2024-01-08, 13:10
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Och att skaffa barn, det gör man för barnets skulle menar du?

Nej, men du betalar av "skulden" för din egen existens när du skaffar barn. Men du förväntar dig istället att andra människors barn ska hjälpa dig när du blir gammal antar jag. Om ingen skaffat barn så dör ju samhället ut.
Citera
2024-01-08, 13:12
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det har gjorts en del studier pa amnet och barnlosa angrar generellt inte sina beslut.

https://www.upworthy.com/childless-people-over-50-are-honestly-reflecting-on-whether-they-made-the-right-decision-rp5

Studies show that some people regret being childless when they get older, but they’re in the minority. An Australian researcher found that a quarter of child-free women came to regret the decision once they were past child-bearing age and began contemplating old age alone.

Det finns ocksa studier pa de som ar lite aldre:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/apr/22/adult-happiness-kids-children-childfree

To explore the response that they will experience more life regret, we compare expressions of life regret by parents and childfree adults aged 70 or older.

...

Additionally, although childfree adults are often told that they will later ‘regret their lives,’ those who were 70 or older were no more likely to express feelings of life regret than their parent counterparts.
Jag skrev ju just att dom aldrig kommer erkänna det. Det ligger liksom inte i människans natur att erkänna att man varit en idiot.
Citera
2024-01-08, 13:13
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur stor andel av barnlosa tror du detta stammer in pa ungefar?

Typ alla som säger utåt att dom aktivt valt att aldrig ha barn.
Citera
2024-01-08, 13:14
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Jag skrev ju just att dom aldrig kommer erkänna det. Det ligger liksom inte i människans natur att erkänna att man varit en idiot.

Ok, om du bestamt dig for att det ar pa ett visst satt och avfardar studier med att dessa lever i fornekelse sa finns det ingen diskussion kvar att ha, sa det blir lite poanglost att vi skriver med varandra over huvud taget. Jag gjorde det pa premissen att du ar oppen for att andra manniskor kan kanna pa ett annat satt an hur du kanner.
Citera
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Jag har två längre förhållanden i bagaget så bekräftelse från kvinnor är inget jag bryr mig om. Jag känner mig inte direkt som någon vinnare när jag drar hem krogragg heller.

Jag har ett helt okej jobb, ganska mycket pengar i banken, ett någorlunda s.k socialt liv. Jag ser mig inte direkt som någon förlorare heller.

Livet har ingen inneboende mening trots all hedonism, eller artificiella vägar som människor försöker att gå för att skaffa mening. En kemisk cocktail som produceras via barnafödande eller en annan via samhällsbygge spelar ingen roll, det är en illusion.

Vi är programmerade för överlevnad, i slutet av dagen är du en lika äcklig varelse som en kackerlacka. Det finns inget heligt med mänskligt liv. Eller mänskliga samhällen. Vita bruna eller svarta. Vad spelar det för roll egentligen. Överlevnad för vadå. Genetiskt arv som är dödsdömt den dagen solen släcks.

Man löser inte frågan genom att föra vidare bördan till nya offer. Men det förväntar jag mig inte att folk som skaffar barn ska förstå. Ni är ju lika primitiva som gorillor.

Du sitter här och bankar dig på brösten som att du har vunnit någon lek i livet. En hund kan ejakulera i en hynda, det är inte så speciellt som du tror. Du förstår inte att det är ditt ego som projicerar för att din världsbild blir utmanad.

Förstår vad du kommer ifrån och ditt nihilistiska synsätt, men på ett djupare plan har den du svarade en stor poäng.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, men du betalar av "skulden" för din egen existens när du skaffar barn. Men du förväntar dig istället att andra människors barn ska hjälpa dig när du blir gammal antar jag. Om ingen skaffat barn så dör ju samhället ut.
Jag har barn, men inte för att jag känner någon skuld för min existens. Det är mina föräldrars skuld precis som att mina barn är min skuld.

Samhället dör inte ut för att vi inte skaffar barn, vi i den industriellt utvecklade världen behöver inte skaffa barn rent krasst. Personligen går jag ut med en bössa i skogen om det kniper men det är jag det.
Citera
Medlem
Har väl att göra att man är mer medveten om vad barn innebär. I många förhållande så kommer barnbarn oväntat. Att planera barn slutar oftast med att man hör hur dom gnäller och bölat till dig barn på olika sätt.

Att vara i en relation innebär alltid att man måste passa upp någon annan! Har man barn så slutar det oftast med skilsmässa/separation för man inte passar upp varandra.

Slutsats: Dom som inte vill ha barn värnar sin frihet mer.
Citera
2024-01-08, 13:16
Avslutad
Citat:
Såvida man inte tillhör en dysfuntionell släkt så umgås man med sina familjemedlemmar och släktingar, speciellt de äldre som kan behöva lite hjälp.

Dagens folk i västvärlden som ska vara barnlösa och istället jaga "upplevelser" kommer istället få det väldigt tråkigt på sina äldre dagar. Såklart kommer man aldrig erkänna att något är fel dock.
Sant. Och även om man inte behöver hjälp, så är det oerhört givande att umgås med sina vuxna barn. Finns inga andra som känner en så väl, förutom sina föräldrar. Man har en historia ihop, som är unik.

Upplevelser får man dagligen med barn, likaså kärlek och humor. Man ser saker helt annorlunda och uppskattar livet mer än någonsin.

Du är inne på rätt spår, när du nämner västvärlden. "Vi" manas till att ha ett individualistiskt tänk, och kärnfamiljen är i princip död, eller åtminstone utrotningshotad. Vi borde inte fråga oss vilka egenskaper självvalt barnlösa har, utan i vilket samhälle vi lever i, där staten tagit över rollen som försörjare/familj.

Så här ser propagandan ut: https://cdn.folkungen.se/wp-content/uploads/2024/01/02122819/vitabarn-841x1024.jpg

Det är politiskt, i många fall, och inte alls så självvalt som många gör gällande. De använder sig av hjärtvättsargument som att jorden är överbefolkad osv.

Kampanjer som länken påvisar existerar inte utanför västvärlden.
Citera
2024-01-08, 13:16
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Typ alla som säger utåt att dom aktivt valt att aldrig ha barn.

Som sagt, detta ar en installning som jag inte ens kan bemota. Du malar upp att det ar pa ett visst satt och tror att det galler typ alla. Det ar inte ett meningsfullt forhallningssatt. Det ar fundamentalistiskt och trangsynt och lamnar inget utrymme for diskussion. Det ar sa manga rasister resonerar om invandrare ocksa, att alla araber ar pa ett visst satt och det finns minsann inga undantag. Jag tror man gor sig sjalv en otjanst genom att resonera sa.
Citera
2024-01-08, 13:17
Medlem
TSs avatar
De som jag känner som inte vill ha barn, vilket skiljer sig från de som inte har barn, är de som värdesätter sin fritid högt. De är alla sociala och med aktiv fritid och ett barn hade kommit i vägen för det liv de kommit att uppskatta.

Själv skulle jag aldrig aktivt kunna välja barnlöshet. För mig är barn en betydande mening av livet.
Citera
2024-01-08, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Och att skaffa barn, det gör man för barnets skulle menar du?
För mänsklighetens överlevnad. Det är en instinkt, för de flesta. Speciellt kvinnor.
Män dras även till fertila kvinnor, i högre grad än infertila kärringar, av någon anledning.
Tror du djur skaffar barn för ungarnas skull?
Citera
2024-01-08, 13:23
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
För mänsklighetens överlevnad. Det är en instinkt, för de flesta. Speciellt kvinnor.
Män dras även till fertila kvinnor, i högre grad än infertila kärringar, av någon anledning.
Tror du djur skaffar barn för ungarnas skull?

Finns det inte ganska manga saker som djur gor som vi manniskor bestamt oss for att man inte gor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in