2024-01-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja, fast det där är nog en tankevurpa att du måste vara ledig just nu och att det är för sent senare. Om 5-7år kommer dina barn vara äldre och behöva dig på andra sätt. Du har fastnat i en tankeloop att ledighet inte kommer vara värt lika mycket i ett senare skede, vilket jag inte tror på. Det rationella är att fortsätta jobba, alternativt gå ner i tid.
Tiden är definitivt värd med nu än senare.
Citera
2024-01-11, 11:25
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakis
Ja, gå ner i tid är nog det bästa, jag håller med, måste bara hitta ett jobb som kan godkänna det. Tror inte det är möjligt med nuvarande arbetsgivare tyvärr...

Nu vet jag inte vad du jobbar med men möjlighet att starta eget och konsulta till viss del kanske?

Har du vart hos samma arbetsgivare länge är det nog inga problem att gå ner i tid
Citera
2024-01-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Då får vi vara överens om att vi inte är överens.
Genvägar blir ofta senvägar. Att jobba ett par år extra nu och sen inte behöva tänka på det mer hade varit mer värt för mig, än att checka ut och sen gå runt med stressen att man antagligen måste jobba igen, och förmodligen längre än vad man hade behövt göra nu. Skjut inte upp till imorgon, vad du kan göra idag är ett gammalt ordspråk. 5 miljoner är ärligt talat inte jättemycket och jag hade inte känt mig trygg med det.
Senast redigerad av Dogmatix 2024-01-11 kl. 11:34.
Citera
2024-01-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
30k netto i månaden, det är ganska mycket att få ut från 6 miljoner, har du dragit av för skatter då?

Ska du få 30k netto i månaden på 6 miljoner kronor så förutsätter det sannolikt att du sätter en bortre gräns, säg 35 år fram, för när kapitalet ska vara helt förbrukat så att du lite förenklat dör med noll kronor på kontot, är det din plan? Eller tänker du dig en portfölj med utdelningsaktier där du enbart lever på utdelningarna och inte säljer några aktier och i slutändan lämnar ett fint arv efter dig till dina barn?

Grattis och lycka till och njut att friheten när den kommer!

Tack så mycket!

Ja, i de 30000 är skatter inkluderat, även sparande till barnen som jag hoppas kommer att ge dem en bra start i livet. När det kommer till arv, så tänker jag att de får vårt hus, vårt sommarhus och det som är kvar av våra pengar (vilket jag hoppas ändå kommer vara en del). Det kommer inte att gå någon nöd på dem Förhoppnigsvis kommer de själva också ha lyssnat en del på det jag förespråkat om sparande och ha en del själva!

Så, planen är att de 5 till 6 miljonerna är till mig att göra vad jag vill med (vilket i dagsläget inbegriper spara till barnen och även hitta på grejer med dem)!
Senast redigerad av Kakis 2024-01-11 kl. 11:37.
Citera
2024-01-11, 11:34
Medlem
Citat:

Citat:
Genvägar blir ofta senvägar. Att jobba ett par år extra nu och sen inte behöva tänka på det mer hade varit mer värt för mig, än att checka ut och sen gå runt med stressen att man antagligen måste jobba igen, och förmodligen längre än vad man hade behövt göra nu. Skjut inte upp till imorgon, vad du kan göra idag är ett gammalt ordspråk.

Det är ju det här som är så spännande, att man tycker olika, tack för båda eras reflektioner! I mitt fall är ju problemet att jag håller med er båda och inte vet vad jag skall välja
Citera
2024-01-11, 11:40
Medlem
Citat:
Det är ju det här som är så spännande, att man tycker olika, tack för båda eras reflektioner! I mitt fall är ju problemet att jag håller med er båda och inte vet vad jag skall välja

Sen ska man så klart inte måla fan på väggen heller, men det kan faktiskt hända något oväntat som vänder upp och ner på hela din tillvaro och som gör att du behöver en större buffert. Det är t.ex inte så ovanligt att folk separerar, och då måste du helt plötsligt skaffa eget boende, eller att du blir sjuk som medför utgifter osv osv. Att lägga sig precis på gränsen kan vara farligt.
Citera
2024-01-11, 11:48
Medlem
Citat:
Genvägar blir ofta senvägar. Att jobba ett par år extra nu och sen inte behöva tänka på det mer hade varit mer värt för mig, än att checka ut och sen gå runt med stressen att man antagligen måste jobba igen, och förmodligen längre än vad man hade behövt göra nu. Skjut inte upp till imorgon, vad du kan göra idag är ett gammalt ordspråk. 5 miljoner är ärligt talat inte jättemycket och jag hade inte känt mig trygg med det.
Det är jäkligt mycket pengar och om du inte skulle vara trygg med det så har du problem.
Citera
2024-01-11, 11:55
Medlem
Citat:
Tack så mycket!

Ja, i de 30000 är skatter inkluderat, även sparande till barnen som jag hoppas kommer att ge dem en bra start i livet. När det kommer till arv, så tänker jag att de får vårt hus, vårt sommarhus och det som är kvar av våra pengar (vilket jag hoppas ändå kommer vara en del). Det kommer inte att gå någon nöd på dem Förhoppnigsvis kommer de själva också ha lyssnat en del på det jag förespråkat om sparande och ha en del själva!

Så, planen är att de 5 till 6 miljonerna är till mig att göra vad jag vill med (vilket i dagsläget inbegriper spara till barnen och även hitta på grejer med dem)!

Jag tycker inte att du ska upplåta en enda krona till barnen. Det kommer att gynna dom senare i livet för och förstå värdet av pengarna. Personligen så är jag oerhört tacksam att jag inte fick en enda krona av min mor och far för det har lärt mig så oerhört mycket mer om ekonomi och jag har införskaffat så mycket mer kunskap än vad mina vänner har som faktiskt fick fonder och pengar när dom växte upp och flyttade hemifrån.
Citera
2024-01-11, 11:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är jäkligt mycket pengar och om du inte skulle vara trygg med det så har du problem.

Nej det är inte jäkligt mycket pengar, skulle du kunna sluta arbeta rakt av resten av livet om du var runt 30 nu och fick 5 miljoner in på kontot?
Citera
2024-01-11, 12:02
Medlem
Citat:
Nej det är inte jäkligt mycket pengar, skulle du kunna sluta arbeta rakt av resten av livet om du var runt 30 nu och fick 5 miljoner in på kontot?
Ja, det hade inte varit några problem.
Citera
2024-01-11, 12:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja, det hade inte varit några problem.

Hur ser den kalkylen ut?
Citera
2024-01-11, 12:17
Medlem
Citat:
Sen ska man så klart inte måla fan på väggen heller, men det kan faktiskt hända något oväntat som vänder upp och ner på hela din tillvaro och som gör att du behöver en större buffert. Det är t.ex inte så ovanligt att folk separerar, och då måste du helt plötsligt skaffa eget boende, eller att du blir sjuk som medför utgifter osv osv. Att lägga sig precis på gränsen kan vara farligt.

Ja, jag vet, att investera i sin relation och hålla den sund är en mycket viktigare investering för ekonomin än vad många tänker på

Citat:

Men jag är snart 50 med pension om ca 15 år så jag behöver inte riktigt tänka på att bara leva på avkastning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in