Citat:
Ursprungligen postat av
en.liten.lort
Ja fy tusan, inte kul.
Men det är ju exakt detta som alla säljare riskerar nu när de vägrar att gå ner marginellt i pris för att få lägenheten såld. I stället sitter man och väntar på drömbudet som aldrig kommer och riskera att priserna sjunker ytterligare pga ökade BRF-avgifter och högre räntor. Varför? Det övergår mitt förstånd...
Det finns något inom ekonomi som kallas för "sunk cost fallacy". Det är som att fastna i tanken att du inte kan ändra på ditt beteende även fast saker och ting går fel, bara för att du har lagt för mycket tid och pengar på det redan.
Exempel: Du köpte en bostad för flera år sedan till ett högt pris, du har lagt mycket tid och pengar på underhåll och renoveringar, men nu har bostadspriserna i området sjunkit, och du inser att du kan få mindre pengar om du säljer jämfört med vad bostaden var värd förut.
Sunk cost fallacy skulle vara om du tänker, "Jag har redan lagt så mycket pengar och ansträngning på den här bostaden, min emotionella koppling till bostaden är för stark, jag har min trygghet och identitet här. Jag kan inte sälja den nu till ett lägre pris. Jag måste vänta tills marknaden återhämtar sig", trots att marknaden faktiskt har förändrats och bostaden inte längre är lika lönsam som den en gång var.