2024-01-10, 16:48
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur går det till när försvarare utses?

I detta fall ser det ut att vara en olämpligt val av försvarare.
Borde Atanya Filipes blivit utsedd?
Borde Atanya Filipes tackat ja?
Borde GM accepterat Atanya Filipes som försvarare? Vilken nöt han är!

https://justi.se/atanya-filipes%E2%80%8B/
"Hon brinner för att hjälpa utsatta kvinnor i nöd. Atanya har ett nära samarbete med kvinnojourer runtom i landet."

Åklagare Sara Derakti har hårda krav?

"Åklagaren har begärt att Viking Lundkvist ska vara kvar i häkte tills
fängelsestraffet får verkställas liksom fortsatt tillstånd att meddela Viking
Lundkvist restriktioner
med hänvisning till att det alltjämt finns risk för att
Viking Lundkvist genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar
sakens utredning. "

På vilket sätt kan GM försvåra sakens utredning efter att domen har fallit tills han hamnar i finkan?

Hovrättsassessorn Hannah Falkroos samt nämndemän.
Vilka var nämndemännen och vad dömde de enskilt?

Ja herregud, inte konstigt att han blev dömd.
Citera
2024-01-10, 16:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Hur i helvete vet du det? Vad du med när det hände?

Nej, men inte heller i målsägandens beskrivning förekommer hot och tvingande våld. Det här är ju den nya tidens våldtäkt där målsäganden är vaken, inte berusad eller på annat sätt inkapabel att samtycka, deltar aktivt i sexet och inte gör motstånd utan anses våldtagen för att hon enligt rätten sagt nej och inte samtyckt.

Att hon i inledningen till detta skeende skulle vara traumatiserad framstår som helt osannolikt.

Det är slutligen i så fall något som borde bevisas eller göras troligt. Att det är teoretiskt möjligt att ett sällsynt fenomen uppkommer är naturligtvis inte nog för att ta med det i en bedömning. Eller borde inte vara det.
Citera
2024-01-10, 16:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja precis enligt samtyckeslagen så är ju nu alla samlag våldtäkt. Det finns inte ens jävla chans för män och kvinnor att knulla i nästan 3 timmar där det byts ställningar, platser och hål konstant och samtycke finns för varje moment varje gång. Skall man knulla korrekt i Sverige 2024 så får man ligga där och försiktigt gnugga i några minuter och ha konstant dialog och inga fulla ungdomar knullar så.

https://www.youtube.com/watch?v=AuR8CbOv4io&ab_channel=relgi Patrice kan få säga det för mig.
I detta fallet så var det ju mannen som aldrig kom. Njuter inte våldtäktsmän av våldtäkter? Något klickar som sagt inte.

Ja jag funderar också på en lösning nu när vi har omyndighetsförklarat kvinnor. Nu när män äger sex till 100% i Sverige och det bara är hur män agerar som spelar någon roll så är ju frågan hur vi utvecklar detta system för att kunna skydda både män och kvinnor.

Som jag fått det förklarat handlar våldtäkt inte om sex utan om makt/dominans.
Citera
2024-01-10, 17:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Du upprepar dig utan att komma med någon som helst källa för kritiken. Jag väljer därför att upprepa att din kritik framstår som ideologiskt motiverad och osaklig.

Angående förekomst av tvång eller våld:
1) våld av arten hårdhänta grepp som orsakar blåmärken är klarlagt då parterna lämnat samstämmig berättelse med stöd av läkarutlåtande. Har du ens läst domen innan du uttalar dig?
2) tvånget dvs var sexet frivilligt är ju kärnfrågan i målet. Tingsrätten anser att detta är styrkt. Du håller uppenbarligen inte med. Var det något mer?

Ditt påhittade begrepp ”direkt tvingande våld som inte går att försöka undkomma” har inget stöd i lagen men det vet du säkert redan.
Det finns nämligen inget brottsrekvisit som lägger ansvar på brottsoffret att försöka undkomma eventuellt våld.

Det var inget begrepp och inget försök att beskriva vad lagen säger. Jag beskrev målsägandens inställning vilket var att det inte förekom något våld eller tvång för att initiera samlag. Den hårdhänthet som målsäganden sedan beskriver kommer senare i skedet.
Citera
2024-01-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
OJ!

Det var en hård dom.

Detta kommer överklagas och GM lär frias i hovrätten.

Tingsrätten gör det tyvärr inte så ovanliga misstaget att avslutningsvis helt och hållet utgå ifrån att alla detaljer målsäganden uppger är korrekta, och samtidigt helt bortse från vad den misstänkta uppgivit. Då är det lätt att fälla vem som helst, men det är ett allvarligt fel av domstolen att göra så.

Nej, det är rätt normalt att de förutom BO undersöker eventuella motiv hon kan ha, samtal hon haft med närstående dagen efter, samt undersökning på sjukhus.

Nu har ju BO allt detta, så det handlar inte om att ord står mot ord, eller att det saknas bevis förutom BO utsaga. Mer bevis än så här kan man inte begära i en våldtäktsdom (förutom de som filmar sig själva men det är en särskild typ av störda människor).

Däremot är det kanske märkligt att man ska behöva få tre års fängelse, det innebär att hans karriär nu har påverkats allvarligt.
Citera
2024-01-10, 17:07
Medlem
Tragiskt, man tror ju inte man ska bli våldtagen av sin kurskamrat. Om man nu ska våldtag någon så gör man väl inte det av någon man känner. Det är idioti av hög nivå.
Citera
2024-01-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur går det till när försvarare utses?

I detta fall ser det ut att vara en olämpligt val av försvarare.
Borde Atanya Filipes blivit utsedd?
Borde Atanya Filipes tackat ja?
Borde GM accepterat Atanya Filipes som försvarare? Vilken nöt han är!

https://justi.se/atanya-filipes%E2%80%8B/
"Hon brinner för att hjälpa utsatta kvinnor i nöd. Atanya har ett nära samarbete med kvinnojourer runtom i landet."

Åklagare Sara Derakti har hårda krav?

"Åklagaren har begärt att Viking Lundkvist ska vara kvar i häkte tills
fängelsestraffet får verkställas liksom fortsatt tillstånd att meddela Viking
Lundkvist restriktioner
med hänvisning till att det alltjämt finns risk för att
Viking Lundkvist genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar
sakens utredning. "

På vilket sätt kan GM försvåra sakens utredning efter att domen har fallit tills han hamnar i finkan?

Hovrättsassessorn Hannah Falkroos samt nämndemän.
Vilka var nämndemännen och vad dömde de enskilt?
Det luktar Hilda
Citera
2024-01-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det råder som synes i dagens Sverige olika meningar om vad de signalerna betyder. Det är det jag försöker säga i sådana här trådar, att vi måste tillbaka till fasta umgängesregler! Så att ingen kan ta fel på vad signaler betyder. Förr visste t. ex. alla vad det betydde, om en man frågade en kvinna, som han umgåtts med hela kvällen i en situation med fest, dans, alkohol o.s.v., om hon skulle följa med hem och titta på hans etsningar.Kvinnan hade inte kunnat skrika "våldtäkt" efteråt - hon skulle bara ha fått höra av polisen: "vad hade du väntat dig?".

Men idag tror vissa att det betyder, att han vill visa henne sina etsningar. Och då händer det sådant här, som förstör livet för människor i onödan.

Det bästa skulle vara om alla kvinnor bara skulle låta bli att sätta sig i situationer där de blir ensamma med män, om de inte vill ha sex. Och då menar jag såklart i privata sammanhang; i lägenheter, tält och hytter, och i synnerhet över natten, och ännu mer om de kommer ifrån en danstillställning eller en fest där de har umgåtts och druckit alkohol. Inte om en man och en kvinna som arbetar tillsammans blir ensamma kvar på kontoret över lunchen, när de andra går ut och äter. För då finns det inget sådant samförstånd, att det ska leda till sex - ingen man som inte är begåvningshandikappad kan tro det. Man sexar inte över kopieringsapparaten på lunchen - det händer bara i amerikanska komedier.

...och på samma sätt, om alla män skulle börja RESPEKTERA kvinnor igen, och inte ens fråga om de ska sova tillsammans ensamma i något sammanhang. Förr skulle en man aldrig ha frågat en kvinna som han respekterade om det, för det skulle ha varit fruktansvärt oförskämt. Bara det att grannarna skulle ha sett honom lämna lägenheten på morgonen, kanske börjat skvallra om henne... En gentleman utsatte inte en kvinna för sådant.

Han skrev han missade sista bussen och hon skrev något i stil med att om han inte har något annat kan han sova över hos henne. Enligt henne var hon tydlig med att det var på golvet han skulle sova.

Jag ser inte detta som en invit till sex. Om någon skriver "shit, missade sista bussen hem", skriver man då tillbaka "jaha, vad tråkigt."? Många hade nog skrivit som hon bara för att vara snälla.
Citera
2024-01-10, 17:11
Medlem
Kvinnor, ni måste lära er lite riskanalys.
Skriver en manlig ytligt bekant till er mitt i natten om att få sova hos dig gör han enbart det för att få ligga. Annars hade han la för fan ringt någon av dom han var ute med eller någon annan polare. Inte någon random brud.
Ifall ni då erbjuder sovplats hade i alla fall jag sett det som ett visat intresse.

OCH han var inte i en utsatt situation bara för han missat sista bussen hem. Hon behövde inte alls känna sig skyldig att erbjuda sovplats. Det vet hon också om.
Som universitetsstudent har du tillgång till skolans lokaler dygnet runt. Hade bara varit att gå in på skolan och slagga i något grupprum/föreläsningssal några timmar innan kollektivtrafiken börjar rulla igen.

Vad jag dessutom får från FUPen är att hon säger nej en gång och anser att det inte är någon idé att säga/göra någonting annat utan bara låta resten ske är ju också väldigt konstigt. Sa hon nu nej en gång kan han mycket väl ha missat det.
Dom låg ju först och pratade i 30min-1h. Inga tecken på aggressiva tendenser. Varför var hon då så rädd att säga till ytterligare en gång för att försäkra sig om till 100% att han är medveten om att det är mot hennes vilja?

Oavsett känns båda två som personer som är bäst att undvika. Han är säkert bitvis ett kräk. Men 3 år och 3 månader för en våldtäkt utan våld, där det egentligen bara en enda stavelse under dom timmarna som detta pågick som är skillnaden mot en friande och fällande dom.
Aja, profit för henne. 230k är ett hyfsat bra incitament för att sätta sig i sådana här situationer.
Citera
2024-01-10, 17:15
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Han skrev han missade sista bussen och hon skrev något i stil med att om han inte har något annat kan han sova över hos henne. Enligt henne var hon tydlig med att det var på golvet han skulle sova.

Jag ser inte detta som en invit till sex. Om någon skriver "shit, missade sista bussen hem", skriver man då tillbaka "jaha, vad tråkigt."? Många hade nog skrivit som hon bara för att vara snälla.
Om hon nu var tydligt om att det var golvet som gällde, varför inte plocka fram madrassen, varför tillåta honom att sova i sängen?
Hon är ung men inget småbarn.
Citera
2024-01-10, 17:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Har du funderat på vilka implikationer det har att en individ faller till föga för yttre påtryckningar? En person som är ambivalent och ger med sig har porösa gränser, saknar ryggrad och är villig att vara andra tillags, det blir lite komiskt att använda indikatorn i fråga som ett argument för att det presumtiva offret faktiskt skulle ha sagt nej.
Du övertolkar vad som sägs i domen något enormt. Om du inte känner målsägande så är din övertolkning direkt stötande.

Citat:
Trauma är för övrigt en respons på något man utsätts för, trauma är inte något man utsätts för då individer uppvisar olika reaktioner på stimuli som utlöser trauma respons - alltså ett subjektivt fenomen.

Trauma betyder skada och kan vara resultatet av en traumatisk händelse. Om man säger att man utsätts för skada så menar man naturligtvis att man utsätts för något som orsakar skada.
Angående huruvida våldtäkt kan orsaka trauma så föreslår jag att du läser på här:
https://evawintl.org/wp-content/uploads/2016-11_TB_Neurobiology1.pdf
Citera
2024-01-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Kvinnor, ni måste lära er lite riskanalys.
Skriver en manlig ytligt bekant till er mitt i natten om att få sova hos dig gör han enbart det för att få ligga. Annars hade han la för fan ringt någon av dom han var ute med eller någon annan polare. Inte någon random brud.
Ifall ni då erbjuder sovplats hade i alla fall jag sett det som ett visat intresse.

OCH han var inte i en utsatt situation bara för han missat sista bussen hem. Hon behövde inte alls känna sig skyldig att erbjuda sovplats. Det vet hon också om.
Som universitetsstudent har du tillgång till skolans lokaler dygnet runt. Hade bara varit att gå in på skolan och slagga i något grupprum/föreläsningssal några timmar innan kollektivtrafiken börjar rulla igen.

Vad jag dessutom får från FUPen är att hon säger nej en gång och anser att det inte är någon idé att säga/göra någonting annat utan bara låta resten ske är ju också väldigt konstigt. Sa hon nu nej en gång kan han mycket väl ha missat det.
Dom låg ju först och pratade i 30min-1h. Inga tecken på aggressiva tendenser. Varför var hon då så rädd att säga till ytterligare en gång för att försäkra sig om till 100% att han är medveten om att det är mot hennes vilja?

Oavsett känns båda två som personer som är bäst att undvika. Han är säkert bitvis ett kräk. Men 3 år och 3 månader för en våldtäkt utan våld, där det egentligen bara en enda stavelse under dom timmarna som detta pågick som är skillnaden mot en friande och fällande dom.
Aja, profit för henne. 230k är ett hyfsat bra incitament för att sätta sig i sådana här situationer.

Du menar att kvinnor ska se varje kille/man som en eventuell våldtäktsförövare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in