2024-01-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Nej det är klart men sambandet är ju ganska tydligt. Det är ju en stor del av vitsen med att höja räntan. Att göra folk och företag fattigare för att minska efterfrågan på varor och tjänster så att prisökningarna minskar.

Nu är det dock helt hål i huvudet på riksbanken då inflationen inte är efterfrågestyrd på samma sätt som brukligt utan det beror ju på diverse olyckliga omständigheter (krig, pandemi...) som orsakat tillgångsbrist inom diverse områden.

Till viss del, men enbart i Sverige där alla sitter med rörliga räntor. Riksbanken kan inte hålla flera procent högre eller lägre ränta än övriga storbanker, så nej det har faktiskt väldigt lite att göra med bostadspriser hur de fattar sina beslut
Citera
2024-01-08, 17:20
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Det kommer. Har koll på hemnet och tycker priserna ser något högre ut nu än i september när allt såg som dystrast ut och det pratades om att riksbanken skulle fortsätta höja räntan.
Ja det var ju trovärdigt.
Men eftersom du har "koll" på hemnet så kan du väl slänga upp några screendumps på prisutvecklingen genom att följa deras enkla tips här:

Citat:
Statistik om bostads*marknaden
Prisutveckling & snittpriser
Sök fram en bostad
Gå in på en bostadsannons (bostadsrätter, villor och fritidshus) och skrolla ner till grafen.
Se snittpris och prisutveckling för 6, 12, 24 eller 36 månader.
I Stockholm, Göteborg och Malmö kan du se statistik ner på områdesnivå. I övriga landet på kommunnivå.
https://www.hemnet.se/bostadsmarknaden

Ska bli kul att se vad du hittar när du gör din "koll" på hemnet.
Citera
2024-01-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja det var ju trovärdigt.
Men eftersom du har "koll" på hemnet så kan du väl slänga upp några screendumps på prisutvecklingen genom att följa deras enkla tips här:

https://www.hemnet.se/bostadsmarknaden

Ska bli kul att se vad du hittar när du gör din "koll" på hemnet.

Återkom om ett år så ska du se att priserna står högre då. Statistiken nu går ju bara fram till december.
Citera
2024-01-08, 17:27
Medlem
Citat:
Jag är 47 år. Har ägt mitt boende sen 1996.

Jag ser fortfarande inget alternativ. Vad skulle jag ha gjort? När borde jag ha gjort det?

Här är min "bostadskarriär". Bor ej i Stockholm så siffrorna är lägre.

1. 1:a i Gävle på 33 kvm, köpt 1996 för 40 000:-, såld 2003 för 93 000:-
2. 2:a i Gävle på 67 kvm, köpt 2003 för 300 000:-, såld 2008 för 750 000:-
3. 4:a i Uppsala på 92 kvm, köpt 2008 för 2,3 miljoner, såld 2015 för 3,7 miljoner.
4. Villa i Uppsala på 150kvm, köpt 2015 för 4,92 miljoner. Värde idag skiter jag egentligen i men det är antagligen över inköpspriset iaf. Huset är inte till salu och jag planerar inte att flytta.

När, var och hur borde jag ha satt mig i en hyresrätt i väntan på domedagen? Jag kommer ihåg att jag 2002 hade ångest över att 2:an var så dyr. Satt och letade hyresrätt kommer jag ihåg men krävdes flera år i kö redan då... Hade även ångest 2008 och 2015 men vad fasiken skulle man göra istället?

Ja du timade ju perfekt, väldig skillnad mot att gå in nu. Det är lättare att säga att man struntar i marknaden går då. Marknaden är väl upp 100% sedan 2015, du hade ångest då med vinster i ryggen - hur ska man våga gå in i marknaden nu. Men grattis till dig. Ta inte min kritik av bostadsmarknaden så personligt.
Citera
2024-01-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ja du timade ju perfekt, väldig skillnad mot att gå in nu. Det är lättare att säga att man struntar i marknaden går då. Marknaden är väl upp 100% sedan 2015, du hade ångest då med vinster i ryggen - hur ska man våga gå in i marknaden nu. Men grattis till dig. Ta inte min kritik av bostadsmarknaden så personligt.

Bättre nu än för de som gick in för 1,5-2 år sen.

Gick för övrigt in i marknaden igen i höstas då vi köpte en liten lägenhet inne i stan (skilsmässa). Det är ju såklart ett risktagande men det blev liksom inget att välja på. Hyra svindyrt i andra hand känns inget roligt när man är vuxen och van att bestämma. Att få ett förstahandskontrakt? Haha...

Det är dock inga jättestora pengar på spel när det gäller lägenheten men visst hade jag föredragit ett förstahandskontrakt på en hyresrätt den här gången.

Ps. Marknaden är nog bara upp 10-15% sen 2015. Var betydligt mer på toppen men det var inte aktuellt att sälja då heller.
Senast redigerad av Locifer 2024-01-08 kl. 17:35.
Citera
2024-01-08, 17:36
Moderator
Siegfrids avatar
Hur det började.

Citat:
Det har ju redan vänt. När det före jul var tydligt att inflationen kommit ner och att räntesänkningar väntar så blev det större framtidstro på bostadsmarknaden och ökande priser.
Hur det fortsatte.
Citat:
Det kommer. Har koll på hemnet och tycker priserna ser något högre ut nu än i september när allt såg som dystrast ut och det pratades om att riksbanken skulle fortsätta höja räntan.
Hur det slutade
Citat:
Återkom om ett år så ska du se att priserna står högre då. Statistiken nu går ju bara fram till december.
Säg från början att du tror att marknaden vänder upp inom ett år istället för att fabulera om att det redan har vänt och ändra dig när någon frågar efter källa.
Pajas.
Citera
2024-01-08, 17:41
Medlem
Citat:
Bättre nu än för de som gick in för 1,5-2 år sen.

Gick för övrigt in i marknaden igen i höstas då vi köpte en liten lägenhet inne i stan (skilsmässa). Det är ju såklart ett risktagande men det blev liksom inget att välja på. Hyra svindyrt i andra hand känns inget roligt när man är vuxen och van att bestämma. Att få ett förstahandskontrakt? Haha...

Det är dock inga jättestora pengar på spel när det gäller lägenheten men visst hade jag föredragit ett förstahandskontrakt på en hyresrätt den här gången.

Ps. Marknaden är nog bara upp 10-15% sen 2015. Var betydligt mer på toppen men det var inte aktuellt att sälja då heller.
Cashar man och köper för att bo så spelar det väl mindre roll? Värre däremot för de som lånar större delen och köper en bostad de bara tänkt ha tillfälligt
Citera
2024-01-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hur det började.

Hur det fortsatte.

Hur det slutade

Säg från början att du tror att marknaden vänder upp inom ett år istället för att fabulera om att det redan har vänt och ändra dig när någon frågar efter källa.
Pajas.

Jag är övertygad om att det redan vänt, men för att bevisa det så måste vi vänta på siffrorna.

För övrigt ser jag inga alternativ. Är ju bara att köpa och se glad ut. Vem vill bo hemma hos mamma och pappa eller i nån sunkig håla?
Citera
2024-01-08, 18:00
Medlem
Citat:

Du verkar ju ha funderat ordentligt Lennart.

Säg mig. Vad ska en förstagångsköpare som har möjlighet att köpa nu göra istället!

Sitta i morsans källare tills de blir 28? Och sen? Använda sina köpoäng till en våning i Tensta?

Försöka hitta ett andrahandsboende för mycket högt pris där de sen måste flytta nästan varje år och veta att kontraktet kan sägas upp närsom?

Vad ska de som är inne på marknaden göra? Sälja av sitt boende med allt vad det innebär och sedan kliva in igen? Då får de skynda sig för de måste köpa inom något år för att inte åka på reavinstskatten. Sen får de casha en ny lagfart när de köper igen. De som bor i villa och ska flytta familjen till HR för att eventuellt göra ett klipp, ska de magasinera alla sina prylar ett par år? För att KANSKE göra 100-200k i vinst på projektet?

Vilken HR ska de bo i under tiden menar du?
Citera
2024-01-08, 18:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nope, bara en massa killgissningar om att det borde vara bubbla för att priserna har stigit mycket, en omassa önsketänkande där man klipper och klistrar in ”fakta” som passar ens egen uppfattning om hur det borde vara.

Nej.
Citera
2024-01-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Du verkar ju ha funderat ordentligt Lennart.

Säg mig. Vad ska en förstagångsköpare som har möjlighet att köpa nu göra istället!

Sitta i morsans källare tills de blir 28? Och sen? Använda sina köpoäng till en våning i Tensta?

Försöka hitta ett andrahandsboende för mycket högt pris där de sen måste flytta nästan varje år och veta att kontraktet kan sägas upp närsom?

Vad ska de som är inne på marknaden göra? Sälja av sitt boende med allt vad det innebär och sedan kliva in igen? Då får de skynda sig för de måste köpa inom något år för att inte åka på reavinstskatten. Sen får de casha en ny lagfart när de köper igen. De som bor i villa och ska flytta familjen till HR för att eventuellt göra ett klipp, ska de magasinera alla sina prylar ett par år? För att KANSKE göra 100-200k i vinst på projektet?

Vilken HR ska de bo i under tiden menar du?
Andrahandsboende är väl inte så dyrt?
Men sant, osäkerheten hur länge man får hyra är väl inte roligast
Citera
2024-01-08, 18:43
Medlem
Citat:
Det där argumentet on att det ör dyrt hörde man i Stockholm redan i början av 2000-talet. Vill man äga sin bostad så är det bara att kliva in och skita i att spekulera i bostadspriser, den risken man tar är noll så länge som man inte köper för dyrt och amorterar på sina lån.
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-01-08 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in