2024-01-09, 18:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!
Nej, det går inte. Om du har högre energiförbrukning än energiintag så kommer du att behöva ta av dina reserver (fett och muskler), annars trotsar du fysikens grundläggande lagar och har skapat en slags evighetsmaskin.
Citera
2024-01-09, 18:36
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Fett lagras gärna i buken, men det är inget unikt med bukfett när det kommer till förbränning.

Även om jag delar din uppfattning om fastans potential är den enbart en av flera möjliga strategier som kan underlätta processen att upprätthålla en negativ energibalans. Räknar man kalorier är inte fasta ett måste, fastän att det underlättar.

Min idé är att man ska undvika att räkna plus och minus. Vad hela handlar om är man måste lära sig om hormoner och hur de fungerar. Om man hela tiden fyller på med energi och äter ofta så kommer man aldrig åt kroppens fettreserver. Dit kommer man bara genom att fasta.

De som är väldigt överviktiga får ofta rådet att de ska äta många små mål, men det är ett helt galet råd som bara förvärrar problemet. Det är bättre att de äter max 1-2 gånger per dag och fastar resten av tiden, samt lägger in någon dag i veckan med en 24 timmars fasta.
Citera
2024-01-09, 18:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nja, jag gick upp i vikt när jag blev gravid med mitt tredje barn och fick foglossning så jag inte kunde gå. Åt definitivt inte mer skitmat då, jag mådde så illa och spydde upp allt förutom broccolisoppa.
Om du är gravid så är det ju fullt naturligt att gå upp i vikt. Rent av nödvändigt skulle jag säga. Om du försörjt både dig själv och ditt foster med energi och enbart ätit Broccoli-soppa så borde det ha varit rätt stora mängder, eller ganska mycket grädde i. Eller, vilket är troligast, så spelar minnet dig ett spratt, vilket är lätt hänt.
Citera
2024-01-09, 18:39
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Hur förbättrar man insulinnivåerna i kroppen då?

Genom att fasta. Det är när du fastar du kan gå in i fettförbränningsmode så att säga. Det går inte att träna bort övervikt eller räkna kalorier. Det bästa du kan göra om du är överviktig är att träna upp förmågan att gå utan mat och bara äta när du verkligen är hungrig. Och förstås äta rätt slags kost dvs inte ultraprocessat skräp.
Citera
2024-01-09, 18:39
Medlem
Har en lönnfet kollega på jobbet som alltid höjer ögonbrynen när han ser var jag äter. Äter en hel del men tränar också och är i rätt bra form. Han brukar ge mig lite spydiga kommentarer om hur dåligt jag sköter min kost.

Är inte ens sur på honom, älskar att göra det.

Se en tjockis snacka om kost och hur viktigt det är, är riktig humor
Citera
2024-01-09, 18:43
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Det är två helt olika livsmedel med helt olika näringssammansättning, självklart kommer dom påverka kroppen på olika sätt. Rent viktmässigt är 3000 kcal just 3000 kcal oavsett, men sett till näringsinnehåll kan dessa kalorier skilja markant. Näringen är dock inte vad som påverkar vikten - du kan svälta på chips. Fasta är inte ett måste, däremot att man i helhet ligger på kaloriunderskott.

Nej det är ju inte det eftersom kroppen inte kommer att ta emot all energi. En del åker nämligen rakt ut i toaletten. Kalorier är ett helt värdelöst sätt att räkna eftersom man inte kan räkna 1+1, eftersom det är helt olika födoämnen som det händer olika saker med när kroppen ska processa det som kommer in.
Citera
2024-01-09, 18:45
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det finns rätt stora skillnader mellan olika friska individer som jag fattat det. Vissa kanske går runt på 2000 kcal medan andra behöver 2400 som utifrån kan se lika ut. Sen finns det väl medicinska anledningar som du säger som kan ställa till det.

Men att sänka energiintaget funkar i princip alltid.

Ja, vissa bränner mer och vissa bränner mindre. Men det är ju relativt till sig själv man får räkna på. Ifall man väger sig dag 1 och väger 70kg. Sen äter man 2000 kalorier om dagen i en månad, man väger sig varje dag. Ifall viktkurvan går som en horisont så förbränner man 2000 kalorier per dag i genomsnitt. Ifall man går upp i vikt bränner man mindre, ifall man går ner i vikt så bränner man mer. Det är inte särskilt svårt att räkna ut hur mycket ens egen kropp förbränner, oavsett mediciner och genetik och 1 på miljarden mutationer.

Däremot kommer ju kroppen att se annorlunda ut beroende på ifall man tränar och äter "rätt" eller om man sitter stilla och äter "fel". Det är inte särskilt svårt matematik egentligen.
Citera
2024-01-09, 18:46
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Klart som fan att det handlar om kalorier. Man kan gå ner ordentligt i vikt av pizza och chips och man kan gå upp ordentligt i vikt av broccoli, spenat, 5% nötkött osv osv. Stoppar man i sig mindre kalorier än vad man gör av med så går man ner i vikt, och stoppar man i sig mer så går man upp oavsett vad man äter. Man kan leva på pizza och Nutella dag in dag ut och gå ner i vikt om man så vill. Kroppen lär dock inte må lika bra av pizza och Nutella non stop som den hade gjort av kött, kyckling, grönsaker och andra nyttigheter, men rent viktmässigt så kan man uppnå samma sak med båda.
Jag förstår din poäng, men du får fan kämpa på om du ska gå upp i vikt på broccoli eller spenat. Skulle tro att det är omöjligt att gå upp i vikt på det i praktiken om man inte kämpar för det.
Citera
2024-01-09, 18:46
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Ponera att en sådan människa med dom medicinerna ändå skulle räkna det dom satt i sig, kunna träna och bränna fler? Hade dom fortfarande inte kunnat minska i vikt?

Jo men det skulle vara rätt svårt och annorlunda i jämförelse med andra.

Genetik har inverkan, mediciner, sjukdomar etc.

Det är inte svartvitt liksom.

Finns folk som lever hälsosamt och äter därefter men ändå är överviktiga. Finns folk som äter skräp hela tiden men är i form etc.
Citera
2024-01-09, 18:50
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Jo men det skulle vara rätt svårt och annorlunda i jämförelse med andra.

Genetik har inverkan, mediciner, sjukdomar etc.

Det är inte svartvitt liksom.

Finns folk som lever hälsosamt och äter därefter men ändå är överviktiga. Finns folk som äter skräp hela tiden men är i form etc.

Alltså man kan inte bli överviktig om man INTE äter. Det är totalt omöjligt. Nästan alla som är feta och överviktiga är det för de äter fel mat för ofta. Är man överviktig finns det egentligen bara en strategi som faktiskt ger resultat och det är att lära sig gå utan mat längre perioder = fasta.

Den här mannen är något på spåren. Klart sevärd dokumentär:

https://www.svtplay.se/halsorevoluti...michael-mosley
Citera
2024-01-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Ja, den senaste forskningen visar att kalorier är inte den största variabeln vid viktned/uppgång.
Det är insulinnivåer. En kanelbulle eller en ekologisk köttbit med motsvarande kalorier kommer starta olika svar i kroppen, då främst i insulin.

Att tro att 1000 kalorier från pizza eller 1000 kalorier från grasfed beef påverkar exakt likadant vid viktnedgång är idioti.

Visa mig ett enda avsnitt av exempelvis 'biggest loser' där deltagaren säger att de i princip aldrig äter skräpmat, jag går upp i vikt ändå.

Svenska har biggest loser har några säsonger. Jag har sett majoriteten, inte alla. Alla deltagare äter extremt mycket mat. Många av dem erkänner i programmet att de smygäter för sin familj.

Denna 'nya forskning' som du pratar om orkestreras av vänstern, woke- och hbtq-rörelsen. Där känslor och alternativa teorier går före vetenskap.
Citera
2024-01-09, 18:53
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
Också hört, har du källor/ artiklar?

https://www.youtube.com/watch?v=nxyxcTZccsE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto