2024-01-09, 17:49
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Absolut stämmer det, titta bara på svältande barn i Afrika - vissa är jättetjocka ändå!

Nu utgår jag ifrån att du skämtar, men man vet fan inte på Flashback.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det handlar inte om kalorier. Det handlar om vilken slags mat du äter och vilken näring du ger till kroppen via maten.

Lever du på 3000 kcal diet med chips och läsk vs 3000 kcal oxfilé så kommer du att få helt olika kroppar.

Vad man går ner i vikt av är att lära sig hur kroppen fungerar hormonellt. Det går inte att bränna magfettet om man inte låter kroppen vila mellan måtiderna. Dvs man måste fasta för att få bort onödigt magfläsk. Helst minst 16 timmar per dygn. Det är inte ens svårt om man äter rätt slags kost.

Men äter lever man på vitt bröd och kellogs frosties så kommer det naturligtvis bli riktigt jobbigt.
Det är två helt olika livsmedel med helt olika näringssammansättning, självklart kommer dom påverka kroppen på olika sätt. Rent viktmässigt är 3000 kcal just 3000 kcal oavsett, men sett till näringsinnehåll kan dessa kalorier skilja markant. Näringen är dock inte vad som påverkar vikten - du kan svälta på chips. Fasta är inte ett måste, däremot att man i helhet ligger på kaloriunderskott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är helt ontopic. Om du bara inte klippte bort förklaringen.
Vissa tror att just glass och fetma inte har något med saken att göra. Det där med socker och fett är en annan sak. Motion, varför?
Citera
2024-01-09, 17:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det här är 100% korrekt, men fortfarande många som lever i förnekelse. Framförallt fitnessmänniskor. Kalorier är ett värdelöst mått som livsmedelsindustrin använder sig av för legitimera svullandet av skräpmat.

Äter man riktig mat finns det inga behov av att räkna kalorier överhuvudtaget. Äter man bra och riktig mat går det nämligen inte att överäta och kroppen kommer självmant att säga ifrån när det är nog.

Citat:
Många feta häller i sig tomma kalorier via exempelvis apelsinjuice, smothies och läsk. Det är som gjort för att få magen att växa. Det är alldeles för lätt att överdosera onödiga kalorier på det sättet som sätter sig direkt på magen.

Citat:
Nej det handlar inte om kalorier. Det handlar om vilken slags mat du äter och vilken näring du ger till kroppen via maten.

Lever du på 3000 kcal diet med chips och läsk vs 3000 kcal oxfilé så kommer du att få helt olika kroppar.

Vad man går ner i vikt av är att lära sig hur kroppen fungerar hormonellt. Det går inte att bränna magfettet om man inte låter kroppen vila mellan måtiderna. Dvs man måste fasta för att få bort onödigt magfläsk. Helst minst 16 timmar per dygn. Det är inte ens svårt om man äter rätt slags kost.

Men äter lever man på vitt bröd och kellogs frosties så kommer det naturligtvis bli riktigt jobbigt.

Sanningen är talad.

Det blir, i slutändan en jävla skillnad vad man stoppar i sig.
Citera
2024-01-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Tjejgissar nu, men det är väl typ detta som gör att många har svårare att behålla vikten med ålder, dvs förändringar i hormoner etc?

Edit: jag snabbgooglade och tydligen är det bland annat förändringar i fett-sammansättning som gör att man har svårare att behålla vikten/gå ner med stigande ålder.
https://nyheter.ki.se/ny-studie-visar-varfor-vi-gar-upp-i-vikt-nar-vi-blir-aldre
Ja. Det är flera faktorer, men sammantaget bidrar dom till att kroppen förbränner mindre i vila. Ett tydligt exempel på hormoner är att kvinnor får långsammare ämnesomsättning då dom nått klimakteriet.
Citera
2024-01-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ja och tjockisar måste lära sig att gå utan mat under längre perioder. Annars kommer det aldrig att gå att bränna bort magfläsket. Det är först när kroppen inser att den inte kommer att få energi som den swithchar om till fettbrännarläge. Dit kan man bara komma genom att inte äta dvs att fasta.

Äter du bra så kan du äta ganska mycket utan att bli fet.
Men visst har man misskött sig i 10-20 år så får man ju kämpa lite mer

Nu får man gärna vara tjock och glad.
Men alla deras ursäkter och bortförklaringar är väldigt tröttsamma

Ont ja väldigt stora mängder dåligt fett och socker vid samma tillfälle , kan göra att det lagras som fett direkt.
Men samtidigt om du går upp 2 eller 4 hekto i månaden spelar ju inte så stor roll
Slutresultatet blir ju bara att det tar lite längre tid till 130kg
Citera
2024-01-09, 17:54
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Jo men är ju för att de har ätit skräpmat.
Det finns knappt någon som har blivit fet pga normal mat.
Det är glass kakor godis och skräpmat i överflöd som har förstört kropparna
Så när man börjar att äta normalt igen så får man bättre värden och blir smalare

Nja, jag gick upp i vikt när jag blev gravid med mitt tredje barn och fick foglossning så jag inte kunde gå. Åt definitivt inte mer skitmat då, jag mådde så illa och spydde upp allt förutom broccolisoppa.
Citera
2024-01-09, 17:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vissa tror att just glass och fetma inte har något med saken att göra. Det där med socker och fett är en annan sak. Motion, varför?

Självklart har ett överflöd av kalorier och underskott av motion med saken att göra. Men för vissa kan man inte stanna där. I ena änden mynnar det ut i sjukligheter som gör att det är svårt att omsätta mat till rörelse, i andra änden mynnar det ut i varför folk som anses friska överäter.

Jag tänker inte stanna på högstadienivå i detta.
Citera
2024-01-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det finns rätt stora skillnader mellan olika friska individer som jag fattat det. Vissa kanske går runt på 2000 kcal medan andra behöver 2400 som utifrån kan se lika ut. Sen finns det väl medicinska anledningar som du säger som kan ställa till det.

Men att sänka energiintaget funkar i princip alltid.

Exakt, vi är rätt olika som människor, precis som att olika individer svara olika bra på olika typer av träning.

Men i grunden är det bara att räkna, mindre in än ut, då går man ner. Majoriteten av de som ts pratat med undervärderar sitt intag och övervärderar sin förbränning.

Jag gick ner 1,5kg i veckan i våras på att enbart räkna kalorier. La inte om kosten alls, åt bara mindre portioner och tränade lite mer. Ingen fasta, käkade 4-5 ggr per dygn. Drack massor med Cola-Zero.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2024-01-09 kl. 18:07.
Citera
2024-01-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nja, jag gick upp i vikt när jag blev gravid med mitt tredje barn och fick foglossning så jag inte kunde gå. Åt definitivt inte mer skitmat då, jag mådde så illa och spydde upp allt förutom broccolisoppa.
Om du inte fick i sig mer, så vore du något otroligt osannolikt.
Citera
2024-01-09, 18:01
Medlem
FedupFlorences avatar
Visa mig en (1) frisk fet person med ett normalt förhållande till mat och ett normalt kaloriintag.
Visa mig en (1) sjuk fet person med ett normalt förhållande till mat och ett normalt kaloriintag.
Citera
2024-01-09, 18:01
Bannlyst
Tjockisar är blinda och har skygglappar på sig inför allt vad kost&träning är

Jag har varit i en diskussion med en tjockis som hävdade att en snickers var som att äta en avokado då det är samma mängd kalorier…

Så är tjockisen, så tänker tjockisen och därför förblir tjockisen en tjockis

Debit & kredit uppfanns av dom gamla grekerna och det fungerar lika bra idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in