Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
OK. Du har nu upprepat ignorerat min senaste länk till en vetenskaplig artikel. Jag upprepar åter länken:
Impacts and risks of “realistic” global warming projections for the 21st century
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1674987123002414?via%3Dihub
Med din egen definition är du en förnekare eftersom du ignorerar dessa kunskaper från klimatforskningen. Jag är däremot inte en förnekare enligt din definition (speciellt inte eftersom alla mina resonemang grundas i befintlig data och vetenskap).
All forskning som publiceras är inte lika bra, och det är viktigt att vara kritisk även mot (eller i synnerhet mot) forskning. Vi närmar oss som sagt inte en sann förståelse genom att stirra oss blinda på en datapunkt, eller en noga utvald forskares publikationer. (Och i synnerhet inte en som har fått kritik av forskarkollegor för metodfel och knasiga analyser, som Scafetta.)
När man råkar på en kontroversiell studie av det där slaget, vilken gör ganska drastiska påståenden om att IPCC har räknat fel, så är det viktigt att kolla hur analyserna och slutsatserna står sig i förhållande till resten av fältet, och vad författarens peers säger. Har författaren räknat rätt när hen påstår att någon annan har räknat fel? Vi kan aldrig, om vi ska vara verkligt kritiska, faktiskt veta vad som 100% är sant, utan bara veta vilka metoder för att närma sig sanningen som är de bästa. Vi bör aldrig sätta vår tilltro till en enskild forskare, utan till metoden.