2024-01-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Självklart har ett överflöd av kalorier och underskott av motion med saken att göra. Men för vissa kan man inte stanna där. I ena änden mynnar det ut i sjukligheter som gör att det är svårt att omsätta mat till rörelse, i andra änden mynnar det ut i varför folk som anses friska överäter.

Jag tänker inte stanna på högstadienivå i detta.
Man kan såklart göra av med mer eller mindre kalorier, beroende på hur kroppen fungerar. Men energi in och energi ut är korrekt.

Om du vet något annat så föreslår jag att du tar kontakt med närmaste universitet istället för att tjaffsa här. Ditt Nobelpris är nära.
Citera
2024-01-09, 18:03
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det handlar inte om kalorier. Det handlar om vilken slags mat du äter och vilken näring du ger till kroppen via maten.

Lever du på 3000 kcal diet med chips och läsk vs 3000 kcal oxfilé så kommer du att få helt olika kroppar.

Vad man går ner i vikt av är att lära sig hur kroppen fungerar hormonellt. Det går inte att bränna magfettet om man inte låter kroppen vila mellan måtiderna. Dvs man måste fasta för att få bort onödigt magfläsk. Helst minst 16 timmar per dygn. Det är inte ens svårt om man äter rätt slags kost.

Men äter lever man på vitt bröd och kellogs frosties så kommer det naturligtvis bli riktigt jobbigt.

Klart som fan att det handlar om kalorier. Man kan gå ner ordentligt i vikt av pizza och chips och man kan gå upp ordentligt i vikt av broccoli, spenat, 5% nötkött osv osv. Stoppar man i sig mindre kalorier än vad man gör av med så går man ner i vikt, och stoppar man i sig mer så går man upp oavsett vad man äter. Man kan leva på pizza och Nutella dag in dag ut och gå ner i vikt om man så vill. Kroppen lär dock inte må lika bra av pizza och Nutella non stop som den hade gjort av kött, kyckling, grönsaker och andra nyttigheter, men rent viktmässigt så kan man uppnå samma sak med båda.

Och nej, man måste absolut inte fasta för att gå ner i vikt, eller bränna magfettet som du säger, bland det dummaste jag hört.
Citera
2024-01-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nja, jag gick upp i vikt när jag blev gravid med mitt tredje barn och fick foglossning så jag inte kunde gå. Åt definitivt inte mer skitmat då, jag mådde så illa och spydde upp allt förutom broccolisoppa.

Till 99% så har alla som går upp i vikt en väldigt skev bild utav vad de verkligen äter.
Helt omöjligt att du gick upp av enbart av soppa.

Visst du kan ha svält av vätska så att du kan se ut som att du har gått upp 10 kg, men det är inte fett
Och ja du kan säkert få sämre förbränning om du har problem med kropp och mathållningen

Men om man nu är sjuk så får man ju vara extra duktigt med maten, 20-40 kg är inget som bara smyger sig på
Citera
2024-01-09, 18:17
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Gamla Ronaldo var nog mer vältränad än alla oss här inne tillsammans i sin prime, men lider av hypotyreos så han såg ändå överviktig ut.
Citera
2024-01-09, 18:17
Medlem
Ja fast dom flesta tjockisar lever i förnekelse som alla andra missbrukare
Jag ör tjock väger 112 kg på 170 cm
Men jag går ner i vikt då jag äter rätt
Sen kallar dom flesta tjockisar sig själva för att dom är lite runda
Nej dom flesta tjockisar är jävligt feta men lever som sagt var i förnekelse
Citera
2024-01-09, 18:24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
1 kalori är 1 watt per timme.

I samtal med personer som försöker gå ned i vikt låter det ibland nästan som att dessa tror att kalorier något som är en ingrediens i det man äter.
Citera
2024-01-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Haft en lång diskussion med en hord tjockisar, dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig.

Att dom på grund av hormoner och gener kan skapa massa ur tomma intet och att det inte spelar någon roll hur mycket dom tränar och hur lite dom äter då dom fortfarande är överviktiga.

Är detta möjligt? Isåfall hur? Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!

Tack på förhud

Det stämmer!
Citera
2024-01-09, 18:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Klart som fan att det handlar om kalorier. Man kan gå ner ordentligt i vikt av pizza och chips och man kan gå upp ordentligt i vikt av broccoli, spenat, 5% nötkött osv osv. Stoppar man i sig mindre kalorier än vad man gör av med så går man ner i vikt, och stoppar man i sig mer så går man upp oavsett vad man äter. Man kan leva på pizza och Nutella dag in dag ut och gå ner i vikt om man så vill. Kroppen lär dock inte må lika bra av pizza och Nutella non stop som den hade gjort av kött, kyckling, grönsaker och andra nyttigheter, men rent viktmässigt så kan man uppnå samma sak med båda.

Och nej, man måste absolut inte fasta för att gå ner i vikt, eller bränna magfettet som du säger, bland det dummaste jag hört.

Det är exakt det här tänket som gör att överviktiga och feta aldrig går ner i vikt för att det lyssnar på personer som dig. Detta är helt fel och en återvändsgränd för den som vill få bort sitt magfett. Överviktiga och feta behöver fasta. Det handlar om hormoner och insulin, inte om kalorier.

Det är när du inte äter som kroppen ställer om till fettförbränning. Om man äter hela tiden och ofta så kommer du aldrig att kunna komma åt magfettet.
Citera
2024-01-09, 18:29
Avslutad
Citat:
Det här är 100% korrekt, men fortfarande många som lever i förnekelse. Framförallt fitnessmänniskor. Kalorier är ett värdelöst mått som livsmedelsindustrin använder sig av för legitimera svullandet av skräpmat.

Äter man riktig mat finns det inga behov av att räkna kalorier överhuvudtaget. Äter man bra och riktig mat går det nämligen inte att överäta och kroppen kommer självmant att säga ifrån när det är nog.

Hur förbättrar man insulinnivåerna i kroppen då?
Citera
2024-01-09, 18:29
Medlem
Sen så binder kolhydrater och salt en massa vattenvikt i kroppen.
Citera
2024-01-09, 18:31
Avslutad
Citat:
Ja och tjockisar måste lära sig att gå utan mat under längre perioder. Annars kommer det aldrig att gå att bränna bort magfläsket. Det är först när kroppen inser att den inte kommer att få energi som den swithchar om till fettbrännarläge. Dit kan man bara komma genom att inte äta dvs att fasta.

Fett lagras gärna i buken, men det är inget unikt med bukfett när det kommer till förbränning.

Även om jag delar din uppfattning om fastans potential är den enbart en av flera möjliga strategier som kan underlätta processen att upprätthålla en negativ energibalans. Räknar man kalorier är inte fasta ett måste, fastän att det underlättar.
Citera
2024-01-09, 18:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Äter du bra så kan du äta ganska mycket utan att bli fet.
Men visst har man misskött sig i 10-20 år så får man ju kämpa lite mer
Ja man kan absolut äta mycket bara man äter rätt mat utan att bli fet.

Citat:
Nu får man gärna vara tjock och glad.
Men alla deras ursäkter och bortförklaringar är väldigt tröttsamma
Nej de allra flesta måste inte alls vara tjocka och glada. Det går att bli av med onödigt magfläsk. Tricket är att fasta bort det. OBS: det betyder inte att du inte ska äta, bara inte äta lika ofta.

Citat:
Ont ja väldigt stora mängder dåligt fett och socker vid samma tillfälle , kan göra att det lagras som fett direkt.
Exakt det är precis det som är problemet. Om folk bara hade ätit naturlig mat så hade de aldrig blivit feta överhuvudtaget.

Citat:
Men samtidigt om du går upp 2 eller 4 hekto i månaden spelar ju inte så stor roll
Slutresultatet blir ju bara att det tar lite längre tid till 130kg
Det viktigaste är att äta rät slags kost, för då blir man inte fet och håller sig frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in