Citat:
Det verkar som om Irvells initiala tanke präglade utredningen i viss mån ändå: I och med att en man liknande SE (med rock och väska) springer på åsen, så funderade han på om någon sett SE kvar på platsen. Om de inte gjort det, kan ju mannen och alltså GM, vara SE.
Därför tillfrågades LL, JA, AH, SG, KJ, LB och säkert någon mer, om de hade sett SE.
Resultatet sammanfattas av PH i hans PM 5:e juni 1986 (sannolikt feldaterat):
"Polisen (Irvell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett SE på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på GM som överensstämmer med SE." (Möjligen 6 vittnen: JA, AD, AD:s passagerare, AH, LJ och YN. Axlar, rygg och nacke, rätt längd, keps och väska.)
Linder 8:e januari 1987:
"Ingen har sett SE nere på brottsplatsen. Han har icke tilltalat någon uppenbarligen för då borde väl någon ha tänkt på det."
(Frågan är varför Linder säger att de bara har tidningsbilder. De har rekonstruktionsfoton ...)
Det är först Anér, i brevet 1989, som konfronterar SE direkt med lögnen:
"Jag har nu talat med nära släktingar till AH och till KJ, och jag har talat direkt i ett långt samtal med SG. omdömet är enstämmigt: SE fanns inte där [...] Det är en enda lång kedja av påhittade händelser som du vill få oss att tro på [...]"
Nu vet jag inte om Anér verkligen pratade med dessa personer, eller om han hade läst sig till det hela i CP-FUP:en, och formulerat om det för att sätta press på Skandiamannen. Vilket kanske var synd, eftersom SE höll på med en 50-sidig redogörelse av sina förehavande.
Den hade man gärna velat läsa!
Anér försökte syna SE, men denne la ner kortleken.
Därför tillfrågades LL, JA, AH, SG, KJ, LB och säkert någon mer, om de hade sett SE.
Resultatet sammanfattas av PH i hans PM 5:e juni 1986 (sannolikt feldaterat):
"Polisen (Irvell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett SE på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på GM som överensstämmer med SE." (Möjligen 6 vittnen: JA, AD, AD:s passagerare, AH, LJ och YN. Axlar, rygg och nacke, rätt längd, keps och väska.)
Linder 8:e januari 1987:
"Ingen har sett SE nere på brottsplatsen. Han har icke tilltalat någon uppenbarligen för då borde väl någon ha tänkt på det."
(Frågan är varför Linder säger att de bara har tidningsbilder. De har rekonstruktionsfoton ...)
Det är först Anér, i brevet 1989, som konfronterar SE direkt med lögnen:
"Jag har nu talat med nära släktingar till AH och till KJ, och jag har talat direkt i ett långt samtal med SG. omdömet är enstämmigt: SE fanns inte där [...] Det är en enda lång kedja av påhittade händelser som du vill få oss att tro på [...]"
Nu vet jag inte om Anér verkligen pratade med dessa personer, eller om han hade läst sig till det hela i CP-FUP:en, och formulerat om det för att sätta press på Skandiamannen. Vilket kanske var synd, eftersom SE höll på med en 50-sidig redogörelse av sina förehavande.
Den hade man gärna velat läsa!

Anér försökte syna SE, men denne la ner kortleken.
Det märkliga är att palmerummet måste fått ett jävla problem om dom hade lyssnat på vad Engström säger !!
Det han säger är ju att han påstår att han är bredvid AB och styrker det med sin utstämplingstid samt att han hör skotten på nära håll...
Det är ju två otroligt bra tidsangivelser men ändå finns det ingen plats på Sveavägen.....ändå så bestämmer dom sig att lägga till Engström men tror att han kanske ljuger ?
Utan att syna honom på 2mån...!?