Citat:
Inte alls. Det fanns inget vare sig djupt eller allmänt hat mot judarna innan Vk2. Enskilda och gruppvis, men i Sverige kom inget nazistparti ens i närheten av Riksdagen. Istället engagerade sig svenskar i att hjälpa förföljda judar bl a från Danmark, där danskarna räddade nästan alla judar, och där fanns inget judehat heller.
Jag hade närmast Machiavelli och Hobbes i tankarna.
Inte alla, men huvuddelen. Redan idag exkluderas icke-medborgare och underåriga från rösträtt, och det finns goda skäl att diskutera några fler inskränkningar, men i princip håller mitt resonemang streck, och det är också därför Väst har skäl att stödja Israel.
Jag hade närmast Machiavelli och Hobbes i tankarna.
Inte alla, men huvuddelen. Redan idag exkluderas icke-medborgare och underåriga från rösträtt, och det finns goda skäl att diskutera några fler inskränkningar, men i princip håller mitt resonemang streck, och det är också därför Väst har skäl att stödja Israel.
Misstro och hat mot judar är inte kopplat till ”nazism”. Jag talar om hur folk i gemen såg på judar. Nu är jag säkert äldre än du men judar var aldrig väl sedda när jag växte upp och definitivt inte av den äldre generationen.
Fortfarande totalt obegripligt hur du får ihop dina ologiska åsiktspositioner om USA, Israel, Iran och islamism. Den enda slutsats jag kan dra är att du har anammat ett 100% anglofilt och filosemitiskt synsätt.
Fast det är din grundsyn vad gäller demokrati och delaktighet jag ifrågasätter. Den är typiskt liberal och anti-auktoritär. Framförallt är den felaktig och bygger på missuppfattningar om mänsklig psykologi och gruppbeteende. De anställda i ett företag kan känna stor delaktighet och gemenskap trots att de inte får vara med och bestämma utan besluten tas av VD+ledning. Andra faktorer är mycket viktigare.