2024-01-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det råder som synes i dagens Sverige olika meningar om vad de signalerna betyder. Det är det jag försöker säga i sådana här trådar, att vi måste tillbaka till fasta umgängesregler! Så att ingen kan ta fel på vad signaler betyder. Förr visste t. ex. alla vad det betydde, om en man frågade en kvinna, som han umgåtts med hela kvällen i en situation med fest, dans, alkohol o.s.v., om hon skulle följa med hem och titta på hans etsningar.Kvinnan hade inte kunnat skrika "våldtäkt" efteråt - hon skulle bara ha fått höra av polisen: "vad hade du väntat dig?".

Men idag tror vissa att det betyder, att han vill visa henne sina etsningar. Och då händer det sådant här, som förstör livet för människor i onödan.

Det bästa skulle vara om alla kvinnor bara skulle låta bli att sätta sig i situationer där de blir ensamma med män, om de inte vill ha sex. Och då menar jag såklart i privata sammanhang; i lägenheter, tält och hytter, och i synnerhet över natten, och ännu mer om de kommer ifrån en danstillställning eller en fest där de har umgåtts och druckit alkohol. Inte om en man och en kvinna som arbetar tillsammans blir ensamma kvar på kontoret över lunchen, när de andra går ut och äter. För då finns det inget sådant samförstånd, att det ska leda till sex - ingen man som inte är begåvningshandikappad kan tro det. Man sexar inte över kopieringsapparaten på lunchen - det händer bara i amerikanska komedier.

...och på samma sätt, om alla män skulle börja RESPEKTERA kvinnor igen, och inte ens fråga om de ska sova tillsammans ensamma i något sammanhang. Förr skulle en man aldrig ha frågat en kvinna som han respekterade om det, för det skulle ha varit fruktansvärt oförskämt. Bara det att grannarna skulle ha sett honom lämna lägenheten på morgonen, kanske börjat skvallra om henne... En gentleman utsatte inte en kvinna för sådant.

Du menar att kvinnor ska ta ansvar för mäns/killars aggressivitet och sexualitet och se till att undvika alla situationer där män/killar kan bli sexuellt aggressiva?

Och att killar/män inte ska behöva ta något ansvar alls för sin aggressivitet och sexualitet?

Ser du på killar/män som små barn som inte kan behärska sig och inte kan avkrävas ansvar för sina egna handlingar?

Det är den dömde som skulle ha försäkrat sig om att målsägande ville ha sex. Hon sa nej och knep igen sina ben, enligt sin egen utsaga. Man kan inte gå hem till en ytligt kvinnlig bekant på natten och förvänta sig att hon ska sära på benen åt en.
Citera
2024-01-10, 17:33
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon hade kanske skickat signaler (en invit) men fick sen kalla fötter när det hela inte blev som förväntat?

Det är i vart fall klarlagt att hon skickat signaler som han uppfattat som ”intresse”, det kan man väl med lite välvilja kalla en upplevd invit.
Det verkar ju som om hon ångrade erbjudandet om sovplats direkt eftersom det framgår av domen att hon erbjöd sovplats i nödfall som svar på hans meddelande om att sista bussen gått. Parternas berättelser är samstämmiga i att målsägande inte har uttalat någon direkt invit till sex utan den tilltalade tog initiativet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast i det aktuella fallet har det väl inte uttalats något nej?

Berättelserna går i sär på den punkten. Målsägande hävdar dels att hon sagt nej, dels att hon knipit ihop benen, vänd ifrån honom, och försökte putta bort honom.
Den tilltalade menar att han inte uppfattat något nej och att målsägande vände sig mot honom.
Citera
2024-01-10, 17:34
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Hon har ingen anledning att hitta på detta. Hon känner inte Viking särskilt väl.
Hon anmälde eftersom hon inte vill att andra ska råka ut för samma sak. Hon
har inte hittat på detta på grund av Felix, hon hade ju gjort slut med honom då.

Har man negativ förmåga att reflektera är måhända ovan inte märkligt då mängden negationer närmar sig kritiskt massa och det märkliga med negationer är att dessa omöjliggör faktiska påståenden, frånsett de påståenden som negeras.

Nu är det ju möjligt att dessa påståenden har producerats genom hur frågor har formulerats och framställts, om så skulle vara fallet guidas det stackars brottsoffret likt ett vallat får över ett stup.

Då det stackars brottsoffret har grava problem med att sätta gränser, vilket kräver funktionell aggression, kan man fundera över hur det stackars brottsoffrets ilska manifesterar sig - indirekt, passivt aggressivt; genom hämnd-knull där två manliga flugor slås i en smäll. Fantastiskt välspelat!
Citera
2024-01-10, 17:35
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Det hade jag inte ens tänkt på, det var en intressant teori. Det är just sånt TR borde ha tagit upp, men det gjorde de inte. De slukade hennes historia med hull och hår och spottade på hans utan någon riktig anledning.

Det stämmer inte med tidslinjen. När det meddelandet kom hade hon redan berättat om våldtäkten för sina vänner.
Citera
2024-01-10, 17:37
Medlem
GatlingGunnars avatar
Jag berättade omedelbart för hela min bekantskapskrets att jag kvällen innan blev våldtagen, de förfasades över detta men ändock lyckades de bibehålla sin respekt för mig.
Citera
2024-01-10, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur går det till när försvarare utses?

I detta fall ser det ut att vara en olämpligt val av försvarare.
Borde Atanya Filipes blivit utsedd?
Borde Atanya Filipes tackat ja?
Borde GM accepterat Atanya Filipes som försvarare? Vilken nöt han är!

https://justi.se/atanya-filipes%E2%80%8B/
"Hon brinner för att hjälpa utsatta kvinnor i nöd. Atanya har ett nära samarbete med kvinnojourer runtom i landet."

Av domen framkommer ingen som helst motbevisning från den tilltalades sida så advokaten verkar inte ansträngt sig.

Man kunde fixat en filmad rekonstruktion av våldtäkten med en porrskådis som rider, suger och blir tagen på köksbordet av GM och förevisat rätten.

Borde även gå att hitta en video där judotjejen kastar runt en motståndare på mattan för att visa att hon inte var fysiskt underlägsen.

Hoppas verkligen att GM byter ombud till hovrättsförhandlingen.
Citera
2024-01-10, 17:38
Medlem
Finns det en FUP eller är det någon som blandat ihop FUP och dom?
Citera
2024-01-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Har man negativ förmåga att reflektera är måhända ovan inte märkligt då mängden negationer närmar sig kritiskt massa och det märkliga med negationer är att dessa omöjliggör faktiska påståenden, frånsett de påståenden som negeras.

Nu är det ju möjligt att dessa påståenden har producerats genom hur frågor har formulerats och framställts, om så skulle vara fallet guidas det stackars brottsoffret likt ett vallat får över ett stup.

Då det stackars brottsoffret har grava problem med att sätta gränser, vilket kräver funktionell aggression, kan man fundera över hur det stackars brottsoffrets ilska manifesterar sig - indirekt, passivt aggressivt; genom hämnd-knull där två manliga flugor slås i en smäll. Fantastiskt välspelat!

Hade hon problem att sätta gränser? Enligt hennes version så sa hon nej, puttade bort honom, knep ihop benen och vände sig bort från honom. Detta är en klar och tydlig gräns och markering att hon inte ville. Han kanske var för full för att uppfatta den. Eller för kåt. Eller både ock. Men nog satte hon en tydlig gräns allt.
Citera
2024-01-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du menar att kvinnor ska se varje kille/man som en eventuell våldtäktsförövare?
Korrekt! Ifall en ytligt bekant (oavsett kön) skriver mitt i natten efter en krogrunda och ber om att få sova hos en bör man definitivt ställa sig frågan "den här personen är ute efter sex, som är helt uteslutet för mig. Vad är det värsta som kan hända? Är det värt risken?"

Skulle vilja be att tillägga att jag inte hade haft samma ståndpunkt ifall dom varit nära vänner. Då hade jag förstått varför hon låtit honom sova där.
Citera
2024-01-10, 17:44
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hade hon problem att sätta gränser? Enligt hennes version så sa hon nej, puttade bort honom, knep ihop benen och vände sig bort från honom. Detta är en klar och tydlig gräns och markering att hon inte ville. Han kanske var för full för att uppfatta den. Eller för kåt. Eller både ock. Men nog satte hon en tydlig gräns allt.

Förutsatt att hon talar sanning. Det går inte att bevisa. Man kan ju fan inte döma någon till 3 års fängelse för att någon påstår något.

Om jag påstår att du våldtagit mig, ska vi låsa in dig då?
Citera
2024-01-10, 17:49
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Naturligtvis påstår man att åklagaren har full bevisbörda. Men det är klart att beviskraven de facto sänks om man går från att åklagaren skall bevisa att det finns uppsåt till att våldta till att det istället skall stå klart att samtycke existerar.

Stämmer inte riktigt.
Åklagaren skall styrka att gärningsmannen insåg eller borde ha insett att den andra personen inte deltog frivilligt i den sexuella handling, eller att gärningsmannen var grovt oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte deltog frivilligt.
Det är en viss skillnad från vad du påstår.
Citera
2024-01-10, 17:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nej det finns ingen sådan automatik. Det handlar om att detta faktum motsäger den åtalades berättelse om ett eventuellt motiv för en falsk anklagelse.

För att förtydliga: Jag pratar inte om en generell automatik, utan om specifik sådan. Dvs, menar du att motsägelsen (kontra hans historia) i att hon först inte ville anmäla utan fick övertalas av sina vänner är så pass stark att det är praktiskt taget uteslutet att det finns andra förklaringar till detta? Ja eller Nej?

Jag försöker pejla in vad du egentligen tycker i frågan. Du säger liksom två olika saker. Ena sekunden undanröjer det allt rimligt tvivel, i nästa säger du bara att "Det sänker i vart fall inte trovärdigheten i hennes berättelse". Två vitt skilda åsikter alltså, bara säg var du står EGENTLIGEN så tar vi det därifrån.

Citat:
Så här står det i domen:
Att målsäganden skulle ha ljugit av någon sorts lojalitetsskäl mot sin dåvarande expojkvän FMR framstår enligt tingsrättens mening som alltför långsökt, inte minst med tanke på att det i kontakten med ZW framkom att målsäganden just varit på dejt med annan innan V*k*ng Lundkv*st kom hem till henne liksom vad AD har berättat om att målsäganden träffat annan eller andra under tiden.”

Att pojkvännen/exet godtagit att hon varit på en dejt med 1 person betyder väl knappast att han är fine med att hon har sex med en helt annan person? Det kan också vara stor skillnad mellan att ha sex med två olika personer. Eller att ha sex med någon i direkt anslutning till att hon dumpade honom.

Den här domen framstår som ett hafsverk. Man har trott på anmälaren och hennes vänner utan att egentligen granska dem kritiskt, och sedan inte trott på den åtalade för att denne inte kunnat förklara anmälarens agerande (Som om det vore hans uppgift!). Man har inte kunnat motbevisa hans berättelse och man har inte kunnat visa vad som faktiskt skett. Det är för mig helt uppåt väggarna. Det finns ett flertal omständigheter som rimmar illa med hennes historia som tingsrätten inte ens tar upp sin bedömning.

Jag utgår från att han kommer överklaga, för det finns stora möjligheter att hovrätten river upp det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in