2024-01-08, 18:47
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ar inte ett enklare och formodligen mer halosamt forhallnignssatt att de som vill ha barn helt enkelt skaffar det och tvartom? Det ar ju inget nytt att vissa inte skaffar barn, utan bada delar behovs sa klart. Jag har jattesvart att forsta behovet av att kalla de som tycker pa ett annat satt for fula saker. Da kan man fora en riktig diskussion istallet, om varfor man vill, eller inte vill, skaffa barn. Sa kan man forsta varandra och acceptera andras val istallet for att kalla alla som tycker annorlunda for idioter. Det, om nagot, ar hammande for samhallet.

Problemet är alla påverkbara ynglingar som lurkar i tråden och på forumet. När de möter en kultur som säger "gör vad fan du vill" eller en kultur där vi gör för- & emot-listor över vår egen existens (barn/familj), då är vi redan fel ute.
Citera
2024-01-08, 18:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Problemet är alla påverkbara ynglingar som lurkar i tråden och på forumet. När de möter en kultur som säger "gör vad fan du vill" eller en kultur där vi gör för- & emot-listor över vår egen existens (barn/familj), då är vi redan fel ute.

Ok da forstar jag ditt forhallningssatt och vad du ar ute efter, och det ar ingen dum tanke men jag tror det blir snurrigt pa ett diskussionsforum.
Citera
2024-01-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Eller så får du ett funktionsnedsatt barn som kräver mer eller mindre vård hela livet. Det är ett utfall man också ska ha i baktanken.

Eller så får man ett barn som blir IT-entreprenör och ger en en Porsche i 70-årspresent. Det händer också.
Citera
2024-01-08, 19:01
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det finns inte något land i världen som gör det enklare att ha barn än Sverige.

Detta sagt så är jag med på alla länder slutar öka exponentiellt och världen blir bra mycket bättre om vi föder färre barn. Japan har sjunkande befolkning sedan 10 år, förra året -500.000, och det innebär att alla bilköer försvinner, att vem som helst har råd att köpa hus i Tokyo osv. Däremot måste man jobba tills man blir 80, men det är bara bra för kroppen och hjärnan.
Världen behöver fler barn. Du har missuppfattat det.

Japan och Sydkorea sitter verkligen i skiten med de låga födelsetalen. Hur menar du att samhället ska funka om det bara är en massa 80 åringar och väldigt få unga? Pensionssystemen kommer kollapsa. All samhällsservice kommer kollapsa. Världsekonomin kommer kollapsa.

Möjligt att det är enklare att ha barn i Sverige, men det betyder inte att det är enkelt. Polisen är skit. Sjukvården är skit. Politikerna är korrupta. Du ska jobba som en åsna för att knappt kunna gå runt i ett hushåll. Barn utsätts för feminism och hbtq propaganda samtidigt som relationer i vår era aldrig håller.

Aldrig i livet att jag skaffar barn.
Citera
2024-01-08, 19:19
Medlem
Är medlem i en grupp på Facebook för personer med kräkfobi där är admin frivilligt barnlös för att barn oftast är dom som är magsjuka 👍🏾
Citera
2024-01-08, 19:55
Medlem
Skillnaden på de som vill ha barn och inte är väl att de inte delar åsikt? Är väl inte mer dramatiskt än att morgonmänniskor inte förstår kvällsmänniskor och vise versa.
Det finns ingen anledning till att skaffa barn om man inte vill.
Citera
2024-01-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Folk som inte vill ha barn torde vara annorlunda än de som vill ha barn. På vilka sätt?
Vilka typiska egenskaper finns hos de som inte vill ha barn?
Finns det fysiologiska skillnader? Kanske hormonnivåer som påverkar det psykiska?

Skiljer mellan män och kvinnor?

Jag är, möjligen, en av dem du skriver om. Jag tror att det är helt individuellt och att man inte kan se något mönster eller dra alla över en kam. Alla har vi olika personligheter och bara för att de i en grupp kommit fram till samma beslut, vissa vacklande, andra tvärsäkra, betyder det nog inte att man kan generalisera så. Det är min uppfattning.
Citera
2024-01-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Jag upplever att många av att de som vänder sig emot oss barnvägrare gör det för att rationalisera sitt eget val och därigenom få vardagslivet med sömnbrist och blöjbyten att kännas mindre kämpigt.

Det är nog väldigt få föräldrar i det stora hela som genuint ångrar att de skaffat barn, oavsett hur kul eller bekvämt saker kunde vara innan. De flesta barnvägrare verkar välja bort det för att "det är jobbigt, blöjor usch". Det är "jobbigt" i typ tre år sedan är det övervägande kul.

JAG tror att många barnvägrare kommer ångra sitt val på livets sensommar när det börjar bli försent, när ens föräldrar dött och man inte längre orkar flaxa runt med coola bästaste tjejgänget varenda vecka. När man börjar inse vad som verkligen betyder något här i livet.
Senast redigerad av aiapan 2024-01-08 kl. 20:43.
Citera
2024-01-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Nån ska ju torka ditt arsle och du förväntar ju nån annan att skaffa det barnet.
japp. och ingen kommer behöva torka hans barn om 70 år i röven eftersom han avstod att skaffa. det jämnar ut sig
Citera
2024-01-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Jag betalar redan skatt och har kvalificerat mig för att ”bli ta hand om” av staten

Då antar jag att du är stark förespråkare av invandring.
Citera
2024-01-08, 21:09
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
japp. och ingen kommer behöva torka hans barn om 70 år i röven eftersom han avstod att skaffa. det jämnar ut sig

Det jämnar inte alls ut sig då, hans barn har ju ett eget ansvar att fortplantera sig.
Citera
2024-01-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Fast den gladje du beskriver upplever man bara om man ar lagd pa ett visst satt. Jag upplever inte den gladjen av barn helt enkelt. Man missar stora delar av livet vad man an gor. Att man gor ett val innebar att man valjer bort nagot annat. Jag tycker du tanker trangsynt. Ar det inte battre att de som inte kanner att barn passar dem inte skaffar barn, snarare an att forsoka beratta for dem hur mycket de missar? Det enda man riskerar ar val i sadana fall att en manniska som egentligen inte vill ha barn kanner sig pressad att skaffa barn, och det blir val inte bra?

Kanske, kanske inte. Det är nog svårt att veta innan man är där. Sen är det ju ett faktum att meningen med livet är att föröka sig. Vi lever kanske för enkla liv idag så att vi bortser från våra instinkter.

Trångsynt, ja kanske. Allt går ju att dela ner till värderingar och så vidare. Man måste ju inte bli en helyllepappa bara för att man får barn. Man måste inte leva som en del gör och ta hälften av föräldraledigheten. Man kan ju göra som så att kvinnan tar den delen. Att ha barn är inte så jobbigt om man lever som förr. Det finns kvinnor som vill leva så också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in