstår inte vad du menar. Om du var en jätte 1 kilometer lång eller ännu längre skulle du fortfarande stå upprätt på samma sätt som du gör nu. Vad har det med kurvan att göra?

Du har ett vattenpass i örat.
Hur lång kan du bli innan du tar för stora steg för att hålla dig horisontellt i balans genom det vattenpasset.
När börjar du reagera på gravitationen och kan inte gå normalt längre.

Jag vill du ska fundera på brytpunkten, eller avmagringen av dragningskraften.
Men mest vill jag ge dig en bild i ditt huvud där du måste möta naturlagarna i ett tankeexperiment, jag vill inte ha svar på nåt.

Det långa vattenpasset vill jag se om det går att bygga, om det pekar upp om man vänder det upp och ner. Man bygger det med små omlott på samma plats där det stora passet förflyttas, inte de små om de skulle följa kurvaturen..
Citera
2024-01-07, 20:48
Medlem
FEs är fruktansvärt konstiga, och du är inget undantag. Vi kan lägga fram så mycket bevis vi vill, men du låtsas bara att det inte finns. Nästa är att lyfta fram ett ämne som du är särskilt intresserad av av en eller annan anledning. I ditt fall gäller det gravitation.

Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hur lång kan du bli innan du tar för stora steg för att hålla dig horisontellt i balans genom det vattenpasset.

Men mest vill jag ge dig en bild i ditt huvud där du måste möta naturlagarna i ett tankeexperiment, jag vill inte ha svar på nåt.
Varför i hela friden ska jag tänka på detta? Inser du inte att denna fråga är helt absurd, och att detta är helt ointressant? Flygplan påverkas av gravitationen, ISS påverkas, månen likaså. Jag har förstås ingen aning om hur lång man måste vara innan man får problem med balansen. Varför i helvete är detta viktigt? Vi vet att jorden är rund av otaliga andra skäl. Varför ska du och jag spekulera i något som inte har med verkligheten att göra?

Citat:
Det långa vattenpasset vill jag se om det går att bygga, om det pekar upp om man vänder det upp och ner. Man bygger det med små omlott på samma plats där det stora passet förflyttas, inte de små om de skulle följa kurvaturen..
Sedan var det vattenpasset igen. Vattenpass visar horisontellt och vertikalt på den plats du befinner dig. Svårare än så är det inte. Kommer du några kilometer bort fungerar det på samma sätt, men om du mäter vinkeln mellan vattennivån i punkt A och punkt B blir det skillnad på grund av kurvan. Varför är detta så svårt att förstå? Varför är det omöjligt att förstå och acceptera bevisen på jordens form som vi har presenterat otaliga gånger? Det hade varit bra om du hade lämnat minst ett motbevis, men det gör du inte.
Citera
2024-01-07, 22:06
Medlem
Citat:
.
... Hur lång kan du bli innan du tar för stora steg för att hålla dig horisontellt i balans ...

Jag, du och typ alla andra människor kan bli sisådär 2m långa. Vilket du ska jämföra med en boll med en radie på 6400000 meter.

Citat:
... Det långa vattenpasset vill jag se ....

Efter alla inlägg så har du fortfarande inte förstått hur ett vattenpass fungererar eller ens det faktum att du egentligen inte vill ha ett vattenpass utan en 10km lång rätskiva.

Men visst, jag förstår att du vill se en 10000 meter lång och absolut rak planka. Man kan ju tycka att det är ett udda val på vad man vill uppnå i livet men det är bara att acceptera att du går igång på lite andra grejor än andra.
Citera
2024-01-08, 00:15
Medlem
Citat:

Sluta fly svara på frågorna istället som ställda i tråden
Citera
2024-01-08, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Sluta fly svara på frågorna istället som ställda i tråden
Plattjordare har aldrig och kommer aldrig att svara på de frågor vi normala människor ställer. Helt enkelt av det enkla skälet att det är omöjligt om jorden skulle vara platt. Så de kommer alltid att fly från dem.
Vad som är fascinerande (och lite skrämmande) är att det uppmanar oss andra att tänka kritiskt om det vi har lärt oss. Samtidigt som de själva helt saknar förmåga att tänka kritiskt kring sin egen plattjordshypotes!
Citera
2024-01-08, 21:57
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
En jätteviktig grej med vetenskap är att bygga fungerande modeller/hypoteser som man sen kan pröva med experiment mot verkligheten.

Modellen för en rund jord har fungerat SUPERTOPPENBRA ända sedan bronsåldern. Med den runda jordens modell kan vi mäta avstånd, navigera över världshaven, förutse årstider, måncykler och solförmörkelser, skicka iväg rymdraketer och ha fräna GPS klockor på handleden.

Det första steget för plattjordarna är alltså att sätta ihop en modell/hypotes som förklarar alla fenomen och erfarenheter som vi ser i världen. DESSUTOM måste denna modell förklara verkligheten BÄTTRE än hypotesen om den runda jorden... vilket de är JÄTTEEXTREMT lång ifrån, eftersom plattjordarna inte ens har hittat på en modell som kan mäta korrekta avstånd...

En medelmåttig bonde på bronsåldern hade skrattat sig harmynt åt plattjordarnas idioti!

Eller för att se det så här; fanns det någon postapokalyptisk Sci-fi film fån 70-80 talet som hade kunnat tänkt sig att det fanns en betydande rörelse av folk på 2020-talet som trodde att jorden är platt???

När verkligheten är VÄRRE än de trodde den kunde vara i postapokalyptiska 70-talsfilmer är vi riktigt illa ute...
Citera
2024-01-09, 15:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nej din tok. Vi har verkligen inget vattenpass i örat. Hahaha
Citera
2024-01-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
En jätteviktig grej med vetenskap är att bygga fungerande modeller/hypoteser som man sen kan pröva med experiment mot verkligheten.

Modellen för en rund jord har fungerat SUPERTOPPENBRA ända sedan bronsåldern. Med den runda jordens modell kan vi mäta avstånd, navigera över världshaven, förutse årstider, måncykler och solförmörkelser, skicka iväg rymdraketer och ha fräna GPS klockor på handleden.

Det första steget för plattjordarna är alltså att sätta ihop en modell/hypotes som förklarar alla fenomen och erfarenheter som vi ser i världen. DESSUTOM måste denna modell förklara verkligheten BÄTTRE än hypotesen om den runda jorden... vilket de är JÄTTEEXTREMT lång ifrån, eftersom plattjordarna inte ens har hittat på en modell som kan mäta korrekta avstånd...

En medelmåttig bonde på bronsåldern hade skrattat sig harmynt åt plattjordarnas idioti!

Eller för att se det så här; fanns det någon postapokalyptisk Sci-fi film fån 70-80 talet som hade kunnat tänkt sig att det fanns en betydande rörelse av folk på 2020-talet som trodde att jorden är platt???

När verkligheten är VÄRRE än de trodde den kunde vara i postapokalyptiska 70-talsfilmer är vi riktigt illa ute...

jag kom på ett litet experiment, som jag nämnde i denna tråd för en tid sedan:

Nästa gång du gång du äter soppa. Vänd först upp och ned på sopptallriken. Häll sedan upp.

Funkar det?
Citera
2024-01-11, 02:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Nästa gång du gång du äter soppa. Vänd först upp och ned på sopptallriken. Häll sedan upp.

Funkar det?
Vad säger det om jordens form?
Citera
2024-01-11, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch

Vad har det med jordens form det experimentet

Funkar det?

Är du dum i huvet ursäkta svara på frågorna i tråden istället

Vad jobbar du med

Vi kan ju med expiriment bevisa att jorden är rund
Har du tittat med kikare på dem andra runda planeterna
Har
Hur fungerar kompassen på en platt jord svara på det

Hur fungerar gps på en platt jord svara på det
Senast redigerad av Eagle5555 2024-01-11 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in