Citat:
Ursprungligen postat av
Kakis
Hej,
jag är en 48-årig kvinna som under lång tid har intresserat mig för aktier och fonder och för några år sedan upptäckte jag FIRE rörelsen och kände mig inspirerad av denna. Jag är snart i mål för mitt sparande men funderar lite nu på hur jag skulle prioritera de närmsta åren.
Jag lever i ett parförhållande och räknar på att jag vill ha ca 30000 ut varje månad för att leva, enligt mina mått, ett gott liv. Vi har 2 barn i yngre tonåren.
Mitt "dilemma" - Jag har räknat ut att jag behöver ca 6000000 för att (med 6% avkastning) få ut de 30000 i månaden jag vill ha. I dagsläget har jag ca 5000000 i aktier och fonder så egentglien skulle jag behöva jobba och spara vidare i ca 3-4 år till för att komma dit jag vill. Problemet är dock att om 3-4 år kommer mina barn vara på väg ut ur boet och jag inbillar mig att det skulle kännas mindre meningsfullt att vara ledig då. Min partner, som är några år yngre än jag, stöttar mig i mina mål men är inte så sugen på att sluta jobba själv inom de närmsta 10 åren, han har förmånen att vara en person som gillar att jobba

.
Jag trivs bra på mitt jobb och har en bra lön, men jag brottas med tanken på att jag missar möjligheten att vara med mina barn och min familj så mycket som möjligt innan de flyttar (barnen altså, förhoppningsvis inte mannen

). Både att jag måste jobba när de är lediga från skolan och att vi måste "saxa" semesterdagar för att kunna täcka ledigheter och skollov.
Så, vad hade ni gjort, slutat jobba nu för att kunna vara mer med barnen (som snart inte vill vara med mig så mycket...) för att sedan försöka komma tillbaka till arbetsmarknaden som kvinna över 50 och arbeta ett par år till? (Inbillar mig att det kommer vara svårare att hitta något och att lönen blir lägre och att jag därför behöver jobba fler år då än nu). Eller skulle ni bita ihop och försöka uppnå sparmålet så snart som möjligt och sen starta det nya kapitlet i livet utan att behöva känna att man kanske måste tillbaka och jobba?
Alla tankar välkomna, både på mina funderingar och beräknignar etc.
Tack på förhand!
Hur du ska tänka.. - det vill du vi ska ge feedback på. Men vill du läsa /höra sådant som inte passar din bild av livet?
Det finns något stort som saknas, i det du skriver. Och det du skriver är bara materiella mål. Om det är sådan du är, kanske det är lika bra du inte har för stort inflytande på dina barn. Så kan du bara hoppas de utvecklar sin personlighet. Hittar sina egna intressen.
Och jag vet inte ens om du förstår vad jag skriver. Det är ju möjligt du är så inpyrd att du inte förstår något 'andligt' överhuvud taget.
Nu är det ju inte bra om du tar illa upp, av det jag skriver. Då kommer du än längre bort - alltså längre bort från dig själv.
Precis som jag uppfattat pengar gör. Andra gången jag blev oberoende, bestämde jag mig för att skaffa ett 'djupare' intresse.