2024-01-11, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Du verkar sakna resonemangs-potential? För det kan vara din attityd som sätter oskyldiga i fängelse.

Alla som styrs av ideologi utan resonemang har fel, alltid.
Min attityd? Jag kan styra min penis! Och min hjärna! Har inget behov av att resonera! Skriver min åsikt och svarar om jag anser det meningsfullt!
Citera
2024-01-11, 16:28
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Angående att hon var våt.
En kvinna som blir våldtagen kan mycket väl bli våt och sexuellt upphetsad, det beror på en fysisk reaktion, innebär absolut inte att hon vill bli våldtagen.
Det gör inte traumat mindre, tvärtom ökar det skammen hon känner.

I detta fall tycker jag ändå att bevisen mot den åtalade känns tunna, men just detta att hon blev våt skall inte ligga MÄ till last.

Ja kan absolut köpa en fysisk reaktion och något som händer initialt där. 2 timmar och 45 minuter senare in i en total maratonvåldtäkt? Då uppstår torrhet och skador. Efter så lång tid pratar man om något annat, bara friktionen av våtheten gör ju att det känns brännskadat på kuken i normalfallet dom gångerna jag knullat så länge.
Citera
2024-01-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, absolut, men vad har det med saken att göra? Ibland undrar man om de som likt du argumenterar på det här sättet förstår mer abstrakta resonemang alls eller om det bara gäller att upprepa sig så ofta som möjligt för att det är principen för god propaganda och ett bra sätt att vara debattförstörande?

Om den tilltalade är oskyldig bygger det på att den beskrivning du ger inte stämmer i helhet eller i delar, antingen pga att målsäganden ljuger eller upplever situationen på ett sätt som inte helt eller i delar stämmer med verkligen.

Nog förstår du det? Är det vara på rent jävelskap du låtsas som något annat?

Varför skulle målsägande ljuga?
Endast en svårt empatistörd individ eller mycket hatisk individ har förmågan att falskt anmäla någon för våldtäkt med vetskapen att denna är oskyldig. Inget tyder på att målsägande är empatistörd. Inget tyder på att hon skulle vara mycket hatisk mot den dömde.

Så. Mot den bakgrunden tar jag det för sant att målsägande talar sanning när hon säger "nej", puttar bort honom, kniper ihop benen och vänder sig bort. Antingen hör han inte/vill inte höra, pga. fylla och kåthet. Eller så ljuger han om händelseförloppet. Oklart vilket.
Citera
2024-01-11, 16:31
Medlem
HowLongIsNows avatar
För att nya ämne: GM är medlem i denna klubb för BJJ
https://www.svenskalag.se/championsmma-nyborjare/truppen
Citera
2024-01-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Endast en svårt empatistörd individ eller mycket hatisk individ har förmågan att falskt anmäla någon för våldtäkt med vetskapen att denna är oskyldig. Inget tyder på att målsägande är empatistörd. Inget tyder på att hon skulle vara mycket hatisk mot den dömde.

Så. Mot den bakgrunden tar jag det för sant att målsägande talar sanning när hon säger "nej", puttar bort honom, kniper ihop benen och vänder sig bort. Antingen hör han inte/vill inte höra, pga. fylla och kåthet. Eller så ljuger han om händelseförloppet. Oklart vilket.
Eller är orolig för en eventuell "slamp-stämpel". Eller vad hennes föräldrar som är Jehovas vittnen skulle säga om det kommer ut att hon hade sex frivilligt.
Nu spekulerar jag bara. Men är exempel på anledningar
Citera
2024-01-11, 16:33
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Det har inte slagit dig att den dömde kanske ljuger? Han kan visst ha hört hennes nej på natten, märkt att hon puttar bort honom osv.

Ett nej är inte synonymt med förspel.

Nu kommer vi in på er autism alternativt att ni är oskulder igen. Ett nej kan tom vara flörtigt så ni är ju bara helt offside, jag hade en tjej som sa nej när jag tog henne bröstet när vi låg i sked men samtidigt som hon sa det tryckte hon upp sin röv mot min kuk. Våldtog jag henne eller hon mig?

Varför spelar typ minut 3 all roll i världen för dig men vad som händer bara någon minut senare när dom hånglar spelar ingen roll alls? Varför spelar minut 45 ingen roll för dig? Vad som hänt 145 minuter in spelar inte heller någon roll för dig. Otroligt autistiskt resonemang.
Citera
2024-01-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jag menar det jag skriver. Det är män som frågar kvinnan om samtycke och sen finns det ingenting som kvinnan bör göra längre utan män skall läsa tankar för tydligen säger det inget alls att hon sög din kuk 4 gånger för innerst inne var hon ju egentligen livrädd men också supervåt och kom massa gånger och sen sov ni tillsammans i frid och fröjd. I alla andra fall tex så tar man upp hur hemskt det är av våldtäktsmannen att utnyttja en berusad kvinna men i detta fallet är det så klart ingen poäng alls. Tvärtom så gör det Viking mer suspekt för nazifeminister.

Ja Vikings advokat är uppenbarligen komplett värdelös. Man vill ju veta om någon har hört grannarna, polisen borde ju ha gjort det med. Kanske är extremt bra isolerat så ingen hörde något. Dom närmaste henne var inte hemma eller så sover dom stenhårt på sömnpiller kanske så det finns ju rätt mycket där att gräva i. Det ser inte ut som Vikings advokat har ifrågasatt något alls.

Blir du brutalt våldtagen i timmar finns det massor av skador och blodvite. Det är inte bara avsaknad av dessa som stör utan att inga märken finns på halsen alls.

Det är väl ändå både mannen och kvinnan som ska se till att ha samtycke. Du kanske inte vill ligga med oattraktiva Stina (som väger 190 pannor i både muskler och fett och är starkare än de allra flesta män), men hon vill ligga med dig. Men det får hon inte göra utan ditt samtycke. Gör hon det ändå trots dina nej/trots att hon borde ha insett att du inte låg med henne frivilligt, kan du givetvis anmäla henne för våldtäkt. Finns där bevis, ska hon givetvis också dömas för brottet. Men du tror på något magiskt sätt att det bara är män som ska ha samtycke? Så är det inte. Även kvinnor som vill sexa ska ha samtycke från sin manliga partner innan de får ge sig hän.

Skulle vara intressant att läsa FUP, onekligen.

Som sagt: inte alls säkert. Blöt kan hon ofrivilligt bli av friktionen. Och lägg därtill saliv. Så håller vaginan sig blöt länge. Och som sagt: det återfanns ju rodnader vid gynundersökningen. I övrigt har vi inte sett FUP. Vid våldtäkt rubbas ju i regel målsägandes tidsuppfattning, 30 minuter kan då garanterat kännas som 3 timmar. I FUP kanske det framkommer hur man tänkt om tiden.
Och strypgrepp behöver inte ge skador.
Citera
2024-01-11, 16:45
Medlem
Citat:
Det har inte slagit dig att den dömde kanske ljuger? Han kan visst ha hört hennes nej på natten, märkt att hon puttar bort honom osv.

Ett nej är inte synonymt med förspel.

Det är klart han säger att han inte hörde. Tror ni han hade sagt till polisen att hon sa nej men jag fortsatte ändå.

Den dömde ljuger, det är uppenbart.
Citera
2024-01-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Eller är orolig för en eventuell "slamp-stämpel". Eller vad hennes föräldrar som är Jehovas vittnen skulle säga om det kommer ut att hon hade sex frivilligt.
Nu spekulerar jag bara. Men är exempel på anledningar

Är man orolig för "slamp-stämpel", så bryr man sig väldigt mycket om vad andra människor tänker och tycker och mår dåligt över det. Då skulle man givetvis även må rejält mycket mer dåligt av att falskt anmäla en oskyldig för våldtäkt och förstöra den oskyldiga människans liv! Det krävs en empatistörd för att klara av det. Och en empatistörd människa skiter förmodligen blanka fan i "slamp-stämpel". Så där föll den hypotesen. I övrigt finns det inget som tyder på att målsägande skulle vara empatistörd.

Målsägande har/har haft pojkvän. Och även sex med någon annan enligt en av vännerna och varit på dej med någon annan enligt en annan av vännerna. Dessa tre olika män har hon inte anmält för våldtäkt. Det borde hon ju rimligtvis ha gjort om det nu var känsligt att dejta/ha sex och hennes föräldrar eventuellt var Jehovas vittnen och hon var empatistörd.

Men hon har inte anmält någon av de andra männen för våldtäkt. Utan det är just denne Vi*king hon har anmält. Han som inte lyssnade på hennes nej.
Citera
2024-01-11, 16:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är en sorts religiös och ideologisk betingad tro på sanningsenligheten hos målsäganden i våldtäktsrättegångar. Det bortser också helt från att även om människor inte ljuger medvetet så minns de ofta fel, förvränger saker till sin egen fördel och tolkar fakta fel. Vittnesmål människor ger är notoriskt opålitliga som en regel.

Det finns en mängd skäl till att människor ljuger eller har fel om vad som hänt. Det finns en mängd skäl till att målsägandens utsagor kan vara fel och varför denne inte nödvändigtvis är sanningsenlig. All empiri om människor beteende visar detta.

Dessutom är återigen detta en diskussion om rättssäkerhet, vilket för mig och för många är det essentiella här, inte påståenden om att den tilltalade är oskyldig. Det är att målsägandes anklagelser stämmer och att denna inte ljuger som skall bevisas och då är det inte bara fel utan farligt att använda resonemang som bygger på att målsäganden nästan alltid beskriver den raka sanningen. Om än det skulle stämma måste det bevisas att detta inte är ett sådant fall där sanningen inte är dom målsäganden hävdar. Att då på minsta sätt utgå från att det bör vara sant innebär att man förutsätter det som skall bevisas.
Citera
2024-01-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Det är klart han säger att han inte hörde. Tror ni han hade sagt till polisen att hon sa nej men jag fortsatte ändå.

Den dömde ljuger, det är uppenbart.

Ja, det är ju långt ifrån första gången en åtalad ljuger, oavsett vad det är för brott. Så mycket troligt att det är så även i detta fallet.

Eller så var han så full och kåt att han inte uppfattade vad hon sa/gjorde.
Citera
2024-01-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Du r ju helt otrolig...
Det handlar inte om resning dumfan. Det är ett överklagande

Du verkar inte förstå vad jag svarat på.

Överklagande kan du göra inom 3 veckor från det du är dömd, inte 3 månader. En resning till HD kan du begära om domen vunnit laga kraft, vilket den redan gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in