2024-01-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det verkar som om Irvells initiala tanke präglade utredningen i viss mån ändå: I och med att en man liknande SE (med rock och väska) springer på åsen, så funderade han på om någon sett SE kvar på platsen. Om de inte gjort det, kan ju mannen och alltså GM, vara SE.

Därför tillfrågades LL, JA, AH, SG, KJ, LB och säkert någon mer, om de hade sett SE.

Resultatet sammanfattas av PH i hans PM 5:e juni 1986 (sannolikt feldaterat):

"Polisen (Irvell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett SE på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på GM som överensstämmer med SE." (Möjligen 6 vittnen: JA, AD, AD:s passagerare, AH, LJ och YN. Axlar, rygg och nacke, rätt längd, keps och väska.)

Linder 8:e januari 1987:

"Ingen har sett SE nere på brottsplatsen. Han har icke tilltalat någon uppenbarligen för då borde väl någon ha tänkt på det."

(Frågan är varför Linder säger att de bara har tidningsbilder. De har rekonstruktionsfoton ...)

Det är först Anér, i brevet 1989, som konfronterar SE direkt med lögnen:

"Jag har nu talat med nära släktingar till AH och till KJ, och jag har talat direkt i ett långt samtal med SG. omdömet är enstämmigt: SE fanns inte där [...] Det är en enda lång kedja av påhittade händelser som du vill få oss att tro på [...]"

Nu vet jag inte om Anér verkligen pratade med dessa personer, eller om han hade läst sig till det hela i CP-FUP:en, och formulerat om det för att sätta press på Skandiamannen. Vilket kanske var synd, eftersom SE höll på med en 50-sidig redogörelse av sina förehavande.

Den hade man gärna velat läsa!

Anér försökte syna SE, men denne la ner kortleken.

Det märkliga är att palmerummet måste fått ett jävla problem om dom hade lyssnat på vad Engström säger !!

Det han säger är ju att han påstår att han är bredvid AB och styrker det med sin utstämplingstid samt att han hör skotten på nära håll...

Det är ju två otroligt bra tidsangivelser men ändå finns det ingen plats på Sveavägen.....ändå så bestämmer dom sig att lägga till Engström men tror att han kanske ljuger ?

Utan att syna honom på 2mån...!?
Citera
2024-01-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du beskriver varför GM-SEs "alibi" är helt värdelöst men hävdar att han ändrar sin utstämplingstid för att komma ut i rätt tid.

Har du funderat på om det inte är rimligare att vittnet SE ändrar sin utstämplingstid i hopp om att få vara "den femte" på trottoaren?

Ingen har sett SE skjuta OP, och som GM hade han synts på mordplatsen. CP är däremot utpekad av flera vittnen "då mycket stämmer" enligt dessa vittnen.

Vittnet JA har pekat ut SE på bild som "varande på mordplatsen" efter mordet.

Det här är inget svårt pussel att lägga.

Ja såklart är Engströms alibi värdelöst..

Det är väl snarare du som vill ge honom det ?

Alibi att han måste vara kvar i Skandia är väl ett otroligt dåligt Alibi ?
Citera
2024-01-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Kanske exakt hela vägen, men han syns ju mellan Sari och Skandia redan vandrandes söderut. Det är inte många meter man kan kapa där.

Jag sa att det inte fanns tid för några extra aktiviteter. Det är väl om han röker gåendes isåfall, men det jag menade och uttryckligen sa var att det inte fanns något som kunde gjort honom tidsmässigt förvirrad. Han kan inte ha något aktivitet som tar en okänd lång tid här om han är tensonmannen.

Ska han vara ute 23:19:30 så är det ju bara några sekunders prat det handlar om som max. Det kan inte förvirra honom så mycket.

Och nu har jag ju räknat med att han stämplar ut 23:19:00. Det är högst troligt att det är senare än så.

Så det du menar är att han inte behöver ringa om sin utstämplingstid som GM ?

Han är till 99% säker på att den borde vara 23:19 typ för på morgonen när han vaknar ur en kraftig ångest och kanske påverkad dagen innan.....samt möjligen kraftigt chockad är det urenkelt att bara räkna fram allt !...

Han kanske ringer enbart för att försäkra sig om att han tänker rätt då ?

Men du kan inte slå bort att han ringer för att han är osäker...Kan ju slå på åtminstone 1min..

23:18 hade varit ännu mer jobbig att prata sig ur...

Eg är 23:19 alldeles för tidig som den är...
Citera
2024-01-11, 11:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det märkliga är att palmerummet måste fått ett jävla problem om dom hade lyssnat på vad Engström säger !!

Det han säger är ju att han påstår att han är bredvid AB och styrker det med sin utstämplingstid samt att han hör skotten på nära håll...

Det är ju två otroligt bra tidsangivelser men ändå finns det ingen plats på Sveavägen.....ändå så bestämmer dom sig att lägga till Engström men tror att han kanske ljuger ?

Utan att syna honom på 2mån...!?

De funderar helt klart på alltihop, men de tänker aldrig på den gula linjen, att SE måste ha varit där efter 40-60 sekunder för att se LJ. Annars kunde man lätt avfärda det som överdrifter och snack.
Citera
2024-01-11, 11:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tror fortfarande att du missar "smygandet". Det verkar som om SE gjorde två kontroller.

En med RB, och en på egen hand:

"Fredagen den 28/2 1986 klockan 23:19 stämplade SE ut från sin arbetsplats på Skandia, Sveavägen 44, Vid senare kontroll med Fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick 1 minut för sakta. Rätt tid ska således vara 23:20."

Han stämplade ut 28/2 och "senare kontroll" torde avse RB:s avläsning och jämförelse med Fröken Ur 1/3. Eller vad slulle det annars varit? Vad skulle SE komma fram till genom att själv ringa Fröken Ur senare?

Den kontroll han gör inför rättegångarna lär väl avse någon egen notering eller liknande.

Jag efterfrågar fortfarande den här förklaringen som ett barn förstår till vad GM:s syfte med tidsfipplandet är.

En enkel förklaring är att det SE gör med tiderna, och ivrigt så, är att försöka "bevisa" att han faktiskt befann sig alldeles intill mordet och var först eller nästan först på plats. Han stryker av samma anledning det stopp i foajén som var fallet. De lite olika saker han uppger är hela tiden fullt förenligt med att kunna vara GM. Han placerar sig aktivt i den positionen.

Förklaringarna till att dessa ageranden i själva verket är GM som ger sig själv alibi eller liknande övergår nog mina horisonter. Åtminstone gör det krångel och alla de antaganden saken kräver det.

Citat:
Så först får han reda på att klockan var 23:19. Senare gör han en till, egen, kontroll?

I förhöret dagen efter, samt i det den 25:e april, släpper han dock denna story helt och det är 23:20 som gäller utan krusiduller.

"Han stämplade ut kl. 23:20 på stämpelklockan som bara visar minuter."

Så här kan han ju säga att klockan var 23:20:50. Då har han smugit fram det två minuter.

Men det har han inte gjort.

Citat:
I tingsrätten fullbordas framtassandet.

Sker inte det i hovrätten, när han placerar sig på två olika platser i tillvaron samtidigt? Det är enda gången han faktiskt ger sig själv alibi med hjälp av en tidsangivelse. Man han befinner sig fortfarande alldeles intill skotten.

Citat:
Här har han gjort en tredje kontroll:

"Advokat L: "[...] det finns några noteringar tidigare här om att du ska ha stämplat ut 23:19 men rätt tid skulle vara 23:20, men har du kollat det här?
SE: Det har jag kollat bara för några dagar sedan.
Advokat L: Jaha, så att du skulle ha stämplat ut då 23 ... och ...
SE: 21."

Ja, nog har det blivit lite vajsing i något led ja ... Skandiamannen kontrollerar, part III!

RB läste givetvis av Fröken Ur fel! Men han rapporterade i alla fall konsekvent 23:19 till både SE, PH och polisen. Om LP var "behärskat chockad" så var SE "smygande inkonsekvent"?
Citera
2024-01-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han stämplade ut 28/2 och "senare kontroll" torde avse RB:s avläsning och jämförelse med Fröken Ur 1/3. Eller vad slulle det annars varit? Vad skulle SE komma fram till genom att själv ringa Fröken Ur senare?

Den kontroll han gör inför rättegångarna lär väl avse någon egen notering eller liknande.

Jag efterfrågar fortfarande den här förklaringen som ett barn förstår till vad GM:s syfte med tidsfipplandet är.

En enkel förklaring är att det SE gör med tiderna, och ivrigt så, är att försöka "bevisa" att han faktiskt befann sig alldeles intill mordet och var först eller nästan först på plats. Han stryker av samma anledning det stopp i foajén som var fallet. De lite olika saker han uppger är hela tiden fullt förenligt med att kunna vara GM. Han placerar sig aktivt i den positionen.

Förklaringarna till att dessa ageranden i själva verket är GM som ger sig själv alibi eller liknande övergår nog mina horisonter. Åtminstone gör det krångel och alla de antaganden saken kräver det.

Men det har han inte gjort.

Sker inte det i hovrätten, när han placerar sig på två olika platser i tillvaron samtidigt? Det är enda gången han faktiskt ger sig själv alibi med hjälp av en tidsangivelse. Man han befinner sig fortfarande alldeles intill skotten.

Engström kan ju inse också att han måste flytta sin tid bakåt för att han helt enkelt blir för tidig ut på Sveavägen...Även han inser väl att det inte finns plats för honom på Sveavägens trottoar?
Citera
2024-01-11, 11:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Att fråga om utstämplingstiden på den arbetsfria lördagen gav honom en ingång till Skandia för att snabbt sälja in förväxlingen hos kollegorna (inte minst väktarna)

Det där förstår jag inte, om du kan utveckla.

Hans avsikt med att göra väsen om tiden var att han ville att folk på Skandia skulle uppmärksamma den?

Citat:
innan snacket tog fart, kanske var utstämplingstiden även någon slags "bonusinformation" för eget bruk. RB verkar ju ha fått intrycket att både journalister och poliser var på Engström så det är klart han ställde upp men polisen kände ju inte ens till E vid det här laget och skulle nog blivit mäkta förvånade om RB kontaktat dem angående Engströms utstämplingstid. Det förstod Engström så han tackade nej till RB:s erbjudande om att lämna tiden till polisen. Så här långt tycker jag inte man kan klandra Engströms damage control-agerande.

Jag tror inte heller att SE är rakt igenom sanningsenlig, frågan är om det verkligen pekar mot att det är GM som verkställer en lika förslagen som intrikat strategi.
Citera
2024-01-11, 12:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Engström kan ju inse också att han måste flytta sin tid bakåt för att han helt enkelt blir för tidig ut på Sveavägen...Även han inser väl att det inte finns plats för honom på Sveavägens trottoar?

GM senarelägger tydligen utstämplingstiden samtidigt som han tidigarelägger utpassagen (stryker uppehållet i receptionen).

Ett kliv fram och ett kliv tillbaka.

Varför då?
Citera
2024-01-11, 12:02
Medlem
Citat:
Det där förstår jag inte, om du kan utveckla.

Hans avsikt med att göra väsen om tiden var att han ville att folk på Skandia skulle uppmärksamma den?

Jag tror inte heller att SE är rakt igenom sanningsenlig, frågan är om det verkligen pekar mot att det är GM som verkställer en lika förslagen som intrikat strategi.

En teori är ju att i början så vill Engström befinna sig på Sveavägens trottoar när skotten faller och ju längre tid som går så blir det nästan viktigare att INTE befinna sig på trottoaren när skotten kommer....23:22 och 23:23 så blir det helt omöjligt även 23:21...
Citera
2024-01-11, 12:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag är ganska övertygad om att det kan vara svårt för Engström att gissa sin utstämplingstid...

Om mordtiden blir fastslaget 23:21:30 så kan mkt väl Engström tänka att hans utstämplingstid är allt mellan 23:16 till 23:19 och han minns inte helt hur mkt tid som förflutet ...

Så innan han lämnar vittnesmål och ska spela vittne så måste han lägga olika story på 23:17 än 23:19

Så jag anser att tiden är viktig för GM-SE

"Vittnet" GM-SE som ska spegla GM, bör vara ute på Sveavägen samma tid som GM.

Dvs, "vittnet" GM-SE berättar om sin utpassage så som den faktiskt gick till.

Vad ska han med några faktiska tider och ett berg av krångel till?
Citera
2024-01-11, 12:07
Medlem
Citat:
GM senarelägger tydligen utstämplingstiden samtidigt som han tidigarelägger utpassagen (stryker uppehållet i receptionen).

Ett kliv fram och ett kliv tillbaka.

Varför då?

Som jag skrev ...Den 1 mars vill alltså Engström tillhöra Sveavägens trottoar...

Men senare så inser han att det går inte längre ...och inget vittne har ju ändå sett honom gå bakom Olof...

Så att dra tillbaka sin tid är ett försök att inte längre tillhöra trottoaren...
Citera
2024-01-11, 12:08
Medlem
Citat:
"Vittnet" GM-SE som ska spegla GM, bör vara ute på Sveavägen samma tid som GM.

Dvs, "vittnet" GM-SE berättar om sin utpassage så som den faktiskt gick till.

Vad ska han med några faktiska tider och ett berg av krångel till?

Ja men vart ska han bli av på trottoaren när Polisen lagt pusslet på vem som befinner sig på trottoaren då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in