Citat:
Ursprungligen postat av
ceyifam2
Av det som framgår tycks det som att han haft planerna klara - be att få övernatta hos en tjej istället för hans killkompisar, inte vilja sova på golvet, med mera. Att hon agerade naivt förtar inte hans (vad det verkar) uppenbara skuld.
Så här skriver den dömde i Snapchat, efter händelsen:
"“Spontant uppfattar jag det här som något du föredrar att vi håller för oss själva?"."
Det behövs inga "gamla umgängesregler"; moderna människor förstår också att man inte agerar såhär. (Däremot håller jag med om att om man _inte_ förstår, då kanske man behöver övertydliga regler - men det faller på GMs ansvar)
"förstår" och "förstår". En ung kille i sin mest virila ålder, när han fått i sig sprit och har en ung kvinnokropp så nära..? Hur mycket "förstår" killen just då - eller bryr sig om vad han EGENTLIGEN förstår? En ung kvinna kan också ryckas med av stämningen - och promillehalten - i en sådan situation, såklart. Och på morgonen skäms hon kanske, tänker att "jag är en fin flicka, jag ville inte det, han måste ha våldtagit mig!", och sedan ringer hon polisen och drar igång hela cirkusen som förstör två liv. Vet vi förresten att det inte var så i det här fallet också? Om ord står mot ord. Jag utgår ifrån att flickans föräldrar inte hade installerat en dold kamera i hennes sovrum, så att det finns filmbevis...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamleys
Slutet på 60-talet?
Flower Power och p-piller gjorde ju Sverige känt för promiskuitet. Universiteten handlade ju inte om annat än fest och röka hasch på den tiden.
Du kanske tänker på den viktorianska eran från omkring 1830 fram till sekelskiftet 1900?
Nä, det var 1968 det vände i USA och ett par år senare i Sverige. Så sent som 1965 var det vanligt att över- och borgarklassen skickade bort sina döttrar till mödrahem om de blev gravida, där de fick föda barnen och sedan adopterades de bort. Det var en sådan skam, fortfarande. Flickans frånvaro skylldes på att hon "studerar franska i Paris" eller liknande...