2024-01-08, 13:23
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jag har barn, men inte för att jag känner någon skuld för min existens. Det är mina föräldrars skuld precis som att mina barn är min skuld.

Samhället dör inte ut för att vi inte skaffar barn, vi i den industriellt utvecklade världen behöver inte skaffa barn rent krasst. Personligen går jag ut med en bössa i skogen om det kniper men det är jag det.

Såklart vi dör ut som land om vi slutar ha barn, såvida du inte tänkt att vi ska ersätta oss själva med invandrare från andra världsdelar.

Alla säger typ "om jag får Alzheimers eller obotlig cancer så tar jag livet av mig" konstigt att man aldrig hör om alla dessa tiotusentals Alzheimers och cancersjälvmord.
Citera
2024-01-08, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Nej, men du betalar av "skulden" för din egen existens när du skaffar barn. Men du förväntar dig istället att andra människors barn ska hjälpa dig när du blir gammal antar jag. Om ingen skaffat barn så dör ju samhället ut.
Bra point!

Edit: Även om det finns "andra människor", som tar hand om en när man blir gammal, så är det viktigt att anhöriga kontrollerar så att de verkligen gör det. Speciellt idag. Talar av erfarenhet.
Senast redigerad av Pripps3.5 2024-01-08 kl. 13:28.
Citera
2024-01-08, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Finns det inte ganska manga saker som djur gor som vi manniskor bestamt oss for att man inte gor?
Som vadå?
Citera
2024-01-08, 13:26
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Nej, men du betalar av "skulden" för din egen existens när du skaffar barn. Men du förväntar dig istället att andra människors barn ska hjälpa dig när du blir gammal antar jag. Om ingen skaffat barn så dör ju samhället ut.

Tycker du att socialbidrag ar fel? Eller ar det ok att forvanta sig att andra manniskors barn ska hjalpa en da, men inte nar man blir gammal?
Citera
2024-01-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
För mänsklighetens överlevnad. Det är en instinkt, för de flesta. Speciellt kvinnor.
Män dras även till fertila kvinnor, i högre grad än infertila kärringar, av någon anledning.
Tror du djur skaffar barn för ungarnas skull?
Vi har förmågan till rationellt tänkande, vi har preventivmedel, abort och kan få utlopp för våra drifter på våren egen hand helt utan risker.

Men självklart de flesta barn som föds är en konsekvens av drifter och inget mer. I Sverige 2024 med en medelålder för första barnet på 30-32 år har jag svårt att köpa att det.
Citera
2024-01-08, 13:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Som vadå?

Att valdta och att morda? Nastan alla djurarters parningsakter ar att likstalla med det manniskor kallat for valdtakt, och manniskan ar en av fa arter dar du kan satta tva hannar i samma rum utan att de omedelbart forsoker doda varandra.
Citera
Medlem
Citat:
Såklart vi dör ut som land om vi slutar ha barn, såvida du inte tänkt att vi ska ersätta oss själva med invandrare från andra världsdelar.

Alla säger typ "om jag får Alzheimers eller obotlig cancer så tar jag livet av mig" konstigt att man aldrig hör om alla dessa tiotusentals Alzheimers och cancersjälvmord.
Vi ersätter ju oss redan med invandrare? Det är väl lite av poängen.

Om man får Alzeihemer så minns man ju kanske inte att man ville det, eller har inte ens förmågan att förstå att man har det. Men absolut de flesta skulle inte göra det.
Citera
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Tycker du att socialbidrag ar fel? Eller ar det ok att forvanta sig att andra manniskors barn ska hjalpa en da, men inte nar man blir gammal?

Tycker att om man är barnlös så ska man inte få något socialbidrag.
Citera
2024-01-08, 13:29
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Vi ersätter ju oss redan med invandrare? Det är väl lite av poängen.

Om man får Alzeihemer så minns man ju kanske inte att man ville det, eller har inte ens förmågan att förstå att man har det. Men absolut de flesta skulle inte göra det.

Ja och felet bakom att vi gör det är ju alla egoistiska svennar som vägrar föda barn.
Citera
2024-01-08, 13:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Tycker att om man är barnlös så ska man inte få något socialbidrag.

Varfor ska man fa bidrag om man har barn? Jag trodde du resonerade som sa att man inte ska forvanta sig att andra manniskors barn ska ta hand om en, da borde man val inte fa bidrag over huvud taget utan forlita sig pa att ens barn tar hand om en?
Citera
2024-01-08, 13:30
Avslutad
Citat:
Att valdta och att morda? Nastan alla djurarters parningsakter ar att likstalla med det manniskor kallat for valdtakt, och manniskan ar en av fa arter dar du kan satta tva hannar i samma rum utan att de omedelbart forsoker doda varandra.
Det gör ju människan i allt högre utsträckning numera också.
Det är väl det romantiska tänket som skiljer kanske.

Kan du inte fixa ett svenskt tangentbord? Jobbigt att läsa dina inlägg.
Citera
2024-01-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ja och felet bakom att vi gör det är ju alla egoistiska svennar som vägrar föda barn.
Att föda barn är en egoistisk handling. Barnet ber inte om att födas och du spelar rysk roulette med deras liv som insats. Finns inget mer egoistiskt. Att du vill att svenskar ska populera landet är också en egoistisk inställning. Varför föda barn här när det finns miljontals barn där borta som lider och skulle ha nytta av att få ett bättre liv? Ditt ofödda barn behöver ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in