2024-01-07, 08:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det finns ett alternativ när det gäller "SE" drickande av middag den 28 februari 1986.

Historien härstammar från en väktare, 62 åriga ALG.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs/view?resourcekey=0-H3Re3s8nTniCdu9PVHJNeA

Hon har svårt att minnas tider enligt TP som hävdar att hon långt senare säger att det kan varit kl 21 som SE kom in.

Hon har träffat SE många gånger och det finns starka skäl att hon blandat ihop fler saker. Den viktigaste kanske är när hon började sitt arbetspass.

Läser vi förhöret med AK den 19 mars så redovisar hon väktarnas arbetstider.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00

Vi har även besöksloggen som väktarna använder som inskrivning när dom börjar och slutar sina pass.

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link

Båda dokumenten visar att ALG började jobba 16:45.

I förhöret säger ALG att SE kom in när hon skulle börja sitt pass.

Jag drar då slutsatsen att ALG blandat ihop sin minnesbild på något sätt.

Vilka alternativ finns.

1. SE kommer in efter att han druckit middag kl 17.

2. Hon minns att SE kom in efter han druckit middag runt 20-21 men det var från veckan innan då SE jobbade över också.

Finns mer att ta upp i frågan ......

Men du får det vara nog för .... inatt
Jag är också lite inne på att det kan finnas en tidigare kväll som lätt blandas ihop med kvällen den 28/2.

De flesta tolkar nog förhörsledaren här som att vill veta om SE har varit ute tidigare under kvällen (den 28/2), men när han säger "under den tidigare kvällen" så kan det uppfattas som att han frågar om en annan kväll längre tillbaka i tiden. Kanske tolkar SE först förhörsledaren som att polisen redan här 1986 är lite inne på att han kan ha haft planer på att skjuta Palme vid något tidigare tillfälle, som t.ex. kvällen den 19/2? Sådana funderingar hade ju sedan nya PU:

Citat:
– Vi har kontrollerat Stigs arbetstider mot hur Palme har rört sig för att se om det finns någon möjlig koppling.
Det andra kvällen som återfinns i PM:et är onsdagen den 19 februari.
”1986-02-19 Palme äter middag på slottet med prins Bertil. Bil från slottet 23.15 och avlämnande vid bostaden 23.20.
1986-02-19 Stig arbetar enligt stämpelklockan 08.02 - 23.01
Tänkbart scenario: Stig får information om att Palme beställt Säk-bil. Palme promenerar inte hem, i stället tar han säk-bilen. Aktionen avbryts.”
https://www.expressen.se/nyheter/engstrom-jobbade-over-samma-kvallar-som-palme/
Senast redigerad av Draifos 2024-01-07 kl. 08:53.
Citera
2024-01-07, 10:23
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag är också lite inne på att det kan finnas en tidigare kväll
...
De flesta tolkar nog förhörsledaren här som att vill veta om SE har varit ute tidigare under kvällen (den 28/2), men när han säger "under den tidigare kvällen" så kan det uppfattas som att han frågar om en annan kväll längre tillbaka i tiden. Kanske tolkar SE först förhörsledaren som att polisen redan här 1986 är lite inne på att han kan ha haft planer på att skjuta Palme vid något tidigare tillfälle, som t.ex. kvällen den 19/2? Sådana funderingar hade ju sedan nya PU:

https://www.expressen.se/nyheter/engstrom-jobbade-over-samma-kvallar-som-palme/

Bra observation. Jag har i tidigare inlägg haft en teori om den 19:e. Mycket intressant.
Citera
2024-01-07, 10:35
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen borde han kanske svara såhär om han ofta gick ut och åt när han jobbar över ..."Jag brukar gå ut och ta mig en bit mat när jag jobbar kväll så jag tror att jag gjorde det även denna kväll...!

Han hade dålig ekonomi och det kan vara så att han saltar sina timmar för att erhålla övertidsersättning, och han vill inte medge det, rädd för att få sparken.
Citera
2024-01-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Han hade dålig ekonomi och det kan vara så att han saltar sina timmar för att erhålla övertidsersättning, och han vill inte medge det, rädd för att få sparken.

Som jag förstått det så fick inte Stig någon övertidsersättning , men han verkar ha varit väldigt pedantisk så man kan tänka sig att han tog extra tid på sig med olika jobb.
Citera
2024-01-07, 11:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Det där har man kollat upp.

1986 var Engström en “ö” inom Skandia. Man hade velat bli av med honom under flera år.
Han hade väldigt lite med övriga organisationen att göra och fick mer eller mindre sköta sig själv. Han hade sina egna kunder, men det fanns absolut ingen övertidsersättning att prata om.

Förklaringen till de sena kvällarna är troligtvis en kombo mellan möjligheten att dricka (utan MEs övervakande) samt en oförmåga att hinna med sitt arbete på ordinarie arbetstid.
Citera
2024-01-07, 12:19
Medlem
quggels avatar
Den 19:e vore intressant att gräva lite i. Men jag antar att det inte finns så mycket information om middagen på slottet? Det man vill veta är om OP även denna kväll hade någon form av kommunikation med Aspling.
Citera
2024-01-07, 13:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Utan Ålandskvinnan och Irvell hade granskningen aldrig blivit av. Han räknade med att ingen skulle förhöra personalen på Skandia. Han nämner ingen interaktion med personalen. Han gick rakt ut och tiden hade han tagit reda på själv ... Var han ens medveten om att förhör hade skett?
Ändå så har han enligt dig manipulerat väktarna till den grad att deras uppgifter om vad han sa när han återvände till skandia inte kan användas.

Han uppfinner också förväxlingen som försvar och ger en mängd observationer som han bara gissar på då trots att han är säker på att ingen kommer kolla honom.

Det är intressant att försöka följa tankebanorna ibland.
Citera
2024-01-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ändå så har han enligt dig manipulerat väktarna till den grad att deras uppgifter om vad han sa när han återvände till skandia inte kan användas.

Han uppfinner också förväxlingen som försvar och ger en mängd observationer som han bara gissar på då trots att han är säker på att ingen kommer kolla honom.

Återigen svart och vitt tänkande från dig...

Säker är han ju såklart inte dagarna efter...

Men nu vet jag varför du jämnt tänker som du gör...
Citera
2024-01-07, 14:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Han kan ha pratat en hel del med dem efteråt, och de pratade antagligen sinsemellan och kan ha påverkat varandra. Tror detta är ganska basic. Givetvis kan deras uppgifter stämma, men de stämmer inte alltid med Skandiamannens, och de stämmer inte alltid sinsemellan. Det behövs något mer för att verifiera deras uttalanden. Och möjligheten fanns ju, där i början på 1987 ...

Var det ett samtal på vägen ut, efter 23:19? Vi vet inte. HO är inne på det, AK är mer osäker.

Var det ett samtal på vägen in, i 20- eller 21-tiden? Vi vet inte. ALG är inne på det, AK väldigt osäker.

Gick SE rakt ut? Vi vet inte. Han påstår det.

Var det ett samtal på två-tre minuter? HO är inne på det, AK mer vag, PH kom fram till en halvminut.

Så där håller det på. Det går att göra en lång lista. Inte mycket stämmer jämfört med SE:s version.
Citera
2024-01-07, 15:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han kan ha pratat en hel del med dem efteråt, och de pratade antagligen sinsemellan och kan ha påverkat varandra. Tror detta är ganska basic. Givetvis kan deras uppgifter stämma, men de stämmer inte alltid med Skandiamannens, och de stämmer inte alltid sinsemellan. Det behövs något mer för att verifiera deras uttalanden. Och möjligheten fanns ju, där i början på 1987 ...

Var det ett samtal på vägen ut, efter 23:19? Vi vet inte. HO är inne på det, AK är mer osäker.

Var det ett samtal på vägen in, i 20- eller 21-tiden? Vi vet inte. ALG är inne på det, AK väldigt osäker.

Gick SE rakt ut? Vi vet inte. Han påstår det.

Var det ett samtal på två-tre minuter? HO är inne på det, AK mer vag, PH kom fram till en halvminut.

Så där håller det på. Det går att göra en lång lista. Inte mycket stämmer jämfört med SE:s version.
Ingens uppgifter stämmer sinsemellan. Men om SE sällar sig till denna skara så blir det misstänkt? Trots att det då uppenbarligen är det normala.
Citera
2024-01-07, 15:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Återigen svart och vitt tänkande från dig...

Säker är han ju såklart inte dagarna efter...

Men nu vet jag varför du jämnt tänker som du gör...
Nej, det är jag som tänker i gråskalor. Det är jag som hela tiden försöker få in tänket att vi inte vet och att det kan vara på så många olika sätt, där de flesta sätt inte är misstänkta över huvud taget utan rent naturliga.

Det är ni som tänker i svart och vitt. Antingen är det sanning eller lögn. Aldrig något däremellan.

Dalulven har också tidigare hävdat att hans ändrande av utstämplingstider är något han medvetet sysslar med för att ingen ska få upp misstankar. Och detta sker år efter det här förhöret. Så Dalulvens hypotes om att SE sitter och känner sig säker här går emot hans egen hypotes. Det måste jag väl ändå få påpeka?
Citera
2024-01-07, 15:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ingens uppgifter stämmer sinsemellan. Men om SE sällar sig till denna skara så blir det misstänkt? Trots att det då uppenbarligen är det normala.

Citat:
Nej, det är jag som tänker i gråskalor. Det är jag som hela tiden försöker få in tänket att vi inte vet och att det kan vara på så många olika sätt, där de flesta sätt inte är misstänkta över huvud taget utan rent naturliga.

Det är ni som tänker i svart och vitt. Antingen är det sanning eller lögn. Aldrig något däremellan.

Dalulven har också tidigare hävdat att hans ändrande av utstämplingstider är något han medvetet sysslar med för att ingen ska få upp misstankar. Och detta sker år efter det här förhöret. Så Dalulvens hypotes om att SE sitter och känner sig säker här går emot hans egen hypotes. Det måste jag väl ändå få påpeka?

Jo, många uppgifter stämmer om man jämför dem med annan källa. BP:s exempelvis.

Men vad gäller SE är det förbluffande mycket som INTE stämmer.

Men framför allt handlar det om signalementet, det som Irvell och för all del även Ström reagerade på. Och på Skandiamannens frånvaro från platsen när samma signalement fångas upp, enligt utredningen.

Holmér och JA, den ene triumferande och den andre tvekande, pekar ut en man i ljus rock som SE.

Hävdar fortfarande att SE medvetet skjuter fram tiden. Tiden som var så angelägen, och som konstaterades till 23:19, låter han bli att rapportera in. Tio dagar senare rapporterar han in 23:20.

Tre år senare smyger han fram den till 23:21 i tidningen och i rätten, och påstår att han kollat upp den.

Efter 10 dagar visste dock SE inte facit. Han kan ha tagit höjd för att någon sett honom gå efter OP.

Tre år senare vet han däremot att tiden fastslagits till 23:21.

Var menar jag att SE kände sig säker? Kan du citera eller hänvisa?

Möjligen kände han sig mer trygg efter 1992, eftersom det inte ser ut att finnas något uttalande efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in