2024-01-11, 12:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakis
Ja, jag vet, att investera i sin relation och hålla den sund är en mycket viktigare investering för ekonomin än vad många tänker på

Men jag är snart 50 med pension om ca 15 år så jag behöver inte riktigt tänka på att bara leva på avkastning...

Då funkar det!
Citera
2024-01-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag tycker inte att du ska upplåta en enda krona till barnen. Det kommer att gynna dom senare i livet för och förstå värdet av pengarna. Personligen så är jag oerhört tacksam att jag inte fick en enda krona av min mor och far för det har lärt mig så oerhört mycket mer om ekonomi och jag har införskaffat så mycket mer kunskap än vad mina vänner har som faktiskt fick fonder och pengar när dom växte upp och flyttade hemifrån.

Jag är ju lite blödig här... Vill gärna stötta dem i att bidra till boende och studier, det gjorde mina föräldrar med mig, samtidigt som de också lärde mig vikten av att spara.. Det funkade bra för mig! Men jag håller med, det skall inte bli för mycket!
Citera
2024-01-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det är jäkligt mycket pengar och om du inte skulle vara trygg med det så har du problem.

Det är mycket pengar att ha som ett extrasparande när man fortfarande jobbar. Inte så mycket om man tänker att man ska leva på avkastningen. Har man tur och börsen går bra så är det inga problem, har man otur så är det lite mer problem. Man brukar räkna 4% säker avkastning, vilket blir ungefär 17k i månaden. Inte så fett i min mening.

På denna sidan kan man testa på historisk data. Om jag knappar in 5 miljoner och ett uttag på 360k per år, så får man resultatet att man går i konkurs i 61% av fallen.
https://www.firecalc.com/
Citera
2024-01-11, 12:23
Medlem
Citat:
Men jag är snart 50 med pension om ca 15 år så jag behöver inte riktigt tänka på att bara leva på avkastning...

Men kommer du inte bli en jäkla fattig pensionär om du slutar få pensionsinsättningar nu?
Citera
2024-01-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är mycket pengar att ha som ett extrasparande när man fortfarande jobbar. Inte så mycket om man tänker att man ska leva på avkastningen. Har man tur och börsen går bra så är det inga problem, har man otur så är det lite mer problem. Man brukar räkna 4% säker avkastning, vilket blir ungefär 17k i månaden. Inte så fett i min mening.

På denna sidan kan man testa på historisk data. Om jag knappar in 5 miljoner och ett uttag på 360k per år, så får man resultatet att man går i konkurs i 61% av fallen.
https://www.firecalc.com/
Det beror ju på hur man vill leva så klart och hur ens kostadssituation ser ut. Jag är skuldfri , bor stort och fint och har en sambo som jobbar och kan betala hälften. Så jag klarar mig på 10.000 i månaden. Att ha 30.000 + en partner som drar in lika mycket skulle betyda ett överflöd för mig. Den riktiga friheten är att vara skuldfri och ha pengar. Att spara pengar för att kunna sluta jobba men sitta med skulder är inte rätt väg.
Citera
2024-01-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur ser den kalkylen ut?
Jag förutsätter att jag bara tar mitt nuvarande liv men kapar 23 år. Bor stort och fint utan skulder och väldigt låga kostnader och har en sambo som jobbar och betalar sin del.
Citera
2024-01-11, 12:57
Medlem
Citat:
Det beror ju på hur man vill leva så klart och hur ens kostadssituation ser ut. Jag är skuldfri , bor stort och fint och har en sambo som jobbar och kan betala hälften. Så jag klarar mig på 10.000 i månaden. Att ha 30.000 + en partner som drar in lika mycket skulle betyda ett överflöd för mig. Den riktiga friheten är att vara skuldfri och ha pengar. Att spara pengar för att kunna sluta jobba men sitta med skulder är inte rätt väg.

Ja, men då kan vi vara överens om att 5 miljoner knappast ger något liv i överflöd. I bästa fall precis så man klarar sig. Att då benämna det som jäkligt mycket pengar känns att ta i.
Citera
2024-01-11, 12:59
Medlem
Citat:
Hej,

jag är en 48-årig kvinna som under lång tid har intresserat mig för aktier och fonder och för några år sedan upptäckte jag FIRE rörelsen och kände mig inspirerad av denna. Jag är snart i mål för mitt sparande men funderar lite nu på hur jag skulle prioritera de närmsta åren.

Jag lever i ett parförhållande och räknar på att jag vill ha ca 30000 ut varje månad för att leva, enligt mina mått, ett gott liv. Vi har 2 barn i yngre tonåren.

Mitt "dilemma" - Jag har räknat ut att jag behöver ca 6000000 för att (med 6% avkastning) få ut de 30000 i månaden jag vill ha. I dagsläget har jag ca 5000000 i aktier och fonder så egentglien skulle jag behöva jobba och spara vidare i ca 3-4 år till för att komma dit jag vill. Problemet är dock att om 3-4 år kommer mina barn vara på väg ut ur boet och jag inbillar mig att det skulle kännas mindre meningsfullt att vara ledig då. Min partner, som är några år yngre än jag, stöttar mig i mina mål men är inte så sugen på att sluta jobba själv inom de närmsta 10 åren, han har förmånen att vara en person som gillar att jobba .

Jag trivs bra på mitt jobb och har en bra lön, men jag brottas med tanken på att jag missar möjligheten att vara med mina barn och min familj så mycket som möjligt innan de flyttar (barnen altså, förhoppningsvis inte mannen ). Både att jag måste jobba när de är lediga från skolan och att vi måste "saxa" semesterdagar för att kunna täcka ledigheter och skollov.

Så, vad hade ni gjort, slutat jobba nu för att kunna vara mer med barnen (som snart inte vill vara med mig så mycket...) för att sedan försöka komma tillbaka till arbetsmarknaden som kvinna över 50 och arbeta ett par år till? (Inbillar mig att det kommer vara svårare att hitta något och att lönen blir lägre och att jag därför behöver jobba fler år då än nu). Eller skulle ni bita ihop och försöka uppnå sparmålet så snart som möjligt och sen starta det nya kapitlet i livet utan att behöva känna att man kanske måste tillbaka och jobba?

Alla tankar välkomna, både på mina funderingar och beräknignar etc.

Tack på förhand!

Hur du ska tänka.. - det vill du vi ska ge feedback på. Men vill du läsa /höra sådant som inte passar din bild av livet?
Det finns något stort som saknas, i det du skriver. Och det du skriver är bara materiella mål. Om det är sådan du är, kanske det är lika bra du inte har för stort inflytande på dina barn. Så kan du bara hoppas de utvecklar sin personlighet. Hittar sina egna intressen.
Och jag vet inte ens om du förstår vad jag skriver. Det är ju möjligt du är så inpyrd att du inte förstår något 'andligt' överhuvud taget.
Nu är det ju inte bra om du tar illa upp, av det jag skriver. Då kommer du än längre bort - alltså längre bort från dig själv.
Precis som jag uppfattat pengar gör. Andra gången jag blev oberoende, bestämde jag mig för att skaffa ett 'djupare' intresse.
Citera
2024-01-11, 13:28
Medlem
Citat:
Ja, men då kan vi vara överens om att 5 miljoner knappast ger något liv i överflöd. I bästa fall precis så man klarar sig. Att då benämna det som jäkligt mycket pengar känns att ta i.
Med en avkastning på några procent så kan man plocka ut 25 rent i månaden. Tänk på att det är billigt att inte jobba. Inga resor, mat etc. Det är rätt stor skillnad för mig iallafall. Sen har man ju alltid möjlighet att tjäna lite svarta pengar på en hobby t.ex.
Citera
2024-01-11, 13:38
Medlem
Citat:
Med en avkastning på några procent så kan man plocka ut 25 rent i månaden. Tänk på att det är billigt att inte jobba. Inga resor, mat etc. Det är rätt stor skillnad för mig iallafall. Sen har man ju alltid möjlighet att tjäna lite svarta pengar på en hobby t.ex.

Nu har jag skrivit det så många gånger att det börjar bli tjatigt. 4% är det man brukar räkna med, sen kan man ha tur och det går bättre. Med 4% behöver du 7.5M för att plocka ut 25k per månad.
För de flesta är det dyrare att vara ledig, eftersom man då måste aktivera sig med andra saker som kostar pengar med all sin lediga tid.
Citera
2024-01-11, 13:42
Medlem
Citat:
Nu har jag skrivit det så många gånger att det börjar bli tjatigt. 4% är det man brukar räkna med, sen kan man ha tur och det går bättre. Med 4% behöver du 7.5M för att plocka ut 25k per månad.
För de flesta är det dyrare att vara ledig, eftersom man då måste aktivera sig med andra saker som kostar pengar med all sin lediga tid.
Under hur många år då?
Har du även räknat med att man får pesion från 55 (en liten) och från 65-67? Har du räknat in att man troligen byter till billigare bostad senare i livet. De flesta får någon sorts arv från föräldrar också, är det medräknat. Har du räknat med att de flesta har en partner som jobbar och betalar hälften. Allt detta är mer troligt än inte troligt.
Citera
2024-01-11, 13:47
Medlem
Lustigt hur folk gör det hela mer komplicerat än vad det är att leva som ekonomiskt fri, har varit detta i 12 år, (är 53 nu)när jag slutade jobba hade jag runt 3 mille, idag är jag $miljonär. Helt utan något FIRE trams, att kunna räkna och vara lite flexibel räcker mer än väl....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in