2024-01-09, 06:46
  #373
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slottsprinsen
Formulerade mig exakt rätt... De uppstår för att man inte vill ge andra män möjligheten och poängtera allvaret. Man leker skapare i sitt eget sinne och man vill spetsa samhället på en påle till att lyda och hörsamma.
Jaha, du syftar på konkurrensen mellan hanarna, att få befrukta kvinnan.
Du tänker rent djuriskt.

Tja, det finns en tanke med det.
Motsatsen till modersinstinkten, kanske. Eller samspelet.
Citera
2024-01-09, 06:57
  #374
Medlem
För att tala utifrån mig själv så beror det främst på avsaknaden av ett vettigt samhälle att bygga någoting i samt förutsättningarna för att forma liv i och kring det. Det är många saker som ska med i ekvationen, grundförutsättningar kring sig själv och partnern så som bostad, trygghet, möjligheter samt även en god och gynsam tillvaro i den nära närheten som vänner, familj och släkt till mer avsides saker som grannar, närmiljö, andra samtida föräldrar i ens närhet samt mer övergripande saker som samhällsramar, strukturer och normer. Och det är inte bara idag och imorgon det ska uppfyllas utan även igår, i övermorgon, nästa år, decenium och sekel.

Allt för att man ska känna att man gort ett bra val och inte skapat någoting som någon annan får lida över. Det livet kommer inte bara leva återstoden av ens eget liv, utan även långt efter det i flera cykler. Stort ansvar, och eventuellt lidande att belasta någon annan med om man själv inte är nöjd med tillvaron samt utvecklingskurvan och samhällets potential.

Hade allt det uppfyllts hade jag gärna skaffat barn, aldrig annars.
Citera
2024-01-09, 07:03
  #375
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomani
För att tala utifrån mig själv så beror det främst på avsaknaden av ett vettigt samhälle att bygga någoting i samt förutsättningarna för att forma liv i och kring det. Det är många saker som ska med i ekvationen, grundförutsättningar kring sig själv och partnern så som bostad, trygghet, möjligheter samt även en god och gynsam tillvaro i den nära närheten som vänner, familj och släkt till mer avsides saker som grannar, närmiljö, andra samtida föräldrar i ens närhet samt mer övergripande saker som samhällsramar, strukturer och normer. Och det är inte bara idag och imorgon det ska uppfyllas utan även igår, i övermorgon, nästa år, decenium och sekel.

Allt för att man ska känna att man gort ett bra val och inte skapat någoting som någon annan får lida över. Det livet kommer inte bara leva återstoden av ens eget liv, utan även långt efter det i flera cykler. Stort ansvar, och eventuellt lidande att belasta någon annan med om man själv inte är nöjd med tillvaron samt utvecklingskurvan och samhällets potential.

Hade allt det uppfyllts hade jag gärna skaffat barn, aldrig annars.
Du är svaret på frågan.

Folk övertänker, när det gäller barnfrågan.
Allt måste vara perfekt, annars vågar man inte.
Det går inte att planera för hur ett liv med barn ska bli. Det handlar inte om pengar och jobb.

Vill man inte ha barn, är det helt ok.
Men ni missar något.
Citera
2024-01-09, 07:12
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du är svaret på frågan.

Folk övertänker, när det gäller barnfrågan.
Allt måste vara perfekt, annars vågar man inte.
Det går inte att planera för hur ett liv med barn ska bli. Det handlar inte om pengar och jobb.

Vill man inte ha barn, är det helt ok.
Men ni missar något.

Nämnde inte ens pengar eller arbete, för mig är lycka, glädje och välmående avgörande vilket dock inte helt sällan hänger ihop med hur någons liv kommer utstaka sig. Ingen vill leva i ett lidande, och heller ingen utsätta någon för det. Så som du resonerar ursäktar sig bara eftertänksamma, folk utan konsekvens och relevans-tänk samt empatilösa.

Anser samhället vara extremt egocentriskt och dystopiskt. Avsaknaden av vettiga och goda människor är påfallande.
Citera
2024-01-09, 07:21
  #377
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomani
Nämnde inte ens pengar eller arbete, för mig är lycka, glädje och välmående avgörande vilket dock inte helt sällan hänger ihop med hur någons liv kommer utstaka sig. Ingen vill leva i ett lidande, och heller ingen utsätta någon för det. Så som du resonerar ursäktar sig bara eftertänksamma, folk utan konsekvens och relevans-tänk samt empatilösa.

Anser samhället vara extremt egocentriskt och dystopiskt. Avsaknaden av vettiga och goda människor är påfallande.
Ja, det är ju det jag säger!
Samhället prioriterar inte barnafödande. De förespråkar vå egen död som folk. Allt handlar om självförverkligande.

Att få barn, är så mycket mer.
Går inte att förklara.
Citera
2024-01-09, 08:26
  #378
Medlem
Rikskanslerns avatar
Den tyske filosofen Oswald Spengler skrev detta för över hundra år sedan (översatt från tyska):

Citat:
When the ordinary thought of highly cultivated people begins to regard ‘having children’ as a question of pro’s and con’s, the great turning point has come. … For Nature knows nothing of pro and con. Everywhere, where life is actual, reigns an inward organic logic, an ‘it’, a drive, that is utterly independent of waking being.

Den postmoderna människan inbillar sig att hon har uppfunnit lyckan, att de tekniska innovationer som möjliggör hennes isolering från naturen och andra människor är en självklarhet snarare än ett historiskt undantag. Det är bara under de extrema förhållanden vi lever idag - högteknologiska megastäder som knyts samman av virtuella nätverk och där varje individ är totalt alienerad både från andra individer och livets fundamentala grundförutsättningar - som fortplantning ens är en "fråga". Utan effektiva preventivmedel, som endast existerat i ett par generationer, hade det inte ens varit möjligt att fundera över huruvida sex kan leda till barn.

Vi tror numera att vi står över naturen, att vi kan avskaffa könen, påverka klimatet, kommunicera via skärmar, leva på processad skräpmat och insekter... givetvis inbillar vi oss också att vi inte behöver fortplanta oss, att sex är någonting jämförbart med en konsekvenslös hobby eller fritidssyssla. Vi tror ju att vi är evolutionens slutpunkt och att varje individs lilla livsprojekt är totalt avgörande, att just MINA behov av självförverkligande och bekvämlighet är det enda som spelar någon som helst roll. Hybris är ordet.

Men faktum är att livet och naturen inte tar någon hänsyn till vår hybris, eller till våra små glimtar av högteknologiska undantagstillstånd. Barn blir till ändå, precis som de har blivit till genom hela historien. Våra förfäder fick barn i grottor, på stäpper, på öde öar, i skogsgläntor, ombord på fartyg, på bergstoppar, i hyddor och stugor, slott och gårdar, under krig, hungersnöd och pest, med smärtor och plågor och under omständigheter som skulle få dagens metrosexuella sojamänniskor att avlida på några minuter. Det var aldrig en "fråga" om att vilja skaffa barn, lika lite som att jakten på föda var en "fråga" om att vilja äta. Folk fick barn, inte som ett genomtänkt beslut, utan som en naturlig konsekvens av att finnas till. Och det är därför vi finns till.

Det kan givetvis finnas många skäl till barnlöshet, men de som inbillar sig att tillfällig bekvämlighet eller oro inför framtiden är goda argument för att inte fortplanta sig, lurar sig själva. Att föra sina gener vidare är det mest grundläggande skälet till att leva. För ni inte era gener vidare sällar ni till evolutionshistoriens oräkneliga förlorare, de vilkas miljarder år långa band tillbaka till livets ursprung obönhörligen har klippts av. Och detta för att ni ska få några ögonblicks lugn och ro, kunna äta skräpmat och supa och spela tv-spel i fred långt upp i medelåldern som de förvuxna tonåringar ni är.

Jag har varit bekant med flera barnlösa äldre personer i mitt liv. Den gemensamma nämnaren för dem alla är en djup, meningslös och oerhört tragisk ensamhet. De är ju i sanning ensamma, för även de som har dålig eller obefintlig kontakt med sina barn vet ju ändå att deras gener finns där ute, att de har ett band såväl till det förflutna som till framtiden. Den barnlöse har bara sig själv och sin dödlighet. Och det värsta är att han eller hon aldrig ens har fått uppleva vad det innebär att sätta en ny människa till världen.
Citera
2024-01-09, 08:34
  #379
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Fortplantning är en drift för överlevnad, inte svårare än så.

Det är ett mirakel för en kvinna att bära och föda ett mänskligt liv. De flesta män blir lika tagna av att bevittna detta. Det går inte att förklara för de som avstått.

Visst kan det tidvis vara jobbigt med barn, men det fina överväger. Alltid.
En kvinna hade aldrig gått igenom mer än en förlossning, om det inte vore så starkt. Det är som att dö lite, men vilja göra om det, för att belöningen är så stor.

Att ge liv, är som att få liv.
Barn är helt underbara, och ger en enorm glädje som barnlösa inte kan föreställa sig i sin vildaste fantasi. Det går inte att förklara, det måste upplevas.

Jag förstår att folk som har det kämpigt och inte uppskattar livet är av en annan uppfattning.
Trots bra uppväxt och fina ungar, kan även jag tvivla på syftet med livet. Men om det finns något syfte, så är det barn.

Jag ser ett gang tankar och asikter men inga riktiga resonemang. Du sager att det ar en drift for overlevnad, men vad betyder det? Manniskan har manga drifter som vi avsager oss.

Det du beskriver om kvinnor och forlossningar ar sant for vissa kvinnor, men det finns ju ocksa kvinnor som inte vill genomga en enda forlossning.

Jag tycker om barn ocksa, men jag kanner inte att jag vill ha nagra. Alla tycker inte att barn ar underbara, och jag kanner pa nara hall en person som angrar att hen skaffade barn.

Varfor vill du inte acceptera att andra manniskor kan kanna eller tanka pa andra satt? Vad far det dig att kanna om du forestaller dig att du accepterar att det passar vissa men inte andra?
Citera
2024-01-09, 08:48
  #380
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag ser ett gang tankar och asikter men inga riktiga resonemang. Du sager att det ar en drift for overlevnad, men vad betyder det? Manniskan har manga drifter som vi avsager oss.

Det du beskriver om kvinnor och forlossningar ar sant for vissa kvinnor, men det finns ju ocksa kvinnor som inte vill genomga en enda forlossning.

Jag tycker om barn ocksa, men jag kanner inte att jag vill ha nagra. Alla tycker inte att barn ar underbara, och jag kanner pa nara hall en person som angrar att hen skaffade barn.

Varfor vill du inte acceptera att andra manniskor kan kanna eller tanka pa andra satt? Vad far det dig att kannan om du forestaller dig att du accepterar att det passar vissa men inte andra?
Jag accepterar det. Oviljan att skaffa barn är ett samhällsproblem. Inte en egenskap.
Citera
2024-01-09, 08:53
  #381
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
De som skaffar barn har enligt mig dessa egenskaper. Samvetsgrann, som har egenskaperna noggrann, plikttrogen, ambitiös, organiserad, ansvarsfull och strukturerad med hederligheten i behåll. Ofta även omtänksamma. Det går bra för dem i alla områden i livet, relationer, jobb och ekonomi och de är heller inga risktagare. Dessa är aldrig kriminella.
Jesus. Man kan ju undra om alla föräldrar lever i en fantasivärld. Att föräldraskap skulle vara någon garanti på godhet är ju helt befängt.
Citera
2024-01-09, 09:23
  #382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Å andra sidan finns det gott om fel på människor som har barn, så det där jämnar ut sig. Man kan förstås se det som en avvikelse från vad som är "naturligt", men det innebär inte att följderna enbart är negativa. Evolutionen har ingen inbyggd moral. Inte heller är den perfekt i sitt utförande (annars hade vi inte haft föräldrar som inte klarar av att ta hand om sina barn eller för vidare defekta gener).

Det hade nog löst sig bättre utan alla skyddsnät m.m som finns i samhället.
Citera
2024-01-09, 09:41
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Nej

Men om fertilitetstalen fortsatt är så här så kommer vi behöva ta in invandrare för att få in skatteintäkter och för att folk ska ta skitjobben och ta hand om de äldre.

Den finaste lösningen är dock att stänga gränserna och föra en bra familjepolitik samtidigt som rättsväsende fungerar fint och staten står upp för sin del av samhällskontraktet.

I det ingår också att sluta upp med trams som feminism och dragqueens som läser sagor eller att pojkar leker med dockor. Men eftersom det inte finns en politisk vilja att införa traditionella normer igen så går vår art mot kollektiv självmord.

Jag lekte också med dockor och barbie när jag var liten. Klädde ut mig i halsband och skit också. Jag har fortfarande skaffat en fru och barn så det är nog inte det största problemet.

Det som behöver förändras är precis som du skriver att vår syn på individuella karriärer och dess vikt ska minska. Det är dock långt kvar och det är sannolikt svårt att förändra med tanke på världen. Därför bör staten göra det än mer fördelaktigt att skaffa barn. Det ska inte kosta så mycket ekonomiskt och andra stöd som bättre förskolor ska finnas med personal som är fast. Det kostar och det kommer att behöva omfördelas skattepengar.
Citera
2024-01-09, 09:43
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack, ja jag tycker du later mycket mer insiktsfull har, forutom att du havdar att det ar meningen med livet. Kan du beskriva hur du resonerar for att komma fram till det?

Det är meningen med livet för utan barn så tar ju vårt arv slut. På vilket sätt resonerar du för att så inte skulle vara fallet? Det är likadant med alla djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in