Citat:
Ursprungligen postat av
Skyggedans
Kom igen Stig-Britt, det här är Flashback, epitet och rått språk får man tåla. Jag vet att du tänker lika som de skribenter jag citerade, eftersom vi citerade några inlägg av varandra i en annan liknande tråd flera månader tillbaka. Grejen jag stör mig på så mycket är svenskens nästintill autistiska besatthet med "det perfekta." Är de inte perfekta som personer så ska de avstå föräldraskap. Är inte samhället ett paradis ska de avstå föräldraskap. Har de inte den perfekta ekonomin och livssituationen ska de avstå föräldraskap. I den historiska kontexten blir ett sådan resonemang bara löjeväckande. Världen är vad den alltid har varit. Ingenting är perfekt och statiskt.
Jag har inte ont av epitet, jag tycker bara det forsvarar diskussion. Om man tillater det, sa finns ingen vag ut ur en diskussion, eller ens en vag framat. Det blir bara att man kallar varandra dumheter till slut.
Jag kan dela dina uppfattning om att manniskor har en for stor stravan att vara perfekta, och det kan ju galla mig med. Losningen pa det ar val knappast att saga att "det ar sahar man ska vara", da havdar man ju implicit att det finns nagot annat som ar mer ratt eller perfekt.
Ar inte ett enklare och formodligen mer halosamt forhallnignssatt att de som vill ha barn helt enkelt skaffar det och tvartom? Det ar ju inget nytt att vissa inte skaffar barn, utan bada delar behovs sa klart. Jag har jattesvart att forsta behovet av att kalla de som tycker pa ett annat satt for fula saker. Da kan man fora en riktig diskussion istallet, om varfor man vill, eller inte vill, skaffa barn. Sa kan man forsta varandra och acceptera andras val istallet for att kalla alla som tycker annorlunda for idioter. Det, om nagot, ar hammande for samhallet.