2024-01-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Det tror jag de flest förstår, de flesta förstår nog också att det är en sak att köpa dyrt till en låg månadskostnad (med förhoppning om evigt låg ränta), det är en helt annan sak att gå in i en månadsutgift om +30tkr med berått mod med en förhoppning om sjunkande räntor. Priserna måste ned och de som tog stor risk under senaste åren och budade upp de sista 25% av bubblan borde i rättvisans namn få känna på konsekvenserna av den "stora risk" bostadsköpare altid hänvisar till när de har låg månadskostnad jämfört med hyresätt.

Vad var alternativet till att köpa sin bostad då? Sitta och mögla i en hyresrätt (vilken hyresrätt förresten? Finns ju inget att få tag på utan att köa i många år) i 10-20 år i väntan på "krasch"? Ja det hade ju varit sådär bra... Förstår att du är bitter.

Jag har ~56k netto i månaden inkl aktieutdelning från eget bolag. Om mina lån kostar 5 tkr eller 12 tkr i månaden saknar visserligen inte betydelse men blir det inte värre än så här så är det ingen ko på isen.
Citera
2024-01-08, 16:20
Medlem
Citat:
Det tror jag de flest förstår, de flesta förstår nog också att det är en sak att köpa dyrt till en låg månadskostnad (med förhoppning om evigt låg ränta), det är en helt annan sak att gå in i en månadsutgift om +30tkr med berått mod med en förhoppning om sjunkande räntor. Priserna måste ned och de som tog stor risk under senaste åren och budade upp de sista 25% av bubblan borde i rättvisans namn få känna på konsekvenserna av den "stora risk" bostadsköpare altid hänvisar till när de har låg månadskostnad jämfört med hyresätt.

Vadå måste och borde? Är det lennart42 på FB som är landets ”rättviseskipare” och inte marknaden?
Citera
2024-01-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vad var alternativet till att köpa sin bostad då? Sitta och mögla i en hyresrätt (vilken hyresrätt förresten? Finns ju inget att få tag på utan att köa i många år) i 10-20 år i väntan på "krasch"? Ja det hade ju varit sådär bra... Förstår att du är bitter.

Jag har ~56k netto i månaden inkl aktieutdelning från eget bolag. Om mina lån kostar 5 tkr eller 12 tkr i månaden saknar visserligen inte betydelse men blir det inte värre än så här så är det ingen ko på isen.

Vi har ungefär samma nettolön, jag utan aktieutdelning. Ja jag är lite bitter att jag missat tåget det ska jag inte sticka under stol med. Är man redan inne sedan 10 år kanske kalkylen ser ut som du säger, bara ränta ingen amortering, villa då 4Mkr kostar nu 7,5Mkr inkl 10 års slitage, och amortering på det. Bostäderna blir väl förresten inte fler bara för att de kostar mer? Om nu lösningen är att betala mer än man har råd med till en rimlig risk.
Citera
2024-01-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Vadå måste och borde? Är det lennart42 på FB som är landets ”rättviseskipare” och inte marknaden?

Jag tänker främst på stödåtgärder från det offentliga som tidigare tagit smällen för de som tagit störst risk (de fåtal som betalat mest kontant undantagna) och ytterligare eldat på priserna. Stödköp obligationer, ränteavdrag, räntesänkningar från RB etc.
Citera
2024-01-08, 16:46
Medlem
Citat:
Jag tänker främst på stödåtgärder från det offentliga som tidigare tagit smällen för de som tagit störst risk (de fåtal som betalat mest kontant undantagna) och ytterligare eldat på priserna. Stödköp obligationer, ränteavdrag, räntesänkningar från RB etc.

Räntesänkningar från RB har kommit för att tillväxten varit för låg, inte för att göra bostadsägare nöjda. Om vi hade bränt på med högre ränta än ECB och fed under alla år med låg tillväxt hade vi skapat deflation och lågkonjunktur i Sverige, det hade ingen varit betjänt av.

Ränteavdrag matchas mot skatt på ränteintäkter. Statens inkomster på skatt på ränteintäkter är större än utgifterna för ränteavdraget. Ska ränteavdraget fasas ut bör även skatt på räntor slopas. Då blir det mycket mer attraktivt att ha pengar på banken och lågkonjunktur skapas. Skatterna kommer behöva höjas på annat för att kompensera bortfallet av skatt på ränteintäkter.

Det skriker bitterhet om dina inlägg ärligt talat och du vill att det ska gå åt helvete för andra pga din egen bitterhet
Citera
2024-01-08, 16:58
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Det är tvärtom ni idioter som köpt en hyreslägenhet för flera miljoner som har svårt med definitionerna. Ni vägrar erkänna att marknaden har kraschat. Den är nere på 2014 prisnivåer.
Och? Inte nu jag kommer sälja ändå. Runt 2017 gjorde marknaden en dipp också.

Det är ju fåntrattar likt dig, som ska hålla sig borta från bostadsmarknaden. Det är ingen jävla daytrading för kissnödiga småflickor det här med bostadsköp.
Citera
2024-01-08, 17:02
Medlem
Citat:
Vi har ungefär samma nettolön, jag utan aktieutdelning. Ja jag är lite bitter att jag missat tåget det ska jag inte sticka under stol med. Är man redan inne sedan 10 år kanske kalkylen ser ut som du säger, bara ränta ingen amortering, villa då 4Mkr kostar nu 7,5Mkr inkl 10 års slitage, och amortering på det. Bostäderna blir väl förresten inte fler bara för att de kostar mer? Om nu lösningen är att betala mer än man har råd med till en rimlig risk.

Jag är 47 år. Har ägt mitt boende sen 1996.

Jag ser fortfarande inget alternativ. Vad skulle jag ha gjort? När borde jag ha gjort det?

Här är min "bostadskarriär". Bor ej i Stockholm så siffrorna är lägre.

1. 1:a i Gävle på 33 kvm, köpt 1996 för 40 000:-, såld 2003 för 93 000:-
2. 2:a i Gävle på 67 kvm, köpt 2003 för 300 000:-, såld 2008 för 750 000:-
3. 4:a i Uppsala på 92 kvm, köpt 2008 för 2,3 miljoner, såld 2015 för 3,7 miljoner.
4. Villa i Uppsala på 150kvm, köpt 2015 för 4,92 miljoner. Värde idag skiter jag egentligen i men det är antagligen över inköpspriset iaf. Huset är inte till salu och jag planerar inte att flytta.

När, var och hur borde jag ha satt mig i en hyresrätt i väntan på domedagen? Jag kommer ihåg att jag 2002 hade ångest över att 2:an var så dyr. Satt och letade hyresrätt kommer jag ihåg men krävdes flera år i kö redan då... Hade även ångest 2008 och 2015 men vad fasiken skulle man göra istället?
Senast redigerad av Locifer 2024-01-08 kl. 17:12.
Citera
2024-01-08, 17:03
Medlem
Citat:
Räntesänkningar från RB har kommit för att tillväxten varit för låg, inte för att göra bostadsägare nöjda. Om vi hade bränt på med högre ränta än ECB och fed under alla år med låg tillväxt hade vi skapat deflation och lågkonjunktur i Sverige, det hade ingen varit betjänt av.

Ränteavdrag matchas mot skatt på ränteintäkter. Statens inkomster på skatt på ränteintäkter är större än utgifterna för ränteavdraget. Ska ränteavdraget fasas ut bör även skatt på räntor slopas. Då blir det mycket mer attraktivt att ha pengar på banken och lågkonjunktur skapas. Skatterna kommer behöva höjas på annat för att kompensera bortfallet av skatt på ränteintäkter.

Det skriker bitterhet om dina inlägg ärligt talat och du vill att det ska gå åt helvete för andra pga din egen bitterhet

Du ser inget samband? Det är ju de som äger sina boenden som har råd att spendera något. Hyresrättsfolk håller inte uppe någon efterfrågan...
Citera
2024-01-08, 17:06
Medlem
Citat:
Du ser inget samband? Det är ju de som äger sina boenden som har råd att spendera något. Hyresrättsfolk håller inte uppe någon efterfrågan...

Räntan sänks/höjs inte primärt för att påverka folks bostadskostnader. Det är bara fåntrattar i denna tråd som tror på det.
Citera
2024-01-08, 17:10
Medlem
Citat:
Räntan sänks/höjs inte primärt för att påverka folks bostadskostnader. Det är bara fåntrattar i denna tråd som tror på det.

Nej det är klart men sambandet är ju ganska tydligt. Det är ju en stor del av vitsen med att höja räntan. Att göra folk och företag fattigare för att minska efterfrågan på varor och tjänster så att prisökningarna minskar.

Nu är det dock helt hål i huvudet på riksbanken då inflationen inte är efterfrågestyrd på samma sätt som brukligt utan det beror ju på diverse olyckliga omständigheter (krig, pandemi...) som orsakat tillgångsbrist inom diverse områden.
Citera
2024-01-08, 17:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Det har ju redan vänt. När det före jul var tydligt att inflationen kommit ner och att räntesänkningar väntar så blev det större framtidstro på bostadsmarknaden och ökande priser.
Var är de ökade priserna?
Citera
2024-01-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Var är de ökade priserna?

Det kommer. Har koll på hemnet och tycker priserna ser något högre ut nu än i september när allt såg som dystrast ut och det pratades om att riksbanken skulle fortsätta höja räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in