2024-01-09, 08:06
Medlem
Nu har de hittat pluggen och även lösa skruvar, oklart var, på max9 hos United. Bild i artikeln. Pluggen ser väldigt oskadad ut.

https://edition.cnn.com/2024/01/08/us/alaska-airlines-plug-door-found-investigation-monday/index.html
Citera
2024-01-09, 09:34
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför pluggar man dörren?

Boeing Max 9 kan inredas på olika sätt, Alaska Airlines har 173 platser i sina flygplan, Ryan Air klämmer in över 200 platser på samma yta. Antalet nödutgångar som behövs beror på hur mycket folk man behöver få ut på 90 sekunder.

Eftersom Alaska och United har färre säten än det maximala antalet säten som är godkänt så sätter man igen den här nödutgången med en "plugg" för den behövs inte användas vid evakuering.

Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Enligt uppgift för att en del flygbolag inte vill ha en dörr just där.

Det är Ryan Air som har en dörr där, för antalet passagerare i deras konfiguration är fler.
Citera
2024-01-09, 10:42
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu har de hittat pluggen och även lösa skruvar, oklart var, på max9 hos United. Bild i artikeln. Pluggen ser väldigt oskadad ut.

https://edition.cnn.com/2024/01/08/us/alaska-airlines-plug-door-found-investigation-monday/index.html

Synd att man inte har kunnat se baksidan, men jag såg en annan bild också, och på ingen hänger något av pluggens bakomliggande fäststruktur ut utanför kanterna vilket tyder på att strukturen är helt oskadad. En poäng till studs-teorin!
Citera
2024-01-09, 11:29
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

En man hittade den i sin trädgård.

https://news.sky.com/story/alaska-airlines-unbelievable-moment-school-teacher-found-chunk-of-plane-intact-in-garden-13044536
Citera
2024-01-09, 11:42
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
På vilken höjd hände detta ? Pucko.

Exakt, det finns massor av parametrar som spelar roll. Vilken höjd är planet på, vart i planet är du, hur högt tryck som faktiskt hålles inuti planet (nej det är inte marknivå), hur piloterna agerar, hur stort hålet är, är motorerna igång eller inte osv.

Det finns ingen regel som säger att så fort det blir ett hål i ett flygplan så är det kört och därför ingen ide att använda säkerhetsbältet. Det är bara trams helt enkelt.
Senast redigerad av Xer0 2024-01-09 kl. 11:47.
Citera
2024-01-09, 12:06
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Kan väl sträcka mig till att säga att den här olyckan är riktigt dåliga nyheter för Boeing. Incidenten antyder att det finns brister i deras tillverkning och efterföljande kvalitetskontroll.

Det har man vetat i många år nu. Det jobbar i princip bara Indier på Boeing. Kvaliteten blir därefter. Själv flyger jag bara med Airbus.
Citera
2024-01-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Flikar in här - fast var inte detta en av sakerna som framkom just hos Boeing med att kontroller och dokumentation inte utfördes så som den borde i den där dokumentären som var om Max-problematiken för en tid sedan vill jag minnas.

Men var det verkligen BOEINGS dokumentation som fallerade, inte flygbolagen/operatören
( Ethiopian och Lion Air ) ?
Citera
2024-01-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Men var det verkligen BOEINGS dokumentation som fallerade, inte flygbolagen/operatören
Vilken dokumentation? Det systemet som dokumentären handlade om nämndes knappt, om alls, i några handböcker. Det var själva idén.
Citera
2024-01-09, 13:27
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
När de gäller Lion var den utlösande faktorn en felaktig reparation där bolagets tekniker monterat en AoA-givare 90 grader fel. Flygmaskinen genomförde en flygning där detta felaktigt aktiverade MCAS men piloterna agerade som de skulle och stängde av trimmen. Tyvärr dokumenterade de inte detta korrekt vilken innebar att nästa besättning kunde påbörja flygningen som slutade med olyckan.
Vad jag vet var systemet med MCAS dokumenterat men information om detta inte inkluderat i pilotmanualen. Det var information som definitivt borde inkluderats i pilotutbildningen men hade sannolikt inte gjort någon skillnad då utbildningsnivån var så låg att styrmannen inte ens kände till existensen av grundläggande nödchecklistor som ska kunnas utantill.

Vid tidpunkten för Ethiopeanolyckan hade tydlig information gått ut till operatörerna som i sin tur skulle ansvara för att deras piloter blev insatta i detta. Det struntade dock Ethiopean i. Inte heller hade de uppdaterat sina checklistor.
Senast redigerad av ksv 2024-01-09 kl. 13:31.
Citera
2024-01-09, 17:29
Avslutad
737Max, hur många problem har det inte varit med dom? Obehagligt med så många barnsjukdomar.
If its Boeing im not going
Citera
2024-01-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Vid tidpunkten för Ethiopeanolyckan hade tydlig information gått ut till operatörerna som i sin tur skulle ansvara för att deras piloter blev insatta i detta. Det struntade dock Ethiopean i. Inte heller hade de uppdaterat sina checklistor.

Jag har för mig att i dokumentären på Netflix säger dom att MCAS avaktiveras i Etiopeanolyckan, men jag kan minnas fel.
Citera
2024-01-09, 18:37
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Jag har för mig att i dokumentären på Netflix säger dom att MCAS avaktiveras i Etiopeanolyckan, men jag kan minnas fel.
Det stämmer att piloterna stängde av trimmen med STAB TRIM cutout switches som checklistan Runaway Stabilizer anger.
Tyvärr gick de sedan emot checklistan och slog på den igen efter en stund, samtidigt som de försökte få in autopiloten - något som checklistan uttryckligen säger att man inte får göra i ett sådant läge.

Hade de bara följd Boeings nödchecklista (QRH) hade de med största sannolikhet landat igen.

On Topic så verkar de bägge kvinnliga piloterna på Alaska Airlines som fick dekompression gjort att bra jobb och kunnat sina checklistor trots att de sögs ut ur cockpit. https://www.cbsnews.com/news/faa-halts-boeing-737-max-9-aircraft-alaska-airlines-door-midflight/
Citat:
Homendy described a chaotic scene in the plane's cockpit and directly outside the cockpit after the blowout.

She said the flight crew heard a bang and the cockpit "door flew open" from depressurization, so they immediately put their masks on, but communication in the cockpit and between the crew members in the cabin and cockpit were very difficult.

The force of the depressurization slammed the cockpit door into the front restroom door, damaging the restroom door, and it took a flight attendant three tries to get the cockpit door to close again, Homendy said.

She noted that the first officer lost her headset and the captain had a portion of her headset pulled off. The captain and first officer couldn't hear anything in their damaged headsets once they were recovered so they used the overhead speaker to hear.

A quick reference checklist kept within easy reach of the flight crew also flew out the door, Homendy said, adding that it was incredibly loud and chaotic on board.
Senast redigerad av ksv 2024-01-09 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in