2024-01-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, det är jag som tänker i gråskalor. Det är jag som hela tiden försöker få in tänket att vi inte vet och att det kan vara på så många olika sätt, där de flesta sätt inte är misstänkta över huvud taget utan rent naturliga.

Det är ni som tänker i svart och vitt. Antingen är det sanning eller lögn. Aldrig något däremellan.

Dalulven har också tidigare hävdat att hans ändrande av utstämplingstider är något han medvetet sysslar med för att ingen ska få upp misstankar. Och detta sker år efter det här förhöret. Så Dalulvens hypotes om att SE sitter och känner sig säker här går emot hans egen hypotes. Det måste jag väl ändå få påpeka?

Jag menade att Engströms känsla kan ju variera i tid...Så om något dök upp i media så kan pendeln svänga fort !

Är han GM så kan denna känsla vara väldigt stressande ...

Så jag tror att han känner flera känslor samtidigt och vet inte hela tiden från vilket håll han ska skydda sig mot !

Att förklara om något vittne sett honom gå bakom Palme på Sveavägen är hot nr 1 dom första dagarna ...Sen kan det ändras när inget sånt vittne dyker upp...

Vittnen som sett honom springa men kanske inte sett mordet är hot nr 2 ...Det får honom att skapa spångmarchen..

Sen behöver han bekräfta sin plats på mordplatsen och därför gör han väldigt många saker utom att lämna spår hos polis och media...

Men dessa saker kan variera väldigt mkt från vecka till vecka i Engströms känsla att känna sig säker...

Det är min gråskala om han är GM
Citera
2024-01-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, många uppgifter stämmer om man jämför dem med annan källa. BP:s exempelvis.

Men vad gäller SE är det förbluffande mycket som INTE stämmer.

Men framför allt handlar det om signalementet, det som Irvell och för all del även Ström reagerade på. Och på Skandiamannens frånvaro från platsen när samma signalement fångas upp, enligt utredningen.

Holmér och JA, den ene triumferande och den andre tvekande, pekar ut en man i ljus rock som SE.

Hävdar fortfarande att SE medvetet skjuter fram tiden. Tiden som var så angelägen, och som konstaterades till 23:19, låter han bli att rapportera in. Tio dagar senare rapporterar han in 23:20.

Tre år senare smyger han fram den till 23:21 i tidningen och i rätten, och påstår att han kollat upp den.

Efter 10 dagar visste dock SE inte facit. Han kan ha tagit höjd för att någon sett honom gå efter OP.

Tre år senare vet han däremot att tiden fastslagits till 23:21.

Var menar jag att SE kände sig säker? Kan du citera eller hänvisa?

Möjligen kände han sig mer trygg efter 1992, eftersom det inte ser ut att finnas något uttalande efter det.

Jag har alltid stört mig på en sak angående detta med att gå bakom Palme på Sveavägen....

Om t.ex något vittne från någon bil skulle säga att dom såg Engström gå bakom Palme på trottoaren så hade han blivit mkt misstänkt direkt....

Men när Engström själv säger det så är det plötsligt inte alls konstigt...!?

Skulle varit kul om vittne skulle pekat ut Engström som gåendes bakom Palme och sen på förhöret med Engström så hade det blivit komiskt...

Förhörsledaren ; Vi kallar in dig till detta förhör för att något vittne sett dig gå bakom Palme på trottoaren...

Stig Engström : Ni är verkligen inte bra på att lägga pussel va ?

Förhörledaren : Va ? Sitt inte och var snutig Herr Engström...

Stig Engström : Jag har ju hela tiden sagt att jag kommer ut från Skandia och står vid banken får att se klockan när det smäller...Vart tror du att jag var innan jag vek ner till skyltfönstret ?

Förhörsledaren: Ja du gick väl bakom Olof ?

Stig Engström: Grattis du har just lagt ett pussel på två bitar , är vi färdiga?
Citera
2024-01-07, 16:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har alltid stört mig på en sak angående detta med att gå bakom Palme på Sveavägen....

Om t.ex något vittne från någon bil skulle säga att dom såg Engström gå bakom Palme på trottoaren så hade han blivit mkt misstänkt direkt....

Men när Engström själv säger det så är det plötsligt inte alls konstigt...!?

Skulle varit kul om vittne skulle pekat ut Engström som gåendes bakom Palme och sen på förhöret med Engström så hade det blivit komiskt...

Förhörsledaren ; Vi kallar in dig till detta förhör för att något vittne sett dig gå bakom Palme på trottoaren...

Stig Engström : Ni är verkligen inte bra på att lägga pussel va ?

Förhörledaren : Va ? Sitt inte och var snutig Herr Engström...

Stig Engström : Jag har ju hela tiden sagt att jag kommer ut från Skandia och står vid banken får att se klockan när det smäller...Vart tror du att jag var innan jag vek ner till skyltfönstret ?

Förhörsledaren: Ja du gick väl bakom Olof ?

Stig Engström: Grattis du har just lagt ett pussel på två bitar , är vi färdiga?

Instämmer! Vad hade hänt om Polisman Ö, VG, CA eller CP sagt att de gick 5-6 sekunder bakom OP på Sveavägen.

Nej nej nej, det är inget misstänkt alls!

Han är, medvetet eller ej, garderad för de flesta sådana frågor:

Gick efter LOP. Ja, han kom precis ut på gatan från jobbet på Skandia.

Blodstänk på rocken. Ja, han hjälpte till med HLR.

Sedd av LP. Ja, han kom fram 5-6 sekunder senare.

Sedd av LJ. Ja, de stod och stirrade på varandra i 5-6 sekunder.

Sedd när han sprang på Tunnelgatan. Ja, men det var efter poliserna.

Sedd när han sprang på åsen? Nej, det blev jag väl inte?!
Citera
2024-01-07, 16:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag menade att Engströms känsla kan ju variera i tid...Så om något dök upp i media så kan pendeln svänga fort !

Är han GM så kan denna känsla vara väldigt stressande ...

Så jag tror att han känner flera känslor samtidigt och vet inte hela tiden från vilket håll han ska skydda sig mot !

Att förklara om något vittne sett honom gå bakom Palme på Sveavägen är hot nr 1 dom första dagarna ...Sen kan det ändras när inget sånt vittne dyker upp...

Vittnen som sett honom springa men kanske inte sett mordet är hot nr 2 ...Det får honom att skapa spångmarchen..

Sen behöver han bekräfta sin plats på mordplatsen och därför gör han väldigt många saker utom att lämna spår hos polis och media...

Men dessa saker kan variera väldigt mkt från vecka till vecka i Engströms känsla att känna sig säker...

Det är min gråskala om han är GM
Gråskalan är alltså att det alltid kan passa in med hans beteende? Det är ju en bra gråskala.

Är du så grå att du kan tänka dig att SE kan ha fel utan att ljuga?
Citera
2024-01-07, 16:38
Medlem
Citat:
Gråskalan är alltså att det alltid kan passa in med hans beteende? Det är ju en bra gråskala.

Är du så grå att du kan tänka dig att SE kan ha fel utan att ljuga?

Japp han är misstänkt inget annat...

Men här är inte du så grå...

Du är väl till 99,9 % säker på att Engström är oskyldig väl ?
Citera
2024-01-07, 16:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Japp han är misstänkt inget annat...

Men här är inte du så grå...

Du är väl till 99,9 % säker på att Engström är oskyldig väl ?
Ja, men det beror ju på att materialet tyder på det.

Sedan kan ju SE ljuga för det. Jag vet inte vad av det han säger som stämmer eller inte. Det är helt omöjligt att helt fastställa. Fast många av punkterna tror kag han talar sanning om. Och inte baserat på tolkningar utan att de får stöd i materialet.

Dessa saker är:

Samtalet med LP. Det får stöd i materialet.

Att han var framme och hjälpte till med kroppen. Det får stöd i materialet.

Att han dirigerade poliser: Det får stöd i materialet. Kan visserligen gälla andra än SE, så här kan han ha haft en gnutta tur i lögnen. Men jag gillar inte att förutsätta tur.

Att han sprang in i gränden. Det får visserligen inte lika kraftigt stöd som de två första punkterna, så det här är rätt osäkert. Men det får mest stöd av att hans upgivna anledning att springa in där stämmer med polisens vittnesmål. Stämmer inte språngmarchen får man bara anta ren tur från SEs håll. Alternativt att han var där och noterade att poliserna sprang in i gränden utan att ta LPs signalementsuppgifter och sedan använde den kunskapen i en ihopdiktad språngmarch.
Citera
2024-01-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ja, men det beror ju på att materialet tyder på det.

Sedan kan ju SE ljuga för det. Jag vet inte vad av det han säger som stämmer eller inte. Det är helt omöjligt att helt fastställa. Fast många av punkterna tror kag han talar sanning om. Och inte baserat på tolkningar utan att de får stöd i materialet.

Dessa saker är:

Samtalet med LP. Det får stöd i materialet.

Att han var framme och hjälpte till med kroppen. Det får stöd i materialet.

Att han dirigerade poliser: Det får stöd i materialet. Kan visserligen gälla andra än SE, så här kan han ha haft en gnutta tur i lögnen. Men jag gillar inte att förutsätta tur.

Att han sprang in i gränden. Det får visserligen inte lika kraftigt stöd som de två första punkterna, så det här är rätt osäkert. Men det får mest stöd av att hans upgivna anledning att springa in där stämmer med polisens vittnesmål. Stämmer inte språngmarchen får man bara anta ren tur från SEs håll. Alternativt att han var där och noterade att poliserna sprang in i gränden utan att ta LPs signalementsuppgifter och sedan använde den kunskapen i en ihopdiktad språngmarch.

Fast LP pekar inte ut Engström och att hon pratar med honom...Du syftar på att han måste pratat med henne för att hon säger blå täckjacka

Varken Hage eller Glantz pekar ut Engström för att hjälpa till med livräddningen...

Som GM så väljer ju Engström uppgifter han fått reda som händer och sagt under brottsplatsen och gör detta till någon form av bevis för att det är självupplevt...

Hur han fått dessa uppgifter kan man bara spekulera om...
Citera
2024-01-07, 17:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fast LP pekar inte ut Engström och att hon pratar med honom...Du syftar på att han måste pratat med henne för att hon säger blå täckjacka

Varken Hage eller Glantz pekar ut Engström för att hjälpa till med livräddningen...

Som GM så väljer ju Engström uppgifter han fått reda som händer och sagt under brottsplatsen och gör detta till någon form av bevis för att det är självupplevt...

Hur han fått dessa uppgifter kan man bara spekulera om...
Hon får heller aldrig chansen med tanke på att ingen frågar henne.

Och jag tänker delvis på det. Jag tänker också på att SE vet om att hon som svar på var gm tog vägen pekade in i gränden. Och att ingen annan än SE tar på sig ansvaret för att ställa den frågan i det skedet. Det är tre saker som pekar på att det stämmer. Det kan man inte bara ignorera. Få saker på brottsplatsen får så kraftigt stöd som denna uppgift.

Och nej, de minns inte honom specifikt efter några månader när de får frågan. Men AH, KJ och ett tredje vittne beskriver en man de inte vet utseendet på som var framme vid kroppen och beter sig som SE.

Han säger också saker som inte står i tidningen. Han säger dessutom vissa av sakerna redan efter 20 minuter. Och att säga att man bara kan spekulera om det är en omskrivning för att man inte kunnat klarlägga hur han fått dessa uppgifter. Men att han har uppgifterna är konkret.

Det är som att de här sakerna aldrig går in. Det är jämt snack om en liten väska som är det mest konkreta som tyder på att SE kan vara gm. Men man tar aldrig in alla de saker som tyder på att han var vittne. Det är som att de inte finns.
Citera
2024-01-07, 17:33
Medlem
Citat:
Hon får heller aldrig chansen med tanke på att ingen frågar henne.

Och jag tänker delvis på det. Jag tänker också på att SE vet om att hon som svar på var gm tog vägen pekade in i gränden. Och att ingen annan än SE tar på sig ansvaret för att ställa den frågan i det skedet. Det är tre saker som pekar på att det stämmer. Det kan man inte bara ignorera. Få saker på brottsplatsen får så kraftigt stöd som denna uppgift.

Och nej, de minns inte honom specifikt efter några månader när de får frågan. Men AH, KJ och ett tredje vittne beskriver en man de inte vet utseendet på som var framme vid kroppen och beter sig som SE.

Han säger också saker som inte står i tidningen. Han säger dessutom vissa av sakerna redan efter 20 minuter. Och att säga att man bara kan spekulera om det är en omskrivning för att man inte kunnat klarlägga hur han fått dessa uppgifter. Men att han har uppgifterna är konkret.

Det är som att de här sakerna aldrig går in. Det är jämt snack om en liten väska som är det mest konkreta som tyder på att SE kan vara gm. Men man tar aldrig in alla de saker som tyder på att han var vittne. Det är som att de inte finns.

Som sagt...

Jag tycker inte om att han har Tidningar hemma vid köksbordet och troligen en som varit på brottsplatsen..

Har han sen även kontakt med någon som jobbar på en tidning så blir inte dessa uppgifter så speciella
Citera
2024-01-07, 17:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, många uppgifter stämmer om man jämför dem med annan källa. BP:s exempelvis.

Men vad gäller SE är det förbluffande mycket som INTE stämmer.

Men framför allt handlar det om signalementet, det som Irvell och för all del även Ström reagerade på. Och på Skandiamannens frånvaro från platsen när samma signalement fångas upp, enligt utredningen.

Holmér och JA, den ene triumferande och den andre tvekande, pekar ut en man i ljus rock som SE.

Hävdar fortfarande att SE medvetet skjuter fram tiden. Tiden som var så angelägen, och som konstaterades till 23:19, låter han bli att rapportera in. Tio dagar senare rapporterar han in 23:20.

Kan du förklara så att ett barn förstår vad GM-SE har för avsikt med sitt tidsflyttande våren 1986?

Citat:
Tre år senare smyger han fram den till 23:21 i tidningen och i rätten, och påstår att han kollat upp den.

Smyger fram tiden? Han proklamerar den inför ett podium bestående av i ärendet svårt pålästa domare, advokater, åklagare, journalister och privatspanare.

Och ändrar han den faktiska tidsstämpeln genom att uppge en annan tid?

Vad är syftet med att uppge 23.21 till Proletären när han samtidigt anger att han är framme vid mordplatsen 6-7 sekunder efter skotten? Han har också tidigare sagt att det tar "max 20 sekunder" från stämpelur till mordplats.

En rimligt tänkbar anledning till medveten justering av stämpeltid är vittnet SE som inser att det han uppgett tidigare, stämpel 23.20 och därefter snabb marsch direkt till mordplatsen, innebär att han missar mordet. Han hamnar i och med den borta vid Kungsgatan när det smäller bakom honom.

Citat:
Efter 10 dagar visste dock SE inte facit. Han kan ha tagit höjd för att någon sett honom gå efter OP.

Tre år senare vet han däremot att tiden fastslagits till 23:21.

Två dagar efter mordet "fastslås" tiden 23.21 i hans husorgan SvD och det i en tydlig faktaruta på samma sida han själv av någon anledning exponerar sig.

Citat:
Var menar jag att SE kände sig säker? Kan du citera eller hänvisa?

Möjligen kände han sig mer trygg efter 1992, eftersom det inte ser ut att finnas något uttalande efter det.
Citera
2024-01-07, 17:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Som sagt...

Jag tycker inte om att han har Tidningar hemma vid köksbordet och troligen en som varit på brottsplatsen..

Har han sen även kontakt med någon som jobbar på en tidning så blir inte dessa uppgifter så speciella
Det är fortfarande speciella uppgifter. Du kan inte bara förutsätta att denna person har dessa uppgifter och dessutom har förmedlat dom till SE. Det är inte på något vis löst bara för att man hitttat en potentiell källa till några av upgifterna.

Du har dessutom fortfarande de uppgifter som kommer redan efter 20 minuter.

Du ignorerade dessutom helt det andra jag skrev nu igen. Jag antar att det snart kommer heta att "SE är ett spöke på mordplatsen" och så kommer man låtsas om att de uppgifter jag skrev om precis inte finns.
Citera
2024-01-07, 17:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan du förklara så att ett barn förstår vad GM-SE har för avsikt med sitt tidsflyttande våren 1986?

Smyger fram tiden? Han proklamerar den inför ett podium bestående av i ärendet svårt pålästa domare, advokater, åklagare, journalister och privatspanare.

Och ändrar han den faktiska tidsstämpeln genom att uppge en annan tid?

Vad är syftet med att uppge 23.21 till Proletären när han samtidigt anger att han är framme vid mordplatsen 6-7 sekunder efter skotten? Han har också tidigare sagt att det tar "max 20 sekunder" från stämpelur till mordplats.

En rimligt tänkbar anledning till medveten justering av stämpeltid är vittnet SE som inser att det han uppgett tidigare, stämpel 23.20 och därefter snabb marsch direkt till mordplatsen, innebär att han missar mordet. Han hamnar i och med den borta vid Kungsgatan när det smäller bakom honom.

Två dagar efter mordet "fastslås" tiden 23.21 i hans husorgan SvD och det i en tydlig faktaruta på samma sida han själv av någon anledning exponerar sig.

Ja, 23:21 är det han borde ha sagt från början. Då är han framme 5-6 sekunder efter dådet ...

I alla fall enligt hans egen beräkning, där det tog 20-30 sekunder från stämpelklockan fram till ljudet.

Avsikt? Hur ska jag kunna veta det? Kan bara spekulera ...

SE var i Idre och det förekom en mängd tidsuppgifter, från 23:00-23:30.

Så att ett barn förstår? Du har grävt djupare än dvärgarna i Moria, du torde förstå det mesta.

Om han smyger fram tiden till 23:20 kan han säga att det var ett missförstånd mellan honom och RB, utifall han blir ertappad. En annan anledning är att han ville ta höjd för att någon skulle känna igen honom som mannen som gick efter LOP från Sari, vilket tar en extra minut.

"Javisstja! Jo, jag gick mot bussen, men ändrade mig, och beslöt mig för att ta T-banan istället ..."

1989 är 23:21 väletablerat, han är inte i tillbaka från Idre i uppstressat mode och kan fatta bättre beslut. Då försöker han smyga fram tiden till 23:21 och 23:23, men stöter på patrull.

Till och med Palmerummet kände till att det var 23:19 han stämplade ut, redan 1986.

Men de verkar inte ha känt till det eventuella samtalet med HO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in