2024-01-06, 18:53
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vilket trams! Vilken instabilitet skapade judarna i Polen? Eller i Frankrike? Saken är den att Israel har skapa ordning, hjälplig demokrati, uppodlad öken, högteknologi. Saken är den att det finns avsevärt fler araber som vill migrera till Israel, än judar som vill migrera till Arabvärlden.

Nej, det är inte obegripligt, men man behöver kunna en del för att begripa.

Jag säger inte att det var demokrati. Det var det strängt taget inte i Grekland heller.

Människans begränsningar gäller alla politiska modeller. Därför behöver man ordna därefter.

Judarna var och är alltjämt hatade i Polen. Faktum är att det inte finns något land mig veterligt där dessa kosmopolitiska parasiter inte blivit hatade så småningom. Därav att judar kastats ut från över 100 länder på 2000 år. Föga förvånande blir de även hatade när de får ett eget land. Återigen för du fram liberala argument som försvar.

Så vad jag behöver jag kunna för att förstå dina ologiska åsiktspositioner vad gäller USA, Israel, Iran och islamism? Är det något från Orwell’s ”1984”?

Det man hade i Aten liknade åtminstone den demokrati vi har idag. Men du verkar tolka icke-autokrati som demokrati. För att du vill och för att du marinerats i liberala värderingar.

Men om du verkligen hade insett människans begränsningar så borde du aldrig förorda demokrati.
Citera
2024-01-07, 00:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Judarna var och är alltjämt hatade i Polen. Faktum är att det inte finns något land mig veterligt där dessa kosmopolitiska parasiter inte blivit hatade så småningom. Därav att judar kastats ut från över 100 länder på 2000 år. Föga förvånande blir de även hatade när de får ett eget land. Återigen för du fram liberala argument som försvar.

Sverige är ett exempel på ett land där judarna inte är blivit hatade. Ja, utom av den falske profetens anhang, givetvis. Men, Du svarade inte på frågan - vad har judarna gjort i Polen? Är brottet att de "judat" sig?

Citat:
Så vad jag behöver jag kunna för att förstå dina ologiska åsiktspositioner vad gäller USA, Israel, Iran och islamism? Är det något från Orwell’s ”1984”?

Du behöver först maktteori, maktbalans och maktprojektion.

Citat:
Det man hade i Aten liknade åtminstone den demokrati vi har idag. Men du verkar tolka icke-autokrati som demokrati. För att du vill och för att du marinerats i liberala värderingar.

Men om du verkligen hade insett människans begränsningar så borde du aldrig förorda demokrati.

Det är precis tvärtom. Det är just för att människor har begränsningar som demokrati är att föredra. I ett system där en stor del av folket inte kan delta i politiken, har dessa heller inget ansvar för densamma, och därav följer gnäll, missunnsamhet, opålitlighet med mera. I en demokrati kan folket inte skylla på andra - politiken blir deras eget fel.
Citera
2024-01-07, 05:43
Medlem
avcs avatar
Citat:
Jag kör inget kålsuparresonemang utan det är du som kör ”två fel blir ett rätt” princip.
Det är din halmgubbe som du fortfarande inte lyckats förklara. Eller menar du att det är fel att försvara sig? Vad tycker du om ungar som blir mobbade eller kvinnor som angrips av våldtäktsmän? Är det även deras fel att de blir utsatta?

Citat:
Så du menar att vi ska slopa Genévekonventionen för att USA och Israel skiter i den för egen del? Underbar logik där du..
Om varken väst eller fienden bryr sig så ja, absolut. Tandlösa lagar bör slopas.
Citera
2024-01-07, 08:23
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Det är din halmgubbe som du fortfarande inte lyckats förklara. Eller menar du att det är fel att försvara sig? Vad tycker du om ungar som blir mobbade eller kvinnor som angrips av våldtäktsmän? Är det även deras fel att de blir utsatta?

Om varken väst eller fienden bryr sig så ja, absolut. Tandlösa lagar bör slopas.

Ja, du är väl sannolikt för korkad för att förstå uttrycket ”två fel blir ett rätt”. Uttrycket beskriver ett tankefel. I ditt fall rättfärdigar du Israels krigsbrott med att de utsattes för terrorism.

Men dåså. Sluta då oja dig över terrorism också. Vi skippar alla internationella lagar och överenskommelser.
Citera
2024-01-07, 08:45
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Sverige är ett exempel på ett land där judarna inte är blivit hatade. Ja, utom av den falske profetens anhang, givetvis. Men, Du svarade inte på frågan - vad har judarna gjort i Polen? Är brottet att de "judat" sig?

Du behöver först maktteori, maktbalans och maktprojektion.

Det är precis tvärtom. Det är just för att människor har begränsningar som demokrati är att föredra. I ett system där en stor del av folket inte kan delta i politiken, har dessa heller inget ansvar för densamma, och därav följer gnäll, missunnsamhet, opålitlighet med mera. I en demokrati kan folket inte skylla på andra - politiken blir deras eget fel.

Judar var djupt hatade i Sverige främst innan WWII och faktiskt även ett bra tag därefter. Men judar har haft ett enormt inflytande i Sverige via främst kultur, utbildning och media efter WWII. Hjärntvätt funkar. Vad har judar gjort överallt de varit i 2000 år? Tja, ett litet axplock. Som penningväxlarna kända från NT och mördare av Jesus exempelvis. Som lurendrejare på marknadsplatser. Som penningutlånare med ockerräntor. Som beskyddare av andra judar som begått grova brott. Som uppviglare av pöbeln gentemot de styrande. Med mycket mera. Men du vill alltså hävda att alla varit elaka mot de stackars oskyldiga judarna i 2000 år?

Det verkar som om du kör med Wittgensteinpladder så fort du trängs in i ett hörn. Jag kan inte se vad maktbegrepp har att göra med ditt ologiska ställningstagande rörande USA, Israel, Iran och islamism. Förstår du verkligen att IS exempelvis är en proxy för USA och Israel?

Vilken vänstervriden tankevurpa. ”Alla måste få vara med och bestämma”. Detta är ett giftfrö som planterats hos folk sen upplysningstiden. De allra flesta skulle i praktiken vara nöjda med att få bestämma över sina egna liv och överlåta styret av landet i kompetenta händer.
Citera
2024-01-07, 09:50
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ja, du är väl sannolikt för korkad för att förstå uttrycket ”två fel blir ett rätt”. Uttrycket beskriver ett tankefel. I ditt fall rättfärdigar du Israels krigsbrott med att de utsattes för terrorism.
Du har rätt, jag är för korkad för att förstå vad du menar. Menar du att det blir rätt av Hamas att våldsförgripa sig på Israels civilbefolkning eftersom Israel faktiskt försvarar sig? Eller ska Israel ge fan i självförsvar för att inte ett fel ska bli två?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att det spelar ingen roll vad Hamas, Gaza eller al-Whatever gör, eftersom du hatar väst och Israel.
Senast redigerad av avc 2024-01-07 kl. 09:53.
Citera
2024-01-07, 09:55
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Du har rätt, jag är för korkad för att förstå vad du menar. Menar du att det blir rätt av Hamas att våldsförgripa sig på Israels civilbefolkning eftersom Israel faktiskt försvarar sig? Eller ska Israel ge fan i självförsvar för att inte ett fel ska bli två?

Har svårt att se någon logisk slutsats i något av scenarierna, så informera gärna oss intelligensbefriade om vad du menar.

Du beskriver ju bara ditt tankefel med andra ord. Observera att jag är konsekvent och försvarar vare sig terrorism eller krigsbrott. Du däremot motiverar Israels krigsbrott med att de utsatts för terrorism. Vad jag säger är alltså att Israel inte har rätt att begå krigsbrott genom att massmörda oskyldiga civila bara för att de utsatts för terrorism.
Citera
2024-01-07, 11:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Du beskriver ju bara ditt tankefel med andra ord. Observera att jag är konsekvent och försvarar vare sig terrorism eller krigsbrott.
Jag beskriver mitt tankefel genom att ange båda scenarier och båda enligt dig fortfarande är fel? Ditt nej betyder inte ett smack om du inte kan förklara ja.

Citat:
Du däremot motiverar Israels krigsbrott med att de utsatts för terrorism. Vad jag säger är alltså att Israel inte har rätt att begå krigsbrott genom att massmörda oskyldiga civila bara för att de utsatts för terrorism.
Och då är vi där igen:
a) har Israel rätt att försvara sig eller inte?
b) vad är "krigsbrott" om lagen enligt dig är tandlös?
Citera
2024-01-07, 11:25
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Jag beskriver mitt tankefel genom att ange båda scenarier och båda enligt dig fortfarande är fel? Ditt nej betyder inte ett smack om du inte kan förklara ja.

Och då är vi där igen:
a) har Israel rätt att försvara sig eller inte?
b) vad är "krigsbrott" om lagen enligt dig är tandlös?

Allvarligt. Lider du av någon kognitiv funktionsnedsättning? ”Två fel blir ett rätt” är så du resonerar och det är ett tankefel.

a) Israel försvarar sig inte utan har attackerat Gaza och massmördat civila genom terrorbombningar. Ett krigsbrott.
b) Alla lagar blir tandlösa om de inte upprätthålls. Som tidigare ställer jag motfrågan om du anser att en lag ska upphöra att gälla för att vissa struntar i den utan att straffas?
Citera
2024-01-07, 11:35
Medlem
avcs avatar
Citat:
Allvarligt. Lider du av någon kognitiv funktionsnedsättning? ”Två fel blir ett rätt” är så du resonerar och det är ett tankefel.
Du har fortfarande inte förklarat vad du menar. Ad hominem är inte topic här.

Citat:
a) Israel försvarar sig inte utan har attackerat Gaza och massmördat civila genom terrorbombningar. Ett krigsbrott.
På grund av att Gazaklanen Hamas attackerat Israel. Du som är så välinformerad och objektiv har alltså missat upprinnelsen till hela kuldrällningsdramat?

Citat:
b) Alla lagar blir tandlösa om de inte upprätthålls. Som tidigare ställer jag motfrågan om du anser att en lag ska upphöra att gälla för att vissa struntar i den utan att straffas?
Självklart ska lagen upphöra att gälla om den inte efterlevs. Annars blir det ju så att vissa straffas och andra inte. HMF är ett annat exempel, där bara svenskar kan straffas mot invandrare men inte tvärtom. Alla partiska, obalanserade bajslagar kan dra åt skitkörvan, okej?
Citera
2024-01-07, 11:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Judar var djupt hatade i Sverige främst innan WWII och faktiskt även ett bra tag därefter. Men judar har haft ett enormt inflytande i Sverige via främst kultur, utbildning och media efter WWII. Hjärntvätt funkar. Vad har judar gjort överallt de varit i 2000 år? Tja, ett litet axplock. Som penningväxlarna kända från NT och mördare av Jesus exempelvis. Som lurendrejare på marknadsplatser. Som penningutlånare med ockerräntor. Som beskyddare av andra judar som begått grova brott. Som uppviglare av pöbeln gentemot de styrande. Med mycket mera. Men du vill alltså hävda att alla varit elaka mot de stackars oskyldiga judarna i 2000 år?

Inte alls. Det fanns inget vare sig djupt eller allmänt hat mot judarna innan Vk2. Enskilda och gruppvis, men i Sverige kom inget nazistparti ens i närheten av Riksdagen. Istället engagerade sig svenskar i att hjälpa förföljda judar bl a från Danmark, där danskarna räddade nästan alla judar, och där fanns inget judehat heller.

Citat:
Det verkar som om du kör med Wittgensteinpladder så fort du trängs in i ett hörn. Jag kan inte se vad maktbegrepp har att göra med ditt ologiska ställningstagande rörande USA, Israel, Iran och islamism. Förstår du verkligen att IS exempelvis är en proxy för USA och Israel?

Jag hade närmast Machiavelli och Hobbes i tankarna.

Citat:
Vilken vänstervriden tankevurpa. ”Alla måste få vara med och bestämma”. Detta är ett giftfrö som planterats hos folk sen upplysningstiden. De allra flesta skulle i praktiken vara nöjda med att få bestämma över sina egna liv och överlåta styret av landet i kompetenta händer.

Inte alla, men huvuddelen. Redan idag exkluderas icke-medborgare och underåriga från rösträtt, och det finns goda skäl att diskutera några fler inskränkningar, men i princip håller mitt resonemang streck, och det är också därför Väst har skäl att stödja Israel.
Citera
2024-01-07, 12:18
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Du har fortfarande inte förklarat vad du menar. Ad hominem är inte topic här.

På grund av att Gazaklanen Hamas attackerat Israel. Du som är så välinformerad och objektiv har alltså missat upprinnelsen till hela kuldrällningsdramat?

Självklart ska lagen upphöra att gälla om den inte efterlevs. Annars blir det ju så att vissa straffas och andra inte. HMF är ett annat exempel, där bara svenskar kan straffas mot invandrare men inte tvärtom. Alla partiska, obalanserade bajslagar kan dra åt skitkörvan, okej?

Jag har flera gånger försökt förklara för dig men genom att du ändå inte fattar så undrar jag givetvis om du är utvecklingsstörd. Du motiverar alltså Israels krigsbrott med Hamas terrorism. Jag säger istället att båda är fel och att Hamas terrorism inte rättfärdigar Israels krigsbrott i Gaza.

Men även om du önsketänker bort lagar du ogillar så försvinner de inte. Det fattar du va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in