2024-01-08, 17:58
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur ser du pa att historiens storsta konstnarer, filosofer och vetenskapsman i stor utstrackning varit barnlosa? De som egentligen varit med och byggt fundamentet for hela moderna samhallet.

Lite skillnad på historiens stora män och Lars från Motala. De "barn-hatare" jag tog upp i mitt inlägg anger som anledning att avstå föräldraskap att staten/samhället Sverige och världen i stort inte är perfekt (som att det någonsin var det). Enstöringar, kufar, och autistiska män som hellre jobbar på sitt livsverk/skogshydda har alltid funnits, men när folk i par-relation väljer bort barn för att de läser för mycket media (om hur samhället är sämst buhu), då blir de bara till en late stage civilization klysha. Istället för att kämpa väljer de att inte delta. Patetiskt.
Citera
2024-01-08, 18:01
Medlem
MikeHanlons avatar
Vi är väl deppiga generellt.
Citera
2024-01-08, 18:02
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Lite skillnad på historiens stora män och Lars från Motala. De "barn-hatare" jag tog upp i mitt inlägg anger som anledning att avstå föräldraskap att staten/samhället Sverige och världen i stort inte är perfekt (som att det någonsin var det). Enstöringar, kufar, och autistiska män som hellre jobbar på sitt livsverk/skogshydda har alltid funnits, men när folk i par-relation väljer bort barn för att de läser för mycket media (om hur samhället är sämst buhu), då blir de bara till en late stage civilization klysha. Istället för att kämpa väljer de att inte delta. Patetiskt.

Ok. Jag tanker att alla dessa krystade projektioner om att andra ar patetiska m.m. handlar om en omogenhet och sjalvforakt, och det finns egentligen ingenting att diskutera nar skribenter bara spyr ur sig forakt. Som ju egentligen ar sjalvforakt. Mar du bra av att tanka sa, fortsatt gora sa. Men det blir inte sa mycket diskussion. Jag tanker pa ett annat satt an du men nar du borjar anvanda epitet som patetiskt, barnhatare m.m. sa finns ju ingen diskussion, vilka argument eller resonemang jag an kommer med sa kommer du kalla det for patetiskt.
Citera
2024-01-08, 18:07
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Alla är föräldramaterial? Jag känner två starkt aspergeraktiga som fick två barn. Det gick inte "hur bra som helst" och ibland fick dagiset säga till på skarpen när han kom med icke-blöjbytt barn på morgonen. Men inga allvarliga problem och barnen fick mycket kärlek, på konstiga vägar.

Samhället får bryta in om två föräldrar är dåliga, t.ex droger. Men nästan alla exempel jag sett med omhändertagande blir inte heller bra.

Alla klarar däremot att bli föräldrar. Vi människor är gjorda för att ta hand om barn, vi gör det helt naturligt. Synd att människan uppfunnit droger.

Jobba inom psyk några år så ska du få träffa på några trevliga diagnoser som är "perfekt" för föräldrarollen. De ynglar iaf av sig som om de vore det. Sen hamnar deras egna barn på BUP ganska tidigt, man blir varm i själen varje gång man träffar på dem.

Det du säger är 100% lögn.
Citera
2024-01-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Tror du världen var en enklare plats för 100 år sedan? 500 år sedan? 2000 år sedan? Du låter vek, det naturliga urvalet blev nog rätt när det gäller dina gener.
Jag tror ingenting. Du är bra dum i huvudet om du inte förstår vad som sker just nu.

Snarare du som är vek som behöver komma med personangrepp bara för att nån inte tycker som du.
Citera
2024-01-08, 18:10
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jobba inom psyk några år så ska du få träffa på några trevliga diagnoser som är "perfekt" för föräldrarollen. De ynglar iaf av sig som om de vore det. Sen hamnar deras egna barn på BUP ganska tidigt, man blir varm i själen varje gång man träffar på dem.

Det du säger är 100% lögn.
Kanske är det så att jag till skillnad från dig räknar även barn som går på BUP som fullvärdiga människor. Medans du helst sett att de inte lever. Rätt skumt att du jobbar på psyk som ser ner på andra människor och anser att vissa inte bör leva.
Citera
2024-01-08, 18:23
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ok. Jag tanker att alla dessa krystade projektioner om att andra ar patetiska m.m. handlar om en omogenhet och sjalvforakt, och det finns egentligen ingenting att diskutera nar skribenter bara spyr ur sig forakt. Som ju egentligen ar sjalvforakt. Mar du bra av att tanka sa, fortsatt gora sa. Men det blir inte sa mycket diskussion. Jag tanker pa ett annat satt an du men nar du borjar anvanda epitet som patetiskt, barnhatare m.m. sa finns ju ingen diskussion, vilka argument eller resonemang jag an kommer med sa kommer du kalla det for patetiskt.

Kom igen Stig-Britt, det här är Flashback, epitet och rått språk får man tåla. Jag vet att du tänker lika som de skribenter jag citerade, eftersom vi citerade några inlägg av varandra i en annan liknande tråd flera månader tillbaka. Grejen jag stör mig på så mycket är svenskens nästintill autistiska besatthet med "det perfekta." Är de inte perfekta som personer så ska de avstå föräldraskap. Är inte samhället ett paradis ska de avstå föräldraskap. Har de inte den perfekta ekonomin och livssituationen ska de avstå föräldraskap. I den historiska kontexten blir ett sådan resonemang bara löjeväckande. Världen är vad den alltid har varit. Ingenting är perfekt och statiskt.
Citera
2024-01-08, 18:24
Medlem
Att alla människor skulle klara av att vara föräldrar är f.ö. ett vansinnigt påstående, då det finns gott om exempel från verkligheten som direkt går emot den uppfattningen. Vore en negation av hela psykiatriväseendet.
Senast redigerad av Muszyca 2024-01-08 kl. 18:26.
Citera
2024-01-08, 18:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Kom igen Stig-Britt, det här är Flashback, epitet och rått språk får man tåla. Jag vet att du tänker lika som de skribenter jag citerade, eftersom vi citerade några inlägg av varandra i en annan liknande tråd flera månader tillbaka. Grejen jag stör mig på så mycket är svenskens nästintill autistiska besatthet med "det perfekta." Är de inte perfekta som personer så ska de avstå föräldraskap. Är inte samhället ett paradis ska de avstå föräldraskap. Har de inte den perfekta ekonomin och livssituationen ska de avstå föräldraskap. I den historiska kontexten blir ett sådan resonemang bara löjeväckande. Världen är vad den alltid har varit. Ingenting är perfekt och statiskt.

Jag har inte ont av epitet, jag tycker bara det forsvarar diskussion. Om man tillater det, sa finns ingen vag ut ur en diskussion, eller ens en vag framat. Det blir bara att man kallar varandra dumheter till slut.

Jag kan dela dina uppfattning om att manniskor har en for stor stravan att vara perfekta, och det kan ju galla mig med. Losningen pa det ar val knappast att saga att "det ar sahar man ska vara", da havdar man ju implicit att det finns nagot annat som ar mer ratt eller perfekt.

Ar inte ett enklare och formodligen mer halosamt forhallnignssatt att de som vill ha barn helt enkelt skaffar det och tvartom? Det ar ju inget nytt att vissa inte skaffar barn, utan bada delar behovs sa klart. Jag har jattesvart att forsta behovet av att kalla de som tycker pa ett annat satt for fula saker. Da kan man fora en riktig diskussion istallet, om varfor man vill, eller inte vill, skaffa barn. Sa kan man forsta varandra och acceptera andras val istallet for att kalla alla som tycker annorlunda for idioter. Det, om nagot, ar hammande for samhallet.
Citera
2024-01-08, 18:38
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kanske är det så att jag till skillnad från dig räknar även barn som går på BUP som fullvärdiga människor. Medans du helst sett att de inte lever. Rätt skumt att du jobbar på psyk som ser ner på andra människor och anser att vissa inte bör leva.

Det enda jag menar är att man vet redan från början att vissa inte kommer klara av att vara föräldrar och det kommer gå åt helvete. Gör vad du vill med den
informationen. Såna som du skulle väl uppmuntra dem att skaffa 10 barn till.
Citera
2024-01-08, 18:40
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Vi har för få barn i Sverige, vi behöver nästan dubbla vårat barnafödande för att klara oss, så där har du fel. Jag antar att du föredrar att vi ska bli ett muslimskt land eftersom det andra alternativet är att importera folk som ska torka dig i röven.

Trams! ”Klara oss” vad behöver du hjälp med? Sätta på dig blöjan eller

Är du medveten om att det finns väldigt små nationer i världen med liten befolkningen som klarar sig alldeles utmärkt.

Extremt ovetenskaplig att hävda att vi inte ”klara oss”…
Citera
2024-01-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Det är inte konstigt. Bondesamhället finns inte längre och att skaffa barn är dåligt för moder jord. Skulle väl säga att rationella människor av idag verkligen överväger om barn är en nödvändig ingrediens. Kvar blir hjonen som lever efter sina djuriska drifter att fortplanta sig.

Min käre Globalist vän🕳️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in