2024-01-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Ah, hon har skarvat på sanningen i polisförhör alltså. Undra vad den lilla ungerskan mer har skarvat på sanningen om...

Det är olika personer som har sagt olika saker. Två olika vittnen som säger olika saker.

Så här tänker jag kring att de ger olika versioner:

- Fest är jobbigt att gå på om man nyss gjort slut med den man är kär i pga. bråk pga. långdistansförhållande. Och inte konstigt att man säger det till sitt ex som anledning till varför man inte gick på just festen. Det rör ju liksom exet! Så detta säger målsägande till exet. Och han säger det i förhör.

- Dejt är lättare att gå på, än på fest, även om man är ledsen över att det är slut med den man är kär i. Men man vill inte kasta dejten i ansiktet på sitt ex som man själv har dumpat av hänsyn till sitt ex. I synnerhet inte om man precis kastat i ansiktet på exet att man blivit våldtagen... Blir lite för mycket för exet att hantera på en gång. En hänsynsfull person gör inte så mot sitt ex. Dejten målsägande varit på vet redan hennes vän om, och därav säger vännen det i förhör.

Konstigare än så behöver det inte vara. Och nej, målsägande har inte skarvat med sanningen i förhör kring dessa två saker.
Citera
2024-01-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Jag tror att det kan vara svårt att ta in för en del män att det inte krävs ett överfall och gärning begången utomhus för att det faktiskt är en våldtäkt. Precis som att det länge var svårt att ta in att våldtäkt kan ske inom ett äktenskap.

Det här var inte frivilligt sex.

intressant att de för in judo-biten. de finns viktklasser i den sporten av en anledning. dessutom är det många kampsportare som har fått stryk i gatuslagsmål. dessutom kanske man inte är i sin bästa dagsform mitt i natten. och inte för att förringa kvinnliga judo-sporten men att man är svensk mästare säger egentligen inte så mkt. konkurrensen är inte direkt mördande.
Citera
2024-01-10, 21:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så du tänker att hon gjorde motjuck?
Jag tänker mer att hon rörde sig något vid tillfällen för att hålla balansen.

Såklart du gör, eftersom du tolkar allting till hennes fördel.

Citat:
Ja, hon borde givetvis berättat detta redan i polisförhör. Det håller jag verkligen med om.

Men det tycks inte besvära dig nämnvärt, trots att anklagaren undanhåller information som får denne att framstå som icke utsatt? För mig är det en röd flagg som måste följas upp jävligt noga. Vilket inte rätten gjorde.

Citat:
Så kanske var det hon sa i polisförhör korrekt. Detaljen om att hon var "on top" kanske är ett "tillagt minne" över något som aldrig hänt.

Ännu en tolkning till hennes fördel. Oväntat.

Jag förstår inte hur du inte kan se det själv: Alla bedömningar går automatiskt till hennes fördel. Du är inte objektiv.
Citera
2024-01-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Det är klart att detta är en skitjobbig process för BO men hur jobbigt det skulle bli visste antagligen inte BO och hennes vänner initialt.

BO ville först inte ens anmäla men blev övertalad av sina vänner, bland annat den gråtande Andrei. När BO väl anmält blev det direkt ett målsägandeförhör, en läkarundersökning på gynakuten och GM sattes i arrest för att därefter häktas.

Bollen var snabbt i rullning och som målsägande kan man inte ta tillbaka en anmälan och stoppa en utredning av ett brott som faller under allmänt åtal.

Enda sättet att backa är att säga att man ljugit och därmed begått falsk tillvitelse/anklagelse vilket är ett brott. Inte så lockande.

Våldtäktsoffer brukar sällan vilja anmäla, i synnerhet inte när det är någon de känner som är förövare. Och varför skulle hon ens vilja ljuga för sina vänner?

Hade hon haft frivilligt sex, så är det ju bara att hålla käften om det, om hon tycker att det var opassande av någon anledning. Istället söker hon kontakt med sina vänner för att hon är leden över att ha blivit våldtagen.
Citera
2024-01-10, 21:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Inte alls konstigt.

Inte för någon som tolkar allt till hennes fördel.

Citat:
Man vill inte dra ner stämningen för ens vänner på tentafesten, det är svårt att spela glad inför folk man känner.

Däremot klarar man av att gå på dejt då man ”tvingar” sig ut för att slippa tänka på exet. Ganska vanligt att nyblivna singlar dejtar just för att försöka ta sig ur den värsta fasen av hjärtekross.

Citera
2024-01-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ingenting i det här fallet är bevisat bortom rimligt tvivel. Rättsmedicinala bevisningen styrker inte det du säger. Du har ingen aning om det var frivilligt eller inte. Allt som finns är ord mot ord.

Är den här handlingen ett brott om ingen vet? Ytterst så blir det en moralisk fråga. Som gubbarna på Dumpen tycker, att bara jag inte blir upptäckt så är det okej.

Vi vet att det inte var frivilligt. Du tycker att det krävs starkare teknisk bevisning. Det är din åsikt och rätten har haft sin.
Citera
2024-01-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
okej jag brukar mest bli förbannad på alla som blir frisläppta där det är så uppenbart våldtäkt eller annat sexuellt utnyttjande. 50 årig gubbe gör 14 tjej på smällen, men han gjorde det i sömnen och därmed frikänns han.

Oj jag råkade ta fel jag trodde det var min fru, när det är dottern/ styvdottern istället som också låg i sängen, frikänns och gud vet massa skitpåhitt.....

Men detta!! Tycker jag inte låter våldtäkt någonstans. Och killen får över 3 år!!

Påstår att hon inte vågar säga nej eller göra motstånd, utan någon som helst hot som finns. Sätter sig och rider kilen, och massa olika ställningar i 2 timmar. Utan varken ens ett litet försök till att sparka bort han eller säga nej....

nä fy man får hoppas han blir frikänd i hovrätten...

var får du den infon?

enl infon här i tråden försöker hon motta bort honom initialt, säger nej till honom o ber honom att sluta tafsa.

sen när det inte funkar har hon enl försvaret "frusit till is" och varit "mer" medgörlig för att det ska åsamka henne minsta möjliga smärta.
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2024-01-10 kl. 21:24.
Citera
2024-01-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Ah, hon har skarvat på sanningen i polisförhör alltså. Undra vad den lilla ungerskan mer har skarvat på sanningen om...

Ungern? Har hon ungerskt påbrå? verkar ganska svensk i mina ögon...
Citera
2024-01-10, 21:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att gå på fest innebär ju att man ska mingla med en massa personer, verka glad och kanske rentav supa.

Nej, det behöver det verkligen inte göra. Man kan också sätta sig med ett glas vin och prata lite skit för att koppla bort tankarna. Är inga som helst problem.

Citat:
Vilket man kanske inte har lust med om man nyss dumpat sin älskling pga. jobbigt med distansförhållande.

Att gå på dejt, kan ju innebära vad som helst. Det kan vara att gå och ta en anspråkslös fika och sitta och prata (kanske om uppbrottet, om man har behov av att prata om det). Det kanske man är betydligt mer upplagd för. Bir ju som att gå och få prata med en god vän. Fast det är en dejt.

OJ! En tolkning till hennes fördel. Chocken....
Citera
2024-01-10, 21:19
Medlem
Citat:
Så du tycker att hon i minsta detalj skulle redogöra för sitt dåvarande ex att hon varit på dejt med en annan kille, samma kväll som hon blev våldtagen? Och att hon inte gjorde detta, gör så att du anser att hon ljuger om våldtäkten hon utsattes för? Märkligt synsätt du har!

Så här tänker jag:
- Fest är jobbigt att gå på om man nyss gjort slut med den man är kär i pga. bråk pga. långdistansförhållande. Och inte konstigt att man säger det till sitt ex som anledning till varför man inte gick på just festen. Det rör ju liksom exet!
- Dejt är lättare att gå på, än på fest, även om man är ledsen över att det är slut med den man är kär i. Men man vill inte kasta dejten i ansiktet på sitt ex som man själv har dumpat av hänsyn till sitt ex. I synnerhet inte om man precis kastat i ansiktet på exet att man blivit våldtagen... Blir lite för mycket för exet att hantera på en gång. En hänsynsfull person gör inte så mot sitt ex.

Nej BO har ingen skyldighet att redogöra för sitt dåvarande ex över en dejt.

Min poäng är att rätten har dragit en helt felaktig slutsats i domen när de avfärdar GMs uttalande om att BOs möjliga motiv att fara med osanning är att hon har dåligt samvete gentemot expojkvännen.

Rätten skriver i domen att GMs teori om dåligt samvete (lojalitetsskäl) mot expojkvännen är alltför långsökt eftersom BO hade varit på en dejt innan.

När BO uppenbarligen inte velat berätta för expojkvännen om denna dejt så framstår GMs möjliga förklaring som ganska logisk för mig iaf.
Citera
2024-01-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Är den här handlingen ett brott om ingen vet? Ytterst så blir det en moralisk fråga.

Vi vet att det inte var frivilligt. Du tycker att det krävs starkare teknisk bevisning. Det är din åsikt och rätten har haft sin.

Du vet absolut ingenting. Du har bara hennes ord att gå på. Hon påstår att det inte var frivilligt, mannen påstår att det var frivilligt. Rättsmedicinala bevisningen kunde inte säga någonting om en våldtäkt hade skett. Så återigen, du vet absolut ingenting för det finns inte tillräckligt starka bevis i fallet.
Senast redigerad av Reiwa 2024-01-10 kl. 21:23.
Citera
2024-01-10, 21:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
var får du den infon?

enl infon här i tråden försöker hon motta bort honom initialt, säger nej till honom o ber honom att sluta tafsa.

sen när de tinte funkar har hon enl försvaret "frusit till is" och varit "mer" medgörlig för att det ska åsamka henne minsta möjliga smärta.

Frysa till is- tillståndet, spela död- reaktionen och dess mindre handlingsförlamande varianter är påhitt. Det är vidskepelse och charlatanism och lika verklighetsbaserat som påståendet att någon uttalat en magisk formel som gör att offret inte kan göra motstånd eller säga ifrån.

Det är alltså inte sant i det här fallet heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in