2024-01-07, 20:11
Medlem
gofigurs avatar
Folk som inte vill ha barn torde vara annorlunda än de som vill ha barn. På vilka sätt?
Vilka typiska egenskaper finns hos de som inte vill ha barn?
Finns det fysiologiska skillnader? Kanske hormonnivåer som påverkar det psykiska?

Skiljer mellan män och kvinnor?
Citera
2024-01-07, 20:19
Avslutad
Till stor del handlar det för en del bara hur kåt du är som person. Om du sett mycket porr och är en känslomänniska så händer det oplanerat. Är du en strategisk knullare så sker det enligt på förhand bestämda regler.
Citera
2024-01-07, 20:20
Medlem
zombie-nations avatar
Det kan väl vara socialt missanpassade, men tycker det är förvånande många normala som avstår barn. Är man än ganska ångestig person som jag själv ska man nog inte ha barn. Antingen oroar man ihjäl sig eller också stänger man av oron och barnen blir vanvårdade. Vanliga människor kan stänga av oron och ändå fungera på ytan som om de var normalt empatiska människor. En sådan som jag skulle hela tiden veta alla faror för barnet.
Citera
2024-01-07, 20:28
Medlem
De jag känner, snåla.. egoistiska.. väldigt svag empati för andra människor.. Det enda som är viktigt är de själva. å att alla skall tycka som dom. De umgås inte ens med andra som har barn.
Citera
2024-01-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Folk som inte vill ha barn torde vara annorlunda än de som vill ha barn. På vilka sätt?
Finns det fysiologiska skillnader? Kanske hormonnivåer som påverkar det psykiska?

Rätt våghalsiga angående framtiden och omvärlden
Fråga Hitler, Löfvén och Angela Merkel
Senast redigerad av Stina2017 2024-01-07 kl. 20:38.
Citera
2024-01-07, 20:38
Medlem
AndersPersson99s avatar
De kan inte planera sina liv. De har svårt att ta beslut. De kommer inte till skott. Ofta känner man att det är något off med dem, de saknar den normala biologiska familjebildningsdriften. Så har det iaf varit med de flesta jag träffat.

Sen får man väl som vanligt höra något defensivt svar i stil med att man så gärna har mer tid till att göra alla de där jätteroliga fritidsintressena, fast i själva verket är barnlösa över 40 losers, oavsett vad de gör eller åstadkommit i övrigt.
Citera
2024-01-07, 20:47
Medlem
Tror inte det.
Men i så fall, och som jag själv märkt på dom som sagt sig inte vilja ha det(men ändå skaffat det), är att dom har svårt för störiga miljöer, och lite också tycker barn är störiga.
Så då blir teorin, att folk som inte vill ha barn, har lägre stresstålighet och kanske högre kortisolvärden.
Mitt urval är dock väldigt litet.
Citera
2024-01-07, 20:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Det som sticker ut är ofta högre IQ och högre utbildning. Ja, det är sant.
Citera
2024-01-07, 21:01
Medlem
sardinisardiniens avatar
En person som inte vill ha barn är mer självsäker i sin ensamhet och kan hantera den. Har accepterat den ofrivilligt eller självmant uppskattar ensamheten.

Att skaffa barn och familj måste vara, enligt mitt perspektiv, det dummaste man kan göra. Noll fritid och frihet. Noll pengar över. Alltid behöva planera för att få ihop sitt livspussel. Enorm press att klara av det ekonomiskt för att kunna försörja familjen.

Men folk har som sagt olika mål med livet och jag accepterar så klart dom som uppskattar familjelivet.

Men det är som sagt inget för mig. Särskilt inte när samhället och världen går käpprätt åt helvete.

För mig är det snarare egoistiskt att skaffa barn. Era barn kommer få ta smällen för att kunna försörja en allt åldrande befolkning.
Citera
2024-01-07, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det som sticker ut är ofta högre IQ och högre utbildning. Ja, det är sant.
Det är inte konstigt. Bondesamhället finns inte längre och att skaffa barn är dåligt för moder jord. Skulle väl säga att rationella människor av idag verkligen överväger om barn är en nödvändig ingrediens. Kvar blir hjonen som lever efter sina djuriska drifter att fortplanta sig.
Citera
2024-01-07, 21:07
Medlem
jesussugers avatar
Idag kan jag förstå om man inte vill sätta ett liv till världen
Citera
2024-01-07, 21:08
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Jag och tjejen har valt att avstå barn då vi anser att det saknas ett vettigt samhälle att leva i. Det duggar tätt med otäcka sociopater såsom de två användare jag citerar här nedan. Vi vill inte utsätta barn för dessa människor och deras avkomma. Det finns givetvis fler argument såsom lokal trygghet och stundande krig men framförallt är det pga folk som dessa två herrar nedan. Vi bor och verkar i de lite "finare" delarna av Stockholm så vi träffar på såna här typer hela tiden, både i jobbet och ute i svängarna. Vi söker oss mot landsbygden och hoppas på det bästa givetvis men i dagsläget är det alltså barnlöst.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De jag känner, snåla.. egoistiska.. väldigt svag empati för andra människor.. Det enda som är viktigt är de själva. å att alla skall tycka som dom. De umgås inte ens med andra som har barn.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
De kan inte planera sina liv. De har svårt att ta beslut. De kommer inte till skott. Ofta känner man att det är något off med dem, de saknar den normala biologiska familjebildningsdriften. Så har det iaf varit med de flesta jag träffat.

Sen får man väl som vanligt höra något defensivt svar i stil med att man så gärna har mer tid till att göra alla de där jätteroliga fritidsintressena, fast i själva verket är barnlösa över 40 losers, oavsett vad de gör eller åstadkommit i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in