Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-12, 00:48
Medlem
Backaborts avatar
Slutat att jobba och umgåtts med barnen.
Citera
2024-01-12, 00:49
Medlem
Backaborts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Tack, ja så är det dessutom är folk vana att få samma lön varje månad....vilket är oviktigt om man är ekonomiskt fri, vissa år spenderar man mycket andra inte.
Ekonomiskt fri är ju dock en definitionsfråga
Citera
2024-01-12, 00:50
Medlem
Backaborts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Utdelningen beskattas väl 30% i en icke-isk?
Är du säker, trodde det var 40%?
Citera
2024-01-12, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakis
Om du inte vill att jag skall ta illa upp av det du skriver utan lyssna och förstå, kan du använda en trevligare ton och inte kalla mig inpyrd och att jag inte borde vara en förebild för mina barn .

Jag är väldigt öppen för alla möjliga synvinklar av min fråga och tycker det är intressant att lyssna på vad olika människor har för åsikter och livsåskådningar. Jag är mindre öppen för att man skall kritisera varandra för att man inte tycker likadant.

Peace <3

Det var väl det jag misstänkte - det var därför jag skrev så. Och jo jag är kritiskt inställd. Beror på egen erfarenhet också. Som jag tyckt lärt mig något. Så du får ta det "onda med det goda". Och nu får du en liten anmärkning till - för du uppfattar inte min välvilja - Lägg märke till att jag skriver du - eventuellt - är inpyrd. Detta med textkommunikation är ju en konst. Man får varken fram betoningar eller satsmelodi. Bara de torra orden. Så konsten ligger i att ändå kunna vara öppen för flera olika möjliga läsningar. Jag vet inte om det är jag som ska uttrycka mig försiktigare, eller om det är du som läsare som inte ska ta åt dig av det jag skriver. Båda sätten fungerar ju. Min välvilja ligger i att jag har önskat dig komma fram till en meningsfull aktivitet. Du har en chans i det här läget att förverkliga. Se den och ta den.
Citera
2024-01-12, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
6% i avkastning - som utdelning eller annat - inga normala aktier delar ut 6% omöjligt att få
i en diversifierad portfölj.

Har du ISK - då är det 6.2% som gäller nu i utdelning för att få lika mycket kvar av denna som
ICKE-ISK folket

Finns gott om ETF:er som delar ut 6%.
Dessutom har ju aktierna förvärvats över tid, så ens effektiva utdelning beror ju på inköpspriset snarare än dagsvärdet.
Min portfölj är orimligt diversifierad och delar ut över 5%.

Kolla exempelvis på T Rowe Price, IGM Financial och liknande bolag. Dessa ligger över 5% på dagens kurs och det är ju bolag som är klart bättre än de flesta svenska investmentbolag.
Citera
2024-01-13, 14:30
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakis
Hej!

Tänk på att jag är nästan 50 och har sparat under ca 25 års tid och har haft en årlig genonsnittlig utveckling på ca 10-11%, om du bryter ner det så ser du att man inte behöver spara mer än ca 5000 i månaden i genomsnitt för att komma upp i dessa summor. Jag har haft förmånen att ha en inkomst (och framför allt någon att dela mina utgifter med) där jag kunnat lägga undan dessa pengar varje månad (ibland mindre ibland mer) men ändå leva ett familjeliv på samma vilkor som vår medelklassomgivning.

Dock kan jag säga att jag har hållit i pengarna, de flesta semesterresor har varit planerade långt i förväg och vi har uttnyttjat många erbjudanden, vinterkläder till barnen och mig själv ofta köpta second hand, likaså teknik såsom mobiltelefoner etc. Vi äter (hyfsat) hälsosam och rätt enkel mat (jag är inte speciellt intresserad av matlagning) och försöker tänka igenom våra större utgifter innan vi betalar.

En stor bidragande orsak till att det har varit möjligt att spara är att jag flyttade från en större stad där jag ägde en bostadsrätt som jag kunde sälja med stor vinst och sätta in i ett hus i en mindre stad. Våra boendekostnader har varit väldigt låga tack vare detta.

Jag finner en tillfredställelse i att leva sparsamt, både ekonomiskt och för miljön men tycker inte att mina barn på något sätt saknat något som deras vänner och släktingar fått.

För många variabler för att kommentera vidare, bostadsrätt i storstad i unga år pekar på att DU själv fått support men detta kommer du ju inte själv att kunna ge dina barn? Om de inte mot förmodan vill bo i en 1:a i ”Flen” eller liknande.
Citera
2024-01-13, 16:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backabort
Är du säker, trodde det var 40%?

Nej det är 30% precis som för ränteinkomster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in