Citat:
Ursprungligen postat av
OtherBarry
Jag var av uppfattningen att dessa dörrar (även om denna inte användes) inte ska kunna öppnas med trycksatt kabin.
Som konstruktionen ser ut så finns det ingen absolut spärr mot detta om bultarna saknas eller går sönder.
Så länge dörren inte kan röra sig en bit uppåt så är den helt låst från att röra sig utåt av två "kolvar" på dörramen som glider i ett spår i dörren. Först om dörren lyfts en bit uppåt lämnar kolvarna spåret.
I normalläget för dörren sitter det dessutom några tabbar på dörren som låser mot tabbar i dörramen. Är kabinen trycksatt så trycks dörrrabbarna mot tabbarna i dörramen och det blir en ökad friktion mellan tabbarna men detta är ju inte någon absolut spärr eftersom det bara är en friktionsspärr.
Saknas bultarna som låser dörren i vertikal riktning blir det bara en relativ fråga om tillräcklig kraft uppåt och hur stor friktionen är vilket i sin tur beror på tryckdifferentialen mellan kabinen och luften utanför.
I nederkant sitter det två fjädrar som trycker dörren uppåt. Om planet hamnar i en luftgrop och faller en bit för att sedan sluta falla kommer dörrens tröghetsmoment att komprimera fjädrarna och sedan blir det en "rekyl" uppåt. Det kanske kan ha räckt för att den spärrarna skulle släppa.
(i ett tidigare inlägg skrev jag att dörren skulle tryckas neråt för att spärren skulle släppa. Detta är fel. Den ska föras uppåt en bit för att låskolvarna skall släppa. Jag hade missuppfattat och trodde att kolvarna satt i dörren men de sitter i dörrkarmen och spåret i dörren)
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjohan71
Plugg, inte dörr.
Nej, det stämmer annars.
Det är det som är så bekymrade och orsaken till hela incidenten.
Att dörren kallas för "plug door" leder kanske till en viss förvirring. Det betyder alltså inte att den fungerar som en konisk plugg som omöjligt kan röra sig utåt uan bara kan öppnas inåt. Vid trycksatt kabin kan en sådan "plugg" inte öppnas. Här skall man väl snarare tänka på "plugg" som i ett pluggat vapen.